Kirjoittaja Aihe: NSU Supermax 250 1957  (Luettu 39033 kertaa)

Joulukuu 02, 2021, 09:59:30 ap
Vastaus #45

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11732
On se aika ja kokemus osoittanut,että noin entisöintimielessä
jäykkäperäisissä on mielyttävin-ja kustannusedullisin- jousitus entisöidä-
ellei ole takanapajousitetttu Triumph kyseessä. :D

Mutta toki noistakin hyvät tulee- johonkin vaivanäköön sekä hintaan.

Se etujousitus ei ihan motocrossikäyttöön sovellu- mutta kyllä hyvää
pikitietä silläkin ajelee- etenkin kunnon renkailla höystettynä.

t. Markku

Joulukuu 02, 2021, 14:06:09 ip
Vastaus #46

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1421
Noissa takaiskareissahan on kanssa yks aikansa oivallus: jousen välissä on se lukitusholkki.  Kun holkin kääntää toiseen asentoon, jää jousen lyhyempi osa pois käytöstä, eli jousi muuttuu huomattavasti progressiivisemmaksi.  Jos joutuu emäntää kyyvittämään, ei pohjaile niin helposti.  Markkuahan tää oivallus ei koske, jos kerta laittaa sen pakettitelineen taakse, eikä tavaratelinettä ollenkaan.

Joulukuu 02, 2021, 14:24:25 ip
Vastaus #47

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Joo ei tule tavaratelinettä.
Jaa sehän on hieno synsteemi,osat oli niin paskasia etten yhtään vielä katsellut niitä sen tarkemmin joo saa kai sitten olla kummatkin fjäderit käytössä.
Jos siellä on siinä iskarin tulpassa vaan tavallinen stefa niin olisko paree uusia ne varmuuden välttämiseksi,öljyn määrästä ei myöskään ole harmainta aavistusta.En myöskään löytänyt minkäänlaista juttua koko aiheesta.
Etusissa muistaakseni olisi 27 ccm hydrauliöljyä,laitanko sitä vai jonkin vahvuista iskariöljyä,toisaalta jos suositellaan hydrauliöljyä niin sitä kai sitten.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 02, 2021, 19:16:20 ip
Vastaus #48

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 483

Joulukuu 03, 2021, 10:25:16 ap
Vastaus #49

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Purin ja siivosin taka iskarit,ihan sama rakenne kuin etummaisissa mutta hiukan isompi halkaisijaltaan se iskarin putki ja mäntä,samanlaiset tiivisteet kuin etummaisissa mutta siis vähän isompi halkaisijaltaan ja varsi on 11 mm kun etummaisissa on 9 mm ,tiivisteitä saa ainakin Hammelilta.Vielä pitäisi jostain selvittää paljonko öljyä tulee iskarin sisälle,ihan hydrauliöljyä ajattelin kun suositellaan Mersedeksen hydrauliöljyä,tietäis mikä on viskositeetti niin vois ajatella muunkin merkkistä.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 03, 2021, 18:13:58 ip
Vastaus #50

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Sain selville että takaiskareihin kuuluu 53 ccm SAE 10 hydrauliöljyä / vaimennin mutta sitä en ymmärtänyt mitä tarkoittaa  75 ccm Fettfüllung Federn unten,laitetaanko putkeen jousen sekaan ton verran vassua?

Asiasta olisi juttua Das Motorrad  1963 lehdissä 7 ja 8 mutta ei se mua juurikaan auta kun en osaa saksaa sanan sanaa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 03, 2021, 21:14:35 ip
Vastaus #51

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 489
Jo sulla on linkki noihin lehtiin, tai muuten mahdollisuus toimittaa jutut mulle, voin (yrittää) tulkata sulle. (yv;nä Bitte)

Joulukuu 06, 2021, 07:51:17 ap
Vastaus #52

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1488
jos ei selviä niin voi myös laittaa tulkittavaksi, koulupohjaa ei ole mutta 80 luvulla vajaat pari vuotta saksassa hommissa

Joulukuu 06, 2021, 08:04:53 ap
Vastaus #53

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Kyllä selvisi,absoluuttisella saksankielen taidollani (todellisuudessa googlen kääntäjällä) kysyin sakemanni foorumilta asiaa ja hetimiten sieltä vastaus tuli.

Nyt on kaikki osat kiillotettu ja alumiiniosat sivelty sinolilla kuten pitääkin.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2021, 16:16:58 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 08, 2021, 16:13:03 ip
Vastaus #54

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Pientä edistymistä proggiksessa,osia ollut maalarilla ja niihin jotka tarvitsivat on hiontaväri vetästy ja osa niistä täydennyskitattu ja hiottu lopullista maalia varten kunhan saan sen päätettyä,takalokarin alkuosa ja runko on vielä hiomatta,mikähän siinä on että pahimmat jää aina viimeisiksi.
Siinä lattialla on Skodan lasikuituinen etupuskuri joka on kesän aikana saanut vähän kipeätä ja nyt hoidossa mulla,kyllä siitä vielä kalu tulee,ovat kulutustavaraa.Rallimies kujala laittaisi uuden mutta säästetään ja korjataan vanha.
Yksi laakeri ja stefa puuttui koneesta ne jotka on vetorattaan akselilla, NUP205E on laakeri,sen piti tulla autotarvikeliikkeen kautta jossa se olisi maksanut n. 80 €,yhdessä laakeriliikkeessä 85 € mutta onneksi en saanut laakeria autotarvikeliikkeen kautta kun eivät saaneet toimitettua,nettiä tutkimalla löysin sen laakerimyynti.fi nettikaupasta hintaan 17,80 € ja posteineen 24,70 €,huimat erot laakereiden hinnoissa.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 11, 2021, 16:22:49 ip
Vastaus #55

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Tuli sitten jo toinen pyörä pinnattua se etummainen kun sain oikean mittaisia pinnoja.Vanne on toiselta puolelta siitä jatkoskohdasta pieneltä matkalta kapeampi,oletteko koputelleet suoraksi vai jättäneet silleen.Jos koputtelee suoraksi olisiko paree tehdä ennen pinnausta vai jälkeenpäin?
Sain myös vetorattaan akselin laakerin eli koneen voisi nyt kasata siltäosin.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 11, 2021, 17:19:57 ip
Vastaus #56

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11732
Olen muksinut suoraksi niin pinnattuja kuin irtovanteitakin.

Puusta tuki,jota vastaan sitten mojauttelee- kovalla
kumivasarala tai lyijyvasaralla,ettei tule niin jälkiä.

Kannattaahan ne pinnat sitten aikanaan hiukkasen jälkikiristää.

t. Markku

Joulukuu 11, 2021, 19:50:19 ip
Vastaus #57

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Näin teen jo pinnatulle ja toiselle kunhan sen aika tulee.

Pitäisi suunnitella laturin uuden elektronisen säätimen kytkentää,laitan elektronisen kun vanhaa mekaanista ei tullut osakasan mukana.Vähän jo suunnittelin mutta kun täällä on sähkötietäviä niin toki kysäisen että olenko ollenkaan oikeilla jäljillä.
Tuosta lounaan kohdalta puuttuu vielä puola.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 12, 2021, 09:11:40 ap
Vastaus #58

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Vähän kummelin tapaan....juuri tuosta kyseisestä asiasta en juurikaan tiedä yhtään mitään....
Tuollainen tuli vastaan http://www.dansmc.com/nsu_shopmanual.htm

Joulukuu 12, 2021, 10:43:48 ap
Vastaus #59

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
Moi,


Dekareissa ja sen sukulaisissa tuo kenttäkäämin vastus pitää kytkeä irti jos laittaa elektronisen säätimen, muuten säädin saattaa kyrvähtää. Yleensä uuden säätimen mukana on kytkentäohje mukana.


//Frank