Kirjoittaja Aihe: Metallin lämpökäsittely  (Luettu 2725 kertaa)

Joulukuu 10, 2024, 12:30:49 ip
Luettu 2725 kertaa

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eri terässeoksista saa eri ominaisuuksilla olevaa raaka-ainetta kunhan vaan sen lämpökäsittelee. Lämpökäsittely vaikuttaa myös teräksen kovuuteen. Kovuutta taas voi mitata siihen tarkoitukseen olevalla mittarilla.
Nyt olisi esillä Alpha Durometer Typ D25302 merkkinen laite, jolle nyt pitäisi löytää käyttöohje. Laite on ruotsalainen AB R. Almkvist & Co valmistama.
Sikäli hassua, että itse olen käyttänyt ko laitetta n 30 vuotta sitten jokusen kerran, mutta nyt ei tule mieleen miten se toimii. :-[
Sattuisiko kellään olemaan vastaavaa pajassaan tai vinkkiä mistä ohjetta metsästäisi? Ruotsin kieli ei oikein taivu kysellä valmistajalta...  :P

Joulukuu 11, 2024, 10:51:38 ap
Vastaus #1

Markku Strang

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mittarisi taitaa olla shoreD mittari jolla mitataan kumin muovin kovuuksia.

Markku Strang

Joulukuu 12, 2024, 06:41:15 ap
Vastaus #2

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä minä sillä ihan terästä mittasin. Ja eikä ne vielä silloin töissä olleet koneistajat, joilla tuo oli käytössä, mulle huutaneet. Siitä ohjekirjasta tuo varmistuisi.

Joulukuu 12, 2024, 09:41:46 ap
Vastaus #3

Markku Strang

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitutoyon sivulta lainattu: Durometer or Shore durometer is a standardized way to measure the hardness of materials like rubber (elastomers) and plastics. Durometer measurement scales range from 0 to 100 but there is no such thing as a durometer unit of measurement. 
Durometer tai Shore Durometer on standardoitu tapa mitata materiaalien, kuten kumin (elastomeerit) ja muovien kovuutta. Durometrin mitta-asteikot vaihtelevat välillä 0-100, mutta durometrin mittayksikköä ei ole olemassa.

Mittarin mittauspää (kärki) saattaa rikkoontua mitattaessa kovia materiaaleja.

Markku Strang

Joulukuu 12, 2024, 15:18:55 ip
Vastaus #4

Markku Strang

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Metallien kovuuksia mitataan Rockwell, Vickers ja Brinell menetelmillä.

Joulukuu 12, 2024, 16:31:11 ip
Vastaus #5

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ehkä sitten parempi ettei sitä ohjetta löydykään....ei tule enempää rikottua kampetta. 😀