Kirjoittaja Aihe: BSA C15 vaihdelaatikko  (Luettu 2484 kertaa)

Heinäkuu 05, 2024, 20:38:48 ip
Luettu 2484 kertaa

Aarne Lautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Apuva
Pässiä paikkaillessa kaatui mokoma ja vaihdelaatikon sisälmykset lattialle.
Kasasin väärin ja ei pelaa enkä löydä netistä kuvia kuin pitäis olla.
Pitäis kai jättää nää askareet fiksuimmille.

Heinäkuu 05, 2024, 20:57:30 ip
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Täältä löytyy varaosaluettelo räjäytyskuvineen, on listassa heti ensimmäisenä:

https://www.bsaunitsingles.com/spares.htm
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 09, 2024, 21:32:04 ip
Vastaus #2

Aarne Lautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Kiitoksia.
Sieltähän löytyi kuvia ja niistä innostuneena pari tuntia nettiä pöyhiessäni löytyi ihan video laatikon kasauksesta. Tosin siinä näkyi enempi asentajan haalarin hihnaa mutta nyt vaihdelaatikko pelaa.
Seuraava ihmetyksen aihe. Mikä on se ( tai mitä tekee) moottorin etuosassa oleva mutteri jonka takaa löytyy jousi ja kuula? Jotain tekoa öljynkierto kanssa?

Heinäkuu 09, 2024, 23:24:54 ip
Vastaus #3

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Se on takaiskuventtiili, joka estää öljylinjaa vuotamasta tyhjäksi moottorin seistessä.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 10, 2024, 08:32:59 ap
Vastaus #4

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 282
Luulen, että se kuula + jousi on varoventtiili (pressure relief valve), joka huolehti oikeasta paineesta moottorin öljynkierrossa. Siis estää ylipaineen ja päästää läpi jos öljynpaine voittaa jousivoiman.

Heinäkuu 10, 2024, 09:07:09 ap
Vastaus #5

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 282
Nyt kun katsoin varaosakuvaa s. 14, huomaan että onhan siellä toinenkin jousi+kuula, joka ilmeisesti on Osmon mainitsema venttiili, joka estää öljyn valumisen säiliöstä. Olikohan kyse siitä...


Minä tarkoitin varoventtiiliä, tulpan vo. numero 40-201, jonka alla jousi ja kuula. Kuvassa lohkon etupuolella.

Heinäkuu 10, 2024, 22:44:59 ip
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Ylipaineventtiili tarvitaan, koska rataspumppu nostaa painetta, kunnes joku paikka antaa periksi.