Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 356341 kertaa)

Kesäkuu 10, 2021, 16:40:07 ip
Vastaus #3030

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Myös varsinainen nopeusrajoitusohje eli periaatteet nopeusrajoitusten asettamisesta Suomen teille päivitetään.

Liikenneturvallisuusstrategian mukaan tulevaan päivitykseen sisällytettäisiin ainakin taajamien 30 km/h nopeusrajoitusten laajentaminen, minkä lisäksi päivityksessä arvioitaisiin myös niin kutsutut Ruotsin ja Norjan mallit, joiden mukaan yli 80 km/h teillä ajosuunnat on eroteltu.
Erottelu tarkoittaa käytännössä kohtaamisonnettomuuksia estävää rakennetta, kuten esimerkiksi keskikaidetta tai 2+2 -kaistaista väylää.


https://www.is.fi/autot/art-2000008041248.html

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 10, 2021, 17:59:53 ip
Vastaus #3031

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 804
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Propagandaa on liikkeellä ja ihmisten manipulointi on helppoa osalle ihmisistä.

En muuten nuorempana kun soitin rumpuja rokkiorkesterissa suostunut edes kokeilemaan sähkörumpuja koska ne oli fake.

Tästä syystä on välilla mielenkiintoista heittää jotain ja katsoa, että luetaanko pelkkä otsikko, otsikon lisäksi koko juttu ja kuinka juttu ymmärretään.

Meillä on sähkörummut ihan sen takia, että täällä asuu muitakin ihmisiä, mahtuu pienempään tilaan ja virittäminen on paljon helpompaa...
Ei se vie soittamisen iloa pois.

Ps. Aika moni vaihtoi aikoinaan vieretivetoisen kellon ihan semmoiseen patterikäyttöiseen, joten ei sitä sähköä ole aina pelätty... :)

Otsikoista pakinoi aikoinaan Juicekin iltalehden sivuilla: ”Matti nykänen veti Hassista ja Tiinakin sai vetäistä”. Edelleen sama linja on, juttu ei monasti ole niin kuin otsikosta olettaa.

Sattumalta luin juurikin artikkelin rannekelloista. Halpojen digitaalisten japanialaisten aikarautojen tullessa markkinoille kaikki semmoisen halusi, paitsi ne jotka osti sveitsiläisen kronografin. Semmoisesta saa enämpi myyressä kuin mitä maksoi. Itellä vain certina ds jonka ostin 89-90. Hienossa kunnossa ja siitäkin saa enämpi nyt kuin ostaessa. Vaikka onkin patterikello. Hienompia ne vedettävät kyllä on. No on kyllä yks vedettävä leijona taskukellokin jossain ku muistas missä.

Kesäkuu 17, 2021, 08:27:37 ap
Vastaus #3032

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11110
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautojen-maine-horjui-luotettavuustutkimuksessa-korjaamokaynteja-kertyi-paljon-korjausajat-venyivat-ja-lasku-oli-kova/0720fa13-0e32-491a-b284-4e96348f99da



Sähköautojen maine horjui luotettavuustutkimuksessa – Korjaamokäyntejä kertyi paljon, korjausajat venyivät ja lasku oli kova
17.6.202105:30
AUTO
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA

KUVA: PENTTI J. RÖNKKÖ
Sähköautoja on pidetty lähes huoltovapaina ja siten edullisena pitää, mutta brittitutkimuksessa väite kyseenalaistetaan.

Lukuaika noin 2 min
Sähköauton moottorissa on huomattavasti vähemmän osia kuin bensiini- tai dieselauton moottorissa. Sähkömoottoreita pidetäänkin lähes huoltovapaina, kun taas polttomoottoreihin pitää määräajoin vaihtaa esimerkiksi öljyjä ja suodattamia, tulppia ja jakohihnoja.

Toisin kuin perinteisessä autoissa, täyssähköautoissa ei ole myöskään vaihteistoa, minkä pitäisi entisestään vähentää huollontarvetta ja mekaanisten osien määrää.

Tähän nähden Britanniassa tehty kyselytutkimus eri käyttövoimilla kulkevien autojen luotettavuudesta, korjauskuluista ja korjaukseen käytetystä ajasta saattaa yllättää. Autoalan kuluttajalehden What Carin otannassa oli 13 000 autoa, dieseleitä, hybridejä sekä sähkö- ja bensiiniautoja. Automerkkejä tutkimuksessa oli 31, ja niiden eri malleja yhteensä 175.


Autot oli jaettu iän perusteella kahteen ryhmään. Viisivuotiaiden eli vuosina 2016–2020 käyttöön otettujen autojen ryhmässä dieselautot olivat luotettavuudeltaan hännänhuippuja, niistä 24,7:ää prosenttia oli korjattu. Toiseksi eniten korjaamokäyntejä oli täyssähköautoilla, prosenttiluvun ollessa 20,2.

Bensiiniautoista oli korjattu 16,7:ää prosenttia, ja listauksen luotettavimmiksi osoittautuneista hybridiautoista korjaamolla oli käynyt vain 13,9 prosenttia. Tämäkin tulos voi yllättää, sillä hybrideissä on ”tuplatekniikka”, sekä polttomoottori että sähkömoottori.

Selvityksen mukaan kalleinta oli sähköautojen korjaaminen. Niiden käyttäjistä lähes neljällä prosentilla korjaamolasku oli ollut tuhat puntaa (noin 1160 euroa) tai enemmän. Hybridi- ja dieselautoissa tonni oli tullut täyteen kahdella prosentilla, bensiiniautoista vain yhdellä prosentilla.


Korjaamolla käyneistä autoista pisimpään siellä viipyivät sähköautot. Korjattujen sähköautojen omistajista 26 prosenttia kertoi, että korjaus oli venynyt yli viikon mittaiseksi. Korjatuista hybridiautoista 13 prosenttia oli ollut pajalla yli viikon, dieseleistä yhdeksän prosenttia ja bensiiniautoista kahdeksan prosenttia.

Suurin osa enintään viisi vuotta vanhojen autojen vioista liittyi elektroniikkaan. Sitähän sähköautoissa riittää, mikä selittää niiden huonoa tulosta tutkimuksessa.


Kesäkuu 17, 2021, 10:20:31 ap
Vastaus #3033

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Selvityksen mukaan kalleinta oli sähköautojen korjaaminen. Niiden käyttäjistä lähes neljällä prosentilla korjaamolasku oli ollut tuhat puntaa (noin 1160 euroa) tai enemmän. Hybridi- ja dieselautoissa tonni oli tullut täyteen kahdella prosentilla, bensiiniautoista vain yhdellä prosentilla.
Autot oli jaettu iän perusteella kahteen ryhmään. Viisivuotiaiden eli vuosina 2016–2020


Tuota noin.
Mitähän noista sähköautoista on korjattu?
Ainakin suomessa autoilla on takuu ja takuun jälkeen virhevastuu.
Ei alle viisi vuotta vanhaa autoa tarvitse kovin paljon omalla rahalla korjauttaa.
Kuluvat osat ja huollot ei ole korjaamista.


Korjaamolla käyneistä autoista pisimpään siellä viipyivät sähköautot. Korjattujen sähköautojen omistajista 26 prosenttia kertoi, että korjaus oli venynyt yli viikon mittaiseksi.


En ihmettele ollenkaan.
uudet vehkeet, uudet systeemit, mutta samat vanhat asentajat.
Softapäivitykset, maailmanlaajuinen komponenttipula jne.
Ihan varmasti korjaukset kestää.
Mutta jutussa ei mainita, oliko auto korjaamolla koko ajan vai välillä asiakkaalla ajossa.

Lähdeaineesta saadaan monenlaista juttua aikaiseksi... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 30, 2021, 15:24:47 ip
Vastaus #3034

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Hämeen poliisilaitokselle luovutettu täyssähkökäyttöinen pakettiautorunkoinen auto on Mercedes Benz eVito.
Lahdessa eVito -partioauto sijoitetaan valvonta- ja hälytystoimintaan.



Missä partioautoa sitten ladataan? Poliisin tavoitteena on ollut rakentaa yli 700 latausasemaa vuoteen 2025 mennessä. Viime vuonna niitä rakennettiin erillisrahoituksella 174. Kuluvana vuonna vastaavaa rahoitusta ei ole ollut käytettävissä.

Poliisilla on käytössään kaikkiaan noin 1 500 autoa, joista hieman yli 170 auton käyttövoima on muu kuin bensiini tai diesel. Poliisi on vuosien 2020 ja 2021 aikana hankkinut yhä enemmän sekä hybridiautoja että täyssähköautoja esimerkiksi yleiskäyttöisiksi siviiliajoneuvoiksi.

Ilta-Sanomat kertoi viime syyskuussa, että poliisin autokantaa sähköistetään kovaa vauhtia. Tuorein lisä kalustoon oli tuolloin 20 kappaleen erä uusia Hyundai Ioniq Electric -täyssähköautoja. Kyseiset autot ovat rikostutkijoiden sekä hallinnollisissa tehtävissä työskentelevien käytössä.

https://www.is.fi/autot/art-2000008093240.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 30, 2021, 17:16:25 ip
Vastaus #3035

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
Noille sähköpotkulaudoille pitäisi lätkäistä roima haittavero, ikä ja ajokorttivaatimus, rekisteröinti- ja vakuutuspakko.... ja vuosittainen käyttömaksu. Niitä vuokraavat firmat ovat ulkomaisia, tulot menee veroparatiiseihin ja kun niillä kännipäissään kaatuillaan niin me veronmaksajat kustannetaan hoidot. Joku hampaiden laittokin voi maksaa kymmeniä tuhansia veroeuroja. Nuorison vähäinenkin liikunta vähenee entisestään, valmistus kuluttaa turhaan luontoa ja luonnonvaroja. Ovat siis täysin turhia kapistuksia olla olemassa, vai onko jollakulla puoltavia perusteita.

Heinäkuu 01, 2021, 16:56:19 ip
Vastaus #3036

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Sanovat, että palava sähköauto on vaarallinen.

Niin näyttää olevan vaarallisia myös käytetyt kodinkoneet... ;D

Lappeenrannan Gigantin pihalla parikymmentä käytettyä kodinkonetta syttyi palamaan keskiviikkona illalla. Pelastuslaitos sai tehtävän hieman ennen yhtätoista.
Paikalle lähetettiin yhdeksän pelastuslaitoksen yksikköä, ja palo saatiin nopeasti sammutettua. Palo ei ehtinyt levitä laajemmalle, eikä kukaan vahingoittunut tulipalossa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.


Heinäkuu 04, 2021, 14:49:04 ip
Vastaus #3038

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11110
Sanovat, että palava sähköauto on vaarallinen.

Niin näyttää olevan vaarallisia myös käytetyt kodinkoneet... ;D

Lappeenrannan Gigantin pihalla parikymmentä käytettyä kodinkonetta syttyi palamaan keskiviikkona illalla. Pelastuslaitos sai tehtävän hieman ennen yhtätoista.
Paikalle lähetettiin yhdeksän pelastuslaitoksen yksikköä, ja palo saatiin nopeasti sammutettua. Palo ei ehtinyt levitä laajemmalle, eikä kukaan vahingoittunut tulipalossa.


Tatulta vaan unohtunut kiljupanos johonkin kuivausrumpuun,
jonne oli sen eukolta piiloon jemmannut.

Ja vahingossa vei sen kierrätykseen-ja nyt se sattana hömähti...

t. Markku

Heinäkuu 05, 2021, 08:54:55 ap
Vastaus #3039

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11110
Mutta persu kestää-siellä kontissa kyllä,kunhan
asiansa on tärkeä ja salaperäinen...

t. Markku

Heinäkuu 08, 2021, 10:57:14 ap
Vastaus #3040

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Puolueellista ja valheellista propagandaa...

Sähköautolla onnistuu jo pidempikin kesälomareissu, mutta reitin suunnittelu vaatii omistajalta ponnistelua
Täyssähköautojen toimintamatkat ovat jo satoja kilometrejä ja tarjolla on useita malleja eri valmistajilta. Edullisimmillaan sähkölla ajaa 100 kilometriä reilusti alle 2 euron.

https://yle.fi/uutiset/3-12009307
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 08, 2021, 11:07:27 ap
Vastaus #3041

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 652
Totta vai valetta?
Lainaus edellisestä linkistä


– Minusta pitäisi olla niin, että se joka sähköä tarvitsee, hoitaisi asennuskulut. Sen voi vähentää verotuksessa. Puhutaan 500-600 euron kustannuksesta. Se on aika vähän sähköauton hankinnan rinnalla.

Heinäkuu 08, 2021, 11:10:35 ap
Vastaus #3042

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 816
Sähköautolla onnistuu jo pidempikin kesälomareissu, mutta reitin suunnittelu vaatii omistajalta ponnistelua
Sama väite pätee yhtälailla polkupyörään, potkukelkkaan tai niiden puutteessa maihinnousukenkiin.

Heinäkuu 08, 2021, 11:56:29 ap
Vastaus #3043

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4134
Moro

On kai herkkähipiäisiä nuo patteriautoilijat.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Heinäkuu 08, 2021, 12:25:53 ip
Vastaus #3044

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Totta vai valetta?
Lainaus edellisestä linkistä


– Minusta pitäisi olla niin, että se joka sähköä tarvitsee, hoitaisi asennuskulut. Sen voi vähentää verotuksessa. Puhutaan 500-600 euron kustannuksesta. Se on aika vähän sähköauton hankinnan rinnalla.

Miksi voi vähentää verotuksessa?
Tuo ei oikein avautunut minulle, vai tarkoitetaanko kenties virheellisesti / puutteellisesti kotitalousvähennystä... ???
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.