VMPK ry Foorumi
Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: Juha Torala - Kesäkuu 04, 2014, 22:51:39 ip
-
Elikkä uusi jäsen täällä astumassa tunturimopojen ihmeelliseen maailmaan.
AMA:n runkonumerokysely kertoi että on lähtenyt tehtaalta 19.12.1974. Onko mahdollista että tuolloin olisi jo myity seuraavan vuoden mallia, ja jos on niin kuinka todennäköistä se on?
Olen yrittänyt etsiä -74 ja -75 runkojen eroja AMA:n galleriasta suht heikoin tuloksin. Silmä kuitenkin takertui tankin etummaiseen kiinnikkeeseen.
Tässä -75. Tankin ylä-etureuna on nuon lähellä haarukkaa
https://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976#5352064717472135074 (https://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976#5352064717472135074)
Tässä sitten -74
https://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976#5474002570821660962 (https://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976#5474002570821660962)
Omassa rungossa on tuollainen korotus holkki tuossa edessä. Tarkoittaisiko tuo että tähän kuuluis -75 tankki?
http://1drv.ms/1p5cJxh (http://1drv.ms/1p5cJxh)
Ja sitten moottori. Alkuperäisen moottorin numero alkaa AMA:n paperien mukaan numeroilla 928. Tarkoittaisko se kovakromia?
Olisi tarkoitus alkaa kalastella tuohon pikkuhiljaa oikeita osia, ja pitäis keksiä kumpaan vuosimalliin alan panostamaan.
-
On -75 mallinen ja kovakromi
74 ja 75 mallin rungossa ei muuta eroa kuin juuri mainittu tankin etukiinnike joka 75 mallissa noin 22mm
-
Asia harvinaisen selvä. Kiitoksia.
-
Huomaa, että vuoden 1974 mallissa on erilainen tankki (tulee tuohon tankin sivuun nuo nahkat) kuin vuoden 1975 mallissa. Tuo sinun moposi näyttää olevan sekasikiö, tuo etupää ei ole kyllä 1974 ja 1975 mallin (sinulla 1970-<) samoin tuo tankin etuosan koroke on liian korkea.
Vieläkö kerrot Sportin runkonumeron TP ????, voisi kertoa lähelle vuosiluvun.
-
Olihan tuohon jo tehtykin se runkonumerokysely, jollei sitten ole ollut sama numero useassa mopossa ja siksi väärä tulos? Keulan huomasin jopa minäkin, ettei ole noin uudesta sportista, maalista päätellen eri moposta onkin.
-
Joo keula on vanhasta väristä päätellen ehkä -68, sarvet ja ehkä yläkolmiokin jostain ihan muusta. Takahaarukka ketjunsuojankorvakkeista päätellen paappelista kuten myös moottori, ja tankin näköinen peruna oli supersportista. Eli melko nollilta lähdettävä :) Tuskin tästä kuitenkaan ihan museokalua tulee.
-
Muokkasin otsikkoa yleispätevämmäksi, niin ei tarvi aina uutta ketjua aloittaa.
Mistä erottaa 73-76 sportin, -77-78 super sportin, ja Puch moottorisen Cityn keulaputket (ulko/sisä) ja t-palat?
Ja olikos se muuten silleen että -71-72 ohkaisempi, ja -79 SS pieni kolmiovahvike ulkoputken alapäässä?
-
Pikkuhiljaa alkaa oikean näköisiä osia kasaantua. Iskarit on väärät vielä. Piti vaan laittaa jotku että pysyy pystys.
Tuleekos tuonne tankin alimmaisiin ruuveihin jotku holkit väliin, ja onko ne rautaa, alumiinia, vai jotain muuta?
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!622&authkey=!AJI--nikBFI8GGs&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!622&authkey=!AJI--nikBFI8GGs&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
-
Tulee holkit väliin molemmille puolin, on muistakseni alumiinia ?
-
Kiitoksia. Tietää mistä niitä alkaa sorvaamaan.
Kiertokankea odottavan aika on pitkä.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!641&authkey=!AMpfP3HjIcAnt8c&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!641&authkey=!AMpfP3HjIcAnt8c&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Keskiviikkona vasta perillä, ja juhannuksena pitäis polkaista käyntiin. Pääseekö ajamaan niin se riippuu sitten muista osista.
Pytyssä oli valurautaputki, ja porattu jo 39,5milliin. Ei oltu kuitenkaa viilattu. Onkohan mitään mahdollisuutta saada tuolla katsastettua?
-
Ei kai se sylinterin tilavuus katsastukseen vaikuta,jos päältäpäin vakio.
-
Tuli vaan mieleen että kokeileeko ne huippuja sielä, että pitääskö tuon melkein 60cc pytyn takia jo kuristaa jollain tapaa.
-
Stanuhan lienee 38 mm.Ei se tuolla porauksella mene vielä 50-kuutioiseksikaan...
-
Ai perhana :-[ Piti oikein ottaa laskin käteen. 52,7cc ja risat. Mitenkä mä ny muka muistin että 60cc:ssa olis 40mm mäntä. Se taiski olla 42mm... No ei täs sitte oo mitää hätää.
Väristä olis kysymyksiä tällä kertaa.
Hinkkasin ja kiillottelin maalikerroksia puhki ja tälläinen oli viimeinen väri ennen vaaleaa pohjamaalia ja rautaa.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!644&authkey=!AByovLKwZ3MtTTI&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!644&authkey=!AByovLKwZ3MtTTI&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Kuvasta ei varmaan oikein erota, mutta näyttäis mun silmään metallihohto harmaalta.
Oliskohan tuo peräti alkuperäinen väri?
Tankista löyty tarrojen alta luullakseni alkuperäinen sininen. Tankki on -76 vuosimallista, lienee silti saman sininen kuin -75?
Mustat osat puolikiiltäviksi?
-
Turhaa työtä taas. Maaliliikkeen mies muisti värit ulkoa :)
Tähän mennessä tulleet osat on lasikuula-, ja hiekkapuhallettu, ja happomaali on pinnassa.
-
Kuuluusko tankin alla olla jotku kummituet?
-
Ei vuosimallin 1975 Sportissa, se kuuluu vain vm 1976 Sporttiin.
-
Ok. Ompa yks osa vähemmän katteltavana :)
Maalinsekoittaja tuumas että ei hänen tarvi sitä vanhaa väriä kattoa. Tämä on oikeaa väriä sanottihin.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!646&authkey=!AHjutjUn6OosbeU&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!646&authkey=!AHjutjUn6OosbeU&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Saanen olla erimieltä >:( Ompa siinä nyt kovettu 2k pohjaväri sitte.
-
Tälläiset muistilaput se mulle kirjoitti
Harmaa vag L82
Sininen Fiat 437
Musta RAL 9005
Kellää tietoa mitkä olis oikein? Osat on puhallettu ja happomaalattu joten niistä ei voi enää kattoa.
-
Tälläiset muistilaput se mulle kirjoitti
Harmaa vag L82
Sininen Fiat 437
Musta RAL 9005
Kellää tietoa mitkä olis oikein? Osat on puhallettu ja happomaalattu joten niistä ei voi enää kattoa.
No ainaki toi ral9005 on niin musta ko voi vaan olla et varmaanki on oikee siihen? ;D Sopivasti mattaa sekkaan jos ei oo 100% kiiltävän mustia osat tehtaalta ollu..
E: Omasta sportista vetelin just tolla ralli sävyllä mustat osat.
-
No edes yks oikein sitte :) Epäilen että nuo muut olis varmaan johonki pappa tunturiin sopivia...
Kyllä nyt koetellaan
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!649&authkey=!ANq-yv3AEiOSkhM&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!649&authkey=!ANq-yv3AEiOSkhM&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Se on nyt niin että tallin ovi kiinni, sauna päälle, ja Hyvää juhannusta mopoväelle!
-
Juhannuksesta selvitty, moottoria kasattu, ja maaleja ihmetelty. Maaliliikkeestä lupasivat purkin samaan hintaan, mutta heittivät väristä vastuun mun harteille.
Elikkä
Runko yms. joksikin hopeaksi. Ihan vain tämän AMA:n sivuilta lainatun tekstin perusteella. "Vuodelle 1975 väritys muuttui myös ja tarjolla oli hopea runko/sininen tankki ja musta runko/daytonan punainen tankki vaihtoehdot."
Mustat osat puolikiiltäviä.
Ja tankki ilmeisesti Dupont: Chrysler PB3 efekt
http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=378 (http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=378)
Eiköhän nuo kelpaa.
E: Näyttää muuten tuo tunturifoomumilla olevan kuvan sportin runko pahasti samalta, kuin mitä tuo mun on nyt... Mutta eikö tämä nyt kuitenkin pitäisi selvästi olla harmaan hopea, eikä valkoisen?
-
Sportin rungon oikea väri on metallihohto harmaa ( vanne hopea) .
-
Rungon väriksi RAL 9006 löytyy kaikista maalikaupoista
-
Juuri tämän halusinkin kuulla. Kiitoksia jälleen!
Vanhat maalit alkaa olla hinkattuna uutta varten ja tankkikin alkais olla mulle kelpaava. Saa kai vanhas mopos vähä olla jälkiäkin :)
Haarukan rajoittimen ajattelin vielä tähän versioon taiteilla.
Voimakoneelta tuli uusi kurkku, joka ei sitten ilman mirkeliä sopinukkaa jäähdytysripojen takia.
Kuuluuko/tarviiko kovakromissa olla kurkun ja pytyn välissä se sellainen paksu lämmöneristysbakeliitti? Ja jos tarvii, niin mistähän sellaisen tekisi?
-
Varaosaluettelo sanoo et kaks paperitiivistettä ja niitten välissä on fiiberi tiiviste. Oha noissa kyllä "pitkä" imusarja et tuskin on välttämätön. Tallissa olevassa -72 puhaltimessa se ainaki puuttuu.
http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_tunturi/tunturi_mopedin_varaosaluettelo_mallit_60-72.pdf (http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_tunturi/tunturi_mopedin_varaosaluettelo_mallit_60-72.pdf)
-
Ajattelin kans tuota kurkun pituutta, ettei ehkä niin välttämätön kuten vaikkapa suzuki. Kovakromissa tuo imuaukon tiivistepinta on jyrsitty vähän syvemmälle, niin siihen pitäis olla joko justi ja paksu tiiviste, tai sitten pitää sovittaa kurkunlaippa millin tarkasti "raameihin"
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!660&authkey=!AF-XZFqNKmi1Tl0&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!660&authkey=!AF-XZFqNKmi1Tl0&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Tallissa tuota funtsailin parin tupakin verran, ja silmiin osui vanhan tietokoneen emolevy. Jos en muuta keksi niin taidan uhrata sen Tunturin hyväksi, ja leikaan siitä palan kahden tiivisteen väliin.
Erittäin paljon kiitoksia varaosaluettelosta! Tulee varmasti tarpeeseen.
-
Itellä on super sportissa tämmöinen fiiberinä+tiivistepaperista tehdyt tiivisteet imukaulan välissä https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_542_47/products_id/298, näytti aikalailla samalta tavaralta, kuin vanhakin. Voi olla, että reikäväli on väärä sporttiin, kun super sportissa on käytetty 2 eri reikävälillä olevaa imukaulaa.
-
Joo se pulttijako on kovakromissa 38mm. Ja jos oon oikein käsittäny, niin muissa versioissa 32mm.
PV:n pulttijako oli jotain 40mm luokkaa, siitä vois ehkä saada tehtyä.
-
Joo se pulttijako on kovakromissa 38mm. Ja jos oon oikein käsittäny, niin muissa versioissa 32mm.
PV:n pulttijako oli jotain 40mm luokkaa, siitä vois ehkä saada tehtyä.
ok. katoin mopo sportin sivuilta niin tuo mun linkittämä ei sitten käy, kun mulla on vanhempi kone super sportissa ja siinä on 32mm, mutta uudemmassa super sportin koneessa on tuo 38mm pulttijako niin siihen passaava fiiberitiiviste passaa kai kovakromiin.
-
Tarkoitus oli käydä motolla töiden jälkeen kyselemässä fiiberiä, mutta enhän mä muistanu. Pitää yrittää huomenna uudestaan.
Siinä tuo taas roikkuus pohjamaalissa, jospa huomenna luistaas asiat paremmin kuin viikko sitte.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!661&authkey=!AEYid0x5JN_U2Kg&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!661&authkey=!AEYid0x5JN_U2Kg&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
-
Etuhaarukan t-palat tulee varmaan huomenna jos kaikki postimiehet ei mee lakkoon. Kaivelin sitten yllätysten vältämiseksi pumppujen sisälmyksiäkin jo esille.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!662&authkey=!AJNu78i-bJTYt-o&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!662&authkey=!AJNu78i-bJTYt-o&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Nuohan on ilmeisesti jostain alkupään super sportista.
Tulevat t-palat on tälläiset. Tuollaista kaarevaa alaosaa oon ainakin nähny -73-75 sporteissa.
(http://www.vmpk.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=93931.0;attach=161838;image)
Elikkä tuohon nyt kuuluus varmaan ne korvalliset sisäputket. Olisko nuo sisäputket muuten saman mittaiset?
-
Etuvanteen jarrulaippa on vissiin jotain magnesiumin sekaista alumiinia. Aikani hitsailin puuttuvaa jarrutopparin puoliskaa kiinni ja maskin läpi näkyi vain kirkas välähdys ja korjauspala tippu lattialle.
Sai sen silti hitsattua mutta vähä piti konstailla. Tyhymä ei huomaa, ja viisas ei puhu mitää :angel: Toistakymmentä vuotta taivasalla maannu kiero vanteen rämä, niin ei viitti kauheesti siihen rahaa tuhlata. Jos sillä ny kilven sais, ja ettitään sitte parempi.
Tähän kuuluis varmaan muutenki vielä mailardin navat.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!669&authkey=!AAZncWjH1CgW6IQ&ithint=folder%2c (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!669&authkey=!AAZncWjH1CgW6IQ&ithint=folder%2c)
-
Alkaa värikin jo näyttämään siltä miltä pitää
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!670&authkey=!AMmQfMipEHO1B6s&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!670&authkey=!AMmQfMipEHO1B6s&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Muutin taas otsikkoa kun tämä alkaa jo pahasti muistuttamaan projektikertomusta, mutta eipä kait tuo haittaa.
Elikkä tällä olis tarkoitus kulkea pikkumatkoja kuumina kesäpäivinä, ja miksei vähän pitempiäkin.
Ajatus jostain mopon korjaamisesta on itäny jo monta vuotta, ja näin 35veenä kehtasin alkaa sitä vihdoin toteuttamaan. Merkin valinta johtuu lähinnä siitä, että en oo ikinä omistanu sporttia. Noin 10vuotiaana mun verkkokalvoille paloi kuva kaverin sportin ylöspäin kurvaavasta pakoputkesta, ja sen reikäisestä lämpösuojasta, mutta eipä tullu koskaan ostettua, paitsi nyt :)
Tuos muuten eka kuva juuri kotiin raahattuna 24.5.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!587&authkey=!ACtgV1EZSOYrwwI&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!587&authkey=!ACtgV1EZSOYrwwI&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
-
Hyvä, että jotkut viitsii kirjoitella projekteistaan. Kiva lueskella. Tsemppiä. Minäkin rakentelin 76 Sportin muutama vuosi sitten. Tuolla tallissa se nyt pölyttyy, tankin maalausta vaille valmis. Maalinkin silloin hommasin, eli sen Chryslerin PB3 effectin. Piloille sekin on kai purkissaan jo mennyt.
-
Kiitoksia. Ja oon samaa mieltä. Ihmettelinki miks ei täälä oo omaa osiota projekteille. Niitä on kiva lueskella, varsinkin kun omas tallis on hiljaista, ja aina välillä on.
Sisäputket joudun ehkä ettimään uudet. Oikaisin nuo melko pahasta kulmasta sillä "haulikonpiippu periaatteella" ja toinen leves liikaa. Ei mahdu enää holkkien kans ulkoputken sisälle. Siinä nyt kuitenkin kuva tämän hetkisestä tilanteesta. Tankkiin on vielä maalit hommaamatta, ehkäpä ensviikolla. Ja oikean mittaiset takaiskarit on löytyny ja maksettu, pitäis vaan hakea.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!672&authkey=!ABf6bPhhRMsxpi4&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!672&authkey=!ABf6bPhhRMsxpi4&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
-
Ostin puoliskan etupään sisäputkien toivos. Toinen putki ei ollu paljoa uutta kummempi, mutta toisen oli ruoste syöny melko pahaksi, ja oli hitsailtukin.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!715&authkey=!AMBTqodUfc6inSQ&ithint=folder%2c (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!715&authkey=!AMBTqodUfc6inSQ&ithint=folder%2c)
-70 luvun Super Sportin ja -73-75 Sportin sisäputkissa ei oo muuta eroa kuin tuo korva. Ideal, ja Paioli on tietenki erilaiset.
Taidampa vaan siirtää tuon korvan toiseen putkeen. On tuosta rauskasta putkesta sentään malliksi. Ja tuo toinen oikaistu ss putki vielä mahtuu hyvin ulkoputken sisälle.
Korvan tuo kuitenki vaatii, muuten keulan paino olis lähinnä vaan yläkolmion varas.
Tunturilla ollu vissiin oma putkitehdas ku ei löydy 29mm putkia 2mm seinämällä mistään. CrMo "turvakaariputket" kuten kaikki muutkin hyppää 28mm suoraan 30mm.
-
Ja niinhän mä sitte tein. Nyt on pumput valmiina.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!718&authkey=!AJoohx2t8Xud9uE&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!718&authkey=!AJoohx2t8Xud9uE&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Huomenna jos jaksan niin haen tankkiin sinisen ja lopuihin osiin mustan maalipurkin.
Voimakone oliki näköjään kesälomalla, niin ei saanu tilattua penkinpäällystä. Vaan ompa tuos penkis kyllä muutaki tekemistä.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!720&authkey=!AOMNzNjjbfs-wow&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!720&authkey=!AOMNzNjjbfs-wow&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
-
Tankkiin hain värin. Chrysler PB3 uudempi. Sarvia kaipaas, ja jalkaa. Sopisko nuosta finmopon sarvista kumpikaan?
http://www.finmopo.fi/ohjaustanko-tunturi-p-415.html (http://www.finmopo.fi/ohjaustanko-tunturi-p-415.html)
http://www.finmopo.fi/ohjaustanko-pappatunturi-6881-laadukas-p-1099.html (http://www.finmopo.fi/ohjaustanko-pappatunturi-6881-laadukas-p-1099.html)
Nuo Leleutkin on vähän alkanu häirittemään...
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!754&authkey=!AMJsCR0Px0UvQfE&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!754&authkey=!AMJsCR0Px0UvQfE&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
-
Jostain syystä on sellainen kutina, että tästä voi tulla emännältä noottia...
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140705_001_zps8c853622.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140705_001_zps8c853622.jpg.html)
Mutta on se sen arvoista kun kerran puhdasta tulee :angel:
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140705_003_zps2862f2b7.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140705_003_zps2862f2b7.jpg.html)
Puhdas asetoni olis varmaan halvempaa, mutta eipähän kuivata niin käsiä, ja sisältää myös kynsiä hoitavia öljyjä :laugh:
-
Täs pitäis ilmeisesti olla se pitempi jalkatappien rauta, ja matalat tapit. Tuo rauta mikä mulla on on 22cm.
Mikähän sen toisen version mitta olis?
Tilanne tällä hetkellä tämä. Nyt olis helppo tehdä pitempi.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140708_001_zps3d728614.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140708_001_zps3d728614.jpg.html)
-
27 cm
-
Mahtavaa. Kiitoksia! Ei muuta ku putkivarastolle mars.
-
Mulla on nyt tälläinen huiluton/sieluton "umpipäinen" pakoputki kuten tässä kuvassa
https://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976#5400575416159098610 (https://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976#5400575416159098610)
Aukaisin sen mielenkiinnosta kun sen sisällä helisi jokin. Sisällä oli kaks alumiiniputken pätkää, jotain 50cm pitkiä pellin soiroja taiteltuna, pari villatolloa ja joitain kalsarikankaan paloja. Muuten täysin ontto ja tyhjä putki.
Onko kellää tietoa mita sielä oikeasti pitäis olla?
Ja olisko jollain suurempi kuva tuosta päästä että minkänäköinen se kuuluu olla. Oma on ryssitty melko huonoksi.
-
Vähä edistystä tällekkin viikolle. Ramppien väliraudasta tuli ainakin näin silmämääräisesti kuvitellen juuri oikean mittainen. 27cm eli 2,5cm lisää per puoli.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140711_001_zps507e1980.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140711_001_zps507e1980.jpg.html)
Tuon pakoputki asian lisäksi pitäis saada tietää miten leveät ja korkeat sarvet tähän kuuluu. Olisko ne yhtää samanlaiset kuin super sport tai pappa?
Näkisköhän ne katsastusasemalla sarvien mittoja tyyppikilven numeron perusteella?
-
Tyyppikatsastustodistuksessa leveys 72cm
-
Ai ne on niin leveät. Tilasin moposportista jokku tunturi sarvet, saas nähdä minkälaiset tulee.
-
Moposportin sarvien leveys 700 ilman tuppeja. Tupeilla saa varmaan pelattua tuon puuttuvan 2 senttiä, jos sattuu pilkuntarkka katsastussetä kohdalle.
Iloinen sininen kipinä hyppii jo mukavasti. Tosiaan parisenkymmentä vuotta ollu taivasalla magneetto ylöspäin, enkä vaihtanu kärkiä/konkkaa enkä edes tulppaa. Lisäsin vain puuttuvat valopuolat ja kasaan :) Katotaan ny kuinka kauan pelaa.
Ulkomuistista muistelin kärkiväliksi 0.40 ja ennakoksi 2mm. Meniköhän oikein...
Rattahia oon täs järkeilly. Nyt on 13/42 ja välitys niiden puolesta 3.23, tyyppikilven mukaan pitäis olla vähä reilu 18.
Muistaisko joku suoraa vakiorattaiden kokoja, tai sitten vz50k3x koneen ensiövedon+kolmosen välitystä?
-
10 ja 36 pitäs olla rattaat jos se 18.2 on.
10 ja 34 tuli mun rojektiin ja tyyppikilvessä luki 17.2.
-
Tuosta laskettuna moottorin kokonaisvälitys 3:lla olis sitten viiden korvilla, tarkalleen 5,055555555...jne.
Kiitoksia. Ei tarvi enää arvuutella kokoja :)
-
Tämmöstä tänään. Lampun heijastimen maalaus yritys. Vanha heijastin pinta lenti taivaan tuuliin, kun puhaltelin paineilmalla pölyjä pois.
Siinä heijastin lasikuulapuhallettuna, ja pakkelit kuivamassa. Lommoja ei ollu, mutta ruoste oli syöny aika reippaasti koloja.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140717_001_zpsbf049798.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140717_001_zpsbf049798.jpg.html)
Hiontaa, happomaali, hiontamaali, ja taas hiontaa. P1000 oli hienointa mitä kaapista löysin, niin se sai piisata.
Vähän ennen maalausta.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140717_002_zps4a5be575.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140717_002_zps4a5be575.jpg.html)
Sitten Motipin kromispraytä päälle.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140717_003_zps45213419.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140717_003_zps45213419.jpg.html)
Vähän himmeä, mutta kirkkaampi kuin vanne- tai lämpöhopea. Luulis tuolla kilven saavan
Siinä vielä tarvikkeet :)
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140717_004_zpseda2a2ca.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140717_004_zpseda2a2ca.jpg.html)
-
Maalin kuivumista odotellessa laitoin öljyt koneeseen, bensaa tankkiin, polkaisin, ja sehän pärähti ekasta käyntiin. Kävi hetken ja sammuu. Uudestaan lähti vain kaasu pohjassa muutaman polkaisun jälkeen, Kierroksilla tirraa, ja hetken päästä sammuu. Vissiin kaasari tulvii, en ainakaa yhtää ihmettelisi, sen verran happaman näköistä oli kaasarin sisällä kun sitä putsailin.
-
45€ tjs maksaa uus umpio polttimoineen ni en tapellu oman kanssa yhtää.
-
Budjetti on ylittyny jo useammalla satasella, niin täs vaihees 45€:kin tuntuu paljolta. Maalit ja tarvikkeet lainasin töistä :angel:
Kiinnosti myös kokeilla että kestääkö tuo maali päiviä, viikkoja, vai kuukausia.
-
45€ tjs maksaa uus umpio polttimoineen ni en tapellu oman kanssa yhtää.
Onko antaa vinkkiä mistä löytyy umpioita
-
Mulla ei tietoa. Voimakoneella näytti jonkinmoinen koko lamppu olevan.
Kaasari alkanu pelittää kokoajan paremmin, jopa tuo wanhanmallinen säätösuutin tuntuis toimivalta.
Takavalopuolalta en saa tulemaan virtaa. Kattelin googlella kuvia niin siinä pitäis vissiin olla samanmuotoiset magneettoa seuraavat päät kuin oikeassa valopuolassakin? Tuo on nyt vaan sellainen latta jossa ruuvit päis ja käämiä ympärillä...
Valopuolasta taas tuli virtaa niin että etuvalo kärähti heti ??? Pistetään nyt vielä vanhan lampun piikkin tuo. En kyllä oo varma mistä moposta tuo valopuola on... Paikoilleen se ainakin sopi.
Ilman kuormitusta mitattuna tyhjäkäynnillä 6,5V-7V ja kierroksilla max. 15V
-
voimakoneen kuvassa takavalopuola näyttää ihan vaan latalta http://www.elisanet.fi/voimakone/kuvat/varaosat/tunturiuusi/76.%20valopuolat%20Puch%20moottoreihin.JPG. (http://www.elisanet.fi/voimakone/kuvat/varaosat/tunturiuusi/76.%20valopuolat%20Puch%20moottoreihin.JPG.) omassa super sportissa on myös semmoinen latta se takavalopuola, jarruvalopuolan päät sitten taas on semmoiset puolipyöreät niin kuin valopuolassakin. kuvassa sytytyspuolan päällä jarruvalopuola ja valopuolan päällä takavalopuola. jarruvalo taisi sportissa olla vasta vm-76 kun aman kuvia katsoin :)
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/mopot/Tunturi%20super%20sport/005.JPG/_bigthumb.jpg) (http://dmies.kuvat.fi/kuvat/mopot/Tunturi%20super%20sport/005.JPG)
-
No niinpä näyttäis olevan. Mitäs ainetta nuo korokeholkit on millä tuo on irti valopuolasta?
Mulla on nyt vaan prikoista kasatut kasat, voiskohan ne rautaisina haitata jotenki magneettia, vai onkohan turhan kaukaa haettua...
Jotenkin vain ihmetyttää kun ei tuu mitään pihalle, vaikka käämissä on ohmimittarilla yhteys, eikä ainakaan näytä palaneelta.
-
Joo voimakoneelta saa yleismallia, kromisella kuvulla vaan se. Hiukan vajaa 100€ "orkkis" tai vastaava sportin valo.
-
No niinpä näyttäis olevan. Mitäs ainetta nuo korokeholkit on millä tuo on irti valopuolasta?
Mulla on nyt vaan prikoista kasatut kasat, voiskohan ne rautaisina haitata jotenki magneettia, vai onkohan turhan kaukaa haettua...
Jotenkin vain ihmetyttää kun ei tuu mitään pihalle, vaikka käämissä on ohmimittarilla yhteys, eikä ainakaan näytä palaneelta.
Takavalopuola ei anna virtaa ulos sen ollessa valopuolan päällä ellei etuvalo ole päällä ja toimi.
Sytytyspuolan päällä ollessa toimii aina koneen käydessä.
-
Ahaa. Oppia ikä kaikki :) Ja etulamppuahan mulla ei vielä ole. Kiitoksia!
-
Oon aina vieroksunu melkein valmiiksi korjattuja osia, ja niin pitää näköjään tehdä jatkossakin. Paljon mieluumin olisin maksanu rikkinäisestä ja korjaamattomasta, kuin tästä.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140724_003_zpscc0dc400.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140724_003_zpscc0dc400.jpg.html)
Sentin sivus tuo korva, ja taiteltu kuinka sattuu. Vai onko -75 mallin suojas jotain eroa vanhempiin?
-
kuvia katselemalla huomasin, että vanhemmissa tuo korva on 3 popniitillä kiinni ketjusuojassa, en löytänyt semmoista kuvaa, että olis nähnyt onko myös 75 vai onko se hitsattu http://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976?gsessionid=0Kd_S-XTYBjkBzMA7sWq6Q#5307935709581366530. (http://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSportit19601976?gsessionid=0Kd_S-XTYBjkBzMA7sWq6Q#5307935709581366530.) onko tuo ketjusuoja rosteria, kun suurimassa osassa kuvia näyttää kiillotetulta ja joissakin on sitten tummunut tuo.
-
Tämä on ainakin alumiinia. Töis kerkesin vinguttaa vanhan korvan irti ja hitsata uuden paikoilleen. Pyöriä sorvailin ja siirsin sentin sivummas, ja kasasin pakoputken, joka nyt toivottavasti on tarpeeksi hiljainen. Uudet jarrupalat ei sopinu rummun sisälle joten niistäkin piti sorvata vähä pois. Uudet rattaat kiinni ja ketjun lyhennys. Pääsisköhän jo testilenkille... No ei! Unohdin ostaa eturattaan seekerisokan :(
No ketjulinja tuli aika hyvin suoraan, ja etupyörän jarrutoppari ulettuu nyt haarukan tappiin.
Todistusaineistoa
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1109&authkey=!APCTHV13aogvfm8&ithint=video%2cmp4 (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1109&authkey=!APCTHV13aogvfm8&ithint=video%2cmp4)
-
Sehän rupeaa olemaan voiton puolella ;D
-
Joo. 2viikon päästä alkaa loma ja siihen mennes pitäis saada kilvet. Vielä on pysyny aikataulus. Ilmanputsaria vielä kaipailis, niin näkis kuinka tuo kaasari oikeasti toimii.
Moto-Seinäjoelle suuret kiitokset. Ainut paikka mistä löyty eturattaan seekeri näin heinäkuisena lauantaina, ja vieläpä ilmaiseksi. Kylläpä mukavasti viilenti ruohonleikkuun jälkeen kun kävi vähän mopoolemas :)
-
Aina ei mee niin putkeen
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_WP_20140801_001_zpsb5113fd7.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20140801_001_zpsb5113fd7.jpg.html)
Olipa harvinaisen kartioksi porattu pytty, ja vitosen soikeakin. Porasin 40milliin, mutta eipä löytyny sopivaa mäntää Seinäjoelta. Seuraava mikä olis löytyny olis ollu 42,5millinen, muttei oikein pysty niin suureksi porata kun putki on 43 millinen.
Kaasariin tuli uus neula, neulasuutin, koho, kohokammion kansi, ja 52 pääsuutin. Voimakoneelta tilasin ilmanputsarihaitarin, tai no ilmanputsarihaitarin päädyn, ja sen ympärille venytetyn etuhaarukan haitarikumin. Eipä tuo hirveitä maksanu, ja ajanee asiansa.
Nyt kun saa vielä männän, niin eiköhän käynti ala parantua.
-
tuli mieleen, kun tuossa kattelin osia netistä.. että oliko tuo voimakoneen putsari tosiaan vaan venytetty etuhaarukan haitarikumi ilmanputsarinpäädyn ympärille, kun finmopon näytti aikalailla alkuperäiselle niin rupesin vaan miettimään asiaa.
-
Muut myi sitä alkuperäisen näköistä ja maksaa sen ~30€ pelkkä haitari, +pääty ~13€, ja finmopo on voimakoneen lisäksi ainut mistä oon löytäny myös takaosan. Voimakoneen versio, eli pääty ja haitari on 20€. Eipä tuo finmopon hintakaan enää paljoa olis tuntunu täs konkurssis, mutta oli mukamas niin kiirus ettei keriinny odottaa niitä lomilta.
Pitää joskus hommata se alkuperäisen näköinen haitari, mutta nyt on tavoitteena vain että sais ensviikolla kilvet joko tähän Tunturiin, taikka tähän Fiestaan https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1105&authkey=!AGJ4S49rcpGRAf4&v=3&ithint=photo%2cjpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1105&authkey=!AGJ4S49rcpGRAf4&v=3&ithint=photo%2cjpg) Epäilen että tämä Tunturi vie voiton kun on helpompi katsastaa.
-
Saisko papan jalasta tehtyä sporttiin sopivaa, vai sopiisko se suoraa?
-
Käydä rötköttää oikein mukavasti :) Ja sähköt toimii lukuun ottamatta räikkää. Ostin moposportista muiden osien mukana kromisen 6VAC räikän, mutta eipä tunnu virta riittävän vaikka säätönuppia pyörittelis kuinka. Joko valot himmenee, taikka sitten ei tapahdu mitää... Kai se kuitenkin vaihtovirralle piti olla?
Pitääkös nopeusmittarin toimia katsastukses? Jostain luin että ei, mutta alkasin epäillä..
Edit: Tuossa vielä pari kuvaa voimakoneen "Polisport" putsarista. On se ainakin tarpeeksi pitkä
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1142&authkey=!AOWA_zUUAag6CZI&ithint=folder%2c (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1142&authkey=!AOWA_zUUAag6CZI&ithint=folder%2c)
-
No tääläpäin on nää katastettu et katsuri kattoo vaa runkonumeron pyörästä. Mikkää muu ei oo kiinostanu kuha paperit ja dokumentit on kohallaan.
-
Toivottavasti eivät testaa räikkääkään :angel:
-
Tässä vaihtoehto jos ei tykkää itse runoilla.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/Mopo_selvitys_zps6a217dd1.jpg)
Tuollainen annettiin katsastuskonttorilta käteen.
Nuo vakuutus hommat voi jättää tyhjiksi, jos ei oo tietoa kellä tai mistä on viimeksi ollu vakuutuskilvet...
-
Käydä rötköttää oikein mukavasti :) Ja sähköt toimii lukuun ottamatta räikkää. Ostin moposportista muiden osien mukana kromisen 6VAC räikän, mutta eipä tunnu virta riittävän vaikka säätönuppia pyörittelis kuinka. Joko valot himmenee, taikka sitten ei tapahdu mitää... Kai se kuitenkin vaihtovirralle piti olla?
Ei se minullakaan Super Sportissa tööttä juuri ääntele silloin kun valot on päällä, virta ei riitä molempiin yhtä aikaa...
-
Joo tänään viimein hoksasin kuinka johdot pitää olla katkaisijassa että valot saa myös sammutettua, mutta ei silti tööttää. Vähän se yrittää väristä kun sormella kokeilee, mutta ääntä ei kuulu. Kokeilin myös huvikseni yhdistää apuvirtakaapelilla moottorin rungon ja sarvet, jos olisi maadoitus ongelmaa, mutta ei ollu apua siitäkää.
-
Räikkä alkas toimia kun vaihtoi sen pienempään. Jalka tuli Petri Koskelta ja sopi suoraan paikoilleen, eikä laadussakaan ole valittamista.
Mittarikin toimii ainakin vielä. Löysin vintiltä jonku mopon etupyörän, jossa oli jumittunu prior-merkkinen pyöritin. Putsasin sen ja sovitin tuohon leleu napaan. Itte mittari on kai tigerista, nappasin vain kummin pois ympäriltä.
Siinä se olis, kilpiä vailla. Konttori vaan kerkes mennä kiinni.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/th_Sport_zps210a713c.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/Sport_zps210a713c.jpg.html)
-
Lomat lusittu ja mopo katsastettu. Inssi kokeili vaan jarruja, mittas akselivälin, ja näpytteli puolisen tuntia tietokonetta.
Kilpikin sopii väkivalloin paikoilleen.
http://1drv.ms/Ybu8ft (http://1drv.ms/Ybu8ft)
Pakoputki pitääs aukaista vielä uudestaan ja parantaa äänenvaimenninta. Tyhjäkäynnillä ääni on ihan siedettävä, mutta ajaes pitää melkoista mekkalaa.
-
34 §
Rekisterikilpien kiinnitys ja käyttö
1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30° alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata eikä peittää.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19991242 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19991242)
-
mietin, että voisiko tuohon rekisterikilven ja telineen väliin soveltaa samanlaisia kumitötsiä, kuin viimeisissä peltiperäisissä pappa tunturissa on.
-
Ei riitä kumitötsät,kuvanmukaista viritystä pitkillä ruuveilla olen sporteissa käyttänyt
Joskus myös laittanut kromiputken palat väliin niin ruuvi ei näy
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kilpi on edelleen taitettuna. Poliisit saa pidättää jos haluaa :)
Hana ja kaasari vetää tasaisin väliajoin tukkoon. Muutama nolo tilanne sattunu kun on kaupalta joutunu lähteä taluttaen kotiin.
Kipsilevyruuvia kaadoin tankkiin ja ravistelin sitä vanhoilla bensoilla. Sen jälkeen olin hakemas sitruunahappoa, mutta piipahdin matkalla motonetiin ja mukaan tarttui kanisteri ruosteenpoistajaa ihan mielenkiinnosta. Huuhtelin bräkleenillä tankin ja kaadoin koko kannullisen sisälle, ja nostin lämpöä autotallissa. Katotaan mihin asti patteri lämmittää tällä kelillä. 18 astetta oli ohjeissa minimi.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1352&authkey=!ABQ1Hd9a7T9x8Wc&v=3&ithint=photo%2cjpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=8789EFB89EBDCB29!1352&authkey=!ABQ1Hd9a7T9x8Wc&v=3&ithint=photo%2cjpg)
Kannu on tossa tigin päällä. Katotaan ny meneekö rahat viemäriin, vai tapahtuuko jotain.
Vielä on kromimaalitkin pysyny etulampun heijastimessa.
-
Kyllä sielä tankin sisällä jotain tapahtuu. Tekeytyköön nyt vielä muutaman päivän. Kiikutin sen pannuhuoneeseen missä riittää paremmin lämpöä.
Edellä mainittu ykköskorinen fiestakin sai kilvet. Moottori 1.3 cvh -85 escortista, -92 fiestan ruiskukannella, ohjelmoitavalla ruiskulla, ja 440 volvon turbolla. Teholappu vain 0,8kilon ahdoilla kun kytkin alkas antamaan periksi
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Fiesta/Fiestanlappu1_zps81a529e7.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Fiesta/Fiestanlappu1_zps81a529e7.jpg.html)
Nyt ahdot 1,2kilossa. Laskennallisesti ~180hp/280Nm. Auton paino 760kg. Kerkiää vähä paremmin kun mopolla :laugh:
-
Laskennallisesti ~180hp/280Nm. Auton paino 760kg. Kerkiää vähä paremmin kun mopolla :laugh:
Voi olla vähä hätäne :o
-
Laskennallisesti ~180hp/280Nm. Auton paino 760kg. Kerkiää vähä paremmin kun mopolla :laugh:
Voi olla vähä hätäne :o
Niin..Jos kytkin ja muu voimansiirto kestää ::)
-
Se on tätä motorsporttia :) Jospa nyt 4 lapaisella sintterillä löytyis seuraava voimansiirron sulake.
Mopon kanssa taas tuskailtu. Tankki on nyt suht puhdas, pientä murua vielä tulee suodattimeen, mutta aika vähän. Silti sammuili noin ½kilsan välein. Sattumalta huomasin että tankinkorkin raotus auttoi bensan virtaukseen, ja hätäkorjauksena repäisin tiivisteen poikki. Sillä tempulla pääsi jo useamman kilsan, kunnes taas sammuu. Bensa virtaa kaasariin joten siitä ei ollu enää kyse.
Tulpanhatun heilautus auttoi, ja tarkemman tarkastelun jälkeen totesin, että tuo miljoonavuotta vanha, ja taivasalla maannu champpioni lyö salamaa molemmista päistä, ja uus forten tulpanhattu on sulanu...
Pitää vissiin hakia vähä laadukkaampi tulpanhattu että kestää champpionia. Vois kai sen tulpanki investoida varooksi, ja uuden korkin.
Alamäkeen otti oikein spurtit, 60km/h vaikka kaikki pitäis olla vakiona. Moottori huusi ku ampiaanen
-
Pitää vissiin hakia vähä laadukkaampi tulpanhattu että kestää champpionia. Vois kai sen tulpanki investoida varooksi, ja uuden korkin.
Ei tulppaan kannata tuhlata! Mulla on 86 DX:ssä alkuperäistulppa yhä kiinni ja yhä swengaa kuin hirvi!
-
Ei sitte tuhlata :) Hinkkasin vain sulaneet tulpanhatun muovit pois, ja vaihdoin toisesta tulpasta tiivisteen kun vanha oli niin ruostunu.
Saksalainen tulpanhattu maksoi paikallisessa kokonaiset 9€. Korkki noin saman verran. Korkki on forte, joutuu varmaan vielä kattelemaan uuden.
Lähti ekasta polkaisusta kylmänäkin käyntiin. Tätä ei oo ennen tapahtunu.
Poutakelejä odotellessa...
-
Nyt pääsi jo 4 kilsan lenkin kunnialla läpi, kunnes pihassa sitte yskäisi pari kertaa ja sammu, eikä kirveelläkään enää käyntiin.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150311_001_zpsdopkwrua.jpg)
Kuvakulma vähä huono, mutta piikkihän se siellä jököttää. Olisko tuo sitte ilmanputsarin tehottomuutta, vai mitä?
Mikäs se kärkiväli ny olikaan?
-
Käypi armottoman laihalla seoksella, tulpan väristä päätellen.
Isonna suutinta kunnes pääset tilanteeseen jotta tulppi on kahvipavun ruskea.
-
Herranjumala, miten olet saanut piikin aikaan? Olen ajanut 7 vuoden aikana jonkinverran mopoilla eikä kertaakaan ole tehnyt piikkiä, aikoinaan 80-luvun alussa se oli melkeinpä jokapäiväistä. Oma veikkaus on että kun lyijy jäi pois bensan seasta loppui piikkien tulokin.
Sulla on koneen sisuksista irronnut joku vanha kokkare, en muuta keksi.
-
Laihuutta oon vähä epäilly, kun ei tuu sitä tirraus ilmiötä ollenkaan, vaan meno jatkuu ja jatkuu kunhan jaksaa mennä. Aavistuksen miettii kun laittaa kaasun pohjaan paikoillaan, ajossa ei.
Oon tähän päivään asti pitäny piikkiä jonain urbaanina legendana, mutta on se näköjään mahdollista. Aika hyvin sen kampikammion kyllä putsasin ja teräsharjalla kiillotin, mutta on kai sinne voinu jotain pölyä mennä kasatessa/pyttyä odotellessa.
-
No nyt pääsi ekan yrityksen jälkeen koko lenkin sammuilematta ja sen päälle vielä kauppaankin ja takaisin. Mutta kuinkas ollakkaa vanha vaiva palasi, tankinkorkkia pitää raottaa aina puolen kilsan välein. Huomaa siitä kun sammahtaa ja katsoo bensaletkuihin niin bensa virtaa selvästi kaasarista takaisin tankkia päin, ja kun raottaa korkkia niin suunta vaihtuu.
Onko muilla ollu samaa ongelmaa?
-
Eipä koskaan ole moista kohdalle osunut vaikka mopoja ollut kymmeniä. Ei kai auta muu kuin vaihtaa korkki tai ajaa korkki löysällä.
-
Korkissa korvausilma röörit tukossa. Ei oo mulla ollu samaa vikkaa mutta mittää muuta syytäkään tohon ei oo.
-
Finmoposta tilasin uuden kromisen "Laadukas" korkin, ja samalla ilmanputsarin haitarin, ja sen sokan.
-
Nyt mulla on halpa ja hyvä korkki. Hyvän pidän kiinni mopossa ja halvalla saan heittää jotaki. Nyt toimii!
Ilmanputsarin sokasta en tiedä että mihin mopoon se oli tarkoitettu, mutta kyllä sen sitte paikoilleen sai ainakin näennäisesti menemään.
Nyt harmittaa ku piti nuukuuksissaan laittaa moottoriin kiinalainen kiertokanki, ja mäntä :( Koskahan ne hajoaa... Etuhaarukan laakerit on vielä pysyny timminä, mutta eipä kilometrejäkään paljoa vielä ole.
Muoks: Tämä olis varmaan hyvä laittaa sitten kun tuo nykyinen hajoaa? http://www.puchshop.de/catalog/rito-crankshaft-fillround-34-gear-p-2449.html (http://www.puchshop.de/catalog/rito-crankshaft-fillround-34-gear-p-2449.html)
Jossain näin kuulalaakerit joilla sai korvattua L17 laakerit. Onko ne huonommat vai paremmat?
-
Ei se kiinan veivi mikään huonoimmasta päästä ole näyttää kestävän tuossa 75cc versiossa ja sielä on kieroksia yli 10000,luulis suhteellisen vakiossa hoitavan asiansa ihan hyvin ;D
-
No hyvä. Tuo rauhoitti vähäsen :) Tulpanhattu ja korkki ei vain oikein vakuuttanu, ja etujarrupalatkin tuntuu kuluvan melko paljo joka painalluksella, kun joka kolmas päivä saa kiristää varppia.
Kävin heittämäs 8 kilsan lenkin ja hyvinhän se vieläkin toimii :D Eturattaan suojapeltiä saa kaupata jos nurkissa sattuu pyörimään.
https://youtu.be/HS5PTnOQpko (https://youtu.be/HS5PTnOQpko)
-
Nyt mulla on halpa ja hyvä korkki. Hyvän pidän kiinni mopossa ja halvalla saan heittää jotaki. Nyt toimii!
Ilmanputsarin sokasta en tiedä että mihin mopoon se oli tarkoitettu, mutta kyllä sen sitte paikoilleen sai ainakin näennäisesti menemään.
Nyt harmittaa ku piti nuukuuksissaan laittaa moottoriin kiinalainen kiertokanki, ja mäntä :( Koskahan ne hajoaa... Etuhaarukan laakerit on vielä pysyny timminä, mutta eipä kilometrejäkään paljoa vielä ole.
Muoks: Tämä olis varmaan hyvä laittaa sitten kun tuo nykyinen hajoaa? http://www.puchshop.de/catalog/rito-crankshaft-fillround-34-gear-p-2449.html (http://www.puchshop.de/catalog/rito-crankshaft-fillround-34-gear-p-2449.html)
Jossain näin kuulalaakerit joilla sai korvattua L17 laakerit. Onko ne huonommat vai paremmat?
oliko se ilmanputsarin sokka tämmönen http://www.finmopo.fi/ilmansuodattiminen-sidejousi-p-215.html (http://www.finmopo.fi/ilmansuodattiminen-sidejousi-p-215.html) ainakin kuvassa näyttäs aika samalta kun oli entisessa pappa tunturissa alkuperäinen. itellä on finmoposta tilattu kiertokanki ja spare wheelistä ostettu steptwo:n taiwanilainen mäntä ja tasannolta ostetut hyvät nsk:n L17 laakerit ja huhtikuussa 2013 tein remontin. Porautin moottorikoneistamossa männän kanssa sylinterin ja kiertokangen vaihdatin euro motor centerissä. noin 1000km on tullut ajettua ja ei ainakaan vielä mikään äännä tai mitään.
-
oliko se ilmanputsarin sokka tämmönen http://www.finmopo.fi/ilmansuodattiminen-sidejousi-p-215.html (http://www.finmopo.fi/ilmansuodattiminen-sidejousi-p-215.html) ainakin kuvassa näyttäs aika samalta kun oli entisessa pappa tunturissa alkuperäinen. itellä on finmoposta tilattu kiertokanki ja spare wheelistä ostettu steptwo:n taiwanilainen mäntä ja tasannolta ostetut hyvät nsk:n L17 laakerit ja huhtikuussa 2013 tein remontin. Porautin moottorikoneistamossa männän kanssa sylinterin ja kiertokangen vaihdatin euro motor centerissä. noin 1000km on tullut ajettua ja ei ainakaan vielä mikään äännä tai mitään.
Se on juuri tuo. Piti levittää yli, että meni paikoilleen. Siinä on nyt noin sentti tyhjää välissä.
Porasin, ja vaihdoin kiertokangen itte, eli ne on töiden puolesta hyvät 8)
-
Tulipa taas vaihteeksi tehtyä kävelylenkki mopon kanssa. Tällä kertaa 5 kilsan pituinen. Pääsin kotia ja avasin tulpan niin piikkihän sielä taas oli. Tulppa oli nyt tumman ruskea. Purin pytyn pois, ja kattelin kampikammioon, mutta ei sielä mitään näkyny. Pesin sen kuitenkin bräkleenillä ja paineilmalla, tiputtelin vähän 2tbensaa laakereille ja kasaan. Taas toimii.
Tässähän on kovakromipytty, mihin on tehty putki jonkun toisen mopon pytystä. Putkessa on pakoaukko sivulle päin leveämpi, ja imuaukko ylöspäin isompi, kuin pytyn reiät. Mietin että voisko niihin rakoihin kertyä näin sisäänajossa jotain sittaa, ja kun sitä kertyy tarpeeksi niin se lähtee irti ja palaa kiinni tulppaan, kun sinne asti pääsee... En muuta enää keksi.
Pitää nyt jostakin ettiä sellainen tulpanavaaja mikä mahtuu työkalulokeroon!
-
Lamppu pysyy nyt ainakin paikoillaan. En tiedä minkä näköinen tuo sokka pitäisi oikeasti olla, mutta eiköhän tuo aja asiansa.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/WP_20150318_001_zpsjwhgagcw.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/WP_20150318_001_zpsjwhgagcw.jpg.html)
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/WP_20150318_003_zpsyhqwxgoh.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/WP_20150318_003_zpsyhqwxgoh.jpg.html)
-
Hain motonetistä työkalulokeroon sopivan tulpan avaimen, ja mirkelöin sen varresta talttapäisen mensselin suutimelle. Availin tulpan ja suuttimen, ja vedin ne uudella avaimella kiinni, että ne saa sillä myös auki. Sitten ajoin 16km lenkin, eikä tullu mitään vikaa :o Jos ei etujarrun loppumista lasketa.
Kylmä vaan tuli, mutta siihempä vaivaan voi ottaa ehtoommalla nyt hyvin mielin vähä lämmikettä :)
-
Kuinkahan paljon pitäis vaihtaa osia että kehtais näyttää tätä museotarkastajalle? Mitään huippupisteitä ei siis olisi hakusessa.
Pyörät tässä on supersportin leleut, räikkä on mikä lie, valokatkaisija CEV, rapakaaret on hitsattu, eturappiksen alarauta on supersportin 14 reikäinen, pakoputki itsekorjattu, pytyn rivoista pari poikki, ja etulampun kromissa kolhuja, kuten myös tarakassa, rungossa, ja moottorissa. Jalka on kelpatassivoitu, jarrupolin ja tanko ovat mustat, "puchpelti" puuttuu, ja varpit on mustat. Niin ja koneen sarjanumero ei täsmää AMAN todistukseen.
-
Moi tuomonen puch pelti löytys on orkkis mutta ilmeisesti joku joskus maalannut+lakannut,kiilottamalla varmaan saapi uuden veroseksi 20 euroa+maholliset postit siitä pitäs köyhtyä tuppaavat olemaan sen verran kiven alla nykyään.jos kiinostaa soittele 0405104398 t;Anssi
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Moi tuomonen puch pelti löytys on orkkis mutta ilmeisesti joku joskus maalannut+lakannut,kiilottamalla varmaan saapi uuden veroseksi 20 euroa+maholliset postit siitä pitäs köyhtyä tuppaavat olemaan sen verran kiven alla nykyään.jos kiinostaa soittele 0405104398 t;Anssi
Alkaa olla myöhä, niin laitoin yksityisviestin.
-
Tämmöstä tänään
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150326_003_zpsoiyngdyz.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150326_003_zpsoiyngdyz.jpg.html)
Tuo pää olis vielä tarkoitus tehdä äänenvaimentimeksi, ja naamioida putki sillä vakiota muistuttavaksi :police:
Jos tulis vähä vääntöä, kun tuo nykyinen on periaattees vaan suora putki missä on prikka päässä. Virityshän on onnistunu jos edes puolet tehosta on tallella :)
-
Pilli täyteen pikku reikiä,välliin teräsvillat,feikki vaippa päälle ja lappupäähän.Kunnon piilopaisari ;D
-
Yks tuota jo luuli joksiki kertasingon ammukseksi :laugh: Joku pommi siitä kyllä voi tulla.
Mutta joo, sellainen piilopaisari oli ajatuksena :)
-
Pakettia tuli aiva niinku jouluna.
Hollannista saapui tälläiset osat. Jossain vaiheessa pitäis koittaa vaihdella. Ehjät jengat ja ruosteettomat stefakaulat :D
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150327_001_zpsds5rd29b.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150327_001_zpsds5rd29b.jpg.html)
Ja Puch pelti. Kyllähän tätä tuliki ettittyä. Kiitoksia vielä
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150327_003_zpsqkdouifz.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150327_003_zpsqkdouifz.jpg.html)
Paisaria piti jo kokeilla vaikkei vielä ookkaa valmis. Melkeimpä hiljaisemmat äänet jo nyt, vaikka äänenvaimennus puuttuu.
-
Etujarruremontti on menos täs samalla, ja sekin paisui jo laakereihin asti...
AMAn sivuilta kattelin että joissain -75 malleissa on vielä Mailardin navat. Tässäkin varmaan on ne ollu kun on lähteny tehtaalta joulukuun lopus 1974..?
Ja taas pitäis saada tietoa viisaammilta. Onko papan ja sportin navoilla jotain eroa?
-
Ollunna jo tovin aikaa se puch pelti katoin vain aikasemmin kun tuli isomman satsin mukana että jokin tarvike versio lasikuidusta,sitte tuli tutkittua tarkemmin että tämähän on vain maalattu.Yksi on vielä hyllyssä mutta täytyy säästää kun olisi tarkotuksena tehdä 74 sport itelle sellaseksi kauniilla ilmalla jäätelöllä käynti mopoksi ;D,hyvä että meni käyttöön eikä pussihousujen myyntipöytään ryöstöön :P
-
Joo kyllä Sportilla kelpaa jäätelöllä käydä, maistuu jäätelökin paljon paremmalta kun on vähä 2tahtia ilmassa, nuotiomakkarasta tai ahvenasta puhumattakaan :)
-
Taitaa se olla selvin hommata se vanhempi etunapa täs vaihees, jäis muuten kuitenkin harmittamaan. Jos on tallinperälle jääny joku -70 luvun papan tai sportin etupyörän rämä, niin tarjoa. 17" etuvanteella en tee mitää joten pelkkä napa kiinnostaa.
-
Putki hahmottuu pikku hiljaa. Villaa vielä väliin ja tigata umpeen, sitten korvat.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150330_006_zpstotxnbkl.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150330_006_zpstotxnbkl.jpg.html)
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150330_003_zpsxloo5stm.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150330_003_zpsxloo5stm.jpg.html)
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150330_005_zpsmw6sdcpy.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150330_005_zpsmw6sdcpy.jpg.html)
Puch pellistä on maalit pois, vielä pitäis vähä hinkata että sais saman sävyiseksi muiden kanssa. Ehkä se hapettuis ajan kanssakin.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150330_007_zpsmeyyvooy.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150330_007_zpsmeyyvooy.jpg.html)
-
Ihan hyvät saundit siitä lähtee ainakin paikallaan, ja hitsauksesta huolimatta sopii vieläpä paikoilleen. Onneksi on tuo lämpösuoja niin ei näytä niin kierolta ;)
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150401_004_zps6k6g6jmg.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150401_004_zps6k6g6jmg.jpg.html)
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150401_001_zpslpzdsxa7.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150401_001_zpslpzdsxa7.jpg.html)
Maalia päälle ja etupyörää odottelemaan.
-
"Uusi" etupyörä tuli, ja on pienistettynäkin jo.
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150409_002_zps0waqrkhw.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150409_002_zps0waqrkhw.jpg.html)
Siinä olis viikonlopuksi tekemistä, mikäli seinäjoelta löytyys pari pinnaa ja nippeliavain.
-
Osa pinnoista paikoillaan. Seinäjoen kauppalasta ei vaan niitä paria pinnaa löytyny katkenneiden tilalle. Tilaillaan ne sitten ens viikolle.
Tulipa tuolle vanhallekkin keulalle käyttöä
(http://i161.photobucket.com/albums/t216/jat-79/Mopotes/WP_20150410_002_zpspxm3ggdo.jpg) (http://s161.photobucket.com/user/jat-79/media/Mopotes/WP_20150410_002_zpspxm3ggdo.jpg.html)
-
No niin, alkaa pinnat soida. Ei enää käsipelillä pinnat rasahdelleet, niin ei kait siinä sitten muuta kuin koeajoa, ja katsoa montako pinnaa vielä löystyy/katkee... Harjoitteluahan tämä on, kun en oo ennemmin pinnannu ku paria polkupyörää.
-
Ei ainakaa vielä oo pinnoja katkennu tai löystyny. 90mm etujarru on huomattavasti huonompi kuin 100mm :o tai sitten sielä on jotain vikaa.
Pakoputki viritys tuntuu onnistuneen. Kiihtyy tyhjäkäynniltä paremmin ja ottaa vähä paremmin rinkiä. Huippukierrokset ei silti laskenu tai noussu vaan kulkee siinä 55 kieppeillä aina vaan. 35-40 tietämillä vaan on vieläkin sellainen notkahdus, missä ei oikein tapahdu mitää.
-
En tiedä onko papan, tomoksen, supersportin, vai minkä pytystä tehty toi putki mun pytyn sisälle, mutta ei se oikein tunnu sinne sopivan...
Mikähän pytty sitä kannattais hommata, jos suht vakiona kuitenkin haluais pitää?
Olisko tämä ok laatuinen
http://www.puchshop.de/catalog/airsal-50cc-38mm-aluminium-old-model-new-p-1898.html?language=EN (http://www.puchshop.de/catalog/airsal-50cc-38mm-aluminium-old-model-new-p-1898.html?language=EN)
-
jos ei mitään järisyttävää voimaa hae niin aivan ok,itellä oli 50 power one kyseisestä paikasta täyty aikalailla pirrailla ennen kuin syttyi edes jotenkin,alahelma taitaa olla 48 mm joten ei mene ainakaan 4 vaihteiseen puch lohkoon avartamatta.Kovakromissa on avarampi alapää mutta ei uskalla sanoa varmaksi sanoa meneekö heittämällä,jos rupee tilaan kannattaa kattoa sellanen setti mihin tulee kansi mukaan ja hinta kohillaan tarkemmin kun kattelee niin aukot aika samanlaisia kaikissa pytyissä. ;)
-
Oliskohan jossain muutem saatavilla 4 vaihteiseen Puchiin sopivaa sylinterisarjaa edullisesti? Siinä taitaa alahelma olla 43mm, kun noissa yleisesti saatavissa sarjoissa alahelma on 48mm.
Jos saisi tosiaan noin halvalla uuden sylinterisarjan, ei paljoa kannattaisi porauttaa sylinteriä enää.
-
Oon käsittäny niin että SS koneessa on vain pieni kaulus mikä pitää vinguttaa tasaiseksi, että sopii noi isommat pytyt..
Tarkoitus olis pitää suht vakiona ja mahdollisimman vakion näköisenä, niin tuo näytti olevan ainut vaihtoehto tuosta liikkeestä. Muut 50cc oli erilaisilla rivoilla, tai sitten 6:lla aukolla. Se on nyt tilattu.
-
Olipas hyvä etten lähteny tällä Rengonhoviin kaffille, sehän oli laittanu ovet kiinni :o
http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/tiety%C3%B6-oli-viimeinen-niitti-rengonhovin-yritt%C3%A4j%C3%A4t-l%C3%B6iv%C3%A4t-kintaat-tiskiin-1.1819606 (http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/tiety%C3%B6-oli-viimeinen-niitti-rengonhovin-yritt%C3%A4j%C3%A4t-l%C3%B6iv%C3%A4t-kintaat-tiskiin-1.1819606)
-
Miten teit tuon tankin maalaussession? Mulla on nyt tsemppi päällä, pitäisi maalata tuon 76 Sportin tankki tuolla PB3 maalilla. Liimasitko teipit vaan maalin päälle, vai ruiskutitko lakkaa vielä koko komeuden päälle?
Terveisin Sakke
-
Tarrat on vain maalin ja lakan päällä. Ihan automaalikaupan paukkupulloilla maalasin. Ensi maali, ja kun se alkaa näyttää joka puolelta matalta niin sitten lakkaa. Lakka on 2k epoksi lakkaa, ja sitä on tuos reilusti puoli purkkia. Ohkaisia kerroksia ensi että alkaa tarttua, ja viimeisellä kertaa pitää yrittää saada koko pinta märäksi, ja sitte lopettaa ennenkö alkaa valua.
Hyvin on kestäny bensaa.
Pari valumaa mulle tuli. Ne sais kuulemma hinkattua pois, mutten ole vielä jaksanu.
2K Lakkapulloja on vissiin monenlaisia, mutta toi mun oli sellaista että se piti samanpäivän aikana maalata kun se tehtiin.
-
Kiitos ohjeista, näillä mennään. Se on vissiin aika tarkkaa jos aikoo jättää tarrat lakan alle. Saattaa tarrat lähteä käpristymään jos liian paksuja lakkakerroksia yrittää ruiskuttaa. Kauppamopokategoriaan tääkin Sportti menee, siistiksi käyttökunnostettu.
-
Pytty tuli maanantaina, mutta en oo vielä keriinny paneutua siihen sen kummemmin.
Kysymys kytkimestä. Sielä on se pronssi holkki, minkä varassa kytkin on kampiakselilla. Kuuluuko se olla uiva?
-
Elikkä tuo laakeriholkki 521.903.60
http://www.elisanet.fi/voimakone/kuvat/varaosat/tunturiuusi/42.jpg (http://www.elisanet.fi/voimakone/kuvat/varaosat/tunturiuusi/42.jpg)
Niin olisko jollain tietoa, että kuuluuko siinä olla välys sekä kytkinkruunuun että kampiakseliin, vai pitäisikö sen olla tiukkuudella kiinni kytkinkruunussa?
-
On uiva kuuluu välystä
-
Kiitos tiedosta. Sportilla ajeltu ilman ongelmia jo kauan. Kovin pitkiä matkoja en oo vielä tohtinu kokeilla. Pytyn ja kampiakselin vaihto taitaa jäädä ensi talven askareiksi.
Mielessä on pyöriny että pitäis löytää tälle kaveriksi -75 pappa. Köyhällä ei vaan meinaa olla varaa, mutta jos jollain on räystään alla joku muutaman kympin "suosta nostettu" metsälöytö raato, missä olis edes vähä keulan osia kiinni, ja/tai moottoria hahmollansa, niin voisin harkitakkin.
-
Eipä oo hetkeen tullu täällä mitään kirjoiteltuakaan. Sportti pääsi oikeastaan vasta viime kesänä kunnolla elementtiinsä, kun energiakriisin myötä aloin kulkemaan sillä työmatkoja. Alkukankeuden jälkeen tuli 1800km mittariin. Tankin sisustan peittasin sitruunahapolla, ja pyörittelin sisälle kaverilta ylijääneen por15 pinnoitteen loput. Kaasariin valuva polttoaine kirkastui kummasti eikä oo ollu enää suodatin eikä kaasari tukossa.
Pyttynä on airsalin perus 4 kanavainen 50cc, kampena tuo yllämainittu Rito, petilaakereina 6203 C3 joille jyrsin lohkoihin tilat, putkena Puchshopista ostettu piilotehopilli naapurityöpaikan taivuttelemalla 28millisellä yläkautta menevällä käyrällä, ja kaasarina 12mm SHA. Välitykset vakiot. Huippunopeus tälläisen satakiloisen ja 188cm alla 55-59kmh välillä, eli just sopivasti
Pussihousujen nyörejä kannattaa löysätä viimmeestään nyt :)
Sytytys on Rabasanista ja AM6:sta tuttu 6puolainen 12V Ducatin CDI. Jännitteensäädin on Derbin 5napainen vilkkureleellä. Vilkut Motonetin kromiset Arrowit. Virran riittämisen tyhjäkäynnillä takaa Yuasan 12V miniakku, jolle tehty kotelo takavalon rautaan. Digitaalinen nopeusmittari made in kiina, jolle kierroslukusignaali tulee valojohdosta "taajuusjakajan" kautta. -76Sport/SS Leleu navat.
Kaikki muutokset on purettavissa.
Haaveissa olisi nyt talven aikana vaihtaa superloonit tuonne penkkiin, kun vanhat alkaa varista pohjarei'istä ulos. Myös Dellorto ME15BS kaasaria on soviteltu, mutta saapa nähdä uskaltaako sitä laittaa kiinni.
-
Mie nostan hattua tuolle tekemiselle! Saap olla erimieltä, ketkä haluaa.
Tuo alkuperänen pahvilaatikko akkukotelona on kanssa superhieno! (vitsi, vitsi)
Jos ajopelinä haluat etupäässä pittää, niin saattas mukavuus parantua, jos joku ossais verhoilla samannäkösen, mutta viitisen senttiä korkeemman satulan, ja niin kovat vaahtomuovit sinne, ettei se istumakorkeus justkaan tipu painosta?
Jaakko
-
Mie nostan hattua tuolle tekemiselle! Saap olla erimieltä, ketkä haluaa.
Tuo alkuperänen pahvilaatikko akkukotelona on kanssa superhieno! (vitsi, vitsi)
Jos ajopelinä haluat etupäässä pittää, niin saattas mukavuus parantua, jos joku ossais verhoilla samannäkösen, mutta viitisen senttiä korkeemman satulan, ja niin kovat vaahtomuovit sinne, ettei se istumakorkeus justkaan tipu painosta?
Jaakko
Kiitoksia!
Pehmusteen puolesta sattui siinä mielessä omalle kohdalle onnekkaasti, että kun yhden asiakkaan moottori oli jurpannu niin pahasti jumiin, että siihen tuli tehtaalta uus, niin sen kuljetuspehmusteena oli aika mukavan tykyn tuntuista rouhevaahtomuovia isoina ja paksuina paloina :D Yhden palan siitä jemmasin satulaa varten.