Juu, ja tuon listan mukaanhan -57 on ainakin valmistusvuotena jo pelkkiä SuperMaxeja tuottanut vuosi.
Se venttiilikoneisto: Nokka-akseli kannessa, ja nokan pyöritys ns. veturitangoilla. Niitä pitää olla kaksi, yhdellä tangolla jos pysähtyisi kuolokohtaan, ei lähtisi siitä jatkamaan. Liukulaakerit, ja erittäin pienet välykset, rakenne antaa hyvin vähän ääntä pyöriessään; siitä se vitsi raksuttavasta rannekellosta, mikä aiheutti epäilyn viasta...
Sylinteri on massiivinen osa, ja sen lämpölaajenemista ei millään saada samaksi kuin noiden hieman ulompana rakenteesta olevien veturitankojen. Siksi rakenteeseen tarvitaan jotain, mikä mahdollistaa nokka-akselin ja alakerran käyttöakselin välisen etäisyyden joustavan pikkuisen. Se kolmas tanko on noita veturitankoja vastaava, eli sen lämpölaajeneminen on sama kuin veturitankojen, ja se pitää akselit oikean matkan päässä toisistaan. Toinen mahdollinen ratkaisu olisi riittävät välykset laakeroinneissa, vaan sitten ei enää erottuisi se naapurin rannekello...
Sen etujousituksen lyhyet keinuvivut on syytä katsoa tarkasti, ettei niiden laakeroinnissa ole välyksiä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät kun ne ovat kunnossa, muuten eivät ole; pienikin välys lyhyessä keinuvipurakenteessa tekee ohjaukseen klappia, mikä ei ohjaamalla tasapainossa pidettävässä eli kaksipyöräisessä laitteessa ole oikein suotavaa.
Äänenvaimentaja kannattaa ostaa vaikka kalliilla täsmälleen alkuperäisen kaltainen. NSU teki kovasti tutkimusta virtauksien kanssa, ja vaimennin toimii paineenvaihtelujen sykkeellä niinkuin kaksitahtisen tehokammiot, se melko onnistuneesti yhdistää parhaan tehon ja erittäin hiljaiset äänet. Älä sorru halpoihin jäljitelmiin siinä kohtaa, ainakin -97 kun Motzkella vierailin, he valmistivat täsmälleen alkuperäisillä sisäkaluilla olevaa vaimenninta. Ulkonäkökopiota sai jostain halvemmalla, mutta tehoa hävisi ja äänet olivat kovemmat. Ainakin herr Motzken mukaan.
Laita Markku joskus kuvia projektista, tätä olisi hienoa seurailla. Kun jäi itseltä kesken aikanaan koko projekti... ja kasa osia siirtyi toiseen talliin.
- toivoo Jaakko
PS. Se 175-kuutioinen Maxi puuttuu tuosta tehtaan listasta. Siksi, että ne valmistettiin Jugoslaviassa lisenssillä, ei Saksassa, Neckarsulm on oikeitten NSU-pyörien koti. Siellä on muuten hieno museo, jos matka kenellä sinne vie, suosittelen vierailua! Tässä linkki, jos ketä kiinnostaa, museon sivuille:
https://www.zweirad-museum.de/