Kirjoittaja Aihe: Mistäpäin tuulee vaiko mistään?  (Luettu 8621 kertaa)

Heinäkuu 22, 2023, 20:31:05 ip
Luettu 8621 kertaa

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.

Harvaan tahtiin tulee enää mitään kohtuuvanhaakaan mielenkiintoista projektia edes 1970 luvulta kenellekkään tänne olipa mopo(poislukien pappikset) tai mp eli vanhempia kuin kiinanskootterit tai muut muovitetut viittä vailla nykyaikaa hipovat harrasteet.
Onko hanskat lyöty santaan ja mukana menneet plus viiskymmppiset omistajatkin ,koronapiikkiinkö tämäkin vaikka aikaa ainakin ollut,ilmastovouhotus ,uudet sukupolvet syrjäyttäneet vanhat ja romut menneet romumiehelle vai se vakiovinku:bensan hinta vaiko mikä tökkii kun projekteja ei enää tuoda ainakaan täällä näkyville+kuuluville vaan kovin hiljaista kentällä verrattuna mitä edes muutama vuosi sitten ?

Mieluusti näkisi ja tuumisi toisten(kin) touhuja kun nämä omat rojutkin pitkälti jo esitelty enkä liene ainoa jolla tallissa muutakin täytettä kuin ruohonleikkuri,mattoja ja autonrenkaat?
Näppäimet rohkeasti laulamaan jos laulattaa,on mielipiteitä moiseen pohdintaan eikä pidetä piilossa jos jotain mielenkiintoista työn-alla ;)

Heinäkuu 22, 2023, 20:45:50 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
On niin v-mais - s-tanallinen työmaa se kuvien liittäminen tälle antiikkifoorumille etten minä ainakaan viitti. Vois softassa siirtyä jo 2010 luvulle, ei kaiken tartte olla vaikeaa ja vanhanaikaista vaikka veteraanimoottoripyörät joskus semmoisia ovatkin ;)

Jos foorumisofta ja serveritila tai ulkoiseen kuvapalveluun linkitys saadaan (=viitsitään laittaa) kuntoon niin pyhästi vannon että Harley-käyttöentisöinti- ja PiikkiHonda-pilausprojektit ainakin tulevat tänne esille sitä mukaa kun jotain tapahtuu. Eri asia tapahtuuko kovin usein mitään... :-[

Mutta siis, nykyään on semmoisia systeemeitä että voi omalta levyltä suoraan liittää kuvia foorumille, ohjelmisto luo linkin johonkin palveluun, ja kuva näkyy joko pikku peukalonkyntenä (thumbnail) tai täysikokoisena. Värkkäily joidenkin kuvapilvipalveluiden kanssa, linkkien luominen ja niiden leikkuu ja liimailu ei oikein oo tätä päivää.

Toki voisi olla oma osio, esim ”Projektipäiväkirjat” tai vastaava, johon saisi niitä ”sieluttomia merkonomipyöriä” laittaa yhtä lailla kuin sosialistisia savukoneita tai imperialistien ihmepyöriä :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2023, 21:03:33 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 22, 2023, 20:54:05 ip
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie sain muutama vuosi sitten valamiiksi mutterientisöidyn Aprilia MOTO 65:sen vuodelta 1997.
Seuraava projekti ois Ducati 600 SS 1995 saattaminen alkuperäiseen asuun, joka on melko helppo homma, koska ko. pyörä on melko lailla alkuperäiskuntoinen.
Joten en voi vielä mitään tänne laittaa, kun kohteet ovat liian nuoria...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 22, 2023, 20:55:15 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On niin v-mais - s-tanallinen työmaa se kuvien liittäminen tälle antiikkifoorumille etten minä ainakaan viitti.

Mutta hei!
Täähän on veteraanimoottoripyöräkerho, joten kuvien liittäminen on vanhanaikaista... ;D

Heinäkuu 22, 2023, 21:39:29 ip
Vastaus #4

Anssi Tötterström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
Eipä oo kauhee vaiva se kuvan pienentäminen ja sen jälkeen tänne liittäminen. ;D

Heinäkuu 22, 2023, 22:03:28 ip
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä oo kauhee vaiva se kuvan pienentäminen ja sen jälkeen tänne liittäminen. ;D
Rajoitukset: korkeintaan 4 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 800KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 600KB

Ota kuva millä tahansa, niin se on 1-4megajotain

Heinäkuu 22, 2023, 23:48:27 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Semmoisesta 70% pienennetystä kuvasta vaan ei saa hittojakaan selvää. Ja muutama kuukausi kun menee niin...

(Ylläpito on poistanut liitteen)

Kas kun ne mekapikkelssit on niiiin kalliita varastoitavia :P

No, se v-mais - s-tanallinen työmaa, mitä tarkoitin, on se kun latailet kuvia aijaahan tai Googlen kansioon ja tusaat niitten linkkien kanssa ja arvuuttelet että näkyykö kuva vain itselle, vain Googleen kirjautuneille vai ihan kaikille. Se nyt vielä puuttuisi että tumpuloisi jonkun digikameran kanssa, siirtelisi kaapelilla tai korttia vekslaamalla kuvia koneelle, mulkkaisi kokoja tai resoja jne. 20+ vuotta sitten ihan arkipäivää toki, mutta nyt kun on (Kovasinta lukuunottamatta ;D ) melkein kaikilla älypuhelin jossa on ihan helkkarin hyvä kamera, joka laittaa kuvat pilveen automatic, ja josta pilvestä ne näkyvät tietokoneella tai tabletilla, ja josta ne on vähänkään edistyneemmillä 2010-luvun alkupuolenkin foorumisoftilla ihan tuosta vaan klikkailtavissa viesteihin, niin onhan tää vmpk:n antiikkisofta vähän hoopo systeemi. Ja voisi sen homman silti tehdä hankalasti jos haluaa, vaikka meille laiskemmille olisikin helppo vaihtoehto :)

Minen tietokoneista mitään tiedä mutta tuo kuvailemani pilvisysteemi syntyy jokseenkin itsestään kun laittaa puhelimeen käyttäjätunnukset ja muut, ja tuo kuvahomma on ollut ”aina” ainakin yhdellä harrastefoorumilla johon liityin lokakuussa vuonna 2014. Ja ei oo mikään tietokonefoorumi se.

Mutta Petri J K:n aloitus on kyllä aiheellinen, mieluusti lukisin enemmänkin juttuja (ja katselisin kuvia) kohtalotovereiden projekteista :) Eikä niiden tarvi mitään iänkaikkisen vanhoja vehkeitä olla, 70-lukuiset ei oo ihan tuoreita nekään. Kuten vaikka noi mun Hondat, molemmat ovat tänä vuonna 50-vuotiaita, ja Harrikkakin 40. Samalla lailla varmaan 70-luvulla entisöitiin 30-lukuisia, ja 50-lukuiset oli ”uusia”, vai mitä tuumaa semmoiset jotka 70-luvusta paremmin muistavat?

Tällaisen linkin luo se erään toisen foorumin softa ihan vaan sillai että klikkaa kuvan omalta levyltä:

Kari

Heinäkuu 23, 2023, 08:49:10 ap
Vastaus #7

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla valmistu keväällä NV 249 -27, tuan sen Veteraaniralliin ja osallistun 100 vuatiaitten motskarien ajoon. Kuvaa en ny viitti alkaa räpeltää tänne, ku se ei kauaa näy. Jos talven aikana sais NV 42:n tekniikan kuntoon ja liikenteeseen, se on vuasimalliltaan -55. Sen jälkeen jatkan NV 38 Six Daysin entisöintii, sekin on -55 malline. Onhan mulla ollu ajossa 9 vuatta NV 38 Standad joka on muutettu Sportiksi laittamalla siihen Sportin yläputki ja nappularenkaat. Tuskin jäi epäselväks mihin merkkiin olen sortunu perusteellisesti.

Heinäkuu 23, 2023, 09:00:08 ap
Vastaus #8

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kari on ihan oikeassa kuvien pienennyksen aiheuttamista ongelmista ja tosiaan vaivan palkkana ylläpito poistaa liitteen tovin päästä jonka myötä juttujen tulkinta vasta vaikeutuukin myöhemmin tyyliin :mikä laite kuvassa  ,kytkentäkaavio ,väri,osatunnistus tms jos ainut vihje eli kuva poistettu .
Karihan suorastaan nero kun  pilviä ja muita ymmärtää ja käyttää avuna ,hyvä niin nykyaikana.
Vanha tietty hankala määre yleistää ja sanotaanko että onhan mp:t teknisesti,ulkoisesti ja ajatusmaailmaltakin tyystin eri planeetalta saati suorituskyvyltäänkin päätyen kovasti nykyaikaan  jo 90 luvulla vs 70 luku tai aiemmin kun riitti vähempikin sarvis kuorrutus ja ei tarvinnut raketin nopeuttakaan tavistasolla ja lötyyi sitä ulkoistakin kiiltoa,  silmänruokaa ja yksilöllisyyttä vaan jos HD ostan niin tommosen kuin kuvassa orkkiskuosisaan tai lähes...hieno...perhanan kalliita ja hankala löytää alkuperäinen räpeltämätön edes noin vanha ellei ameriikasta pistä hakuun saati joku 60-70 lukuinen " pikku "nakuharrikka.Onnenpekk..eikun Kari. 8)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2023, 11:30:28 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 23, 2023, 09:09:57 ap
Vastaus #9

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaikka inhoan aika syvästi kaikkea
tietokonepohjaista viilailua- sentään osasin ladata irfanwiew-kuvaohjelman-

Kuukleen vaan tuo sana hauksi ja sieltä se lataustapahtuma löytyy.  Kuvaruutuun
ilmaantuu sitten sen ohjelman pikanappula-eli punainen katinkuva.

Siitä kun napsauttaa niin aukeaa se ohjelma.

Kuvan kokona käytän sieltä pikavalinnan pienintä kokoa eli 640x480.

Pienennys menee reittiä- ensin kuva auki,sitten valitaan kohdasta "image" ja sitten "resize".

Yleensä kuva silloin on koko alle 150 pikkelikikkeliä,jonka tänne saa liitetyksi.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2023, 09:35:15 ap kirjoittanut markkukovasin »

Heinäkuu 23, 2023, 09:26:12 ap
Vastaus #10

Jani Kaasalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvan liittäminen foorumille, jos haluaa säästää aikaa ja vaivaa (= kuvan kokoa ei tarvitse muuttaa) ja että kuva näkyy tulitikkuaskia isompana:

Mene osoitteeseen aijaa.com. Sinne ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröimättä laitettu kuva häviää jossain vaiheessa, jos menee tarpeeksi monta kuukautta niin, että kukaan ei klikkaa kuvaa/linkkiä.

Klikkaa kuvaketta, jossa lukee "selaa" ja valitse kuva tietokoneelta.

Klikaa sinistä kuvaketta, jossa lukee "lataa".

Klikkaa kuvan alta laatikoa, jossa lukee "kuvakoodi"

Klikkaa tekstin "foorumille iso" alla olevaa riviä ja kopioi se joko hiiren avulla tai painamalla nappeja ctrl ja c yhtäaikaa.

Liitä teksti foorumin viestiin hiiren avulla tai painamalla nappeja ctrl ja v yhtäaikaa.

VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Heinäkuu 23, 2023, 10:29:18 ap
Vastaus #11

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Juu, kyllä määkin väitän osaavani sekä ottaa kuvan, pienentää kuvan, ladata sen aijaahan, tehdä linkin että leikata-liimata sen tänne. Mutku emmä haluu :)

Toi harrikkakuva tosiaan tuli sille foorumille, jolle sen alunperin laitoin, ihan vaan sillä että valitsin kuvan ja klikkasin että ”liitä viestiin”. Tietokoneohjelma imaisi kuvan levyltäni, teki siitä sopivan kokoisen, tallensi sen johonkin, teki linkin tallennuspaikkaan (vieläpä sellaisen linkin että kuva näkyy suoraan viestissä kuvana eikä linkkinä), ja tinttasi linkin viestiin haluamalleni kohdalle. Hommaan meni noin 5 sekuntia, eikä tarvinnut pomppelehtia eri sovellusten tai edes selainikkunoiden välillä.

Ja kuten näkyy, kuva ei ole kyseisen foorumin palvelimella vaan jollain universaalilla kuvapalvelimella, eli saman linkin voi kopioida ja liittää muuallekin.

Mikään tietokonenero oo, mulla on Applen puhelin ja tabletti, mutta kyllä nää Windowsiin ja Androidiinkin saa :)
Kari

Heinäkuu 23, 2023, 12:40:07 ip
Vastaus #12

Tero Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä sama ongelma näkyy muillakin foorumeilla ja johtaa hiljalleen foorumien kuolemaan. Foorumeiden käyttö kuvien lisäämisineen vaatii kohtalaisia koneenkäyttötaitoja toisin kuin esim. FB, jonne kuvien lisäämisen olettaisin tänäkin päivänä olevan niin yksinkertaisesta, että se ei tuota vaikeuksia. Lisäksi homma hoituu nopeammin. Itse olen foorumi-ihmisiä ja sosiaalisen median edelläkävijä, eli olen pannut FB-tilini kiinni jo lähes 10v sitten. En silti yhtään ihmettele, miksi foorumit kuolevat. Harva jaksaa tehdä asioita näin vaikeasti, mitä foorumit vaativat.

Heinäkuu 23, 2023, 13:53:37 ip
Vastaus #13

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Heh!

Mulle kuvan liittäminen on ihan luonnikasta kun otan
kuvia vain kameralla, josta johdolla siirrän läppäriin.

Siksi en kuvaa kännykällä, koska siinä ei ole kameraa lain.  ;)

t. Markku

Heinäkuu 23, 2023, 16:35:24 ip
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tämä sama ongelma näkyy muillakin foorumeilla ja johtaa hiljalleen foorumien kuolemaan. Foorumeiden käyttö kuvien lisäämisineen vaatii kohtalaisia koneenkäyttötaitoja toisin kuin esim. FB, jonne kuvien lisäämisen olettaisin tänäkin päivänä olevan niin yksinkertaisesta, että se ei tuota vaikeuksia. Lisäksi homma hoituu nopeammin. Itse olen foorumi-ihmisiä ja sosiaalisen median edelläkävijä, eli olen pannut FB-tilini kiinni jo lähes 10v sitten. En silti yhtään ihmettele, miksi foorumit kuolevat. Harva jaksaa tehdä asioita näin vaikeasti, mitä foorumit vaativat.

Melko suoraviivaistahan se on vallankin tietokoneella laittaa kuvia 20 vuoden takaiseen tyyliin, mutta vaivalloista jos käyttää enimmäkseen tablettia tai puhelinta. Ja turhaa tuhertamista laitteella kuin laitteella. Vähä niinku että lasketko taulukollisen verran dataa käppyräksi nelilaskimella vai teetkö saman sekunneissa excelillä.

Mulla on FB tili olemassa, ja jokusiin kauppa- ja harrasteryhmiin kuulun, mutta päätös on jo tehty että taidanpa erota niistä harrasteryhmistä. Tyhjänpäiväistä lätinää enimmäkseen, asiat ”tapetilla” päivän tai kaks, sitten hukkuu se juttu ja viikon päästä joku kysyy samaa asiaa uudestaan. Kaupankäyntiin FB on ihan hyvä, miksei torikin, mutta Torissa nykyään on se Schithead-rekisteröintipakko ja muutenkin kökkö systeemi ainakin tällä 10-vuotiaalla iPadilla käyttäessä.

Foorumin saisi pidettyä elävänä, tai ainakin elävämpänä tekemällä siitä käyttäjäystävällisemmän eli suomeksi helppokäyttöisemmän. Vaikka nyt sitten uudistamalla foorumin ohjelmistoa ja just tuota kuvahommaa semmoiseksi että nuoremman sukupolvenkin harrastajat (kuten minä ja muut viiskymppiset) viittisivät niitä rojekteja ja kuvia laittaa esille.

Saisi näille muillekin osastoille ”Yleisen keskustelun” lisäksi vähän enemmän eloa :)
Kari