Tuohon " kaikenlainen moottoripyörä-urheilu tapahtuma pitää olla ylemmältä taholta hyväksytty".
Näin on. Kilpailutapahtumalle pitää olla lupa. Viranomaisilta, ei Suomen Moottoriliitolta. Moottoriliitto ei ole eduskunta, eikä hallitus. Se voi tehdä sääntöjä ja määräyksiä omiin tapahtumiinsa, ei muihin. Moottoriliitto voi rajoittaa osallistumista omiin tapahtumiinsa. Aiemmin oli selvä, että jos osallistuit jonkin muun tahon tai siis ilman Moottoriliiton lupaa järjestettyyn moottoripyöräkilpailuun, voi Moottoriliitto evätä osallistumisesi Moottoriliiton luvalla järjestettyihin tapahtumiin. Tähänkin on autourheilun puolella taidettu saada Kilpailuvirastolta lausunto, että ei voi mikään lajiliitto toimia lainlaatijana eikä rajoittajana... Liitot itse eivät tätä taida vieläkään ymmärtää, siis omaa asemaansa ja valtaansa tai sen puutetta.
Tämä juridiselta puolelta, sitten käytäntöön.
Moottoripyöräurheilu on kuitenkin melko pienen joukon toimintaa. Missään tapauksessa ei kannata jakautua useaan eri kuppikuntaan. Kannattaa rakentaa, ei repiä; vastustajia harrastuksella on varmasti riittävästi ulkopuolella. Nämä muutamat harrastetapahtumat, esimerkiksi juuri classic-trial, ovat löytäneet uomansa, ja hiljaisesti hyväksytty tai suljettu silmät siltä osin. Kun asiat ovat käytännössä mallillaan, kannattaa toimia näissä puitteissa, kaikki hyötyvät.
Sitten ihan omia ajatuksia. Maastopyörien liikennevakuutukset - sellaisenhan saa myös rekisteröimättömään laitteeseen - ovat melko suolaisia hinnaltaan. Sellainen pitää kuitenkin olla jokaisessa moottoriajoneuvossa, jota käytetään muualla kuin täysin suljetulla alueella. Valvontavastuuta tästä ei ole muilla kuin poliisiviranomaisilla, eli käytännössä ei oikeastaan ollenkaan. Tuo täysin suljetun alueen määrittely ei ole aivan selvä, mutta minkään trialtapahtuman paikka ei ainakaan ole suljettu alue. Eli jokaisessa tuollaiseen yhteistapahtumaan osallistuvassa moottoriajoneuvossa pitää olla liikennevakuutus.
Eerokin tuossa kirjoitti, että vauhtilajeissa, joissa sattuu... Tätä asennetta kehotan aika vakavasti välttämään. Trialpyörilläkin sattuu. Onneksi enimmäkseen aika pieniä, mutta sattuu kuitenkin. Vakuutusasia ei kiinnosta ketään, paitsi sitten, kun sattuu. Kun itse tulin reilu 15 vuotta sitten mukaan trialtoimintaan, tuo maastoajoneuvon liikennevakuutus oli hinnaltaan niin naurettavan halpa, että oli helppo arvata sen lystin olevan aika väliaikaista. Niinkuin sitten kävikin. Heiluri heilahti toiseen äärilaitaan; IF taisi huippuaikana pyytää rekisteröimättömän trialpyörän liikennevakuutuksesta noin 5000 euroa vuodessa! Ja pääsi minusta eroon asiakkaanaan, myös kaikkien muiden vakuutusten osalta... Tämän päivän tilannetta en tunne, kun ei ole enää itselle ajankohtainen. Kauhuskenaario trialissa on jonkun paikalla olevan ulkopuolisen päälle tippuva tai karkaava trialpyörä. Siitäkin on vastaavanlaisessa hupitapahtumassa kokemuksia - ei tosin ollut trialtapahtuma - että osallistuja, asiat tunteva ja tiedostava, joka on itse ajanut vakuuttamattomalla ja omistamallaan pyörällä, on alkanut etsiä maksajia ja syyllisiä, kun kaatuessaan omia aikojaan on tullut kipeätä...
Pyysit mielipiteitä, nyt niitä sait!
jaakkovaakko