Jawassa on vasemmalla. Riialeista Betassa vasemmalla, Gas Gassissa ja Jotagassissa oikealla. Bemarissa, Yamahassa ja Kawasakissa ei oo ollenkaan.
Tuossa satarosenttinen otanta niistä omistamistani, mistä muistan kiksin sijainnin...
Mutta mitenkäs ne raatilaiset, joilla vielä on kiksi: Oletteko polkiessa niin, että pyörä on jalkojen välissä? Siis jos kiksi on oikealla, vasen jalka maassa ja polette oikealla? Vai niin, että seisotte samalla puolella pyörää missä kiksi on, eikä pyörän päällä. Siis esimerkiksi Jawalla (kiksi vasemmalla; vaatii usein monta polokasua...) seisotte vasemmalla puolella pyörää, vasemman jalan varassa ja polette oikealla jalalla? Senkin version oon yheltä - tässä nimeltä mainitsemattomalta - jaavamieheltä nähnyt, että seisoo pyörän vieressä vasemmalla puolella, mutta oikean jalan varassa, ja polkee vasemmalla! Tämä on sellainen jalat ristissä -versio...
Kuuskytluvun rossipyörissä oli - ainakin hupsvarnassa - bingin kaasutin, missä kohokammio on kaasuttimen sivussa. Samoin jawan jikovissa. Näillä kun sattu rönähtään nurin, ja jaavalla ihan muuten vaan, oli kone usein hukuksissa pensaan (kampikammiossa pisaroitunutta pensaa). Kun sen polkasee käyntiin, kone nostaa heti käynnistyttyään tuota pisaroitunutta ylös, mikä kastelee tulpan. Seurauksena tuollainen käynti, missä syttymistä tapahtuu vain harvoin; aina kun kierrokset nousevat yhden sytyttämisen seurauksena, kastuu tulppa, ja kun kierrokset taas tippuvat, tapahtuu se yksi sytytys. No niin, sillon pitäisi estää lisäbensan pääsy koneeseen, ja saada kuivatuksi se kampikammioa ensin. Tapahtuu noissa vehkeissä, missä kohokammio ei ole keskellä, niin, että hana kiinni, kallistetaan pyörää niin paljon kuin pystytään sinne kohokammion suuntaan, jotta saadaan se alemmaksi ja estetään uuden bensan meno koneeseen, pidetään kaasu täysin auki, jotta saadaan mahdollisimman paljon ilmaa koneelle, polkaistaan ja odotetaan, kunnes kiekaisee. Sitten avataan hana, hypätään pukille ja menoksi... Jos kiksi on vasemmalla ja kohokammio vasemmalla, on pakko seistä pyörän vieressä vasemmalla jalalla ja polkea oikealla.
Tämä taitaa taas olla helmiä sijoille, kun olen todennut, etteivät monetkaan nykyajan veteraanimotoristit edes kuule, onko kone paksuilla vai laihalla...
jv