Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 356354 kertaa)

Heinäkuu 15, 2021, 15:59:59 ip
Vastaus #3060

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000008120172.html

Tuplanegaatio.....ei toimi venäläinen sup-lauta edes vettenpäällä kävelijälle

Heinäkuu 20, 2021, 15:08:32 ip
Vastaus #3061

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
On köyhiä nuo n. 50 000€ auton ostajat...

Sähköautoilijat ry:n näkemys on, että keskeisenä keinona sähköautojen määrän kasvattamisessa on uusi täyssähköautoja koskeva hankintatuki, jota valmistellaan parhaillaan Liikenne- ja viestintäministeriössä.

– Hankintatuen tasoa on korotettava merkittävästi fossiili- ja nollapäästöautojen välisen hintaeron pienentämiseksi. Samalla hankintatuen hintakattoa on nostettava tai esimerkiksi sidottava täyssähköauton toimintasäteeseen, jotta tuki kannustaa mahdollisimman suuriin päästövähennyksiin, Immonen avaa Sähköautoilijat ry:n vaatimusta.

https://www.is.fi/autot/art-2000008134680.html


Miun mielestä moottoripyörän ja puuveneen rakentajille pitäisi saada hankintatukea tai ainakin vuoden oluet veronmaksajien piikkiin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2021, 15:10:57 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 20, 2021, 15:17:58 ip
Vastaus #3062

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Valtion ilmastotavoitteet...👍
Äkkiseltään voisi luulla, että fossiilinen olisi kalliimpaa, mutta ei.


Lintukankaan mukaan uusiutuva Green+ -diesel on sekä ammattiliikenteelle että kuluttajille litrahinnaltaan karkeasti noin 25 senttiä kalliimpaa kuin tuttu ja perinteinen fossiilidiesel.

https://www.is.fi/autot/art-2000008136931.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 20, 2021, 18:07:23 ip
Vastaus #3063

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1150
On köyhiä nuo n. 50 000€ auton ostajat...

Sähköautoilijat ry:n näkemys on, että keskeisenä keinona sähköautojen määrän kasvattamisessa on uusi täyssähköautoja koskeva hankintatuki, jota valmistellaan parhaillaan Liikenne- ja viestintäministeriössä.

– Hankintatuen tasoa on korotettava merkittävästi fossiili- ja nollapäästöautojen välisen hintaeron pienentämiseksi. Samalla hankintatuen hintakattoa on nostettava tai esimerkiksi sidottava täyssähköauton toimintasäteeseen, jotta tuki kannustaa mahdollisimman suuriin päästövähennyksiin, Immonen avaa Sähköautoilijat ry:n vaatimusta.

https://www.is.fi/autot/art-2000008134680.html


Miun mielestä moottoripyörän ja puuveneen rakentajille pitäisi saada hankintatukea tai ainakin vuoden oluet veronmaksajien piikkiin.

Ilmastonmuutoksen nimissä vaaditaan nykyään rahaa jos jonkinlaiseen.

Jos meikä saisi päättää, niin jokaisen rahanjakopäätöksen edellytyksenä pitäisi olla perusteellinen vaikutusarvio, jossa kuvataan numeroilla riittävän luotettavasti, mikä vaikutus ongelmaan kyseisellä rahanjakopäätöksellä todellisuudessa on. Rahankerjääjät joutaisivat sen tietenkin itse alustavasti tehdä.

Heinäkuu 22, 2021, 09:59:09 ap
Vastaus #3064

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Biokaasusta on puhuttu ja osa pitää sitä pelastajana.

Säkylässä toimivan biojalostamo VSS Biopowerin portti on ollut auki kalajätettä tuoville Pyhäjärven ranta-asukkaille noin tunnin ennen kuin ensimmäinen ja päivän ainoa asiakas kaartaa pihaan.

Kokeiluluontoisesti, koska biojalostamon prosessiin laitettavan kalajätteen joukossa ei saa olla sellaista materiaalia, jota laitos ei pysty käsittelemään.
– Tarkastamme, onko kalan joukossa esimerkiksi kiviainesta tai jotain muuta materiaalia kuten puuta tai muovia, joka ei biokaasureaktorissa hajoa halutulla tavalla, selventää VSS Biopowerin toimitusjohtaja Jari Sillanpää.

Biojalostamolla kalajäte jauhetaan ensin myllyssä pienemmiksi palasiksi, painesteriloidaan ja ohjataan pumpuilla reaktoriin.

Siellä mikrobit hajottavat massan biokaasuksi, jota käytetään muun muassa autojen polttoaineena.

Mikäli prosessi toimii oikein, tarvitaan tankilliseen eli 20 kiloon biokaasua noin 800 kiloa kiiskiä.

https://yle.fi/uutiset/3-12029643
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 22, 2021, 10:08:07 ap
Vastaus #3065

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
On köyhiä nuo n. 50 000€ auton ostajat...

Sähköautoilijat ry:n näkemys on, että keskeisenä keinona sähköautojen määrän kasvattamisessa on uusi täyssähköautoja koskeva hankintatuki, jota valmistellaan parhaillaan Liikenne- ja viestintäministeriössä.

– Hankintatuen tasoa on korotettava merkittävästi fossiili- ja nollapäästöautojen välisen hintaeron pienentämiseksi. Samalla hankintatuen hintakattoa on nostettava tai esimerkiksi sidottava täyssähköauton toimintasäteeseen, jotta tuki kannustaa mahdollisimman suuriin päästövähennyksiin, Immonen avaa Sähköautoilijat ry:n vaatimusta.

https://www.is.fi/autot/art-2000008134680.html


Miun mielestä moottoripyörän ja puuveneen rakentajille pitäisi saada hankintatukea tai ainakin vuoden oluet veronmaksajien piikkiin.

Ilmastonmuutoksen nimissä vaaditaan nykyään rahaa jos jonkinlaiseen.

Jos meikä saisi päättää, niin jokaisen rahanjakopäätöksen edellytyksenä pitäisi olla perusteellinen vaikutusarvio, jossa kuvataan numeroilla riittävän luotettavasti, mikä vaikutus ongelmaan kyseisellä rahanjakopäätöksellä todellisuudessa on. Rahankerjääjät joutaisivat sen tietenkin itse alustavasti tehdä.

Olisi hyvä idea, mutta jostain syystä sitä ei ole otettu sähköhärpäkkeiden tuoessa käyttöön.

Kun valtiolta/kunnalta/yms.julkiselta taholta pyytää rahaa johonkin esim. hankkeeseen, niin melkoinen perustelunivaska pitää olla ja yleensä tulee tarkennuspyyntö.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 23, 2021, 18:22:20 ip
Vastaus #3066

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Monen huoltoasemayrittäjän talous ei kestä sähköautojen pikalatureiden hankintaa – hinta voi nousta 100 000 euroon, mahdollinen velvoite huolena

Liikenteen aiempaa nopeammin etenevä sähköistyminen muuttaa aikanaan myös huoltoasemien liiketoimintaa. Alalle on väläytelty erilaisia velvoitteita rakentaa pikalatauspisteitä sähköautoille. Osa yrittäjistä on huolissaan vaatimuksista.

https://yle.fi/uutiset/3-12030996
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 02, 2021, 17:39:39 ip
Vastaus #3067

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Heinäkuu 2021 rekisteröintejä
Henkilöauto
Bensa 3 310
Hybridi bensa 2 165
Lataushybridi bensa 1 324
Sähkö 750
Diesel 644
Hybridi diesel 82
Lataushybridi diesel 31

Pakettiauto
Diesel 671
Sähkö 22
Hybridi 21
Bensa 11
Lataushybridi 2

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 02, 2021, 17:49:12 ip
Vastaus #3068

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 652
Monen huoltoasemayrittäjän talous ei kestä sähköautojen pikalatureiden hankintaa – hinta voi nousta 100 000 euroon, mahdollinen velvoite huolena

Liikenteen aiempaa nopeammin etenevä sähköistyminen muuttaa aikanaan myös huoltoasemien liiketoimintaa. Alalle on väläytelty erilaisia velvoitteita rakentaa pikalatauspisteitä sähköautoille. Osa yrittäjistä on huolissaan vaatimuksista.

https://yle.fi/uutiset/3-12030996

Mikä vika velvoitteissa sitten on?  Sähkön jakeluyhtiöt velvoitettiin rakentamaan säävarma  sähköverkko. Eivät ollenkaan panneet velvoitetta pahakseen, kun liikevaihto ja tuotto kasvoi joka vuosi, kun vaan ehtivät investoimaan.  Nyt vaan velvoitetta vähän hidastettiin, mutta  kannattahan se marjakin ottaa maasta, ennen sanottiin.

Elokuu 02, 2021, 18:30:27 ip
Vastaus #3069

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 804
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Sähköverkkoyhtiöt luonnollisesti ovat maksattaneet nuo investointikulut asiakkailla. Mitä olemme saaneet vastineeksi? Koskaan ei ole ollut katkoksia meillä niin paljon kuin tänä kesänä. Säänvarma? Kiss my ass. Ja on suorastaan törkeää että siirtomaksut ovat kalliimmat kuin ostettava tuote. Ennen linjat pidettiin kunnossa ja tarkastettiin säännöllisesti. Nykyään ukot kattelee kissavideoita valvomossa ja alkavat harkita jonkin tekemistä kun sähköt on jo poikki.

Nuo kaikenmaailman velvoitteet ovat yleisesti ottaen ikäviä. Pakko on oikea sana mutta velvoite kuulostaa jonkun korvaan mukavammalta. Yrityksen tällöin on pakko investoida. Asiakkaan on pakko maksaa nuo yrittäjän investoinnit. Niidenkin jotka niitä ei tarvitse eikä halua mutta välty niiltä et mitenkään. Niidenkin jotka muina miehinä olisivat vain ostaneet dieseliä pumpulta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2021, 18:32:45 ip kirjoittanut Mika Malinen »

Elokuu 02, 2021, 20:11:14 ip
Vastaus #3070

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4134
Moro

Jos huoltikkayrittäjät velvoitetaan rakentamaan kattava latausinfra niin mitenkäs käy lataushinnan.No ompas se patteriauto sitten hieno vehje kun sillä ajaminen tuleekin kalliimmaksi kun silla aataminaikuisella vain vähän saastuttavalla polttomoottoriautolla,mitenkäs se suu sitten pannaan :embarassed:
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2021, 07:59:42 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Elokuu 02, 2021, 20:24:59 ip
Vastaus #3071

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4134
Moro


Ainahan pitää pieni autokuume olla päällä,tässä katsellut mobilesta suurinpiirtein samanlaista autoa kuin nykyinen vaan viis kuus vuotta nuorempaa kun on niin ollut juttua että Saksassa on ne diisseliautot niin hyljeksittyjä eikä niitä kukaan huoli mutta kun vertaan hintaa omaani jonka hankin sieltä n. kuus vuotta sitten niin nyt vastaavan ikäinen maksaa monta tonnia enemmän ettei se taidakkaan pitää paikkaansa että diisseli on niin epähaluttu.
Periaatteitani vastaan katselin samanlaista pensahybridiä jonka autoverovero olisi täällä paljon halvempi kuten myös käyttövoimavero niin olisiko sellainen sitten vaihtoehto.Ei niitä montaa vaihtoehtoa sielläkään ole vaikka myytäviä autoja on yli 1,2 miljoonaa kun laittaa kriteerit,merkki,malli,vuosimalliskaala,käyttövoima,automaatti,väri,sisustan väri,max. km määrä,kolaroimaton,siinä ne tärkeämmät kriteerit. 
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Elokuu 04, 2021, 06:20:47 ap
Vastaus #3072

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7829
  • Nuolija Kuopijosta
Osattiin sitä ennennii, eli ei mittää uutta aaringon alla.  ::)

Elokuu 04, 2021, 06:55:22 ap
Vastaus #3073

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 765
Ja tuo ylimääräinen autovero piti olla tilapäinen.  :police:

Elokuu 04, 2021, 06:58:48 ap
Vastaus #3074

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11111
"Sukselaisen I hallitus oli Suomen tasavallan 41. hallitus  (1957) . Hallituksen muodostivat Maalaisliitto, Ruotsalainen kansanpuolue, sosialidemokraattien oppositio ja Suomen kansanpuolue.

Toimikautensa aluksi hallitus isännöi Neuvostoliiton puoluejohtajan Nikita Hruštšovin ja pääministerin Nikolai Bulganinin vierailua Suomessa ja ajoi eduskunnassa läpi lain vuoden 1956 yleislakon aikana tehtyihin rikoksiin ja rikkomuksiin syyllistyneiden armahtamisesta.[1]

Kesäkuussa 1957 hallitus esitti eduskunnalle taloudellisen hätäohjelman, johon sisältyi hintojen ja verojen korotuksia sekä lapsilisien yhden maksuerän siirtäminen yli vuodenvaihteen. Ohjelman vesitti kuitenkin SKDL:n lapsilisäasiassa aloittama jarrutus, jonka vuoksi päätöksen teko siirtyi ohi vuosineljänneksen päättymisen. Kykenemättä suoriutumaan maksuistaan valtio joutui laittomaan tilaan. Vastalauseeksi tälle RKP veti ministerinsä pois hallituksesta heinäkuun alussa 1957 ja näiden tilalle nimitettiin yksi kansanpuoluelainen ja kaksi maalaisliittolaista ministeriä. Elokuussa 1957 kesken kesäloman koolle kutsuttu eduskunta yritti "mätäkuun valtiopäivillä" löytää ratkaisua valtiontalouden pulmiin, mutta tuloksetta.[1

Syyskuun alussa hallitusta puolestaan täydennettiin viidellä SDP:n skogilaisen vähemmistön niin kutsutulla ”ottopoikaministerillä”. SDP:n johto paheksui nimityksiä voimakkaasti, koska puolueen päättävät elimet oli asiassa sivuutettu. SDP vaati kyseisiä ministereitä eroamaan hallituksesta ja näiden kieltäydyttyä ilmoitti, etteivät nämä edustaneet puoluetta hallituksessa. Pääministeri Sukselainen katsoi kuitenkin hallituksensa pohjan laajenneen 66:sta 90 kansanedustajaan. Tapaus kiihdytti SDP:ssa puhjenneita sisäisiä kiistoja ja johti osaltaan puolueen hajoamiseen. Repeämä ulottui lisäksi ammattiyhdistysliikkeeseen SAK:n opposition perustaessa muutamaa vuotta myöhemmin uuden keskusjärjestön Suomen Ammattijärjestön (SAJ). Myös Työväen Urheiluliitto (TUL) hajosi.[2][1]

Syyskuussa 1957 Suomen markka devalvoitiin 39 prosentilla.[3]

Niin kutsuttuihin ottopoikaministereihin kuulunut, vain 27-vuotias Olli J. Uoti oli Suomen siihen saakka nuorin valtioneuvoston jäsen. Seuraava häntäkin nuorempi ministeri oli Paasion toisen hallituksen opetusministeriksi helmikuussa 1972 tullut 26-vuotias Ulf Sundqvist.[1][4]

Hallitus toimi 27. toukokuuta 1957 – 29. marraskuuta 1957 187 päivää. Hallitus sai lokakuussa eduskunnalta vasemmistopuolueiden esittämän epäluottamuslauseen joka koski maan taloudellista tilaa ja hallituksen muodostamistavasta[5]. Hallitus jatkoi toimitusministeristönä marraskuun lopulle."


Jotenkin tuntuu,että historia pyrkii toistammaan itseään-toki vivahteitakin on...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2021, 07:00:32 ap kirjoittanut markkukovasin »