Kirjoittaja Aihe: CX500 miehet  (Luettu 635383 kertaa)

Huhtikuu 11, 2020, 15:10:32 ip
Vastaus #1755

Esa Kohonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Kiitos avunannosta ja kommentista. Juuri sama vika kuin tuossa linkissä olevassa pyörässä..

Huhtikuu 11, 2020, 17:42:56 ip
Vastaus #1756

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5668
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Saakeli ku on ikävä omaa entistä CX500 pyörää, oli niin hyvä ajaa no olisin halunnut isolla vaihteella lotkotella kaupungissa mut vaikka oli ns. tanko kone vaati kierroksia. Pari vuotta kävin koittamassa mutta jalka ei noussut lestan yli. Keväällä ehkä osta neljänne skootterin, siis yli 50cc niin pääsis motarille ku nyt mulla olis omat säilytystilat.

Huhtikuu 25, 2020, 20:39:37 ip
Vastaus #1757

Raine Haikarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
Tervehdys. Pitkästä aikaa tällä forumilla. Näköjään tullut uusia aktiivejakin mukaan. Tervetuloa! Tein tänään pienen koeajon omalla 500 CX customillani (1981, 93.000 km). Kaikki pelasi asiallisesti. Ainoa mitä jälleen mietin, on melko voimakas ensiövedon/vaihteiston vihellys. Se tuntuu kuuluvan joidenkin yksilöiden ominaisuuksiin, mutta olen tavannut pyöriä, joiden kohdalla ääni ei ole niin voimakas. Viheltävä/vinkuva ääni on kuultavissa esimerkiksi tässä videossa: https://www.cx500forum.com/threads/whining-whirring-thumping-engine-sounds-help-with-diagnosis-needed.33373/

Onko raadilla analyysiä, mistä ääni tulee? Onko kyseessä suorahampaisen ensiövedon ääni vai vaihteistön pääakselin väsähtänyt laakeri vai mikä?

Toukokuu 05, 2020, 15:19:17 ip
Vastaus #1758

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 122
Moro


Siellä on ensiövetokopan alla, kampiakselin päässä, yksi hammaspyörä joka on jaettu kahteen osaan. Näiden kahden osan rakenne päästää ne liikkumaan toisiinsa nähden siten, että hammasvälys poistuu. Tuollainen rakenne poistaa hammasvälyksen aiheuttaman äänen, mutta saa aikaan vinkuvan äänen. Mitä voimakkaammin tuo rakenne vastustaa hammasvälyksen syntymistä sitä voimakkaammin se ääntää. Eli tuon rakenteen levyjousen jäykkyys, osien mittaerot, osien välisen kitkan erot jne.. vaikuttaa ääneen.


https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1981-b-general-exportkph_model16471/partslist/E11.html#.XrFYbZ4zaM8

Toukokuu 05, 2020, 15:51:00 ip
Vastaus #1759

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 122

Toukokuu 05, 2020, 20:01:09 ip
Vastaus #1760

Raine Haikarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
Kiitokset kommenteista. Itsekin olen epäillyt, että tyypillinen vinkuva ääni tulee juuri suorahampaisesta ensiövedosta. Joskus olen tavannut CX:n, jossa ääni on tosiaan vaimeampi. Selittynee juuri tuon kaksiosaisen hammasrattaan ominaisuuksilla. Eli eikun iloisin mielin ajoa!

Toukokuu 06, 2020, 09:26:53 ap
Vastaus #1761

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10631
Juu-muistan kun uuden VFR:n vuonna -87 ostin-
sehän vinkui kuin sirkkeli pienillä kierroksilla-
mutta kun oikein väänsi ja antoi palaa-ääni muuttui
mitä ihanimmaksi...

t. Markku

Toukokuu 06, 2020, 22:16:00 ip
Vastaus #1762

Raine Haikarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
Juuri tuon havainnon olen tehnyt CX:ssäkin. Vinkuna on voimakkaimmillaan pienillä kierroksilla. Jos kyseessä olisi esim. vaihteiston pääakselin laakeriongelmat, ääni voimistuisi suuremmilla tehoilla. Mieleen tulee kaukaiset nuoruusvuodet kun ajoin 64-mallisella standardikuplalla. Kyseessä oli  äärimmäisen riisuttu malli, jossa oli synkronoimaton ja suorilla hampailla varustettu laatikko. Piti aikamoista ulinaa, mutta kesti kovaa käyttöä.

Huhtikuu 15, 2021, 10:32:38 ap
Vastaus #1763

Lari Kemiläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 310
Aijai kun välillä on ikävä kanssa omaa CX-kustomia, joka oli kaikin puolin valmiiksi toimiva kampe ja mikä piti tietenkin muuttaa rottamaiseksi taideprojektiksi.

Joskus näin sen Kalliossa kadunvarsiparkissa. Satula oli tehty uusi ja tankki maalattu, mutta muuten oli edelleen aika samassa kuosissa: apet, ankanpyrstöloksu ja harrikan tankeista tehty ylikokoinen alien-tankki. Olisikohan nykyinen omistaja foorumilla? Olisi kiva kuulla pyörän kuulumisia.


(Orkkis-osia muuten löytyy vielä hyllystä: syylärin kehystä, vilkkuja, loksuja, paisuntasäiliötä, johtosarjoja, mittarit, umpiot, satula jne. Vaajakoskelta saa hakea, hinta puhtaasti pärstäkertoimella.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2021, 10:36:48 ap kirjoittanut Lari Kemiläinen »
Ilon irrottavat: Cezeta -62, KMZ -72 sivari, HD XL -76, Triumph Bonneville -05; exät: Honda CX500 -81, HD FLH-81, HD XL-93; projektit: Honda CB350 Twin -68, Honda CJ 250 -72

Toukokuu 01, 2021, 11:58:48 ap
Vastaus #1764

markus kiviniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Hei vaan pitkästä aikaa. Parin perheenlisäyksen ja parin moottoripyöräperheenlisäyksen vuoksi herättelin cx500 standardia reilun kolmen vuoden seisonnan jälkeen. Cx oli seisonnassa mm. siksi, että siinä oli jokin vika, kun ei startannut kunnolla ja lähtenyt lämpimänä mielellään käyntiin, sekä ajanpuutteen vuoksi.

Nyt kaasarijumpan ja wingistä lainatulla akulla lähtee hyvin käyntiin. Savuttaa kuitenkin aivan järjettömästi, erityisesti vasemmasta putkesta ja putken väleistä. Ja öljyä lentää. Käytin öljyn seassa korjausainetta, ja valutin sylintereiden läpi naftaa, mutta ei auttanut. Puristukset noin 8,5. Ohjekirjan mukaan 12 +-2.

Edessä siis männänrenkaiden vaihto. Eikö?

Pari kysymystä asiantuntijoilta; saako vaihdettua moottoria irroittamatta? Juutubevideoiden perusteella ei.

Mitä muuta kannattaa vaihtaa/huoltaa/tarkistaa samalla, kun koneen avaa?
Mahtavaa olisi saada oikein osalista joltain, jonka kotiuttaisin esim ebaystä.

Kiitos kovasti vastauksesta ja vaivannäöstä, jos joku sellaisen tähän antaa.
(Tuumaustauon kävin läpi, ja ilmeisesti yhtään männänrengasta ei ole siellä jouduttu vaihtamaan..)

Toukokuu 01, 2021, 14:23:32 ip
Vastaus #1765

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3960
Moro

Kun en ole perehtynyt ko. moottoriin niin tämä on vain arvailua,voiko olla imuventtiilien varsilla olevat "tiivisteet" kovettuneet eivätkä toimi enään kuten pitäisi?

Näitä tarkoitan.                      https://www.partsnmore.com/parts/honda/cx500/?filters

Tossa juttua remonista.          http://www.cxglmccireland.com/?p=535
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2021, 14:31:57 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going