Kirjoittaja Aihe: BMW R35 STYTYKSEN AJOITUS - APUA ETELÄ-SUOMEN ALUEELTA  (Luettu 3361 kertaa)

Kesäkuu 27, 2024, 11:13:11 ap
Luettu 3361 kertaa

Samuli Hyvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Minulla on 1951 BMW R35, entisöity 2000-luvun alussa ja museoitu 2004. Sytytystä ei saatu entisöinnissä kuntoon, pyörä jäi seisomaan edellisen omistajan sairastuttua ja nyt hankittuani pyörän olen todennut saman ongelman.


Oma osaaminen on alkuperäisen sytytyksen kanssa rajallinen enkä haluaisi nyt tässä hätäillä ja siirtyä koko sytytystä vaihtamaan, kun ratkaisu voi olla osaavissa käsissä helppo ja pyörä on huolella muutoin entisöity.


Sattuisiko forumilta löytymään sytytysosaajaa, joka voisi auttaa tai tietäisittekö mistä apua löytyisi? Pyörä on Kemiönsaaressa, mutta liikahtaa helposti ympäri Etelä-Suomea.


Ohessa video oireilusta. Video - Google Photos Sytyksen käsisäätönuppi palauttaa automaattisesti yläasentoon(liian vahva palautusjousi?), joten jouduin nippusiteellä säätämään sen asentoon, jossa pyörä jotenkuten käy tyhjäkäynnillä. Koitin kuvata pyörän reagointia kaasuun, kärjen toimintaa ja mahdollista välystä, pyörän tärinää sekä yleisesti moottorinosien kokoonpanoa. Pyörän entisöinyt ja kasannut henkilö sairastaa muistisairautta ja minulla ei ole tietoa mitä kaikkea on tehty ja onko pyörä kasattu oikein. Antaisiko tämä video teille vinkkiä ongelman syystä?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2024, 10:39:32 ap kirjoittanut Samuli Hyvi »

Kesäkuu 27, 2024, 11:21:39 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11730
Tästä ensin sähkökaavio.

Yksinkertaisesti asiaa voisi tutkailla ottamalla tuon
kärki/kondensaattori/puola johto-osion muusta sähköstä irti
ja laittaa sinne akulta tai jopa lituskasta 4,65 voltin paristosta sähköä. Jos
tulee kipunoita-niin hyvä. Sitten kurkkii ennakkoa kohdalleen ja koittaa vaikka käyntiin...

Jos käy- hyvä.  Latauskin voi kiukutella- mutta noilla alkukonsteilla ainakin näkee,
onko syttypuolen osat älyissään...

t. Markku

Kesäkuu 27, 2024, 12:40:51 ip
Vastaus #2

Samuli Hyvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Kiitos Markku nopeasta avusta, en ollut tallaista kaaviota aiemmin löytänytkään.


Pyörä lähtee hienosti käyntiin kun säädän sytytyksen ennakon käsivivulla ohjaustangosta sopivaan asentoon. Pyörii tyhjäkäynnillä lämpimänä nätisti, mutta korkeammilla kierroksilla ja kaikilla muilla kuin tietyllä ennakolla menee käynti aivan epätasaiseksi. Ajamisesta ei tule mitään.


Sinulla on ilmeisesti kyseisestä pyörästä kokemusta, kuulostaako tuo oireilu tutulta sinulle?


Putsaan tässä vielä kaasarin ja katson mitä vaikutusta sillä on, mutta sytytykseen tämä tuntuu enemmän viittaavaan.

Kesäkuu 27, 2024, 13:04:51 ip
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11730
Onko siinä avausnokassa klappia? Jos on-se voi alkaa "seilaamaan" ja sotkee
kierroksilla ja kärkiväli muuttuu miten sattuu.

Jos on originaali kaasari- ne kolme suutinputkea kannattaa jättää sekoittamatta
keskenään kun avaa ja putsailee. Tosin jos on ollut auki-ne voi kylä olla sekaisin jo nytkin... ;)

t. Markku

Kesäkuu 27, 2024, 16:13:38 ip
Vastaus #4

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 943
  • Kawasaki A 1 R
   Tässä on puh No 0400-484180  kantsii kysyä on autosähkö erikoismies ja hänellä on tälläinen pyörä ollut kymmeniä vuosia
    hänet tunnetaan nimellä JUSSI kysyvä ei eksy. Vähän vihjaileva yhteystieto kun en ole työnvälittajä  naapuri Erkki

Kesäkuu 28, 2024, 09:02:36 ap
Vastaus #5

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Tulppavialtakin saattaisi kuulostaa, varsinkin, jos nyt on NGK.
Ensimmäiseksi kokeiluksi kaupasta uusi tulppa.
Lämpöarvon ei ole väliä, kun vain lyhyt koeajo tehdään.
Jos toimii, niin sitten oikea tulppa ja paanalle.

Kesäkuu 28, 2024, 09:34:32 ap
Vastaus #6

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 879
Sitten jos ihan työkaluja käyttäen joutuisin tuota selvittämään, niin strobolla katsoisin kipinän ajoituksen eri ennakoilla ja eri kierroksilla. Ajossa kipinäviat selviää usein kierroslukumittarilla, siis sellaisella tulpanjohdsta haistelevalla.

Kesäkuu 28, 2024, 10:07:01 ap
Vastaus #7

Tuomo Pasanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 107
Onko nokka-akselin laakeripuslat vaihdettu entisöinnin yhteydessä?  Jos ne ovat väljät, katkojan kärkiväli vaihtelee kierroksilla.

Heinäkuu 09, 2024, 12:00:47 ip
Vastaus #8

Samuli Hyvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Hei,

toivuttuani flunssasta pääsin palaamaan aiheen pariin. Kiitokset kaikille kommenteista, mukava nähdä, että apua on tarjolla. Toivottavasti näette kaikki tämän vastaukseni.

Ohessa video oireilusta. Video - Google Photos Sytyksen käsisäätönuppi palauttaa automaattisesti yläasentoon(liian vahva palautusjousi?), joten jouduin nippusiteellä säätämään sen asentoon, jossa pyörä jotenkuten käy tyhjäkäynnillä. Koitin kuvata pyörän reagointia kaasuun, kärjen toimintaa ja mahdollista välystä, pyörän tärinää sekä yleisesti moottorinosien kokoonpanoa. Pyörän entisöinyt ja kasannut henkilö sairastaa muistisairautta ja minulla ei ole tietoa mitä kaikkea on tehty ja onko pyörä kasattu oikein. Antaisiko tämä video teille vinkkiä ongelman syystä?

@markkukovasin Koitin tuossa videossa kuvata avausnokkaa. Moottori täristää niin paljon, että on vaikea havaita jos siinä on klapia. Näyttääkö avausnokan kokoonpano edes oikealta?

@erkki kuparinen Kiitos yhteystiedoista, soitan Jussille, jos en saa vastausten vinkeillä pyörää toimimaan.

@Pertti Rintamäki Tulppaa olen tässä pyöritellyt käsissäni ja koittanut löytää parempaa tulppaa tilalle. Hieman on hankala löytää. Mikä tähän olisi paras tulppa nykyisin myydyistä tulpista?

@Tuomo Pasanen  Totta, välys niissä varmasti vaikuttaa sytytykseen. Pyörän entisöinyt sairastui muistisairauteen pian entisöinnin jälkeen ja ihmiset, jotka entisöintiä vierestä seurasivat muistavat vain, että täysin atomeina pyörä käytettiin. Ei ole siis tietoa vaihdettiinko puslat. Saisiko välystä testattua purkamatta konetta?

Heinäkuu 09, 2024, 14:38:39 ip
Vastaus #9

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Sähkölaitteet näyttää pelaavan, mutta polttoaineesta on pulaa. Kone käy siis selkeästi laihalla!
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 09, 2024, 14:42:23 ip
Vastaus #10

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4553
Moro

Osmo kerkisi vastaamaan ensin,olisin vastannut että vikaa pitää hakea kaasuttimesta,käy laihalla eikä saa polttoainetta kun lisää kaasua ja jos haluat kokeilla sitä mahdollista välystä niin ihan käsin koitat onko akselissa heittoa,epäilen kyllä sen puolesta olevan kunnossa mutta se polttoainepuoli ei ole.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 09, 2024, 14:53:08 ip
Vastaus #11

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4553
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 09, 2024, 22:35:47 ip
Vastaus #12

Markku Pyörre

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 141
Onko tarkistettu, ettei polttoainehana ole tukossa?
Tekee ihan samaa, kun polttoaine on loppumassa, tai hana unohtunut kiinni.

Heinäkuu 10, 2024, 08:04:36 ap
Vastaus #13

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11730
Kundit näemmä kerkesi ensin.

Juu- kaasaria kannattaa ja koko bensalinjaa kannattaa nyt tutkia.

Oliko kärkien väli n. 0,4mm ?

t. Markku

Heinäkuu 12, 2024, 12:46:56 ip
Vastaus #14

Samuli Hyvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Kiitokset kaikki vastauksista!
Kiitoksia paljon avusta kaikki!

Otan polttoainepuolen lähempään tarkasteluun. Putsasin tankin, hanan ja vaihdoin polttoaineletkun, mutta käyn nekin uudestaan läpi. Keskityn kaasarin putsaukseen. Onneksi se menee sen verran pieniin pääosiin, että mahtuu ua-pesuriini helposti.


Mittaan tuon kärkivälin ja testaan käsin akselin välyksen siinä samalla kun seuraavan kerran pääsen pyörän pariin työskentelemään.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2024, 13:54:24 ip kirjoittanut Samuli Hyvi »