Kirjoittaja Aihe: Pyörän päälle ...  (Luettu 16058 kertaa)

Marraskuu 14, 2016, 08:14:37 ap
Luettu 16058 kertaa

jussi koskinen

  • Vieras
Joitakin vuosia sitten ostin skopan  vanhuudenpäivien varalle, että jos jalka ei enää nouse moottoripyörän selkään.
Olen tainnut katsella liikaa vanhojen ”puu”-ukkojen  pyörän päälle  vääntäytymistä  ja nyt pitääkin ryhtyä venyttelemään ja voimistelemaan, niin eiköhän ”jalka nouse”.


https://www.youtube.com/watch?v=dUKS_yyI9fE
.

Marraskuu 14, 2016, 15:48:08 ip
Vastaus #1

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3835
Niin kai hevosenkin satulaan.

L&K.

Marraskuu 14, 2016, 16:16:55 ip
Vastaus #2

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4394
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Marraskuu 14, 2016, 19:27:45 ip
Vastaus #3

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Muistui mieleen ennenkin pohdittu kysymys.
Pyörän satulaan noustaan yleensä vasemmalta puolelta.
Poikkeus on Valentino R.
Mistä tapa periytyy ja miksi.
Veikkaisin syyksi seisontatukea kun se on yleensä vasemmalla?

Marraskuu 14, 2016, 20:17:43 ip
Vastaus #4

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1540
Muistui mieleen ennenkin pohdittu kysymys.
Pyörän satulaan noustaan yleensä vasemmalta puolelta.
Poikkeus on Valentino R.
Mistä tapa periytyy ja miksi.
Veikkaisin syyksi seisontatukea kun se on yleensä vasemmalla?

Samaa arvailen minäkin. Olisiko lisäksi jotain asiaa oikeakätisyydellä?

tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 14, 2016, 23:06:24 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Suurin osa oikeakätisistä ihmisistä kokee luonnollisemmaksi taluttaa pyörää vasemmalta puolelta. Taluttamisen puoli valitaan pienenä, kun opetellaan polkupyörällä ajamista, ja vain harvoin siihen liittyy erityistä ohjausta. Se on kuin mailan tai varsiharjan tai haravan kanssa, toinen puoli vain tuntuu luonnollisemmalta. Se sivuseisontatuki taas on juuri tuosta syystä vasemmalla puolella, se ei siis ole syy, vaan seuraus. Paitsi trialpyörissä sivuseisontatuki on aina eri puolella kuin ketju. Teknisestä syystä, ei tottumuksen vuoksi.

Kun TT-kilpailuissa oli vielä startti sammutetuin konein ja työntökäynnistys, erottui kuvissa muutama kuski, jotka työnsivät oikealta puolelta. Jarno Saarinen oli muistaakseni yksi heistä. Olikohan Valentino Rossin rituaaleilla jokin taikauskoon liittyvä peruste, vaiko vain teatteria?

jv
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2016, 23:08:11 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 15, 2016, 11:29:35 ap
Vastaus #6

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1540
Olisko vielä asiaa oikeajalkaisuudella?
Jos vaikka jalkapallossa koittaa vasurilla vetää ei siitä tule lasta ei pas....
Näin siis satunaisella sunnuntai pelaajalla. Ammattilaiset eri juttu.
Oikeakätisyys vaikutta moneen asiaan esim.ampuminen,virvelöinti,halon hakkuu...

Mites vanhat britit? Kun on vasemmanpuoleinen liikenne? Oliko jossain seisonta jalka oikealla?

Eikös sivuvaunun sijainti poikennut maissa jossa ajettiin vasemmalla?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 15, 2016, 12:08:09 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Sivuvaunun puolella lie sama perusta kuin ratin sijainnilla; toisen takana ajaessa näkee paremmin vastaantulevaa liikennettä.  Ja sivuvaunut olivat enimmäkseen vasemmanpuoleisen liikenteen maissa vasemmalla puolella.

Itse olen kyllä oikeakätinen, mutta opin lapsena polkupyörää taluttamaan oikealta puolelta, ja pelasin lätkää leftin mailalla poikasena.  Haravassa vasen käsi alempana, kuten luutiessakin.  Kaikissa noissa hommissa on kuitenkin selvä ero sillä, kummin päin on kädet.  Toinen tuntuu luonnolliselta, toinen ei.  Vastentahtoiselta ja pitkäpiimäiseltä tuntuu kumminkin päin, vain käskystä sujuu... 

Moottoripyörän kyytiin olen oppinut alusta asti menemään vasemmalta puolelta, siihen syy voi olla nimenomaan sivuseisontatuessa. Ja tuota jalan nostoa taitaisi olla syytä käydä talvikaudellakin tallissa harjoittelemassa.  Toisaalta, skode tai luopuminen on jonain päivänä vastassa itse kullakin...

jv

Marraskuu 15, 2016, 17:32:09 ip
Vastaus #8

Pasi Katava

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
Veikkaisin että vasurilta nousu liittyy hevosen satulan nousuun ja miekkaan vyötäisillä. Ne jotka harrastavat hevostelua miekan kera kertonevat miten asiat oikeasti ovat.
Pahin on vielä edessä.

Marraskuu 15, 2016, 20:03:44 ip
Vastaus #9

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Muistui mieleen ennenkin pohdittu kysymys.
Pyörän satulaan noustaan yleensä vasemmalta puolelta.
Poikkeus on Valentino R.
Mistä tapa periytyy ja miksi.
Veikkaisin syyksi seisontatukea kun se on yleensä vasemmalla?

Samaa arvailen minäkin. Olisiko lisäksi jotain asiaa oikeakätisyydellä?
Kyllä min luulen että se johtuu ihan siitä seisontatuesta. Pyörä on kallellaan vasemmalle, joten siitä on helpompi nousta kyytiin ja sitten ottaa oikealla jalalla tukea siksi aikaa kun nostaa seisontajalan. Voisihan sitä ihan mielenkiinnosta koittaa miten pyörän selkään nousu onnistuisi oikealta puolelta kun se lepää seisontajalalla vasemmalle puolelle. Hankalaa saattais olla, ainakin oman kulkineen kanssa, jossa on paljon painoa, on korkea, ja painopistekin on korkealla?

Marraskuu 15, 2016, 21:48:18 ip
Vastaus #10

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1540
Tankatessa ajan mopon aina lähelle mittaria,siinä joutuu nousemaan pois,että takas selkään oikealta.
Mopo on siis sivu jalalla. Hyvin onnistuu.
Muuten tulee kyllä kivuttua selkään vasemmalta.
Kyllä siihen vaikuttaa hallitseva käsi,oikea. Ehken jopa se oikea jalka?
Jos on mopo keskijalalla silti tulee noustua selkään vasemmalta.
Painaa 330kg on aika korkeakin vielä.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 16, 2016, 08:05:21 ap
Vastaus #11

john eriksson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Lisäksi kiksi on yleensä oikealla eli tuet itseäsi vasemmalla jalalla ja potkaiset käyntiin oikealla.

Marraskuu 16, 2016, 11:49:46 ap
Vastaus #12

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 458
Lisäksi kiksi on yleensä oikealla eli tuet itseäsi vasemmalla jalalla ja potkaiset käyntiin oikealla.
Kyllä mun dekarissa kiksi on vasemmalla pualella, eiköhän se mahra olla noissa briteissä pääasiassa oikeella pualella.
Satulaan nousen kummalta pualelta vaan, vai pitäiskö sanoo pukille  ::)

Marraskuu 16, 2016, 11:53:44 ap
Vastaus #13

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1540
Eikös japseissa ole kanssa kiksi oikealla puolen samoin taitaa olla vanhoissa Harrikoissa?
Jawassa vasemmalla?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 16, 2016, 14:06:50 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Jawassa on vasemmalla.  Riialeista Betassa vasemmalla, Gas Gassissa ja Jotagassissa oikealla.  Bemarissa, Yamahassa ja Kawasakissa ei oo ollenkaan.

Tuossa satarosenttinen otanta niistä omistamistani, mistä muistan kiksin sijainnin...

Mutta mitenkäs ne raatilaiset, joilla vielä on kiksi:  Oletteko polkiessa niin, että pyörä on jalkojen välissä?  Siis jos kiksi on oikealla, vasen jalka maassa ja polette oikealla?  Vai niin, että seisotte samalla puolella pyörää missä kiksi on, eikä pyörän päällä.  Siis esimerkiksi Jawalla (kiksi vasemmalla; vaatii usein monta polokasua...) seisotte vasemmalla puolella pyörää, vasemman jalan varassa ja polette oikealla jalalla?  Senkin version oon yheltä - tässä nimeltä mainitsemattomalta - jaavamieheltä nähnyt, että seisoo pyörän vieressä vasemmalla puolella, mutta oikean jalan varassa, ja polkee vasemmalla!  Tämä on sellainen jalat ristissä -versio...

Kuuskytluvun rossipyörissä oli - ainakin hupsvarnassa - bingin kaasutin, missä kohokammio on kaasuttimen sivussa.  Samoin jawan jikovissa.  Näillä kun sattu rönähtään nurin, ja jaavalla ihan muuten vaan, oli kone usein hukuksissa pensaan (kampikammiossa pisaroitunutta pensaa).  Kun sen polkasee käyntiin, kone nostaa heti käynnistyttyään tuota pisaroitunutta ylös, mikä kastelee tulpan.  Seurauksena tuollainen käynti, missä syttymistä tapahtuu vain harvoin; aina kun kierrokset nousevat yhden sytyttämisen seurauksena, kastuu tulppa, ja kun kierrokset taas tippuvat, tapahtuu se yksi sytytys.  No niin, sillon pitäisi estää lisäbensan pääsy koneeseen, ja saada kuivatuksi se kampikammioa ensin.  Tapahtuu noissa vehkeissä, missä kohokammio ei ole keskellä, niin, että hana kiinni, kallistetaan pyörää niin paljon kuin pystytään sinne kohokammion suuntaan, jotta saadaan se alemmaksi ja estetään uuden bensan meno koneeseen, pidetään kaasu täysin auki, jotta saadaan mahdollisimman paljon ilmaa koneelle, polkaistaan ja odotetaan, kunnes kiekaisee.  Sitten avataan hana, hypätään pukille ja menoksi...  Jos kiksi on vasemmalla ja kohokammio vasemmalla, on pakko seistä pyörän vieressä vasemmalla jalalla ja polkea oikealla.

Tämä taitaa taas olla helmiä sijoille, kun olen todennut, etteivät monetkaan nykyajan veteraanimotoristit edes kuule, onko kone paksuilla vai laihalla...

jv