Kirjoittaja Aihe: IC 49 plungerin purku, ohjeita kaipaillaan  (Luettu 10026 kertaa)

Joulukuu 27, 2024, 22:45:38 ip
Vastaus #30

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 755

Minun BSA:n MA-lausunnossa lukee "tak. liukuputkijousitus". En tiedä onko kyseinen nimitys plungerille laajemmin tunnettu, mutta minusta hyvä suomennos.
Saattaa olla, että tuo on jossain tullut esille. Osuva termi. Eipä tuota paremminkaan osaa kuvata.

Joulukuu 28, 2024, 01:16:06 ap
Vastaus #31

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
Moi,


Tuo Trumpan jousinapa on kyllä sen näköinen rakennelma että siinä saattaa sattua Juhaa leukaan kun tuota osaamaton lähtee palastelemaan....


//Frank

Joulukuu 28, 2024, 08:36:23 ap
Vastaus #32

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11730
Eikös tuossa Trumpan navassa ole semmoinen erittäin
kallis ja iso laakerikin? Joko niitä saa järkirahaan ostella?

Mutta Karin "sammakkoiskareita" käytettiin vielä 60-luvunkin autoissa.
Minullakin Commer Cobissa. Lähinnä vitsi koko iskarirakennelma, joka
aina jänskätti kovin katsastuksessa-että edes hiukan olisi säpinää niissä...

Ja taisipa se auton selättäminen eräällä reissulla silloin kauan sitten hiukan liittyä noihin
mitääntekemättömiin iskareihinkin siinä Commerissa- vaikka en toki
vähättele omaakaan toimintaa siinä rytinässä...

t. Markku

Joulukuu 28, 2024, 09:18:51 ap
Vastaus #33

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Moro,


ei vielä aivan museoiässä olevassa Suzuki TL1000 S;ssä on pyörivä iskunvaimennin, rotary damper:


https://www.cmsnl.com/suzuki-tl1000s-1997-v-e02-e04-e18-e22-e24-e25-e34-e39p37_model14136/partslist/FIG53.html



Joulukuu 28, 2024, 10:42:24 ap
Vastaus #34

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4553
Moro

Alkoi kiinnostamaan em. vaimennin ja juttuahan siitä löytyy.
Tuolla     https://wotid.com/tls/content/view/40/60/  juttua vaimentimesta ja sen modifioinnista,kaikkea ne neksii.

Täällä lisää.   https://motofomo.com/suzuki-tl1000s-tl1000r-buyers-guide/

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2024, 10:48:00 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 28, 2024, 11:06:24 ap
Vastaus #35

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6173
  • MC Debit
Taitaa tuo sammakkoiskari olla kehitelmä vanhan ajan kitkavaimentimesta. Hydrauliikka toimii tässä paljon paremmin tottakai.

Ainakin MGB:ssä, mahdollisesti muissakin sikäläisissä, oli vipuiskarit käytössä aika myöhäänkin. MGB:tä tehtiin 1960-luvun alusta vuoteen 1980 saakka. Edessä oli päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejousi nojasi alatukivarteen, ja ylätukivarren ”laakeripukkina” oli vipuiskari, tässä siis akselinpäät tuli kotelosta ulos molemmilta puolin ja ylätukivarsi siinä kiinni. Palloniveliäkään ei ollut, kuningaspulttisysteemillä mentiin. Takana sitten lehtijousien kanssa tavallisempi vipuiskari, saman näköinen muistaakseni kuin Saab 95:ssä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 02, 2025, 11:05:20 ap
Vastaus #36

Kalevi Juutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Kun keskustelu ajautui plungerin purusta mm. sammakkoiskareihin niin kerron oman katsastuskokemukseni:


Vaihdoin joskus 1990 luvun lopulla itselläni yhä olevaan vuoden 1972 MG Midget- autooni toiseen etupyörään uuden sammakkoiskarin.
Vein sitten auton katsastukseen Kuopioon ja tuomio tuli napakasti ettei autossasi ole lainkaan iskunvaimentimia edessä ja hylky tulee!
Puolustaudui että siihen on laitettu uusi iskari.... Katsuri uhmakkaasti: "Milläs todistat?"
Näytettyäni maksukuitin hän nosti auton ja totesi kummissan: "Yhtä tyhjän kanssa..."  Mutta hyväksyntäleima tuli.


Sama iskari on paikallaan yhä mutta iskariöljyn lisäyksistä huolimatta MG yrittää edelleen kuoppaisella soratiellä karata käsistä :P

Tammikuu 02, 2025, 15:28:46 ip
Vastaus #37

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11730
Ihan uteliaisuuttani kysyn- miksi IC:n
jousitus pitää purkaa? Onko vikaa vaiko entisöintihommat?

t. Markku

Tammikuu 04, 2025, 19:19:22 ip
Vastaus #38

Janne M Pulkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Ihan uteliaisuuttani kysyn- miksi IC:n
jousitus pitää purkaa? Onko vikaa vaiko entisöintihommat?

t. Markku

Entisöinti..