Kirjoittaja Aihe: Museoajoneuvoista kysymys  (Luettu 2953 kertaa)

Heinäkuu 25, 2024, 15:26:11 ip
Luettu 2953 kertaa

Juha Kosonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Hei kaikille.
Katselen välillä Nettimoton myydään palstaa, niin kiinnittää aina huomiota noiden museorekisteröityjen pyörien varustus.
Itselläni kun tuo Honda CB 750 K 1980 ja tässä mallissahan (Kz 79- 82) nuo pakoputket on neljä neljään.
Tällä hetkellä noin kymmenestä pyörästä yksi taitaa täyttää vaatimukset. (Yksi pyörä oli 1400cm3).


Eli onkohan nuo vaatimukset höllentyneet ajan saatossa? Ja mistä saisi tiedon mikä nykytilanne?


Terv.  JK

Heinäkuu 26, 2024, 13:43:54 ip
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1488
Kyllähän joskus johonkin AWO;n kuulemma hyväksyttiin väärä kaasari kun ne alkuperäset oli haperoitunut muruksi mutta en ole kuullut että KZ olisi saanut armon että 4-2 kelpaa.
Mulla tommonen oli silloin joksus niin ne alkuperäset putket ruostu muutamassa vuodessa puhki ja niitten juurikäyrät hyödynnettiin katkasemalla 4-2 tai 4-1 putkiin niin hankala on löytää.

Jos olet ostamassa museoitua KZ pyörää niin pyydä museointituodistus näytille niin siinä pitäisi olla 4-4 , jos on esim 2010 museoitu niin putketn voi olla vaihdettu sen jälkeen, F mallihan oli 4-2 putkella

Heinäkuu 26, 2024, 20:30:38 ip
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Noilla hankalasti saatavilla putkilla on joskus tehty "sarjaa" niin, että pyörä oli hetken päästä myytävänä 4-1 putkistolla.
Jonkin ajan kuluttua taas samalla mestarilla neliputkinen tulossa tarkastukseen.
Putket olivat sen verran jo kuluneet, että jäivät tarkastajien mieleen ja kolmannella kerralla tuli stoppi tarkastuksessa.
Vanhempi herrasmies ei ollu moksiskaan, vaan meni automiehille ja läpi meni.


Kyseessä olivat tuutin koneella olevan K-mallin putket, jotka olivat jo silloin erittäin harvinaiset ja yllättäen niitä löytyikin useaan pyörään.
KZ:aan taitaa olla pakoputkistoa saatavana vieläkin, mutta rahaa tietysti tarvitaan.

Heinäkuu 28, 2024, 16:35:06 ip
Vastaus #3

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2369
"Esson baarin" mallinimike "KZ" on oikealta malliltaan CB750K RC01. Ko. pyörän malliin "tarttunut" "z" on Hondan vuonna 1979 käyttöönottama vuosimallitunniste. Vuoden 1980 tunniste oli "a", eli vuoden 1980 "KZ" on malliltaan CB750K(a) RC01. Vuonna 1979 otettiin käyttöön myös tuo mallitunniste/koodi RC01 ( sisar/sporttimalli CB750F oli RC04).