Kirjoittaja Aihe: NSU Supermax 250 1957  (Luettu 2104 kertaa)

Marraskuu 16, 2021, 17:27:06 ip
Vastaus #15

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro


Tänään hain loput NSU osat kun ei viikko sitten kuormaan sopinut.Nyt mulla on vajaa kahden pyörän osat,joitain osia kolmeen pyörään.Taidan lasikuulapuhaltaa ja pohjamaalata kaikki osat ja valitsen niistä ne mitkä itse käytän ja laitan myyntiin loput.
Joku taisi proggiksesta kuvia pyydellä mutta vielä ei oikein ole kuvattavaa mutta kun sellaista on niin pannaan niitä sitten.
 
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2021, 20:04:44 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 18, 2021, 17:42:47 ip
Vastaus #16

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Moi!

Luulisi tuollaisesta osamäärästä hyviäkin osia löytyvän.

Missä kunnossa on kromitavarat-onko paljon kiillotettavaa. Niin-
ja löysitkö jo sen kaasarin?

Saksassahan niitä toki on- "sopuhintaan".

t. Markku

Marraskuu 18, 2021, 20:04:19 ip
Vastaus #17

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Ihan kaikkia osia en ole vielä puhallellut mutta kyllä niistä suht hyvät osat löytyy yhteen pyörään.isompia ruostekorjauksia ei tarvitse tehdä kuin takalokarin siihen loppupätkään jossa on ruostereikä,joitain pieniä repeämiä on muutamassa osassa.Se takalokarin pätkä kuten myös etulokarikin oli kärsinyt kolarin mutta aika hyväksi ne tulivat,pientä sipistelyä kyllä vielä vaativat kun sitä kittiä yritän säästellä.

Kaasari on vielä hakusessa mutta yksi tuttu on jolla voisi olla mutta en ole vileä kysäissyt,tunnetkin hänet kun olet hänelle sen erikoisen pyörän joskus myynyt.

Yksikään kromattu osa ei ole enään käyttökelpoinen vaan joutuu kromauttamaan eli on kiillotettavaa tosin en vielä edes tiedä missä nykyään on kromaamoita.

Saksasta on jo tulossa niitä "halpoja" osia paketillinen ja kun olen listannut tarvittavat osat joita tietysti tulee koko ajan lisää niin hintava rilla siitä tulee mutta onneksi osia on saatavilla,toista oli esim. siihen Stylson RD:hen.

Jos näitä juttuja lukee joku jolla olisi tarvesta mun ylijäämäosista niin pistä pirauttaen 04O   5o49819  niin katsotaan mitä osia olisi kaupan.   

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 20, 2021, 15:00:56 ip
Vastaus #18

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Mitäs litä lauantaina muuta kun tallihommia pitkästä aikaa rallin katselun välissä.Vähän siivolin napoja ja autotarvikkeesta löysin laakerit ( 6 ) ja stefat ( 6 ) ja kasasin ne ettei osat häviä.Kaippa uudet jarruremmit sitten vielä joskus.
Olikos se tieteellisesti todettu vai vaan luuloa että silnoli pitää alumiiniosan kiiltävänä eikä hapetu eikä tummu?


Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 20, 2021, 16:37:36 ip
Vastaus #19

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5970
  • MC Debit
Sanoisin että Sinolilla lotraus putsaa pinnan jonka jälkeen se hiljakseen hapettuu ja himmenee, mutta se tapahtuu niin hiljakseen ja ennenkaikkea tasaisesti ettei sitä meinaa edes huomata :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 21, 2021, 17:58:01 ip
Vastaus #20

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 167
Se on juuri noin, tieteellisesti todettua luuloa. 🤔

Marraskuu 22, 2021, 08:44:27 ap
Vastaus #21

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5970
  • MC Debit
Se on juuri noin, tieteellisesti todettua luuloa. 🤔

Nojuu, se on mun oma teoria vaan. Mitään varsinaista kemiallista tai muuta reaktiota ei alkoholin ja alumentin välillä tiettävästi tapahdu, joten ei mun mielikuvitus keksi muuta. Se on kyllä huomattu että jos ei kiillotuksen jälkeen huolellisesti putsaa osia esim vaikka Sinolilla, niin tuppaa jäämään epäpuhtauksia pintaan, ja se nopeuttaa hapettumisen alkamista. Ja kun ne epäpuhtaudet harvoin on tasaisesti siinä osan pinnalla, niin läikikäshän siitä sitten tulee.

Tokihan denaturointiaineena käytetään oksaalihappoa, periaatteessa se voisi ehkä jotain suojaavaa ohutta, tasaista alkuhapettumaa tehdä pintaan. Täysin puhdas alumiinihan alkaa hapettumaan minuuteissa jos se on ilman kanssa tekemisissä. Semmoinen jota asia kiinnostaa enemmän kuin käytännön tasolla, voisi kokeilla vaikka denaturoimattomalla pirtulla (jos raaskii) tai isopropanolilla, että toimiiko yhtä hyvin. Toi Sinol tai sitten joku täysvahva (-36 asteen) etanolipohjainen lasinpesuneste ainakin toimii mulla, en ole noita pahoja myrkkyjä (isoproppis ym) alkanut kokeilemaan. Vahvin ei-denaturoitu etanoli, jos ei Saabin tankin sisältöä lasketa, tässä tontilla on yhden tähden Jaloviina, ja sille on parempaakin käyttöä :P
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2021, 08:46:23 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 22, 2021, 11:59:50 ap
Vastaus #22

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Kiillottelin tänään loput alumiiniosat,on muuten todella paskasta hommaa vaikka on hengityssuojain niin silti tuppaa mustaa nenästä löytyvän.Kiillotettuun osaan jää sitä vahaa ja sen pyyhin pois tinnerillä  ja sen jälkeen vielä pesin osat kaupasta saatavalla moottorinpesuaineella joka nykyään on tosi kallista saippuavettä,kun saisi vielä vanhanajan K-10:ppiä.Lopuksi tietysti pyyhin vielä pinnat sinolilla kuten olen aina tehnyt,vaikuttaa sitten vai ei mutta uskossa on hyvä elää.
Noissa hiekkapuhalletuissa osissa menee aikaa kun ne hioo epäkeskolla ja ne kohdat joihin ei koneella pääse niin on hiottava käsin 120 paperilla tämä sen vuoksi että hiekkapuhalluksen jälkeen pinta on niin syvällä "profiililla" että maalausjäljestä tulee paljon parempi kun osat vielä hioaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 23, 2021, 17:51:00 ip
Vastaus #23

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Esityöt ennen pohjamaalausta jatkuvat eli ei uutta sillä rintamalla.

Täällä kun on sähkömiehiä ja jossain vaiheessa pyörän sähköhommat tulevat ajankohtaisiksi niin kun laturi systeemistä on kadonnut lataussäädin niin laitanko tilalle elektronisen säätimen esim tämän:   https://www.ebay.com/itm/153728222349    vastaavia myös nelinkertaisella hinnalla löytyy   https://classicdepartment.com/tienda/index.php?id_product=2055&controller=product&id_lang=1    mutta ajaako tämä halpa saman asian.

Tässä olisi vähän pienemmän kokoinen    https://oldtimershop-dresden.de/epages/fd622aee-8918-4cac-b109-04f69fe77954.sf/de_CH/?ObjectPath=/Shops/fd622aee-8918-4cac-b109-04f69fe77954/Products/805058803

Tässä myös yksi mutta mikä tässä on toi DF       https://www.motorradmeistermilz.de/Elektronischer-Regler-Laderegler-6V-Elektronik
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 24, 2021, 06:26:15 ap
Vastaus #24

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Moro!

Mulla ainakin noissa germaanijutuissa on ollut
laturissa napa df- eli tarkoittanee laturin kenttäkäämin napaa?

t. Markku

eilen kello 15:42:43
Vastaus #25

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Aamusta ajattelin että kun on sunnuntai niin pinnaan tänäpänä nusuhommissa.
Niinettä kun eilen sain paketin saksanmaalta jossa oli mm. vanteet pinnat tulivat aloitetun projektin mukana niin että eikun pinnaamaan.ihan hyvin homma menikin siihen asti kun aloin ruuvailemaan nippoja kiinni päin niin kierrehän niistä loppui eli pinnat olivat liian pitkiä.
Kun mittasin ja NSU katalogista katsoin pinnojen pituudet niin 4mm ovat liian pitkiä,no oli hyvää treeniä pinnaushommiin kun on jo vuosia edellisestä kerrasta kulunut.

Maalattavat osat ovat nyt siinä kunnossa että ovat maalia vailla siis pohjamaalia,olen pintamaalia yrittänyt niistä maaliliuskoista valita mutta ei löydy mieleistä niinpä tilasin pienen purkin originaali väriä jadegüniä kun sillä sitten maalaa mihin se sitten riittääkin niin siitä maarari saa "kameralla" otettua reseptin loppuihin osiin,pientä säästöä tämäkin.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

eilen kello 15:59:12
Vastaus #26

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Kuinka monta ristiin on pinnaus-jos laittaisit yhden
lisää ristiin?

No- ilmeisesti rälläkkä on jo laulanut-ja pyörät kasassa?

t. Markku

eilen kello 17:32:25
Vastaus #27

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
Mitähän tarkoittaa "rälläkkä laulanut"?  Jos männee kierrepäästä lyhentämmään, niin ituiks männee koko homma.  Pinnoissa mankelikierre, sitä ei voi jatkaa pakan kanssa.  Jos pittää lyhentää, on tehtävä uus koukkupää ja siihen niitattava sieni.  Ugh...

Muistelen taas nusu-aikoja, vähän niiko pahhaa unta... olikohan niin, että mallin eri kehitysversioissa oli erilaiset navat; Standart-Max puolinavat, Spezial-Max täysnavat ja Super-Max vielä isommat täysnavat?  Vois tuo ero olla just sen verran että olisivat sen välimallin pinnat?  Tuo mitä toinen Markku sano, on syytä ensin tsekata, ennenko reklamoi, voiskos olla että pittää laittaa neljän yli eikä kolmen yli?  Tosin nuo vanteen poraukset on sellaset, ettei oikein voi laittaa väärin, lähtö on vahvasti suunnattu, jos oikein muistan.  Onhan siulla varmasti ne oikeen ja vasemman puolen toisiinsa nähen oikein?  Kun katsoo napaa, reiät oikealla ja vasemmalla puolella ovat puoli reikää eri linjassa, ja pitää loogisesti mennä vanteeseen samassa järjestyksessä!  Siis mikä on enemmän oikeella, menee myös vanteessa seuraavaan reikään.

- muistel jv omia pinnaamisen harjoittelemisiaan vuoskymmenten takaa -

PS. Olitkin mitannu pinnat; eli oiskos just tuo miun ensimmäinen arvio, että sattunu Superiin Spezialin satsi?  Uskosin, että Motzke virheensä korjaa, mutta aina se harmittaa kun ois tekemisen vimma päällä ja pittää oottaa.
« Viimeksi muokattu: eilen kello 17:38:04 kirjoittanut Jaakko Latvanen »

eilen kello 19:49:36
Vastaus #28

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4249
Moro

Siis edellinen immeinen joka oli aloittanut nusun entisöinnin ja osat siis tulivat projektin mukana oli hommannut ihan oikeanlaisia BW80° ja BW90° mutta muutaman millin liian pitkiä pinnoja joiden pituus on 168 mm ja joista siis loppui kierre ja kuten tiedämme ei kierrettä voi jatkaa kuin manglaamalla.Kataloogit kertovat että pinnojen pituus on 163 mm jotka siis tilasin jotta proggis pyörisi.
Tässä kuva vanhasta pyörästä joka on mulla "ohjeena" kun taas jatkan hommaa saatuani oikeat pinnat.
Vanteen takia ei systeemiä voi muuttaa eli on oltava oikealaiset osat,ei auta pinnan lyhntäminen kun kierre loppuu,tuota 168 pinnan mittaa ei muistaakseni mainita missään.

« Viimeksi muokattu: eilen kello 19:52:38 kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

tänään kello 06:30:06
Vastaus #29

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11439
Rälläkkähommilla lähinnä sitä,että nitistää sen ylihojottavan pätkän
kierrettä kun homma on nipussa... ;)

t. Markku