Se mopoasetus asetti painorajan max 50 kg, mitä tulkittiin niin, että oli vain yks merkitsevä numero, ja pyöristys sillon että alle 55 kiloa pit puntarin näyttää, jos muistan oikein. Ja varmasti nuo tössäs siihenkii. Mutta johonkii 70-luvun alkuun asti mopossa piti olla polkimet ja polkimilla taaksepäin polkemalla toimiva takajarru, mikä ois myös estäny noita mopoks päätymästä. Tehoraja oli vielä yks tekijä, mikä ois tietysti ollu rajottimella kierrettävissä. Mutta ei noita sillon mopoksi Suomessa saanu, eikä niitä sen takia tänne just tuotu.
Euroopan eri maissa oli näitä helpomman ajokortin tai jopa ilman korttia ajettavia ajoneuvoluokkia melko vaihtelevilla säännöillä. Yks parraista virityksistä lienee briteillä - kuinkas muuten. Piti olla jarru niiko polkupyörässä, minkä säännön idea oli tietysti ajatus siitä, että kun on oppinut polkupyörällä ajamaan, on vaistossa, että polkimilla taaksepäin pysähtyy. Briteille kävi sellanen tulkinta, että pikkujamahoihin ja susukeihin viritettiin sellanen erillinen polkupyörämäinen polin, mitä taaksepäin pyörittämällä takajarru toimi, mutta jalkatapit jäi sellasenaan paikalleen. Siinä on turvallisuus huipussaan, siis ajetaan jalat jalkatapeilla, ja jos tullee joku etteen, piti jalka nostaa jalkatapilta pois, ettiä se polin jalan alle, ja painaa sitä taaksepäin, niin jo pysähty...
Päästiinkö polkimista Suomessa eroon 71 alusta, vai miten se oli?
- ajautu taas sivuraiteille jv -