Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen entisöintini: KTM Jupiter 1962 skootteri  (Luettu 24346 kertaa)

Lokakuu 07, 2021, 08:23:27 ap
Vastaus #45

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 37
Seuraavanlaista osapuutetta ajattelin myös täältä asiaa tuntevilta tiedustella.
Eli mistäköhän mahtaisi olla viisasta tiedustella noita potkupeltien kumiliuskoja / liukuestekumeja? Tai oliskohan niitä mahdollista teettää jossain mallista?


Koitin käännellä saksaksi translatella mutta aika kehnosti tulee mitään osumia netistä, mitkä olisi edes sinnepäin.

Lokakuu 07, 2021, 08:42:11 ap
Vastaus #46

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 483
Jos muuten ei onnistu, teet itte kuten mää tein NV:n astinlauran kumit.
Tilaat Materiaalshopista aineet, muattisilikonit ja valu-uretaania sekä irrotusainetta. Valat muatin siitä kumilistasta uretaaniin, koska silikonilla ei voi ottaa kumista muattia. Mistäkö tiärän, kokeilin ja ei onnistunu. Teet sillä uretaanisella sikonista muatin, eikä muuta ku valamaan kumilistoja uretaanista.
Koska aineissa on parasta ennen päivä, valoin lopusta uretaanista ylimääräsii astinlauran kumeja. Säilyy tavara paremmin ku nesteenä purkissa.
Materiaalshopissa osataan neuvoo paremmin tää homma ku kerrot mistä otat mallin ja saat oikeet aineet.

Lokakuu 07, 2021, 08:51:45 ap
Vastaus #47

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11732
Onko nuo kaikki listat samanlaisia kesskenään?

No jos ovat- ota paras lista ja hiukkasen sitten vaikka retusoit
sitä-eli pahimmat vekit ja kolot pois. Siitä sitten muotin
malli...

Kiinnitysnastat kääntöpuolelle ovat
kyllä hankalat itsevalmistajalle. Mutta saa ne listat jollain
liimatökötillä ilman niitä tappejakin pysymään.

Varmaan voi valaa ihan suorat listat-kyllä uusi taipuu sitten mutkallekin,
kuten nuo alkuperäiset ovat.

t. Markku

Lokakuu 07, 2021, 08:56:58 ap
Vastaus #48

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 37
Loistavaa, eipä tullu mieleen aikasemmin, kiitos! Muotittaminen & valaminen kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta, pakko siis testata.

Lokakuu 08, 2021, 10:22:50 ap
Vastaus #49

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 37
Löytyi muuten nyt se "kuppi" tuohon tulpan päälle. Sain apua rakkaasta naapurimaasta Ruotsista (mopedrenovering.se), josta mainittiin että siihen kuuluu kuppi. Periksiantamattoman googlauksen ja ebayn pläräämisen jälkeen löysin vihdoin etsimäni. Nimesin sen "Suolakupiksi" koska se on suolaisen kallis (130e sis. alv & pk).
https://www.ebay.com/itm/115000621116?_trksid=p2485497.m4902.l9144

Tämän kupin valmistajan mukaan alkuperäinen Sachs osanumero vastaavalle kipolle on: 0286 207 000

Sitten juolahti lisäkysymys mieleeni; Koska ajatukseni on entisöidä mopo originaalikuntoon ja mahdollisuuksien mukaan saada vaikkapa museokelpoiseksi, niin voinko uudelleenmaalauksen yhteydessä itse valita maalaanko moposta puna-valkoisen vai sini-valkoisen? En tiedä onko KTM Jupiterina maahan tuotuja mopoja ollut edes sini-valkoisena, mutta se vaikuttaisi olevan kuitenkin hieman harvinaisempi väriyhdistelmä ja siinä mielessä kiinnostaisi.

Projekti etenee muilta osin mukavasti, eilen sotkin sormeni moottorin kanssa ja sieltä tosiaan löytyi kaikki kolme vaihdetta ja jopa kipinä, joten valoa on tunnelin pään lisäksi myös tulpan toisessa päässä!

Pistin myös YouTubeen nyt ensimmäisen jaksonkin ja koitan 1-2viikon välein aina saada uutta jaksoa, joten jos kiinnostaa seurailla niin tervetuloa: https://www.youtube.com/c/KepperisGarage/videos
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2021, 10:24:25 ap kirjoittanut Mika Lahtinen »

Lokakuu 09, 2021, 10:18:23 ap
Vastaus #50

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11732
Oli hintaa kyllä!

Tuollaisia osia voisi jo kannattaa 3D-tulostamisella tehdä.

Siitä vaan mallia tietokoneella väsäämään- onnistuisi multakin-
vaan ei onnistu,koska ei enää ole 3D-ohjelmaa koneessa.

Se aika on takana....

t. Markku

Lokakuu 15, 2021, 23:51:06 ip
Vastaus #51

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 764
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
pari kuvaa löytyi ehkä vuodelta -84. Käyttökunnostuksen tein, ei oikea entisöinti. Tulpan päällä olevan suojakupin ostin silloin Koskenkorvalta muutamalla markalla Erkkolan Matilta.

Lokakuu 15, 2021, 23:52:19 ip
Vastaus #52

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 764
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
niin ne kuvat...

Tammikuu 28, 2022, 10:01:33 ap
Vastaus #53

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 37
Kiitos kuvista Jorma, on kyllä korea peli!

Tammikuu 31, 2022, 14:10:18 ip
Vastaus #54

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 37
Tulipahan askarreltua liukuestekumeille muotti ja muutama kumikin on jo valmiina! Kiitos vielä Artolle vinkistä!


Dokumentoin prosessia YouTubeen https://youtu.be/fYVBERY0wCk

Maaliskuu 09, 2022, 23:04:48 ip
Vastaus #55

Janne Petersen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Morjens,astinlaudan kumit: ootko kattonu Vespan ja Lambrettan vastaavia? Aika lähellä, varmaan niistä sais tehtyä?Janne Petersen

Maaliskuu 10, 2022, 08:58:36 ap
Vastaus #56

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 483
Tulipahan askarreltua liukuestekumeille muotti ja muutama kumikin on jo valmiina! Kiitos vielä Artolle vinkistä!


Dokumentoin prosessia YouTubeen https://youtu.be/fYVBERY0wCk
Vähän myähässä kerron, mutta tein muatin hiukan eri tavalla. Tein melamiinipintasesta lastulevystä muatin kehikon johon kaasin pohjalle uretaania, laitoin irrotusainetta kumiin ja laskin sen uretaanin päälle. painelin hiukan että uppoais hiukan siihen. Kuitenkaan en niin paljoo että uretaania tulee mallin päälle. Annoin kovettua, ruiskutin irrotusainetta koko pinta-alalle ja lisäsin uretaania. Uretaanin kovetuttua purin muatin ja avasin muatin pualiskot erti toisistaan. Tein saman uurestaan, nyt käytin muattisilikonia ja mallina ensin tehtyä uretaaniastinlautaa.

Maaliskuu 16, 2022, 10:02:53 ap
Vastaus #57

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 37
Vähän myähässä kerron, mutta tein muatin hiukan eri tavalla.
Juu, selkeästi tämä käyttämäni tapa oli hieman kankea, koska tuollainen yksiosainen muotti on ensinnäkin hankala täyttää saatikka sitten poistaa valmis kappale muotista. Noh, ensikerralla varmasti tulee tästä oppineena tehtyä toisenlainen muotti, ehkäpä kahdesta osasta.

Toukokuu 16, 2022, 17:58:10 ip
Vastaus #58

kimmo.k.junttila@gmail.co

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Moro!


Huomasin justiisa, että mulla on sama projekti menossa sillä erotuksella, että kaveri laittaa kun omat taidot ja aika ei riittäneet. Kyseessä Jorma Mitron aikanaan entisöimä skootteri, oon Jorman tavannutkin.
Mistä oot saanu varaosia? Itsellä ollu haussa pitkään vaihde- / kytkinkahva... K.J.

Marraskuu 03, 2023, 10:43:18 ap
Vastaus #59

Mika Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 37
Moikka Kimmo! Sori vähän myöhäinen vastaus, itsellä ollut projekti vuoden jäissä ku tuli perheen sisäiseltä projektipäälliköltä tärkeempiä projekteja työn alle :D
Mä oon etsinyt ja löytänytkin noita alkuperäisvaraosia eBaysta. Lisäksi varaosia saa MC Scatter ja https://puch-ersatzteile.at/ersatzteile/ktm verkkokaupoista. Jos tarvitset varaosaluetteloa sellasilla puolivillaisilla räjäytyskuvilla ni mulla on alkuperäinen ja siitä valokuvatut PDF:t. Myös käyttöohjeet löytyy :) (molemmat Saksaksi).

Nyt olis itsellä taas aikaa ja projekti jatkuu! Oon runkoa tossa puhallellut ja hionut sekä vähän koittanu metsästellä noita kylkimerkkejä. Keulamerkin tein jo 3D-tulostimella, siitä tuli aika hyvä mutta pitäs vielä se kromiseks saada jollain ilveellä. Pistänpä liitteeksi muutaman kuvan.


Eihän kenelläkään olis tollasia "Jupiter" -merkkejä missään tallinperukoilla lojumassa? Ostan poijes jos löytyy, muussa tapauksessa tulostelen sitten. Hakusessa oleva Jupiter -merkki näkyy liitteessä vihreällä ympyröitynä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2023, 11:16:02 ap kirjoittanut Mika Lahtinen »