Kirjoittaja Aihe: IC 49 plungerin purku, ohjeita kaipaillaan  (Luettu 9979 kertaa)

Joulukuu 24, 2024, 06:22:20 ap
Vastaus #15

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4552
Moro

Kun selaa nettiä niin ei tämä plunger jousitus mikään erikoisuus olekkaan ollut,moni valmistaja on tätä
käyttänyt,Sunbeam,BMW,BSA,Ariel,joitain mopojakin ja sitten on ollut näitä bolt on sarjoja tarjolla,onhan näitä,oliko joku muoti-ilmiö mitä joidenkin piti kokeilla.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 24, 2024, 08:19:19 ap
Vastaus #16

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3854
Löytyy Arielistakin plungerijousitus. Siinä sivuliikkeen toimittaa semmoiset lännenmiehen kannukset jotka ovat nivelöity.


L&K.

Joulukuu 24, 2024, 09:43:48 ap
Vastaus #17

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6172
  • MC Debit
Onhan niitä plungereita, harvemmassa vaan taitaa olla nuo joissa on myös svingi :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 25, 2024, 11:35:25 ap
Vastaus #18

Janne M Pulkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Irtosihan tuo. wd40, nitkuttelua, koputtelua ja vääntöä. Kiitos avusta.

Joulukuu 25, 2024, 22:53:00 ip
Vastaus #19

Toni Alaranta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Noita aikanaan tuli purettua, aika kätevä juttu kun sen teki pari kertaa. Öljyt eka pois alatulpasta, svingin poikittais-pultti pois ylä ja alakiinnikeen
"silmukat" auki, lähti muistaakseni käsin puristamalla (nostamalla) toinen pää paikaltaan jolloin lähtee pois. purkautuu kun ottaa C-palat pois yläpäästä (puristaa kasaan eka). oli yllättävän toimiva vaimennus. Plungeri-periä käytettiin ainakin brittipyörissä 50-luvulla.

Joulukuu 26, 2024, 07:48:57 ap
Vastaus #20

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11732
Myös Monark käytti näissä nilkanmurskaimissa
semmoista sovellusta...

t. Markku

Joulukuu 26, 2024, 11:21:36 ap
Vastaus #21

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 755
Kyllähän plunger-tyyppinen oli jossain vaiheessa ylivoimaisesti yleisin takajousitus, ympäri maailmaa.  Jonkinlainen välivaihe siirryttäessä keinuhaarukkaan. 3kymmentäluvun lopulla, kun kuluttajat alkoivat vaatia mukavuutta, oli esim brittipyörissä erillinen takarunko, oli sen tilalle kohtuullisen helppo suunnitella jousitettu vastaava. Muuhun runkoon ei välttämättä tarvittu mitään muutoksia. Sivuvaunumiehet monesti suosivat jäykkiä runkoja, ja heille niitä sai myytyä aika pitkään 50-luvulle asti.. Samoin trial-miehet taisivat aika pitkälle siirtyä jäykistä rumgoista suoraan svingirunkoihin. Ei tule mieleen kovin monta valtamerkkiä, jossa ei olisi ollut jossain vaiheessa plungereita takana. (Onhan niitä varmasti. Esim R-E ?) 30-luvulla plunger-rungoilla ajettiin paljon kilpaakin, vaikka luulisi, että tuommoseen ei ajo-ominaisuuksia helpolla saa. Koko systeemissä on niin paljon välyspaikkoja ja taka-akselin tuenta ei minusta voi olla oikein tukeva, vaikka tuo olisi hyvinkin tehty. Nestevaimennuksen rakentaminen on varmasti jonkinverran haasteellista/ kallista. Ei kai nuita vaimennettuja ollut oikeastaan kuin saksalaisissa(?) Kai se jousitus auttoi kilpapyörissä, vaikka rungosta vähän veltto tulikin. Saksalaiset sinnittelivät plungereiden kanssa 50-luvun puoleenväliin saakka. Nuo DKW / IC on tosiaan vähän erikoistapaus, kun siinä on molemmat, svingi ja plungerit. (Tuota Benelli kytkentää en tiennyt.) Samoin Arielin Anstey -link systeemi on vähän omanlaisensa.
En ole koskaan kuullut sujuvaa suomennosta tuolle plungerisysteemille. 50-luvun kirjallisuudessakin monesti vain sanotaan, että takanakin on teleskooppijousitus.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2024, 11:24:52 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Joulukuu 26, 2024, 13:25:39 ip
Vastaus #22

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 907
Joo, Royalilla ei ollut Plungeria, teki suoraan keinuhaarukkarungon 40-luvulla.
Triumphin Sprung Hub on myös jonkinlainen Plunger-jousitus, se vain on navan sisällä.

Joulukuu 26, 2024, 15:30:49 ip
Vastaus #23

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 755
Triumphin Sprung Hub on myös jonkinlainen Plunger-jousitus, se vain on navan sisällä.
Joo, erikoinen systeemi, mutta koska Triumphia valmistettiin paljon, niin ei silti harvinainen.


Joulukuu 27, 2024, 09:19:48 ap
Vastaus #24

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 282

Simo: "En ole koskaan kuullut sujuvaa suomennosta tuolle plungerisysteemille."


Minun BSA:n MA-lausunnossa lukee "tak. liukuputkijousitus". En tiedä onko kyseinen nimitys plungerille laajemmin tunnettu, mutta minusta hyvä suomennos.

Joulukuu 27, 2024, 10:55:17 ap
Vastaus #25

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Triumphin Sprung Hub on myös jonkinlainen Plunger-jousitus, se vain on navan sisällä.
Joo, erikoinen systeemi, mutta koska Triumphia valmistettiin paljon, niin ei silti harvinainen.


Tuollainen Triumphin jousinapa laitettiin joskus Tuuttiin, jossa oli ruottista tullu jäykkä runko. Siihen aikaan piti olla jousiperä, jos tehtaalta oli sellaisella tullut.

Oli muistaakseni joku etelänvetelä, joten tarina ei kerro, kuinka kauan napa oli katsastuksen jälkeen kiinni.

Kilpi ainakin tuli.

Joulukuu 27, 2024, 11:00:41 ap
Vastaus #26

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6172
  • MC Debit
Varmaan samasta syystä on jossain tsopperoiduissa Tuuteissa ollut plungerit. Lokasuojan ja renkaan väliin menee nippanappa sormet tokaa niveltä myöten, eli voi olla aika jämyt jouset, mutta jouset kuitenkin.

Tuossa esimerkki suht tyylipuhtaasta (moottorin maalaus pieni miinus, ja värimaailma voisi olla psykedeelisempikin) 70-luvun hippihondakopterista:

https://cars.bonhams.com/auction/19391/lot/143/1979-honda-cb750-chopper-frame-no-1d31337colo/

Tämäkin on aika hieno:


« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2024, 11:13:57 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 27, 2024, 11:19:49 ap
Vastaus #27

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Triumphin napa oli matkittu Gloster Gladiatorin laskutelineen napajousesta 1938, mutta sodan takia pääsi markkinoille vasta 1946. Tehtiin jäykkien ja svingiperien rinnalla vuoteen 1955. On kyllä erikoinen ja kokolailla harvinainenkin nykyään. Varmaan suurin osa heitetty tunkiolle, kun paikat on välistyny ja laitettu normipyörä tilalle.

Tuosta jousinavasta sanottiin googken kääntämässä  Wikipedian lainauksessa näin:
 Jousitettu napa muistetaan yhtenä ensimmäisistä moottoripyörätuotteista, joiden koteloon on valettu turvallisuusvaroitus.  Se muistetaan myös riittämättömyydestään, sillä sitä kuvataan "takapään kivuksi"  ja "yhdeksi kaikkien aikojen oudoimmista ja huonoimmista takajousitusjärjestelmistä".

 

Joulukuu 27, 2024, 11:31:10 ap
Vastaus #28

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1940
Tämä menee nyt aivan metsään, mutta laitetaan nyt vielä kuvatkin tuosta Triumpin hökötyksestä.

Joulukuu 27, 2024, 11:43:38 ap
Vastaus #29

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1488
on varmaan ollu vaan teleskooppi iskarit kalliita ja huonosti kestäviä sen ajan ajatusten mukaa, autoissakin kun oli 50 luvulle asti vissiin niitä sammakko iskareita missä tehtiin suorasta liikkeestä pyrörimis liike