Kirjoittaja Aihe: Muisteluksia 70-luvun lopulta.  (Luettu 1006 kertaa)

Helmikuu 08, 2021, 21:07:46 ip
Luettu 1006 kertaa

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1355
Joskus 1978-80 keväällä,tarkkaa vuotta en enää muista, Mellilän Autokeskus, Loimaalainen Toyota-liike sponsoroi Jokamiesluokan autokilpailuja.
Autokeskus oli myös Honda moottoripyörien jälleenmyyjä. Autokeskuksen omistaja Kalevi Koivisto oli lähestynyt Punkalaitumen Moottorikerhoa ja kysynyt kerholta kuljettajaa näytöskilpailuun jossa kaikki kuljettajat ajaisivat Honda XR75 pyörillä.Kilpailu järjestettäisiin jokkiskisan tauolla. Moottorikerho ilmoitti että heidän kuljettajansa mm. Jari Lintukangas ja Juhani Rinne ovat hiukan liian vanhoja ja isokokoisia ajamaan pikku-Hondaa. Moottorikerhossa monenlaista touhunnut Esko Stenberg sai idean kysyä veljeäni ja minua ajamaan näitä Hondia kyseiseen kisaan.
Esko hommasi ainakin veljelleni joka on vuotta vanhempi minua,lisenssin kisaa varten. En muista varmaksi sainko minäkin lisenssin.
Kisapäivänä ajelimme Eskon paketti-Saviemilla Mellilän sorakuopille. Esko lainasi vaaleansinisen ikivanhan avokypärän jossa oli valkoinen lippa kolmella erilaisella rautakaupparuuvilla kiinni. Yksi ruuvi törrötti sentin verran lipasta ulospäin. Lisäksi Eskolta saatiin crossisaappaat.
Muut varusteet veljelläni olivat veryttelyhousut, keinonahkasormikkaat ja isältä lainassa oleva tummansininen trikoopaita. Tuo trikoopaita taitaa olla vieläkin isällä,ainakin oli vielä jokunen vuosi sitten. Isä on muuten tällä hetkellä 91-vuotias.

Näillä varustuksilla menimme radalle, etukäteen oli jo selvää että minulle ei pyörää riittänyt, eipä ollut ajovarusteitakaan. Autokeskusen toinen Honda oli varattu paikalliselle melkoisen isokokoiselle Loimaalaispojalle.
Esko oli puhunut meille että muut kaksi ajajaa ovat menestyksekkäitä minicrossareita ja heillä on aivan ikiomat Hondat.
Radan vieressä olevalla sorakuopalla velipoika sitten päryytti Hondalla edestakaisin noin tunnin ajan ja sai tuntumaa pyörään, olihan hän ensimmäistä kertaa oikean crossipyörän selässä ja myöskin ensimmäistä kertaa ajamassa pehmeällä hiekalla.
Ne kaksi muuta kuskia jotka saapuivat vasta päivemmällä radalle olivat Pekka Vehkonen ja Arto Panttila, kumpikin meille uppo-outoja.Kalevi Vehkosen sentään tiesimme. Pekka Vehkosen isä katseli velipojan varusteita kovasti säälien ja totesi ettei tuommoisilla oikein saisi ajella. Lainasi sitten Pekan ylisuuria jumalattoman painavia kurahaalareita Jussille. Pojat kuulemma käyttivät harjoitellessaan näitä haalareita etteivät kalliit ajovarusteet turhaan tahriudu ja kulu.
Lopulta helvetin pitkän ja jumalattoman kylmän kevätpäivän iltapäivällä itse kisalähtö tapahtui.
Jussi paineli heti lähdöstä kärkeen ja johti kisaa useamman kymmenen metrin erolla Vehkoseen ja Panttilaan,Loimaan poika ajeli kaukana perässä. Yhtään en muista montako kierrosta kisaa ajettiin, mutta veli johti koko ajan isolla erolla. Jossain vaiheessa Lintukankaan Jari
vaimoineen pölähti myös radan reunalle, Jari näytti Jussille käsimerkkiä että himmaile vähän, muut ovat kaukana. Pari kierrosta ennen maalia
veli meni nurin ja pyörä sammui eikä millään käyntiin. Taisi kaatua vielä toisenkin kerran ja taas sama juttu, Hondaa sai potkia pidempään käyntiin. Panttila ja Vehkonen ajelivat voittoon ja velipoika jätettiin kolmanneksi. Kisan jälkeen syy nurinmenoihin selvisi, liekö väsymys vai mikä mutta Jussi käänsi lopussa ohjaustankoa enemmän kuin alussa ja polvi osui Hondan sammutusnappiin, mopo sammuksiin ja jeppe nurin. Hondassa täytyy kääntää nappi käyntiasentoon, turhaan potki pyörää kun nappi oli Off-asennossa. Velipoika oli kuin maansa myynyt kisan jälkeen vaikka Lintukankaan Jari lohdutteli että hienosti se meni. Ei sitä moni poika kuitenkaan Vehkosen edellä crossissa ole ajellut.

Koko päivän oli kylmä ja nälkä. Ravintola oli Jokkisradan toisella puolella eivätkä järkkärit päästäneet meitä radan yli jokkisvarikolle vaikka meillä oli hienot "toimitsija" liput. Jollain tauolla lopulta pääsin ostamaan edes jotain, mutta kurja päivä ja hieno kisa.
Palkkioksi saimme hienot Honda-pipot ja Honda tarroja.   Velipojan crossiura oli siinä, Nakkilassa käytiin kyllä tekemässä kauppaa -76 mallisesta Elsinore piikistä ja koko ajovarustesetistä, mutta viime tingassa Isä vihelsi pelin poikki, rahaa ja ennenkaikkea aikaa ei crossiin riittänyt. Lypsykarjatilalta ei voinut joka viikonloppu lähteä kuskaamaan ketään harrastuksiin. Myöhemmin ostimme Eskolta CT1 175 Yamahan jolla ajeltiin omassa sora/ kivikuopassa. Jossain vaiheessa Yamahasta meni ketjut poikki ja lohko halki ja ajot loppuivat. Jammu vaihdettiin RM125 Suizaan, mutta se oli aivan liian tehokas pieneen monttusyheröön.

Helmikuu 09, 2021, 12:42:09 ip
Vastaus #1

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 270
  • Återfallsgubbe
Hieno tarina, kiitos siitä. Elävästi kirjoitettu. Näitä kaivattaisiin lisää.

Vähän on itselläkin muistoja Mellilän montulta. Siellä ajettiin -1970 -80 -luvulla usein TUA:n jäsentenvälisiä ja monella autolla tuli oltua mukana. Lienee monttualue nykyisin jo umpimetsää.

Helmikuu 09, 2021, 18:48:52 ip
Vastaus #2

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1355
Muuten Pekka Vehkosen isä antoi hyvän neuvon kisan jälkeen, käski kääntää Hondan sammutusnappia 90 astetta eteenpäin, olivat pojat sammuttaneet pyöränsä aikaisemmin ihan samalla tavalla.
Muistaakos kukaan minkälaisessa kukkarossa siihen aikaan kahvi ja munkkirahat pidettiin, no sehän oli semmoinen keinonahkainen kolmion mallinen nepparikukkaro jonka raosta pikkukolikot aina putosivat ties minne.

Helmikuu 09, 2021, 19:11:36 ip
Vastaus #3

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4050
Moro

Jaa tämmönen?

                                 
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Helmikuu 09, 2021, 20:07:13 ip
Vastaus #4

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1355
Ei näy Markun kuvat minun koneella. Näkyy vain harmaa "liikennemerkki".

Nakkilassa käytetyn Elsinore Hondan hinta oli muistaakseni 1200mk. ja ajovermeet päälle. Koko paketti taisi olla 2000 tai 2100mk. eli varsin reilun kaupan olisi Seppo Kankeri tehnyt. Sen muistan että varusteiden ohjehinnat olivat enemmän kuin pyörän hinta, ilmaa oli hinnoissa silloinkin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2021, 07:45:44 ap kirjoittanut Martti Törmä »