Mites tuo idefiointi todellisuudessa tapahtuu pelkän runkonumeron perusteella? Periaattessahan sama numerosarja voi olla useammassa erimerkkisessä mopossa sama, varsinkin jos se Trafin järjestelmässä tulkitaan yhteen pötköön. Ei kait valmistajien kesken ole ollut mitään standardia, miten valmistajat runkonsa numeroi. Runkonumerohan ei kerro mikä on ajoneuvon malli/myyntinimi. Se on vain kyseisen ajoneuvon valmistajan antama numerosarja rungolle. Ymmärtääkseni merkki/malli määräytyy siinä vaiheessa, kun se tyyppikatsastetaan ja sen kautta idefiointuu runkonumero sen nimiselle ajoneuvolle. Luullakseni katsastaja kun syöttää pelkän runkonumeron ilman tyyppikilven tietoja, järjestelmä mahdollisesti antaa minkä tahansa saman runkonumeroisen ajoneuvon. Olisiko mahdollista Solifereista,samantapaan kuin Tuntureista, saada tuon runkonumeron perusteella selville tyyppikatsastustiedot? Øglaendin valmistamista mopoistahan käsittääkseni on mahdollista saada jotain tyyppitietoa myös.
Paperittomasta ajoneuvostahan pitää täyttää Trafin lomake johon ajoneuvosta pitää olla merkittynä merkki,malli ja valmiste(runko)numero.Luultavasti rekisteröinti ei onnistu pelkällä runkonumerolla juuri em. syystä. Vakuutushan pitää ottaa ajoneuvoon ennen rekisteröintiä (voi hoitaa konttorilla).
Jos jollakulla palstan lukijalla on rekisteröitynä tuollaisella numeroinnilla, jossa on välilyönti numerosarjan välissä, niin siitähän tietenkin saattaisi selvitä millä tyyppikilven tiedoilla se on rekisteriin merkitty.
p.s Kun tuo numerosarja (16 4237) on tuolla tavalla stanssattu, niin voisiko tuo 16 viitata johonkin tiettyyn mallisarjaan? 4237 olisi sitten varsinainen runkonumeron juokseva valmistenumero. En ole sen paremmin perillä Soliferin numeroinnista, mutta voisiko näin olla?