13
« Uusin viesti kirjoittanut Frank Nylund eilen kello 23:55:43 »
Moro,
Skidoo:n sielunelämää en tunne, mutta tuo ilmiö on hyvinkin tuttu takavuosilta.
Scanian kuorma-autoissa oli takavuosina nestekäyttöinen kytkinjärjestelmä joka teki tuota samaa.
Ihan normi kytkinjärjestelmä missä hytissä polkimella käytettävä paineilmatehosteinen nestesylinteri ja alhaalla vaihdelaatikolla orjasylinteri.
Monesti talvella jos se auto seisoi käyttämättä viikonlopun yli, niin imi ilmaa järjestelmään sen alasylinterin kautta (vaikka oli metrin alempana kun poljinsylinteri ja nestesäiliö). Sitten kun sen järjestelmän ilmasi, niin saattoi pelata vaikka kuinka kauan ja kesäisin ei ollut ongelmaa vaikka auto seisoi pitempään. Alkuun ei oikein mennyt jakeluun että se vika voisi olla siellä orjasylinterissä ja niitä poljinsylintereitä vaihdettiin turhaan, ennen kuin selvisi että se ongelma olikin se alempana oleva orjasylinteri
Noissa saattoi pitkään olla tuota oiretta että veti ilmaa järjestelmään, ennen kuin se orjasylinteri alkoi vuotamaan nestettä ulospäin, ilma kun menee paljon pienemmästä välistä kuin neste. Sitten kun sen orjasylinterin vaihtoi uuteen niin toimi taas.
En muista että tuosta ikään olisi mitään virallista selitystä tullut, mutta jotenkin ilmojen kylmeneminen aina vaikutti niiden käytössä kuluneiden tiivisteiden pitävyyteen.
Oisko tuossakin jomman kumman jarrusylinterin tiivisteet vähän ehtoopuolella ja sitten joskus välillä riippuen keleistä, vetäisee ilmaa sieltä tiivisteiden välistä.
//Frank