Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha  (Luettu 66937 kertaa)

Joulukuu 28, 2020, 23:33:33 ip
Vastaus #180

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Nyt olen tuolla 58cc kiinansahalla reuhunut rankamettäsässä koko päivän.
Kevyttä hommaa moottorisahalle, mutta hyvää sahan sisäänajolle.
98 bensa ja 5% Neste racin 2T oil on ollut tankissa.
Nyt siirryn 2.5% seokseen.
On muuten hyvä saha, paras mitä minulla on ollut.
Yhtä tehokas kuin Stihl 039 ja paljon kevyempi.
Husqvarna 445 II on kuin nuhapumppu ja huonosti toimiva tämän rinnalla.
Säädötkin oli kohillaan tässä kiinan sahassa. Pikkasen kuitenkin avasin H suutinta näin alussa ja pakkasella.
Öljyn syöttöä ketjulle myös säädin hieman pienemmälle.
Mutta siinä kaikki, kävi kuin sveitsin kello kaikissa asennoissa.
Nyt huomasin että huipputeho ei tee sahasta sitä parasta, vaan tasainen vääntö.
Stihlissä 039 on huippua enemmän, mutta tämä on vääntävämpi alempaa.
Jos näin pelaa niin ei ole maanantain yksilö niinkuin Husku.
3V takuu vielä takaa. Käyttöohje on otsikoitu -Moottorisaha ammattikäyttöön-.
Mutta helmikuussa tämä joutuu tosi töihin kun halkaisen järeitä pitkospuita.
Toivottavasti ei sulaa käsiin.

Joulukuu 29, 2020, 16:49:00 ip
Vastaus #181

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No olipa tarjous keskisellä.
Tarkkana pitää olla jos sahaa menee ostamaan muistakin kaupoista.
Saattaa saada kiinalaisen ihan vahingossa.
https://www.youtube.com/watch?v=fyuzZ9AZxn0&t=20s

Tuota Stihl 039 sahaani hieman moitin. Tehokashan se on vielä tämänpäivänkin sahoihin vettattuna.
Mutta kun tein pakoputkeen tuon muutoksen:
https://www.youtube.com/watch?v=3TrkjqhFYUw
Tuli sahasta kuin formula.
Kaasutin piti säätää uudestaan tietysti ja limitterit poistaa säätöruuveista.
Nyt tätä ei pidä liian laihalle säätää. Käy sitten suurempi vahinko.
Mutta kyllä nyt leikkaa.
Tuon kiinansahaan tunaan myös, mutta näin yleisesti sanottuna en takuuaikana.

En tiiä minkä takia noihin tehdään monenlaista tehonrajoituskikkaa. Joskus kölvinä sahailin enemmän ja sahana oli Partner 5000plus, joka oli jonkun Huskun sahan kopio kai ja ammattisahana markkinoitiin. Siihen oli virityskikkana se, että paperinenäliinasta laitettiin pikku nokares kaasariin siihen kierrosluvun rajoittimen koloon, ja kylläpä tuli ammattisahasta tosiammattilaisen saha.Nyt oon Stihl uskossa, yksi MS200, yksi MS192 ja yksi MS231 hoitaa raihnaisen ukon tarpeet. Jaa, olihan se yksi 031AV vuodelta 1974... Isompia puita varten sitten SachsDolmar 80-luvulta.  Eikä ole viritystarpeita..

Joulukuu 29, 2020, 17:04:43 ip
Vastaus #182

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tiiä minkä takia noihin tehdään monenlaista tehonrajoituskikkaa. Joskus kölvinä sahailin enemmän ja sahana oli Partner 5000plus, joka oli jonkun Huskun sahan kopio kai ja ammattisahana markkinoitiin. Siihen oli virityskikkana se, että paperinenäliinasta laitettiin pikku nokares kaasariin siihen kierrosluvun rajoittimen koloon, ja kylläpä tuli ammattisahasta tosiammattilaisen saha.   
Tämä on uutta tietoa minulle. Missä se semmonen kolo siellä kaasarissa on ?
Nykysahoissa kierroslukua rajoitetaan sytytyspuolelta ja se on ollut kyllä mahdollista jo Partner 5000 aikaankin.
Partner oli tuolloin vielä Partner, ihan omansa, ei Hussen kopio.

Joulukuu 29, 2020, 17:10:18 ip
Vastaus #183

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tiiä minkä takia noihin tehdään monenlaista tehonrajoituskikkaa. Joskus kölvinä sahailin enemmän ja sahana oli Partner 5000plus, joka oli jonkun Huskun sahan kopio kai ja ammattisahana markkinoitiin. Siihen oli virityskikkana se, että paperinenäliinasta laitettiin pikku nokares kaasariin siihen kierrosluvun rajoittimen koloon, ja kylläpä tuli ammattisahasta tosiammattilaisen saha.   
Tämä on uutta tietoa minulle. Missä se semmonen kolo siellä kaasarissa on ?
Nykysahoissa kierroslukua rajoitetaan sytytyspuolelta ja se on ollut kyllä mahdollista jo Partner 5000 aikaankin.
Enpäs tiiä sitä reikää sulle kertoa, kun sen tukki muuan tosi ammattimetsuri, joka oli mulla renkinä jonkin aikaa. Ja saha saattoi olla mallia pelkkä 5000, se plus oli mulla jonkin aikaa, en osaa sanoa kumpaanko se kikka tepsi.Tuli kyllä mieleen, että taisi se ammattimies tehdä mulle pikku källin...

Joulukuu 29, 2020, 17:29:47 ip
Vastaus #184

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minä, vaekkakii ou nykyjään melekein piätoeminen mehtätyömies, pärjeen vielä ihan hyvin neljällä sahalla. Huksvarnoja on kolome, 240, 242 ja 444, ja sitten on vielä Stihli 020.

Stihli on kyllä pienemmissä savotoessa ihan näppärä peli, nyttii pari viikkoo sitten sahasin sillä yhen konkelossa olleen koevun pölökyiksi, ja kuatupa siinä muutama pihjalakkii samoella lämpimillä.

Vuan jos jollae sattus olemaan siihen 240 vuojen 1973 malliin uuvet katkojankäret ja puola, tae kyllä ihan uutta vastoovattii kelepoes, ni oesimpa yhäkkii kiinnostunu semmosista, se kun ei ihan joka kesä lähe ennee niillä omillaan kääntiin. ???

Joulukuu 29, 2020, 17:40:33 ip
Vastaus #185

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Paljohan niissä oli samoja osija niin Partnerissa, Huksvarnassa kuin Jonsereetissakkii, aenakii vielä joskus 80-luvun alakupuolella. Huskiin oli samat osat kalliinpija kun Jonserettiin, ja muistaakseni Partneriin oli halavimmat.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2020, 17:42:30 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »

Joulukuu 29, 2020, 17:45:18 ip
Vastaus #186

MarkkuRyhänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No heh! Eipä tullut Partnereita merkkihuollossa korjaillessa  80 luvun alussa milloin mallit 500, 5000 ja 5000+ olivat kovassa huudossa metsureilla koskaan tavattua kierrosluvun rajoitinta noissa sahoissa. Itsellä tallissa edelleen käytössä 5000 vm 82 ja hyvin toimii edelleenkin. Ketjunopeutta nostin alkuperäisestä suuremmalla vetorattaalla, voima riittää hyvin näinkin. Markku

Joulukuu 29, 2020, 21:07:32 ip
Vastaus #187

Pekka Rämet

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  Isänpäivänä lapset oli ostanut vanhalle ja huonokätiselle isälle Stihl MS-194 C-E sahan.Kyllä on mökillle lämmityspuiden tekoon ,keveytensä ja kevyt käynnistyksen vuoksi oiva peli.Husku joutui eläkkeelle!

Joulukuu 29, 2020, 21:19:55 ip
Vastaus #188

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuan jos jollae sattus olemaan siihen 240 vuojen 1973 malliin uuvet katkojankäret ja puola, tae kyllä ihan uutta vastoovattii kelepoes, ni oesimpa yhäkkii kiinnostunu semmosista, se kun ei ihan joka kesä lähe ennee niillä omillaan kääntiin. ???
Joitakin Hussen uusia kärkiä laatikoissa mutta kun en tiedä sopivuutta. Jokunen puolakin on mutta ilman tunnisteita.
Saatko kuvia 240 mallin osista ?

Joulukuu 29, 2020, 21:26:15 ip
Vastaus #189

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No heh! Eipä tullut Partnereita merkkihuollossa korjaillessa  80 luvun alussa milloin mallit 500, 5000 ja 5000+ olivat kovassa huudossa metsureilla koskaan tavattua kierrosluvun rajoitinta noissa sahoissa. Itsellä tallissa edelleen käytössä 5000 vm 82 ja hyvin toimii edelleenkin. Ketjunopeutta nostin alkuperäisestä suuremmalla vetorattaalla, voima riittää hyvin näinkin. Markku
Eikö me nyt voitas tehdä vähän yhteistyötä niin saatasiin selvyys, huijasko tuo metsuri minua mennentullen vai onko asiassa perä? Jos lähetän sulle hyvän 500 mallin ja paketin nenäliinoja, niin sinä ammattilaisena tukit niitä kanavia ja panet kierrosluvut ylös? Voin lähettää nenäliinat valmiiksi revittyinä ja tupoiksi pyöritettyinä, ja sahan saat pitää palkkiona jos asia tulee selväksi.

Joulukuu 29, 2020, 21:33:06 ip
Vastaus #190

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tänään olen ollut koko päivän rankamettässä polttopuita tekemässä kiinansahalla.
Vaihdoin 4 tuumaa pitemmän laipan, sen 18 tuumaisen joka tuli tuossa sahapaketissa.
Se tuntuu paremmalta kuin 14 tuumainen.
Ei tarvitse karsiessa kumartua yhtään. Saa selkä suorassa karsia.
Näin jaksaa vanhakin paljon paremmin.
Nesteen synteettinen 2T racing on minusta hyvä öljy 98E5 sekaan.
Nyt kun ajoin päivän 2,5% seoksella niin ei haise eikä savuta yhtään.
6 sahaa on minulla tallissa ajokunnossa. Vanhat isot keltaiset kullopit ovat muistoja menneiltä ajoilta työpöydän alla.

Joulukuu 29, 2020, 22:14:38 ip
Vastaus #191

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Joitakin Hussen uusia kärkiä laatikoissa mutta kun en tiedä sopivuutta. Jokunen puolakin on mutta ilman tunnisteita.
Saatko kuvia 240 mallin osista ?

Kunhan käyn seoraavan kerran talavipalatsilla ni yritän muistoo ottoo sen sahan alakuperräesen varaosakuvaston sieltä mukkaan, ja laetan sen sulle sitten vaekka ATK :oona tulemaan. Uskosin että sen perusteella sinä pystyt ne osat tunnistammaan.

Joulukuu 30, 2020, 08:38:04 ap
Vastaus #192

MarkkuRyhänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Risto yhteistyön tarjouksesta!
Onhan minulla tuo oma 5000 tutkittavaksi ja nessu-paperiakin löytyy.. vai pitäisikö olla tiettyä merkkiä mitä se metsuri käytti kierroluvun rajoittamiseen?
Mutta jos haluat luopua ehjästä 500 Partnerista tutkimuksen vuoksi niin voin toki ottaa sen vastaan.

t, Markku :-)

Joulukuu 30, 2020, 09:08:44 ap
Vastaus #193

Jorma Siivola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla oli aikoinaan kevyt ja laadukas japanilainen Tanaka merkkinen moottorisaha. Ikuisesti sekään ei kestänyt. Moottoria ei tarvinnu aukaista, jonku muun takia luovuin siitä. Mieleinen rantesaha ja rakentamiseenki soppeli peli. Jorma

Joulukuu 30, 2020, 16:34:22 ip
Vastaus #194

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Risto yhteistyön tarjouksesta!
Onhan minulla tuo oma 5000 tutkittavaksi ja nessu-paperiakin löytyy.. vai pitäisikö olla tiettyä merkkiä mitä se metsuri käytti kierroluvun rajoittamiseen?
Mutta jos haluat luopua ehjästä 500 Partnerista tutkimuksen vuoksi niin voin toki ottaa sen vastaan.

t, Markku :-)
Kiitos vastatarjouksesta! Katson antoisan ja hedelmällisen yhteistyön alkaneeksi. Kuten mainitsin, palkitsen työsi kunhan testaat ajatuksen omalla viistonnisellasi. Jos onnistut, lähetä tarkat ohjeet minulle niin testaan homman omalla viissatasellani puolueettomasti valvotuissa olosuhteissa. Jos onnistumme, lähetän luvatun palkkion kunhan ensin maksat satasen toimisto- ja lähetyskulut.