Kirjoittaja Aihe: Apumoottorit  (Luettu 47364 kertaa)

Marraskuu 10, 2013, 11:22:57 ap
Luettu 47364 kertaa

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2002
  • naavaparta
Tuolla toisella osastolla oli juttua apumoottoreista.
Avasin tänne kokonaan uuden aiheen, sillä mielestäni nämäkin härpättimet ovat sen ansainneet.

Minulle on näitä jo kolme kertynyt.
Velosolex
Rex
Victoria
Hauskoja vehkeitä kaikki.

Nyt on mietinnässä mitä tällaiselle baranohvin pojan moottorin ympärille vois rakentaa.
Nuita Board track racereita olen ihaillut.
http://www.sportsmanflyer.com/
Kun klikkaa "BIKES/PARTS" niin löytyy mukavan näköisiä pirroja.

Tuossa kuva minun KOD moottorista.
Siitä saa varmasti kutiteltua lisätehojakin helposti.
Ei tuo Indian tutkielmakaan huono ole.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 10, 2013, 12:26:32 ip
Vastaus #1

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2262
Raaserihan se Pekalta puuttuukin! Vauhti ja tyyli on jo.



kuva Lättyrallista (1st international pancake rally), Manamansalo -13
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 10, 2013, 17:54:28 ip
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11364
Moi!

Taannoin laittelin yhden "Kodinkoneen" SOK-fillariin...Kyll
se enimmäkseen toimi.

No-kunhan KC kone saapuu ja haen mökiltä fillarin,johon
sen sitten laitan-katotaan,mitä siitä tulee...Fillari on
20-luvun sakemanni,kuten tässä pitääkin olla.Näkkyypähän...

t. Markku

Marraskuu 10, 2013, 21:18:26 ip
Vastaus #3

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Joo oon Pekan kanssa samaa mieltä, onhan nämä apumoottorit monen isommankin kaksipyöräisen toukkaste. mulla on näitä pyörissä kaikkiaan parisenkymmentä, vanhin on juuri tuo DKW 118 cc. ja erikoisemmasta päästä LOHMAN 18 cc Diesel. yritän saada kuvia myöhemmin , nyt ei onnistunut, kun kuvat oli liian suuria.

Marraskuu 12, 2013, 19:05:02 ip
Vastaus #4

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Tässä DKW 118cc hiljattain koeajettuna keväällä 2013

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 12, 2013, 19:11:50 ip
Vastaus #5

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Ja tässä Lohmann 18cc Diesel.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 12, 2013, 19:14:59 ip
Vastaus #6

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3325
Kuinka tuossa Lohmannissa polttoaine annostellaan? Onko siellä ruisku + pumppu vai joku muu systeemi?

Marraskuu 12, 2013, 19:17:50 ip
Vastaus #7

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Tässä myös yksi erikoisimmista merkiltää Nordap vm. 1952. Jatkossa luvassa lisää kuvia pyöristäni.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 12, 2013, 19:23:11 ip
Vastaus #8

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Kuinka tuossa Lohmannissa polttoaine annostellaan? Onko siellä ruisku + pumppu vai joku muu systeemi?

Koneessa on Meco Bielefeld "kaasutin", jossa on joustava neula. Polttoaineen annostelu normaalisti kaasukahvalla ja samassa suhteessa täytyy koneen sylinterin palotilaa säätää toisesta kahvasta ajon aikana.

Marraskuu 12, 2013, 19:40:20 ip
Vastaus #9

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Tallin helmiä. Puch skootteri DS 60 R vm. 1961.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 12, 2013, 20:49:02 ip
Vastaus #10

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3325
Tässä myös yksi erikoisimmista merkiltää Nordap vm. 1952. Jatkossa luvassa lisää kuvia pyöristäni.


Nordap moottorin sijoittelusta tulee hyvin paljon mieleen tämä laite. Tuolla tynnyrin sisällä kun kuulemma on joku V8 moottoria pienempi voimakone.


Marraskuu 12, 2013, 20:53:40 ip
Vastaus #11

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Tässä myös yksi erikoisimmista merkiltää Nordap vm. 1952. Jatkossa luvassa lisää kuvia pyöristäni.


Nordap moottorin sijoittelusta tulee hyvin paljon mieleen tämä laite. Tuolla tynnyrin sisällä kun kuulemma on joku V8 moottoria pienempi voimakone.



Tuallaanen vekotin multa puuttuu, saiskohan tuostakin vähän päätyä auki, notta näkis sisälle.

Marraskuu 12, 2013, 21:06:31 ip
Vastaus #12

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Sanoivat Ummenajokkaaksi...

Marraskuu 12, 2013, 21:17:13 ip
Vastaus #13

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Viälä tästä vehkehestä, kyllä tätä olis 60- 70 luvulla tarvittu turnusmaalla penkkien jyräämiseen. ei kylläkään sukset jalaas, olis tainnu olla nenällänsä.

Marraskuu 13, 2013, 08:10:43 ap
Vastaus #14

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11364
Moi!

Kuukleviisautta:

"
Ummenajokas

Ummenajokas oli Ranualta kotoisin olleen keksijä Matti Lohen vuonna 1926 rakentama moottorikelkan tapainen kulkuneuvo. Ummenajokkaan voimanlähteenä oli noin 1 hevosvoiman tehoinen DKW polkupyörän apumoottori joka hihnan välityksellä pyöritti kelkan aisojen väliin kiinnitettyä puutynnyriä. Tynnyri oli pidon parantamiseksi nastoitettu hevosenkenkänauloilla. Suksilla liikkuva kuljettaja ohjasi häntä vetävää laitetta aisoista.

Ummenajokas painoi noin 50 kiloa ja sillä saavutettiin jopa 30 kilometrin tuntinopeus. Matti Lohi käytti Ummenajokasta liikkumiseen ja tavaroiden kuljetukseen sekä myös ahmojen karkoitukseen. Vuonna 1927 hän rakensi Ummenajokkaasta uuden version jossa ajaja istui reen päällä.

Kemijärven Moottorikelkkamuseossa on Esa Kuhan vuonna 1998 valokuvan perusteella rakentama kopio Ummenajokkaasta.

Veikko Huovisen vuonna 1971 ilmestyneessä kirjassa Veitikka : A. Hitlerin elämä ja toiminta Adolf Hitler suunnittelee Ummenajokkaasta saksalaisten uutta salaista asetta itärintamalla käytävään sotaan"

***** Mutta eikös edellisissä kuvissa tossa pytyssä lue että "UMMENAJOS" ?

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2013, 08:14:11 ap kirjoittanut markkukovasin »