Kirjoittaja Aihe: IC 49 plungerin purku, ohjeita kaipaillaan  (Luettu 9977 kertaa)

Joulukuu 22, 2024, 15:36:18 ip
Luettu 9977 kertaa

Janne M Pulkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Moi


 Olisi tarkoitus purkaa IC:stä takajousitus tässä Joulun tienoossa.
Ajattelin kysäistä, josko saisi ohjeita, että hajottaminen tulisi minimoitua.
Ensinnäkin; miten vaimentimen saa pois haarukan välistä?


T: Janne


Joulukuu 23, 2024, 11:26:31 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11732
Tässä nyt ainakin kuva siitä värkistä.

Purkanut en ole koskaan-mutta saisiko tuosta ideoita?

t. Markku

Joulukuu 23, 2024, 12:35:57 ip
Vastaus #2

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 200
En minäkään ole tuollaista koskaan purkanut, mutta laitan liitteenä IC49 pyörän runkoa ja takajousta koskevien sivujen kuvan varaosakirjasta. Kuva on valitettavan heikkolaatuinen kopio ja siihen on jossain vaiheessa tehty muistiinpanoja. Liitteinä lisäksi kuva takavaimentimesta. Lähetän ohjekirjan tekstin vaimentimen purkamisesta toisen viestin liitteenä, koska liitteiden koko ylittäisi yhdessä viestissä lähetettävien liitteiden maksimikoon. Vaimentimen kuvan osien numerointi vastaa ohejkirjan tekstin numerointia.

Joulukuu 23, 2024, 12:37:28 ip
Vastaus #3

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 200
Liitteenä IC49 ohjekirjan teksti takavaimentimien purkamisesta.

Joulukuu 23, 2024, 13:35:33 ip
Vastaus #4

Janne M Pulkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
 Kiitos kuvista.
Epäilykset vaan heräs, kun kaikki on niin juntturassa, osakasa viettivät 70-90 luvun saunan takana, sen jälkeen navetan vintillä 30 vuotta.
Nyt vois aloitella purkamaan.. 8)

Joulukuu 23, 2024, 14:32:35 ip
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11732
Ruosteenkarkotusöljyä vaan reippaasti joka kohtaan
ettei heti hajoa. Antaa vaikuttaakin jokusen ajan.  ;)

t. Markku

Joulukuu 23, 2024, 15:58:23 ip
Vastaus #6

antero nuuttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 105
Ämmän iskarit joskus purkasin,useampi päivä siinä meni.Irrotusöljyä jo suositeltiinkin,sitä runsaasti,lämpöä,lievää väkivaltaa,silmitöntä väkivaltaa.
Eli piukassa oli mutta lähti kun aikansa sähläsi.

Joulukuu 23, 2024, 17:24:12 ip
Vastaus #7

Janne M Pulkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Ämmän iskarit joskus purkasin,useampi päivä siinä meni.Irrotusöljyä jo suositeltiinkin,sitä runsaasti,lämpöä,lievää väkivaltaa,silmitöntä väkivaltaa.
Eli piukassa oli mutta lähti kun aikansa sähläsi.
Siltä tuo vaikuttaa. ;)

Joulukuu 23, 2024, 17:50:02 ip
Vastaus #8

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 489
Voisko vielä typerämpää takajousitusta keksiä?

Joulukuu 23, 2024, 18:18:02 ip
Vastaus #9

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
Moi,


Kaikkea nuo italialaiset keksii spagetin ja pizzan lisäksi....


//Frank
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2024, 18:21:25 ip kirjoittanut Frank Nylund »

Joulukuu 23, 2024, 19:31:53 ip
Vastaus #10

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6172
  • MC Debit
Plungerit ja keinuhaarukka samassa rungossa. Vähän niinkuin vyö ja henkselit.

Mitenkäs tuossa käy, kun haarukan pää tekee kuitenkin ympyränkaarta ylös-alas liikkuessaan, mutta iskari on lineaarinen liikkeeltään? Onko jossain välissä hahlo, kumipusla vai ”hukkuuko välyksiin” tuollaiset?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 23, 2024, 19:43:06 ip
Vastaus #11

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
Moi,


Joo, siinä on semmonen hahlosysteemi. Näkyy Riston laittamassa varaosakirjan kuvassa pos. 7, 8 ja 9. Takahaarukan reikiin tulee semmoset pyöreät kappaleet joissa hahlo (8.). Niihin tulee sitten palikat 7 ja 9 mihin plungeri kiinnittyy.


//Frank

Joulukuu 23, 2024, 19:58:18 ip
Vastaus #12

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6172
  • MC Debit
No niinpäs onkin, hahlo ja vastakappale. Kiitos selvennyksestä Frank.

Kuten eräällä vanhemmalla sepällä oli tapana sanoa, ”voi kai sen noinkin tehdä” :D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 23, 2024, 21:46:37 ip
Vastaus #13

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937



Moi,


Tuo omituinen takajousitus ei ole ryssän keksintöjä. Alunperin tuo on Benellin kehittämä jo ennen sotia.


DKW teki jonkun sopparin Benellin kanssa tuon jousitussysteemin käytöstä ja muutama harva NZ350 tuon tyylisellä takajousituksella tehtiin 30-luvun lopulla, mutta sitten Benito ja Aatu riitaantuivat liian korkeista royalty maksuista ja yhteistyö loppui siihen ja NZ350 mallit olivat sitten loppuun asti jäykkäperäisiä.


DKW käytti NZ500 malleissa tuon tyylistä plungeri/swingi jousitusta, perusidea sama, mutta ulkonäkö vähän eri. En tiedä onnistuttiinko sillä kiertämään Benellin patentti, vai pääsivätkö sopuun hinnasta.


Itäonnelaan nuo takajousituksen piirrustukset taisivat lähteä Zschopausta Isä Aurinkoisen matkaan 1945....


//Frank

Joulukuu 23, 2024, 22:04:25 ip
Vastaus #14

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
Lipsuu vähän alkuperäisestä aiheesta, mutta tuossa kuvaa miten tuo on toteutettu NZ500:sessa.


 Hyvin alkeellinen rakenne ilman minkäänlaista vaimennusta. Alumiinimäntä ja jouset molemmin puolin. On tuo varmasti ollut hyvä verrattuna jäykkäperäiseen, mutta kuitenkin ihmetyttää ettei minkäänlaista vaimennusta ollut, koska NZ500:sessa oli (levy)keulassa hydraulinen iskunvaimennin, jonka sisäänpäinvaimennsus oli kuljettajan säädettävissä.


//Frank