Kirjoittaja Aihe: Solifer SM vai Comet-Öglaend?  (Luettu 1305 kertaa)

Syyskuu 07, 2022, 09:43:49 ap
Luettu 1305 kertaa

Jyrki Nyberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Hei, mikähän merkki/malli on kyseessä kun ulkoisesti vastaa Solifer SM 74-76:sta mutta runkonumeron 16 4237 perusteella olisi Comet-Öglaend? Runkonumeron 16 ja 42 välissä on tyhjä kohta, voisiko olla 0 eli 1604237 olisi oikea koodi? Tarkoitus on uudelleen rekisteröidä niin pitäisi selvittää vuosimalli ja valmistenumero, mopon tyyppikilvestä on tekstit kuluneet pois. Kiitän avusta. 

Syyskuu 07, 2022, 11:11:01 ap
Vastaus #1

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 738
Solifer on kyseessä. Noissa kahdessa merkissä on niin vähän samoja osia ja nekin piiloon jääviä (esim. magneetto ja osa kaasuttimen sisäkaluista), ettei erehtymisen vaaraa ole.

Kummankaan merkin runkonumeroinnista en tiedä mitään. Tunturin valmistenumeroissa on alussa TP, mutta käyttääkö muut jotain vastaava, mistä tietää minkä merkin valmistenumero on kyseessä? Jos ei, niin sitten on ihan mahdollista, että Soliferissa ja Cometissa ollut samoja runkonumeroita.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Syyskuu 07, 2022, 17:33:26 ip
Vastaus #2

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2050
Solifer mopoissa kuuluukin olla tuossa pieni väli 16 ja 42 välissä

Syyskuu 08, 2022, 06:53:59 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12410
Nyt on Trafin papruissa ihan soopaa.

Katto se numero vielä hyvin tarkkaan-sillä Öglandia
tuossa ei ole oikein rippustakaan. Jossain on taidettu'
tehdä kirjoitusvirheitä joskus...

t. Markku

Syyskuu 08, 2022, 09:28:56 ap
Vastaus #4

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 877
  • Kawasaki A 1 R
     Onko toi tankki OK Solifer kun ei ole läski eikä luikku?

Syyskuu 08, 2022, 09:45:36 ap
Vastaus #5

Jyrki Nyberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
"Nyt on Trafin papruissa ihan soopaa.[/size]Katto se numero vielä hyvin tarkkaan-sillä Öglandiatuossa ei ole oikein rippustakaan. Jossain on taidettu'tehdä kirjoitusvirheitä joskus..."


Katsastusasemalla näin väitettiin että olisi Comet-Öglaend, muuta tietoa ei herunut. Pitääkö muuten 25vuotta sitten rekisteristä poistettu mopo nyt omistajan vaihdon jälkeen liikennevakuuttaa uudelleen, tarkalleen kulunut 7vrk kaupoista?[/size]

Syyskuu 08, 2022, 11:56:55 ap
Vastaus #6

tapiovuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 252
Markkua peesaten. Minulla on itsellä Comet Öglaend , vm. 1964.
Tuo mopo kuvassa , ei ole .
Eikös katsastusasemilla pitäisi olla selvimpäin , myös katsastajat.

Syyskuu 08, 2022, 13:08:22 ip
Vastaus #7

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1857
Kyllä katsastajakin näkee virheen vaikka ottakulmallaan, kun viet mopon näytille ja pyydät oikaisemaan.
Saattaa sitten vaatia paperittoman ajoneuvon todistuksen, mutta sehän ei liene ongelma.

Syyskuu 08, 2022, 16:00:14 ip
Vastaus #8

Jyrki Nyberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Ennen 150eur rekisteröintikatsastusta pitäisi varmistaa että hyväksyntä tulee varmasti. Eli jarrut, valot, taustapeili ja äänimerkin on toimittava mutta miten ohjauslukko josta avain kateissa, pitääkö toimia, taustapeilissä oltava E-hyväksyntä ja ajovalon linssiä korjattu; aiheuttaako em. hylkäyksen?


Kahdesta katsastusasemalta tiedusteltu runkonumeron perusteella historiaa niin vastaus on edelleen Comet-Öglaend. Ilmeisesti vasta kun suorittaa maksullisen rekisteröintikatsastuksen tietoa mopon historiasta alkaa tihkumaan enemmän.


7vrk sääntö ei ilmeisesti koske rekisteröimättömiä menopelejä, vasta rek.katsastuksen jälkeen vakuutus on otettava, oli liikenteessä tai ei.

Syyskuu 08, 2022, 20:12:37 ip
Vastaus #9

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 242
Mites tuo idefiointi todellisuudessa tapahtuu pelkän runkonumeron perusteella? Periaattessahan sama numerosarja voi olla useammassa erimerkkisessä mopossa sama, varsinkin jos se Trafin järjestelmässä tulkitaan yhteen pötköön. Ei kait valmistajien kesken ole ollut mitään standardia, miten valmistajat runkonsa numeroi. Runkonumerohan ei kerro mikä on ajoneuvon malli/myyntinimi. Se on vain kyseisen ajoneuvon valmistajan antama numerosarja rungolle. Ymmärtääkseni merkki/malli määräytyy siinä vaiheessa, kun se tyyppikatsastetaan ja sen kautta idefiointuu runkonumero sen nimiselle ajoneuvolle. Luullakseni katsastaja kun syöttää pelkän runkonumeron ilman tyyppikilven tietoja, järjestelmä mahdollisesti antaa minkä tahansa saman runkonumeroisen ajoneuvon. Olisiko mahdollista Solifereista,samantapaan kuin Tuntureista, saada tuon runkonumeron  perusteella selville tyyppikatsastustiedot? Øglaendin valmistamista mopoistahan käsittääkseni on mahdollista saada jotain tyyppitietoa myös.
Paperittomasta ajoneuvostahan pitää täyttää Trafin lomake johon ajoneuvosta pitää olla merkittynä merkki,malli ja valmiste(runko)numero.Luultavasti rekisteröinti ei onnistu pelkällä runkonumerolla juuri em. syystä. Vakuutushan pitää ottaa ajoneuvoon ennen rekisteröintiä (voi hoitaa konttorilla).
Jos jollakulla palstan lukijalla on rekisteröitynä tuollaisella numeroinnilla, jossa on välilyönti numerosarjan välissä, niin siitähän tietenkin saattaisi selvitä millä tyyppikilven tiedoilla se on rekisteriin merkitty.


p.s Kun tuo numerosarja (16 4237) on tuolla tavalla stanssattu, niin voisiko tuo 16 viitata johonkin tiettyyn mallisarjaan? 4237 olisi sitten varsinainen runkonumeron juokseva valmistenumero. En ole sen paremmin perillä Soliferin numeroinnista, mutta voisiko näin olla?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2022, 21:05:04 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Syyskuu 08, 2022, 21:19:03 ip
Vastaus #10

Jyrki Nyberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Niin viimeisimmän saadun tiedon? mukaan olisi Comet-Öglaend Sport 2MA/47 1970 joka ei voi pitää paikkansa. Oli mikä oli mutta olennaista että onko mahdollisuutta saada vielä rekisteröityä ja liikennekäyttöön jos runkonumero ei vastaa todellisuutta, tyyppikilvestä ei saa tolkkua ja mopo rakennettu ties mistä osista. Kauppakirja ja luovutustodistus on kyllä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2022, 22:28:51 ip kirjoittanut Jyrki Nyberg »

Syyskuu 08, 2022, 23:18:52 ip
Vastaus #11

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 242
Jos tuo runkonumeron ulkoasu sopii Solifer SM:ssä käytettyyn tyyppiin, niin eikö katsastuksen saa suoritettua, kun merkitsee paperittoman lomakkeeseen merkiksi Solifer ja tyypiksi Speed SM -74 ja valmistenumeroksi 16 4237.Eikös tuo kuvan perusteella Soliferiä kuitenkin eniten muistuta? Olisiko katsuri silloin tyytyväinen? Solifer Speed SM:ä löytyy varmasti rekisteristä useita, mutta toivottavasti ei samalla runkonumerolla. Katsuri kai ei ole kiinnostunut sinänsä siitä runkonumerosta, paitsi jos se on joskus ilmoitettu anastetuksi. Tärkeintä lienee katsurille, että saa runkonumeron yhdistettyä johonkin merkki/malliin, joka on joskus tyypitetty suomessa. Tietenkin jos tuossa "kootussa teoksessa" on poikkeava rengaskoko tms. eroa Trafin Soliferista oleviin perustietoihin, saattaa katsastus tyssätä siihen. Se tuo runkonumero katsastuksen aloituksessa sinänsä toisarvoinen tieto koska se verrataan siihen tietoon,mitä siihen paperittoman ajoneuvon lappuun on omistaja merkinnyt. Jos vielä länttäät siihen runkoon uuden (Voimakone/Finmopo voi kysyä) tyyppikilven, niin luulen että todistustaakka siirtyy katsurille väittäessään sitä Øglaendiksi?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2022, 23:31:03 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Syyskuu 09, 2022, 06:36:51 ap
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12410
Luultavasti virhe on tapahtunut joskus kun tuo
on kilpiin laitettu.Ehkä on sattunut näppihäiriö kirjaajalle.

Mutta koska tuo sitkeästi pomppaa Öglandina aina kun
numerolla hakee-niin ota pistepuikko käteen ja lyö sen
numeron 16 jälkeen piste siihen runkoon.

Sitten katsastat sen paperittomana-ja huomauta,että tuossa
on tämän laitteen numero-ja se piste kuuluu siihen numeroon kanssa...

Tosin-kannattaa ensin tarkistaa,ettei sekin numero ole jo käytössä...

t. Markku

Syyskuu 09, 2022, 08:05:25 ap
Vastaus #13

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 443
Kaverilla oli vaikeuksii Virosta tuarun IC:n kanssa, ei ollu ennen meillä rekisterissä. Väittivät sen olleen -80 luvulla rekisterissä, kaveri soitti Traficomiin asiaa hoitavalle virkailijalle. Ihmetteli miten se on mahrollista, virkailija kysy että kuarma-autooko olet rekisteröimässä. Selvis sitten että moottoripyärää, mutta ku kuarma-auton runkonumero oli sama ku IC:ssä se aiheutti sekaannusta.

Syyskuu 09, 2022, 13:10:05 ip
Vastaus #14

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 213
Itsellä oli triplen valmistenumero merkattu aikoinaan trafin tietoihin ilman GT550-etuliitettä ja sen vuoksi samalla valmistenumerolla löytyi Suzukin prätkän lisäksi jonkun traktorin tiedot. Jouduin tekemään pyörälle rekisteröintikatsastuksen muutenkin, koska kilvet oli aikoinaan palautettu ja siinä samalla valmistenumero korjattiin oikeaksi.


Pointtina se, että sama valmistenumero voi olla useammalla rekisteristä löytyvällä ajoneuvolla yhtä aikaa. En siis näkisi mitään ongelmaa rekisteröidä sitä tuolla numerolla Soliferiksi, jos valmistenumero vaan täsmää Soliferiin. Missään nimessä sitä numeroa ei ainakaan itse kannata mennä modaamaan sen takia, että samalla numerolla joku toinen mopo rekisteristä löytyy.