Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 909726 kertaa)

Toukokuu 18, 2008, 20:09:50 ip
Vastaus #330

Frank Salin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 242
Olin viikonloppuna kevään ekalla lenkillä Hondallani ja meinasin joutua jalkamieheksi reissun puolessavälissä! Tauon jälkeen kone lähti tosi tahmeasti käyntiin eikä suostunut ottamaan kierroksia. Heti kun kaasun päästi niin moottori sammui. Yritin lähteä ajamaan mutta koneen laiskuus pakotti jatkamaan taukoa. Noin puolentunnin päästä pyörä lähti taas käymään ja pääsiin kotiin. Muutaman paukahduksen sain myös naapureitten iloksi aikaan. Ehkä pyörä myös otti hivenen huonommin kierroksia tapahtuman jälkeen. Kysmys kuuluu: mitä pyörää riivaa? Oletan että ongelmia on sähköpuolella? Bensaa tulee ainakin kaasaariin, seuraavaksi ajattelin katsastaa kärjet jne. Onko mitään hyviä vinkkejä/kokemuksia?

Toukokuu 18, 2008, 22:07:54 ip
Vastaus #331

Vesa Ukkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
Bensanpuute oireita veikkaisin, vaikka sanoitkin kaasareiden saavan bensaa. Paukkuminen pakoputkessa, ja käynnistyminen vähän ajan päästä viittaa ajoittaiseen bensapulaan, välillä liikaa ja välillä liian vähän. Otappa bensaletkut irti hanasta vuorotellen ja valuta hanasta letkut täyteen bensaa, niin tulee ainakin letkut ilmattua, ja kaasareihin tulee bensaa ylärajaan saakka, käynnistä moottori. Minulla on bensahanan alapuolella läpinäkyvät bensansuodattimet, kun ne on täynnä bensaa niin ei ongelmia. Oliko hanan vipu käännetty tarkasti oikeaan asentoon, tai sitten varatankille.
Jos tämä ei auta on syytä kääntyä lääk... eikun sytytyksen puolen tarkistamiseen.



 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2008, 22:12:07 ip kirjoittanut Vesa Ukkola »

Toukokuu 19, 2008, 20:50:39 ip
Vastaus #332

Marko Tolvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 187

Toukokuu 20, 2008, 13:14:36 ip
Vastaus #333

Lasse Mustonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 121
Kysytäänpä tässä nyt kun on passelin laaja topikki;

350:nen CB käy muuten nätisti ja toimii ajossakin mukavasti (osittain kiitos kärjettömän sysytyksen)
mutta tällainen pikku vaiva, lähinnä kosmeettinen, tyhjäkäynnin ja moottorijarrutuksen aikana
kone 'röpöttää' ja tuntuisi olevan vain toinen, nimittäin oikea puoli.

Antaisiko aihetta toimenpiteisiin, vai onko vain aikaa myöten kehittynyt ominaisuus?
Vaimoke sanoi äänen muistuttavan veljensä harrikan käyntiä (haitanneeko...)

Toinen juttu. Takarengas menee vaihtoon tänä kesänä.
Olisiko kokemuksia tähän passelista renkaasta? nykyinen on Misukan M45, ikää en nyt muista...

-L

Toukokuu 20, 2008, 15:21:46 ip
Vastaus #334

Marko Tolvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 187
mulla myös oikea puoli supsuttelee jonkin verran. tuossa kärjettömässä on mielenkiintoinen ilmiö... kun se ajoitetaan vasemman sylinterin kohdalle, eli ledi sammuu oikeassa kohdassa, niin oikea puoli jää aavistuksen myöhäiselle. on pitänyt strobolla tutkia, että ohjaako syttyboxi ajossa sen kohdalleen. ei vaan oo kerinny...

jos ei niin, sitten aion testiksi aikaistaa vasenta hieman ja siten kompensoida oikean puolen myöhäisyyttä.

Toukokuu 21, 2008, 07:19:38 ap
Vastaus #335

Lasse Mustonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 121
...niin oikea puoli jää aavistuksen myöhäiselle. on pitänyt strobolla tutkia, että ohjaako syttyboxi ajossa sen kohdalleen. ei vaan oo kerinny...

jos ei niin, sitten aion testiksi aikaistaa vasenta hieman ja siten kompensoida oikean puolen myöhäisyyttä.

Odotetaan tuloksia mielenkiinnolla.

Tuumin asiaa tuossa saunoessani, ja eikös se nyt ole käytännössä niin, että ajoituskiekossa olevat kolot on aavistuksen verran liian leveät?
koeilis jollain konstilla kaventaa toista koloa, esim. palasella teippiä ja tarkkailis tilannetta.

-L

Toukokuu 21, 2008, 16:49:31 ip
Vastaus #336

Marko Tolvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 187
periaatteessa joo... tuo sytty kun antaa myös pakotahdilla kipinän, niin tarkkana pitää olla, että kumpaa lovea kaventaa. jos molempia, niin toinen puoli sekoaa. orkkis sytkälläkin tuo oikean puolen syttyhän säädetään kohdalleen kärjillä, eikä kärkilevyllä. se on vähän väärässä kohdassa se barrikadi siinä aluslevyssä.

niillä dipeilläkin saattaa pystyä hieman pelaamaan...

Kesäkuu 01, 2008, 12:28:19 ip
Vastaus #337

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Taas pitkästä aikaa kirjoittelen tänne..
Oma honda projektini ei ole edennyt tänävuonna paljoakaan...  tosin nyt olisi hyvät edellytykset saada se toimintakuntoon
Moottorin öljyvuodon korjaus todennäköisesti onnistuu, nyt kun moottorin kasaan, vuoti siis pinnapulttien kierrettä ylös, tähän korjaukseksi oikeanlaiset mutteri sekä prikat, eli tiivisteprikat sekä kupumutteri.  Kiitos Perämäelle neuvoista :)

Vaihteiston suunnalta kuului krahinaa viimevuonna, laakeria epäilin, mutta eipä niitä voi mistään syyttää, kun kaikki olivat todella hyväkuntoisia..  krahinan syyksi tutkimusten perusteella totean kuluneet rattaat, joten krahina lienee vanhukselle sitten vain ominainen ääni.

Alkuperäiset kaasuttimet olivat sisältä niin hapettuneet, että ne o-renkailla tiivistetyt suuttimet eivät oikein hyvin istuneet paikallaan, eikä niiden alla olevia suuttimia saanut mitenkään irti. Taas kerran kiitos Perämäelle jolta löytyi hyväkuntoiset kaasarien rungot, rungoissa oli jopa ryyppyläpät jotka sain korjaamalla toimimaan kuten alunperin kuulunut toimia, elikkäs jousikuormitteisesti.
Alkuperäisistä kaasareistani ryyppyläpät ovat varmaan kauan aikaa sitten kulkeutuneet sylinterien kautta läppien taivaaseen.


Jos olisin öljyvuodosta keskustellut hieman aiemmin, en olisi sylinteriä irroittanut lohkosta ja näin ollen olisi riittänyt korjaukseksi muttereiden ja prikkojen vaihto, nyt kuitenkin sylinterin irroitin ja irroituksessa yksi tiiviste repesi, joten tässä nyt odotellaan tiivistesarjaa, että saa tuon kasattua.
Olisihan pajalla kytkimen puolelta kasattavaa, mutta enpä taida näin nättinä päivänä sitä alkaa tekemään :)

Johtosarjan rakentelin tuohon itse viime vuonna...   nyt huomasin, että piru...  maajohto akulta runkoon puuttuu kokonaan :D  kulkeehan - navasta tokikin runkoon johto, mutta on niin pientä johtoa, että ongelmaa saattaa tulla...  etenkin startatessa.

Tasasuuntaajalta oli vihreän johdon eriste sulanut... mikä lie sen aiheuttanut... maajohdon puute?


Jos jollain olisi suurinpiirtein kunnossa oleva johtosarja, voitaisiin hieman hieroa kauppoja..  (kunnossa tarkoittaa sitä, että ei olisi liiemmälti omia virityksiä, kuten oli omani alkuperäisessä..)

Kesäkuu 02, 2008, 22:05:14 ip
Vastaus #338

Marko Tolvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 187
strobolla katsoin, niin alhaisilla kierroksilla tosiaan tuo oikea pytty jää myöhäisemmälle, kuin vasen. boxi ei korjaa sitä. kierrokset kun nousee, niin molemmat pytyt menee aikaisemmalle, kuitenkin oikea pytty jää reilusti jälkeen.

säädin kokeeksi sytkän oikean pytyn mukaan, jolloin vasen pytty jää hieman aikaiselle. toimii selkeästi herkemmin ja oikean pytynkin supsutus väheni selkeästi. kaikin puolin paremmin toimii.

tuo supsutus voi mulla osittain johtua siitä, että nokka-akselista oikean puolen pakonokka jouduttiin koneistamolla muotoilemaan uusiksi. esim. nokkaketjun kiristämiskohtaa (kaikki keinut vapaana) on tosi hankalaa löytää. nokka on tod.näk. hieman väärän muotoinen ja pakoventtiili on liian kauan auki. nokan kiristämisen olen suorittanut konetta pyörittäen ja kiristimen pultin reijästä katsoen kohdan, jolloin talla on syvimmillään...

Kesäkuu 03, 2008, 22:41:35 ip
Vastaus #339

Frank Salin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 242
 ??? No vihdoin oli aikaa tutkia Hondan sytkää ihan oppimis mielessä. Ei ole tullut pulattua kunnolla koneiden parissa sitten mopoaikojen.
Viitaten aikaisempaan kirjoitukseeni Hondan oireista niin lähdin kipinästä liikkeelle. Sainkin heti todeta että oikeanpuolen kipinä on kateissa, ainakin hetkittäin. Avasin tuon "kupin" missä kärjet sijaitsee ja hivenen öljyistä tuntui olevan. Ilmeisesti stefa vuotaa öljyä moottorin puolelta? Taitaa olla stefan ja tiivisteen vaihto edessä. Yritin myös koeluontoisesti sätää kärjet ja sytytyksen. En saanut Clymerin kirjassa mainittua 0.35 kärkienväliksi. Taitaa olla kärjet loppuunkuluneet? Mistä kannattaa näitä osia kysellä? Netissä on ulkomaalaisia kauppiaita pilvin pimein mutta miten maksu? Nouseeko postikulut mahottomiksi?
Pakollinen öljynvaihto on myös edessä kun en mitään nykyaikaista stroboa omista. On muuten öljynpoisto mutteri tiukassa! Toivottavasti saa irti rikkomatta kierteitä.... :-[

Kesäkuu 03, 2008, 23:24:16 ip
Vastaus #340

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
??? No vihdoin oli aikaa tutkia Hondan sytkää ihan oppimis mielessä. Ei ole tullut pulattua kunnolla koneiden parissa sitten mopoaikojen.
Viitaten aikaisempaan kirjoitukseeni Hondan oireista niin lähdin kipinästä liikkeelle. Sainkin heti todeta että oikeanpuolen kipinä on kateissa, ainakin hetkittäin. Avasin tuon "kupin" missä kärjet sijaitsee ja hivenen öljyistä tuntui olevan. Ilmeisesti stefa vuotaa öljyä moottorin puolelta? Taitaa olla stefan ja tiivisteen vaihto edessä. Yritin myös koeluontoisesti sätää kärjet ja sytytyksen. En saanut Clymerin kirjassa mainittua 0.35 kärkienväliksi. Taitaa olla kärjet loppuunkuluneet? Mistä kannattaa näitä osia kysellä? Netissä on ulkomaalaisia kauppiaita pilvin pimein mutta miten maksu? Nouseeko postikulut mahottomiksi?
Pakollinen öljynvaihto on myös edessä kun en mitään nykyaikaista stroboa omista. On muuten öljynpoisto mutteri tiukassa! Toivottavasti saa irti rikkomatta kierteitä.... :-[

Viimekesänä ostin omaani kärjet ja sen kärkien aluslevyn teerijärveltä kalles motorssilta, soita sinne, kalle lähettää postiannekolla tavarat.  (huom. älä ala tinkimään, muuten voi jäädä kaupat tekemättä :D    kallella on kyllä juuri oikeat hinnat osille.)

Stefa sekä tiivistesarja stormilta.

Minkäs ikäinen se sun kulkine oli? ja oliko se twin vai four?


Noiden tiivisteiden osalta lainaan omaa vastaustani yhteen toiseen viestiin.
Itsellänikin oli poistettu ketju, molemmat rattaat+ ns. vapaakytkin juttu kampiakselilta.
Kai ne menee rikki joo..
Onnea oli ja löytyi todella hyväkuntoinen käytetty laturin roottori, jossa startin osat.
Lompakon päälle kyllä kävi, mutta on se mukavaa, kun on sitten toimiva startti..  (Hinta oli kyllä toki mielestäni kohtuullinen, mutta en ole rikas, joten jossain se tuntui  :)

Juuri viimeviikolla asensin omaani cd350 -72  moottorin stefat, jotka ostin stormilta, hyvin sopivat paikoilleen, stefasarja oli tämä: ROY-OSH348
Kokotiivistesarjakin tuntuu aivan hyvältä, kolmea tiivistesarjaa on stormilla, itse tilasin tämän ROY-NP-17002
Tiivistesarja joka on numerolla CEN-666A350FL  oli 20. maaliskuuta vain 1kpl hyllyssä, tuota ROY alkuista oli useita, samoin CEN-666A357FL

Tuossa ROY-alkuisessa sarjassa ei kyllä ollut kaikkia o-renkaita..  tai ainakaan ei ole öljynsuodatin koppaan tulevaa o-rengasta, eikä öljyn täyttökorkin rengasta.

Marko, kerrotko... kun olet tuon moottorisi kasannut..  ne kaksi isoa o-rengasta, ilmeisesti sylinteriputkien alapäähän?


cmsnl.com:ssa on todella hyvät varaosakuvat..  tein pienen urakan ja tallensin ne kaikki kuvat koneelle ja tulostin..  todella mainio apu pajalla pyörää kasatessa..


Tänään posti toi tullessaan taas kokotiivistesarjan stormilta :)

http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService


Jos haluat löytää tuolta sivulta noi tiivisteet, niin kopio tuo varaosanumero tuonne sivulle siihen hakukenttään, niin löytyy.
Tuota ROY alkuista tiivistesarjaa oli edelleenkin varastossa..  samoin stefasarjaa näkyi olevan..

kokotiivistesarja ei siis sisällä stefoja..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2008, 23:38:24 ip kirjoittanut Mikael Jäske »

Kesäkuu 03, 2008, 23:35:56 ip
Vastaus #341

Frank Salin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 242
Twin K4 vuosimallia 1974. Tuli ostettua viime talvena pelkällä "mopopraktiikalla". Eli opetuslapsena tässä vielä mennään ;D Onko muuten Brandt:illa mitään osaa näin vanhaan?

Kesäkuu 03, 2008, 23:51:20 ip
Vastaus #342

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Kyllä tuo Tolvanen on kertonut jotain tilailleensa brantiltakin..
Meilkeimpä mitä vain tulee mieleesi tilata, niin tuolta kalles motorssilta kannattaa kysyä... siellä aika todennäköisesti on.
Kalle mulle viimekesänä sanoi telefoonissa, että sillä olisi täydellinen varasto just näihin 350:iin

Paikallisen honda liikkeen kautta koitin tilata jakoketjun kiristin rullaa ja laahainta, toimitus vain venyi ja venyi...  alkoivat varmaan japanissa niitä osia tekemään..  sitten soitin kallelle ja osat oli seuraavana päivänä postissa :D

Perämäen Raunolla on varsinainen aarreaitta :)   siltä löytyy hyvää uutta ja priimaa käytettyä osaa.  Jos Raunon kanssa tekee mieli asioida, niin voimpi kysellä siltä, että voiko puhelinnumeroa jakaa :)   Tosin Rauno varmaan tätä vmpk:n keskustelualueen suurinta viestiketjua myös seuraa.

Ainiin.. tästä laitat linkin talteen
http://www.cmsnl.com/honda-cb350-super-sport-350-k4-us_model433/partslist/
tuolla on varaosakuvat alkuperäisinen varaosanumeroineen, itselle ollut suunnaton apu.

Kesäkuu 06, 2008, 16:13:10 ip
Vastaus #343

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5368
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä on pakko antaa pisteet Kalles Motoriin, eihän sillä kaikkea voi olla mut mulla on aina osunut. Se mies on kyllä Honda fani ja postittaa sitten nopiaa.

Kesäkuu 08, 2008, 11:41:03 ap
Vastaus #344

Mikael Jäske

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Noniin, eilen lähti honda taas pitkästä aikaa käyntiin.
Ensi kokeilulla poljin itseni ihan hikeen, mutta ei tapahtunut muuta, kuin, että välillä paukahti putkeen.
Tulpat kastuivat ja kipinä oli hyvä, siispä ajoitusta tarkastamaan..
Parikertaa yleismittarilla ajoituksen tarkastettuani, avasin myös venttiilien säätökorkit ja tunnustelin, että missä kohtaa sytytys tulee..  piru vie, se iski.. hmm.. olikos se juuri kun imutahti oli alkamassa, elikkäs kampiakselikierroksesta laskettuna kierroksen väärässä..

Siitä sitten hieman panikoituneena tupakka suuhun ja miettimään, että voiko sen nokka-akselin saada 180-astetta väärin :)
muistelin, että se hammasratas ei mene kunnolla kuin yhteen asentoon..  tutkittuani mikä tahti kulloinin menossa ja verrattuani roottorin merkkeihin, totesin, että oikein se on..
Sitten tajusin, että se kärkien nokka...  no sen käänsi oikein päin, säädin sytytyksen ja sitten hyrähti onnellisena käyntiin

vikoja on kyllä vielä korjattavana :)
Laturi ei lataa..  tasasuuntaaja mitattu korjaamon oppaan antamien tietojen perusteella ja päästösuunnan vastukset näyttävän ihan älyttömiltä.. luokkaa  ~kilo  sekä mega ohmeja, kun pitäisi olla muutamia kymmeniä ohmeja..
Elikkäs se on sitten särki..
Ilmeisesti ei lataa ollenkaan jos ei sininen aalto pääse siitä läpi..??
Eli sellainen täytyy käydä ostamassa.. kun vaan keksisi täältä seinäjoelta liikkeen, joka myy tuollaisia/vastaavia.

Jänitteensäädintä ei kaiketi pysty mittaamaan muuta kuin sitten, kun kaikki muu toimii?

laturin käämien vastukset ovat luokkaa ~0.7-0.8ohm   ohje antoi toiselle käämi satsille ohjearvoksi 0.55ohm  sekä toiselle 1.1ohm   vaikka kumpikin näyttää tuon 0.7-0.8, uskon että ne silti toimii :)    laturi kun ei ole alkuperäinen, vaan ilmeisimmin jokin tarvikemalli...


Ainiin, kaasarit tulvivat..  o-renkaat, jota laitoin siihen hmm.. suuttimeen, joka katkaiseen polttoaineen tulon, on liian ohkainen..  eikä sopivaa löydy standardi kokoisina.

Tyhjäkäyntiä ei ole vielä kun kaasuläpät ovat täysin suljetut, mutta empä sitä ole vielä ehtinyt säätämäänkään

nyt molemmat sylinterit lähtivät heti peliin mukaan, kun viimevuonna ajoittain oikea ei toiminut oikein yhtään..  johtunee kaasareista, jotka olivat huonossa kunnossa, hapettuneet pilalle.

no, nyt on hyvät kaasarit, joten sen osalta ongelmat tiessään