Kirjoittaja Aihe: Kannentiiviste ja sen tiiviyden parantaminen  (Luettu 3767 kertaa)

Heinäkuu 24, 2024, 18:07:42 ip
Luettu 3767 kertaa

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 375
Hyviä neuvoja kaipaisin:Sivuventtiilimoottorin kuparinen kannentiiviste tuli lämmitettyä punaiseksi ja tyrkättyä kylmään veteen. 1)Oletteko tällaisen käsittelyn lisäksi käyttäneet jotain lämpöä kestävää tiivisteliimaa tuon kuparitiivisteen pinnoilla? 2)Kestääkö mikään moderni valmiste lämpöä ja painetta tuollaisessa paikassa vai riittääkö tuo kuparitiivisteen pehmentäminen??
Valurautakantta en kotikonsteilla pysty muuta kuin kevyesti hiomaan suoraa metallilevyn pintaa vasten.

Heinäkuu 24, 2024, 18:49:15 ip
Vastaus #1

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 983
Mä tapasin ennen sekoittaa asetonista ja Hylomarista sellaista ohutta litkua, millä sivelin kuparitiivisteiden pinnat. Kun asetoni haihtuu, jäljelle jää sellainen erittäin ohut kalvo Hylomaria.

Sittemmin olen havainnut, että kunhan pinnat ovat kunnossa, ei sitä Hylomaria tarvita mihinkään. Erittäin huolellinen pintojen puhdistus ja kuivana kasaan.

Heinäkuu 24, 2024, 18:50:53 ip
Vastaus #2

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
Moi,


Kyllä tommonen löijätty kuparitiiviste pitää hyvin jos vastinpinnat ovat kunnossa. Suurin moka varmaan on, että monesti jätetään kansi jälkikiristämättä.


En tiedä tosta laitteesta, mutta monesti se ohje on että kasauksen jälkeen ajetaan kone normaalilämpötilaaan, jonka jälkeen kansi jälkikiristetään kuumana, jos valurautakannella.


Toinen jälkikiristys vielä sitten kun ajettu joitain satoja kilometerejä.


Jälkikiristyksessä mutteri, tai pultti löysätään ensin ja kiritään sitten oikeeseen momenttiin, mutteri / pultti kerrallaan oikeassa kiristysjärjestyksessä.


//Frank

Heinäkuu 24, 2024, 23:24:13 ip
Vastaus #3

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Sitä kuparitiivistettä ei tarvitse tyrkätä kylmään veteen muuta kuin jäähdytyksen vuoksi, pehmittämiseen sillä ei ole mitään osuutta.
Olen PataPatalla hieronut hilseet pois ja pesu vedellä.
Kuivauksen jälkeen vaseliinia vain ohuelti molemmin puolin ja siitä kiinni.
Jälkikiristys tyypillisesti noin 500 km:n ajon jälkeen.
Tämä on toiminut.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 25, 2024, 06:52:30 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Joskus laitettiin Horna-maalia.
Mahtaako sitä enää edes olla ja mahtaako siitä olla mitään hyötyä.

Heinäkuu 25, 2024, 08:45:10 ap
Vastaus #5

Harri Tiittanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 137
Matala puristeisissa en ole käyttänyt mitään tiivisteen kanssa, mutta korkeammissa paineissa VHT:n liimaa. VHT Torque Tite Copper Gasket Cement. Ainakaan siitä ei ole ollut mitään haittaa, etenkin, jos tiivisteessä on kapeita alueita. Aineita tärkeämpää on oikea kiristysjärjestys ja momentti.

Heinäkuu 25, 2024, 14:52:28 ip
Vastaus #6

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
Permatexin supracopper on toiminut hyvin kansien lisätiivistyksiin, vaikka paketti sanookin, ettei sovellu käytettäväksi kannen tiivistykseen.

Heinäkuu 25, 2024, 21:39:28 ip
Vastaus #7

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 531
  • Master of sparks
Puhtaus,pintojen suoruus ja momentti kyllä muistettu,mutta kukaan ei ole maininnut että pultit/mutterit/vaarnat on syytä myös voidella huolella ja hyvällä voiteella! T:Vesku

Heinäkuu 26, 2024, 09:50:43 ap
Vastaus #8

kari savander

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Myös kuulin aikoinaan A-ford entisöijältä että kuparitiiviste voideltiin mäntysuovalla.. Liimattiinhan sillä bensavuotojakin..

Heinäkuu 26, 2024, 11:25:18 ap
Vastaus #9

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 944
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tämähän innosti aiheeltaan...se on enempi tapauskohtaista mitä minä askarrellut näiden romujen kanssa,yksi tykkää äitistä jne,joku molemmista.
Entisaikoijen aineet ei tahdo koostumuksiltaan olla enää sitä mitä tuotemerkki on tai oli joskus aikoinaan ja bensan koostumus tyystin eri kuin silloin joskus jos bensan kanssa aineet joutuu tekemisiin,öljyjen kanssa vähä samat jutut jos semmoisiin paikkoihin tököttejä jotka niiden kanssa tekemisissä.
Kuparitiivisteet ja hehkuttelu,miten jäähdytellä ja millä vaiko millään?
En tiedä eikä lie kukaan tyhjentävästi joka kohteen huomioonottaen,kuparitiiviste,varsinkin ohut,tarkka pintojen sileydestä/tasaisuudesta ja nuo kiristyshommat tai jälkisellaiset vaiko vetää kerralla on sekin tapauskohtaista,kas kun ne kannenpultit pitää olla kierteitään myöten putsatut ja pultitkin priimat eikä probleemaa ainakaan helpota jos tehty muutoksia esim puristukseen tms.

Onko kuparitiiviste sitten parempi kuin jos perinteinenkin saatavilla...onko?

Aikoinaan ainakin haluttiin puristussuhteenkin vuoksi ohuinta mutta tosiaan kuparitiiviste ei paljon anna anteeksi ja mitenkähän minä laittanut mitä laittanut... ::)

Hylomaria sipaisu ehkä ok tai hyvin ohuesti jotain tiivisteliimaa,rutikuivana en oo
laittanut kun jotain on tehnyt mieli hyllyn purkeitakin puristaa täytteeksi..kait sinne voi mäntysuopaakin laittaa,saippuaakin kokeilla mutta kovasti on suopa taatusti muuttunut ekologisemmaksi sekin vuosien varrella niinkuin muutkin tökötit laimeammiksi... ;)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2024, 11:35:58 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 26, 2024, 11:53:30 ap
Vastaus #10

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6173
  • MC Debit
Kuparia löijätessä tietääkseni ei ole eroa sillä antaako hehkutuksen jälkeen sen jäähtyä ”rauhassa”, vai upottaako veteen.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 26, 2024, 14:41:02 ip
Vastaus #11

kari savander

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Vielä sen verran, itse olen kuparitiivisteet triumphiin (moneen) laittanut aina kuivana, 1 jälkikiristys ja ei ongemia. Massatiivisteen kanssa huomattavasti enemmän ongelmia, eli useampia jälkikiristyksiä.

Heinäkuu 26, 2024, 17:03:29 ip
Vastaus #12

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Triumph Unit Construction 650cc Workshop Manual:

"Grease the gasket and place it in position"

Et ole Kari tehnyt tehtaan ohjeen mukaan  :-\
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Helmikuu 20, 2025, 12:11:44 ip
Vastaus #13

Juho Karko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
Mulla on toiminnu hyvin HD 1200 U 1937, Triumph 650 1959 ja 1969 Tridentissä kupari on paras tiiviste hehkuttaa aina ennen ase tamista uuden tiivisteen tai käytetyn vanhan. Jälkikiristys kun kone on käynny sitten kun on ajannu vähän käynny kahvilla sen jälkeen 500km 1000km ja 5000km niin pitää
Harley-Davidson 1200 U ´37
DKW SB 500 `37
NSU OSL 351 `38
NSU OSL 501 '39
NSU OSL 351 '39
DKW NZ 350 `42
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 ' 49
Ariel Square Four MK 2 1000 `54
Ariel Square Four MK 2 1000 '56
Royal Enfield Scrabler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 '69

Helmikuu 20, 2025, 16:21:54 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1421
Taas tietoa tiedon itsensä vuoksi, eli Maslowin rapuissa jo huipulla... tuskin itse enää mitään koneita tuun kokoilemaan, tai ees purkamaan.

Mutta Vuorelan Vesa muistutti pulttien voitelusta.  Ja miun nuppi yrittää tarjota jostain ohjekirjasta erikseen luettuna, siis jostain merkkikohtasesta, että kaikki momentit on annettu kuiville pulteille!  Onkos kukaan tarkalla momentilla kokeillut, kääntyykö avain eri kohtaan noissa tyypillisissä kannen pulttien kiristysmomenteissa, jos ensin koittaa ehjäkierteisellä, puhtaalla ja kuivalla kierteellä, ja sitten löysää, ja voitelee kierteen, ja koittaa uudelleen?  Testi pitäs kai tehä tieteellisesti, eli ilman tiivistettä välissä, koska tiiviste voi mennä toisella kiristyksellä enemmän littuun...

Siis meneekö voideltu pultti samalla momentilla niin paljon tiukemmalle kuin kuiva pultti, että erolla ois jotain merkitystä?  Eli momentti pitäs olla eri, jos pultti on kuiva tai voideltu?  Ja jos, niin kumpia nää yleisesti annetut momentit on?

Mutteripuolelta kait usseemmilla on kokemusta, että luonnollinen voitelu on tarpeellinen?  Vaikka suunnilleen samaan kastiin kuulun jo tämänkin tiedon kohdalla, pelkkää teoriaa vain...

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2025, 16:23:35 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »