VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: JukkaLaine - Maaliskuu 13, 2015, 16:46:37 ip

Otsikko: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 13, 2015, 16:46:37 ip
Vissiin mopojen kanssa harrastaminen on jonkilainen tauti kun -68 Minin kaveriksi (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=94028.0)  on tullut hommattua myös -88 Ässä ja vahvistamatonta vuosimallia oleva AX, tai oikeastaan AX:ä mulla on puolitoista mopoa.  Ässä tuli ostettua kaverin yllyttämänä Kauhavalta viime syksynä, hinta oli kohtuullinen 140 euroa. 2. -vaihde ei pysy päällä ja osapuutteita on jonkin verran, mm nopeusmittari jalkoineen ja ehjä ajovalo edestä. Kaasukahvasta taas joku puupää on kiristänyt muovisen runko-osan hajalle. Suurin haaste eli sarvet löytyivät Tori.fi ilmoituksen avulla. Tuohon puuhastelen käyttöentisöinnin vähitellen. Mopoon on olemassa paperit joten rekisteröintikin on aivan mahdollista tulevaisuudessa.

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150307_007_zpscps5ujvo.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150307_007_zpscps5ujvo.jpg.html)

AX:n hain viikko sitten Haukiputaalta ja tämä oli torissa myynnissä. Hinnaksi jäi lopulta 170€, yleisilme on siedettävä mutta siisitimistäkin kyllä löytyy. Mopo on ollut klopeilla pihamopona ja jäänyt 10 vuotta sitten omakotitalon autotalliin seisomaan. Pienen puuhastelun jälkeen AX lähti tulille, muutama pikkupoikien asennusvirhe sytysosista poistamalla.
(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150308_003_zpsqzi4m2gb.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150308_003_zpsqzi4m2gb.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150308_002_zpszo522wej.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150308_002_zpszo522wej.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150309_002_zpsxgukjnr1.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150309_002_zpsxgukjnr1.jpg.html)

Kotimatkalla hain viellä Ylivieskassa olleen osaläjän johon kuului muutama kaasari, kaksi runkoa ja moottori, tankki sekä satula. Nämäkin olivat Torissa myynnissä.
(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150309_003_zpscdtkyshx.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150309_003_zpscdtkyshx.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150309_004_zpszeodab0m.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150309_004_zpszeodab0m.jpg.html)

Tuossa jälkimmäisessä rungossa ei ole oikeastaan muuta hyvää kuin etu tuubien alapäät, takahaarukka ja tarateline. Sen verran hyvin se on kolaroitu. Parempaan varaosarunkoon on olemassa mahdollisuus paperien hankintaan ja ajokuntoiseen mopoon sain luovarit mukaan.
Se tässä vain hiukan ihmetyttää kun varaosarunkojen rungonnumerossa oli kirjain edessä kuten Helkamassa kuuluukin, mutta ajokuntoisessa ei...
(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150312_008_zpso8kb5rim.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150312_008_zpso8kb5rim.jpg.html)
Varaosa 1

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150312_009_zpsj3i4daqq.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150312_009_zpsj3i4daqq.jpg.html)
Varaosa 2

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150312_010_zpsscgsm0zo.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150312_010_zpsscgsm0zo.jpg.html)
Ajokuntoinen

Oletan että tältä foorumilta saan vastauksen kysymykseeni.
Aloitin myös jälkikasvun aivopesun oikeaan merkkiin ajoissa  :laugh: Esikoispoika on jo päättänyt että Ässästä tulee hänen moponsa kun täyttää 15v, toki halusi ton paremman varaosarungonkin itselleen. Selkeää puhetta 6-vuotiaalta. Myös pian 5-vuotias tyttäreni on kysellyt minkä mopon hän saa aikanaan ???

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150312_013_zpsvi9mbqep.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150312_013_zpsvi9mbqep.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150312_011_zpsvw6bnxkk.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150312_011_zpsvw6bnxkk.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_WP_20150312_015_zpso27s5ze5.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/WP_20150312_015_zpso27s5ze5.jpg.html)

Syy AX.n hankintaan oli täysin tunne perusteinen, sillä olisin kovasti halunnut tuollaisen mopoikäisenä. Isäni hoiti asian toisin ja hakin kaikilta muilta salaa mulle Honda Monkeyn. Uudesta mankista huolimatta Helkama kipinä joko oli alkanut -82 Kaveri pihamopolla jäi kytemään, joten päätin toteuttaani haveeni nyt vähän yli kolmekymppisenä mopopoikana  :D
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 14, 2015, 18:44:15 ip
Tänään puuhaslin axun ääressä jokusen hetken ja ajelinkin vähän ns shake down mielessä.
Vaihteet pelaa käytännössä ok, kerran kakkonen pomppas pois ja pari kertaa vaihteisto tuntui olevan alas vaihtaessa yhtäpuuta. Ominaisuus voi johtua siitä kin että osa vaihteistoöljystä pääsi vuotamaan kuljetuksen aikana pois. Seuraava havainto oli että nopeusmittari ei toimi, onneksi niitä saa viellä uusiakin. Lisäksi äänimerkki on mykkä, valot tosin pelaavat joten sähköistys ei ole ihan kokonaan persiillään. Sitä tosin en ole hoksannut missä kohtaa mittaristossa pitäisi olla vapaan merkkivalo. Lenkin lopuksi kakstahtisininen vaihtui valkoiseksi pakokaasuksi, saan vissiin vaihtaa yläpään tiivisteet. Ja sen verran moni on aihetta jo lukenut että jollakulla on varmasti faktaa tosta runkonumero asiasta.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Risto Sollo - Maaliskuu 14, 2015, 19:27:02 ip
Onko Ax-mopossa oikein vapaan merkkivalo?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 14, 2015, 20:48:27 ip
Ainakin netistä löytämäni kytkentäkaavion mukaan on. Omassa mopossa ainakin on vaihdepolkimenakselin lähellä anturi johon menöö kaksi piuhaa.
Helkama tosin on siitä epäkiitollinen merkki että painettua tietoa tuntuu olevan hitosti huonommin kuin Tunturiin.

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_kytkenta_zpsiphw65ee.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/kytkenta_zpsiphw65ee.jpg.html)

Mutta tässä löytämässäni mainoskuvassa ei varusteesta ole mitään mainintaa.

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_ax-pun_zps9eajjmz3.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/ax-pun_zps9eajjmz3.jpg.html)

Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Maaliskuu 14, 2015, 23:22:17 ip
Kun viime syksynä kävin ostamassa Breakin niin samalla miehellä oli likimain valmiiksi kunnostettu/entisöity Ässä, muistaakseni sen olisi saanut 400 eurolla tai halvemmallakin. Oli jostain löytänyt siihen paljon uutta osaa; lokarit nyt ainakin ja muutakin.

Mulla oli tuollainen AX hetken. Satkun maksoi, oli 5 kilometrin päässä, ajokuntoinen mutta ei kovin siisti, vähän putsailin ja ostin käyttämättömän penkin siihen. Ei mukamas ollut niin kiva ajaa kuin Tiger joten AX vaihtui päittäin muovi-Trialiin.

Hyvä kun muitakin Helkamia harrastetaan kuin Raisuja!
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Jari Vanhanen - Maaliskuu 15, 2015, 00:53:34 ap
Näyttääkö ajomopon runkonumero tehdastekoiselta? Mahdollisesti joku kyläseppä takonnu numerosarjan,jota ei varmasti löydy tiedostoista kun kirjain puuttuu.
Itellä AX,mitä rekisteriotteen runkonumeron perusteella katsastuskonttori löytää 2 kpl :tta.

Vapaanmerkkivalon anturi laitettu varuiks,että joku saa halutessaan näperrellä valon mittaristoon.Ohjeet löytyy Nasun Helkama AX sivuilta.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Juha Torala - Maaliskuu 15, 2015, 03:43:16 ap
Mulla oli ihan ensimmäisiä... olikohani vm.-88 tai jotain... AX 14vuotiaana, sellainen täys punainen. Siinä ei vapaan valoa ollu, mutta jokku puhui että sellainen optio mahdollisuus olis mittaristossa ja moottorissa, ja että uudemmissa olis jopa vakiona. Pakoputken kuristusholkeista myös puhuttiin, ja että ne poistamalla menis 60km/ samantein. Poliisit nappas mut silloin vähä ennen mopoikäistä, ja isä myi ax:n sitte suutuksissaan pois, joten ei kertynyt paljo kokemusta ko moposta. Paitsi että veti hyvin, mutta eturappis oli ihan täysin väärässä paikassa mettä/monttu/kura ajeluun, ja takaratasta pidettiin silloin aiva sairaan isona... 52h? Vieläkin ihmettelen sen rappiksen sijoituksen ideaa. Hyvin vetävä (mopo)kone, pitkät tolpat, takana monoiskari myös reippaalla joustolla, ja sitte eturappiksen ja renkaan välissä hätinä sentti ??? tä?
Alumiinivanteetkin tais olla vakiona? Pinnoilla kuitenkin.
Olihan sillä varvikellolla silloin kiva rehvastella 8)

Kun siihen haettiin vakuutuskilpiä, niin ihmeteltiin isän kans runkonumeron lyhyyttä. Hatara muistikuva olis, että siinä olis ollu vaan 4 numeroa eikä mitää kirjaimia... en oo kyllä ihan 100% varma tästä, mutta niin varma että kehtaan sanoa. Jotain polemiikkia siinä oli sen kans.
Paappeli mulla oli tuota ennen, ja siinä oli kuitenkin sellainen "oikea" runkonumero, TPnumeronumero,jne. Siitä vaan jääny toi asia mieleen...
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 15, 2015, 08:16:21 ap
No joo rupeshan infoa tulemaan. Rungonnumero ajomopossa ei tosiaan ole yhtä siisti kuin varaosarungoissa.
Ehjempään runkoon on mahdollista saada paperit joten pääsen pälkähästä kyllä jos rupeaa näyttämään huonolta.
Eihän kellään olisi omistajankäsikirjaa kumpaankaan mopoon myytävänä? Myyntiesitteet kiinnostaisivat kanssa.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Pasi Karjalainen - Maaliskuu 15, 2015, 09:55:32 ap
Mullakin on yksi AX odottamassa pientä siistimistä. Mulle tuli mopo suoraan ensimmäiseltä omistajalta, jolla hän oli pari vuotta ajannut ja loppu ajan ollut tallin perällä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 15, 2015, 10:06:00 ap
Tuohan on tosipaljon paremman näköönen kuin omani.
Jännä juttu että melkeen joka ikisestä AX moposta mitä oon nähny on tarrat lähteneet muualta kuin takahaarukasta.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 15, 2015, 19:48:53 ip
Osaisiko joku sanoa mikä on Ässän CEV ajovalon mallinumero? Tieto helpottaisi oleellisesti lampun etsintää maailmalta, Italian eBay kun on aika kätevä paikka mopon osa metsästykseen.
Varaosa AX runkoja tuli tänään purettua että saan ne pajalta pois tieltä, jotain pientä pitää puuhata että mieli pysyy virkeänä.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Jari Vanhanen - Maaliskuu 15, 2015, 20:22:32 ip
CEV 282, sama on viimeisessä Raisussa. Mikäs on AXussa,samako?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 15, 2015, 23:48:31 ip
Jeps sama lukee AX:n umpiossakin, ei vaan ole viellä tullut yhtäkään lamppua kopalla vastaan.
No aika tavaran löytää. Kiitos tiedosta jokatapauksessa, mukava lisä omaan nippelitieto arsenaaliin.
Jos hätä tulee hommaan tän yleismallisen lampun. (http://www.mpt.fi/index.php?productID=39349)
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Jari Vanhanen - Maaliskuu 17, 2015, 00:12:58 ap
Aika reilusti ajettu tällä mun AXulla. :D
Itsellä noita kilometrejä ei ole kertynyt tähän mopoon. Ja mittari ei edes toimi, kun mittarinpyörittäjä puuttuu.
Nyt pitäisi muuttaa vakioksi, että voisin mennä muutoskatsastamaan runkonumeronvaihdon, mikä rungossa on eri kuin rekisteriotteessa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Jari Vanhanen - Maaliskuu 17, 2015, 00:43:32 ap
Raisun punaista löytyy myös suoraan pullosta.
Onkohan AXun väri sama?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 17, 2015, 10:42:20 ap
Ei tuo välttämättä kovin kaukana totuudesta ole. Kai se toinenkin kunnollinen runko olisi kuntoon laitettava kun rupeaa osiakin pikkuhiljaa kertymään lisää. Kannattaako muuten lintassa olevia vannekehiä oikaista vai etsiä vaan suosiolla kunnolliset.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Juha Torala - Maaliskuu 17, 2015, 19:11:49 ip
Alumiini ei oikein nätisti tykkää oieta, ite ettisin uudet.
Tuli mieleen vielä tuosta runkonumerohommasta, että olisko ekat ax:t ollu ilman kirjainta, sitten kun on tullu 10000 mopoa täyteen niin lyöty kirjain eteen ja aloitettu numerot alusta...
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: matti perätalo - Maaliskuu 17, 2015, 19:35:37 ip
riippuu vähän alumiiniseoksesta, mutta yleensä alumiini murtuu ennen oikenemista.. harvoin kestää taivuttelua. Tietenkin voi koittaa varovasti pieniä vekkejä korjata/tasoittaa kemiallisella metallilla, jos tulee maali päälle. Yksistä volvon alumiinivanteista korjasin kanttariosumaa kemiallisella metallilla ja omasta mielestä ihan siisti tuli :)
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Maaliskuu 18, 2015, 11:41:22 ap
Kunhan pääsen täältä komennuspaikkakunnalta kotiin viikonlopuksi nappaan vanteista kuvat.
Niitä ekan sivun kuvia suurentamalla näköö millainen numerojen meistämisessä on, mutta esitetyn teorian mukaan toi vois sityen olla -89 tai -90 mallia eikö vain.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 17, 2015, 23:53:39 ip
Näköjään unohtunu kuvat laittaa tykkänään...
Koitetaan jos tässä isyysvapaalla olisi sen verran aikaa :D
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 20, 2015, 07:51:38 ap
Nonniin kaivoin AX:n varaosavanteet eilen hallin nurkasta näkösälle. Takavanne taitaa mennä ihan vaan pinnauksella, mutta etuvanne saattaa vaatia uuden kehän.

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_IMG_4368_zpslw6u8zy4.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/IMG_4368_zpslw6u8zy4.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_IMG_4370_zpssq37m3yx.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/IMG_4370_zpssq37m3yx.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_IMG_4379_zpsi3adgrrf.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/IMG_4379_zpsi3adgrrf.jpg.html)

Tuo vanne on pökätty jos oikein kunnolla, hyväänen vekki ja yksi pinna on karannut vanteen läpi kantansa kanssa.
Sitten tunnistus kysymys. Mikä on etujarru pääsylinterin tyyppi? Valmistajan tiedän olevan Grimeca, mutta tyypillä/mallilla olisi helpompi etsiä osia. Etujarrukaffa kun on joskus katkennut on kahvan päästä sylinteriä jotain lähtenyt samalla karkuun, ainakaan jarrukaffan pätkä mikä multa löytyy ei yllä painamaan mäntää.

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_IMG_4385_zpsrjuwrrr4.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/IMG_4385_zpsrjuwrrr4.jpg.html)

(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_IMG_4387_zps900nzgmj.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/IMG_4387_zps900nzgmj.jpg.html)

Alemmasta kuvasta tuli huono kun järkkäri tarkensi vain etualaan.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 21, 2015, 08:14:35 ap
Soittelin eilen trafiin ja tuolla 0605 numerolla oleva ajokuntoinen mopo on ollut rekisterissä viimeksi 1997.
Kaikesta päätellen kaikki on kunnossa vaikka tuo rungonnumero vähän hassu onkin. Pitää jostakin löytää edes orkkis päätevaimennin
rekisteröinti katsastukseen, on tuo tyhjätty ja kuriton vakioputki sen verran äänekäs. Ja dataa etujarrusta kaivataan edelleen.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: mikko_koivusalo - Toukokuu 21, 2015, 08:54:13 ap
http://personal.inet.fi/surf/dirtydemon/ax/Helkama_AX.pdf (http://personal.inet.fi/surf/dirtydemon/ax/Helkama_AX.pdf)

Olisko tuosta mitään apua...?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Jani Kaasalainen - Toukokuu 21, 2015, 15:23:00 ip

Sitten tunnistus kysymys. Mikä on etujarru pääsylinterin tyyppi? Valmistajan tiedän olevan Grimeca, mutta tyypillä/mallilla olisi helpompi etsiä osia. Etujarrukaffa kun on joskus katkennut on kahvan päästä sylinteriä jotain lähtenyt samalla karkuun, ainakaan jarrukaffan pätkä mikä multa löytyy ei yllä painamaan mäntää.


Mallimerkintää en tiedä, mutta mielestäni se on sama kuin Tunturi Tiger Aquassa (Uudempi malli niistä. Vanhemmissa Aquoissa oli pyöreällä muovisella jarrunestesäiliöllä oleva, jonka varsinaiset sylinteriosan sisäkalut on silti samoja kuin kantikassäiliöisessä). Jarrusatula taas on peilikuva Aquan satulasta, mutta muistelisin että sisäkalut menee kaikki ristiin.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 25, 2015, 23:34:02 ip
Kiitokset vinkeistä.
Sillä olisin halunnut tietää Grimecan tuotenumeron että olisin voinut metsästää eBaystäkin pääsyllkkyä.
Sitten axun pakoputkeen... Tuosta omasta axusta on poistettu kuristukset ainakin paisarissa olevien hitsisaumojen perusteella ja eipä päätevaimenninkaan hiljaiselta vaikuta. Onko AX:n päätevaimennin perus tarvike vai oikein hankolaasten tekoonen? Jos koittaisi toisella vaimentimella saada mopedia vähän hiljaisemmaksi.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Kesäkuu 02, 2015, 20:29:34 ip
Postimies on ollut ahkera ja kuskannut kaikkea pientä axuun liittyvää. Italiasta tuli oikean kokoinen kaasarinkurkku SHA14-12 Dellortolle ja huutonetistä onnistuin ostamaan AX:n esitteen sekä imukurkuntiivisteen. Pakoputken ja etujarrun kun saisi sepittyä niin mopon voisi koittaa rekisteröidä. Sain Trafista selville että moponi on ollut rekisterissä tuolla 0605 runkonumerolla 1995-1997 kilvella LE-899. Tarkoitukseni on saada mopoon alkuperäinen kilpi takaisin :) Vuosimallina Trafin tiedoissa oli 1995 joka ei voi pitää paikkaansa, koska AX:än valmistus loppui käsittääkseni 1993...
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: mikko_koivusalo - Kesäkuu 03, 2015, 07:22:37 ap
Vuosimallina Trafin tiedoissa oli 1995 joka ei voi pitää paikkaansa, koska AX:än valmistus loppui käsittääkseni 1993...

Onhan se mahdollista että on myyty uutena vasta -95 ja sitä mukaa se on tullut vuorimalliksi...
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Kesäkuu 05, 2015, 23:13:21 ip
Eilen hain Maaningan kupeesta viellä yhden Axun lisää. Varaosiksi tuo menee, harmittavasti ajovaloa ei ollut tuossakaan.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Kesäkuu 25, 2015, 23:29:07 ip
Ja nyt oli puoli tusinaa erikuntoista AX:ää markilla, tiistaina hain Kauhavalta kaksi mopoa viellä lisää kun sain halvalla.
Kunhan nuo kerkiän purkamaan osiksi on takoitus tehdä yksi koko punainen ja yksi puna valkoinen kilpiin asti.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 29, 2015, 19:55:25 ip
Tallissa ollut hiljaisehkoa viime aikoina, mutta osia ja tuntumaa on tullut kerättyä senkin edestä.

AX:llä olen ajellut jonkin verran "kuutamokierroksia" lähialueen tilusteillä. Mopo tuntuisi toimivan muuten aivan ok, mutta vaihdelaatikko remonnti on pakko tehdä jossakin välissä. 2- ja 3-vaihde hyppivät pois päältä ja välillä vaihdepoljin muuttuu kovaksi ikään kuin siirtäjät jäisivät jumiin. Tätä esiintyy varsinkin pienemmälle vaihdettaessa. Kilvittää tämän kuitenkin meinaan tämän syksyn aikana viellä että kerkiääsi vähän pitempiäkin lenkkejä tekemään. Kesälomalla tein myös matkan Ylikorven fillariliikkeeseen Kokkolaan ja ostin yhtä ja toista pientä tarpeellista AX:ään.

Ässään onnistuin ostamaan puuttuneita osia huutonetistä. Kohtuullisella hinnalla sain ostettua nopeusmittarin jalkoineen ja etulyhdyn. Etulyhty on Niox merkkinen eli saattaa olla tarvikekin aivan hyvin. Alkuperäisen etulyhdyn valmistaja ja malli kun ei ole selvinnyt minulle viellä ihan kunnolla. Ässän moottori on nyt toisen mopoharrastajan hellässä huomassa ja valmistunee jossakin vaiheessa syksyn tai alkutalven aikana.

Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Elokuu 31, 2015, 19:47:33 ip
Viime lauantaina tuli puuhalapuilla ajettua Axulla kyröjoenkierros. Mopo pelasi aivan jees, mutta tuntui paikka paikoin melko tehottomalla.
Ensi talvena lienee ajankohtaista moottoriremontin tekeminen. Virtaa harrastamiseen kyllä tuli lisää kun pääsi välillä vähän ajelemaan.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Syyskuu 03, 2015, 20:58:38 ip
Sain vihdoinkin hommattua AX:än alkuperäisen käyttöohjekirjan. Sellainen tuli sopivalla hinnalla vastaan huutonetistä.
Ässän moottori on nyt remontoitu joten kotvan päästä saa syventyä mopon sähköihin joissa edellisen omistajan mukaan oli sanomista.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Syyskuu 28, 2015, 21:41:08 ip
(http://i29.photobucket.com/albums/c268/jallu69/AX%20ja%20Assa/th_temporary_zpsjjbg0x1u.jpg) (http://s29.photobucket.com/user/jallu69/media/AX%20ja%20Assa/temporary_zpsjjbg0x1u.jpg.html)

Tuossa tuo aarre nyt on, jos sitä Ässänkin mainos ja ohjekirja joskus vastaan tulisi.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Lokakuu 26, 2015, 21:59:39 ip
Ässän kasaaminen olisi siinä mallissa että tarttis saada sähkökaavio jostakin.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: matti perätalo - Lokakuu 27, 2015, 00:24:25 ap
Ässän kasaaminen olisi siinä mallissa että tarttis saada sähkökaavio jostakin.
Onko ässä:ssä sama sähkökaavio, kun raisussa. Rapapappojen sivulla oli Helkama mopedi tarvike- ja varaosaluettelo jossa pdf-sivulla 78 raisu 81- sähkökaavio. Sähköosissa ainakin mainittu raisu, kaveri ja ässä
http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_helkama/helkama_mopot_varaosaluettelo.pdf (http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_helkama/helkama_mopot_varaosaluettelo.pdf)
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Lokakuu 27, 2015, 09:12:35 ap
Pitää kokeella tuolla kaaviolla, kiitos vinkistä.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Pauli Järnström - Lokakuu 27, 2015, 21:38:47 ip
Ainakin omaan Ässääni tein ihan Raisun kytkentäkaavan ja värien mukaan johdinsarjan.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Joulukuu 01, 2015, 20:00:16 ip
Nonnii nyt on Ässästä savut otettu. Valoja en ole viellä saanut toimimaan ja koeajo on tekemättä kun ketjut puuttuu.
Nyt nekin olis ostettu, mutta reissumies elämästä johtuva aikakapeikko kotona ollessa on tehokkaasti torpannut harrastamisen.
AX:ään ostin Scatterilta samalla reissulla tiivistesarjan jos yläpään tiipparit vaihtamalla saisi jäähdytysnesteen katoamisen loppumaan.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Joulukuu 31, 2015, 23:50:59 ip
Nyt on ässä saatu ajokuntoiseksi saakka. Takavalo pitää saada viellä toimimaan ja tuon voisi käydä kilvittämässä. Lisäksi nopeusmittarin pyöritin ja vaijeri pitää uusia kunhan sopivat tulee joskus vastaan. Millaiset renkaat Ässässä on muutes ollut alunpitäen?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Simo Salmi - Tammikuu 05, 2016, 01:23:46 ap
Onko helkama muuten käyttäny tollasta pyörijää, kun itselle niin vieraan näkönen?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Tammikuu 09, 2016, 06:18:04 ap
Tuo voisi olla AX:än pyörijä...
Mittaristo on ainakin Pricol merkkinen, Ässän mittari on Huret ja pyörittäjä myös.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Tammikuu 11, 2016, 09:53:36 ap
Jyväskylän Rompepäivässä kävi joulu. Tarpeellisina tavaroina mukaan jäi tehtaan 1.5.1995 päivätty varaosakirja ja Axun räpeltämätön pakoputki jossa oli mukana huomattavasti omaa siistimpi äänenvaimennin. Muutoin tulikin yllytettyä kavereita ostamaan kaikkea turhaa  :D
Niin ja imoittauduin mä Vesijärven ympäriajoonkin, nyt on pakko saada joku kolmesta Helkamasta tai kaverilta ostettu KTM Camping kuntoon.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Huhtikuu 12, 2016, 23:53:01 ip
Vesijärveen varustautuminen aloitettu. Kävin ostamassa Ylikorvesta yhtä ja toista kilvittämiseen tarvittavaa osaa AX:ään. Nyt pitää viellä varmistaa onko alkuperäinen kilpi edelleen vapaana ja varata se konttorille. Vaikka tämä ei mikään viimesenpäälle entisöinti olekkaan tahdon ylläpitää ajokkini identiteetin mahdollisimman hyvin.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Huhtikuu 17, 2016, 15:02:03 ip
Alkuperäinen rekisteritunnus varattu konttorille. Helatorstain jälkeisenä perjantaina olis rekisteröinti käsillä. Vielläkö ohjauslukko on mopossa pakollinen ja löytyykö jostakin hyvät ohjeet Neimanin lukkosylinterin vaihtoon?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Tapio Nummi - Huhtikuu 18, 2016, 00:25:38 ap
Laitettu yv.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Huhtikuu 24, 2016, 23:07:43 ip
Selvisi tänään miksi sylinterin kyljissä on punaista vauhtisilikoonia...
Vesitila on murtunut molemminpuolin ja särät oli paikattu silkkarilla ja syylärisementillä.
Varaosamoottorista löytyi hyvä pytty jonka laitoin tilalle, jostakin syystä mopo ei enään suostu lähtemään tulille.
Muutoksia tuli sen verran että kaasari on nyt vakio, mäntä on risan pytyn kanssa ollut ja kansi vaihtui kanssa. Alkuperäisessä kannessa oli tanssinut jotain männänpäällä niin ettei kannentiiviste pitänyt vettä oikealla puolella.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Huhtikuu 30, 2016, 23:18:34 ip
Rekisterikilpi odottaa konttorilla valmiina ja kun AX nyt toimii on rekisteröintikatsastus ensiviikolla.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 07, 2016, 09:46:58 ap
Katsastus suoritettu eilen ja kaikki meni ok. Inssi oli lähinnä kiinnostunut runkonumerosta ja tyyppikilvestä, jarruista ja valoosta se vaan kysyy toimiiko. Kurvailin eilen kilven saannin riemussa 40 kilsaa ja ajetun matkan perusteella ainakin pyöränlaakerit saa vaihtaa kaikki ennen vesijärveä. Sitten pitää kanssa kokeilla varaosa keuloista löytyisikö yhtään parempia pumppuja tai koikeilla itse huoltaa yksi pari. Mopo meinaan joustaa ohjauslaakerin lisäksi teleskoopeista. Mutta on mopoilu vaan helkutin kivaa puuhaa.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Atte Isola - Toukokuu 18, 2016, 21:53:21 ip
Mitenkäs hyvin näihin axuihin saa osia? Esim. löytyykö mistään enää muoviosia (katteita)?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 19, 2016, 19:30:47 ip
Käyttö osaa löytyy viellä kohtuudella mutta katteita on lähestulkoon turha kuvitella löytävänsä ehjiä tai uusia. Käyttö lienee ollut aikoinaan niin kuluttavaa että ainakin lokasuojat ja tankin ilmanohjaimet on saaneet kipiää. Ylikorvelta Kokkolasta löytyy tankkeja ja satuloita sentään uusina ja käyttöosaakin kanssa, ko pyöräliike osti aikanaan tehtaan loppuvaraston.

Ebay:n kautta osaa löytyy kanssa koska AX:ssä olevaa Minarelli RV4 moottoria on käytetty ainakin kolmessa eri Aprilian mopossa, moottorista on myös olemassa kuusivaihteinen RV6 versio. Katteitakin olen katsellut mutta ei ole tullut vastaan, osat ovat kuitenkin tunnettujen tarvike valmistajien Cemoto ja Acerbis valmistamia. Jos jostain saisi katteiden valmistajien omat tuotenumerot saattaisi tärpätä paremmin.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Atte Isola - Toukokuu 19, 2016, 19:45:16 ip
Joo tässä googletellut koko päivän kun oon kuumeisena aikaa. Uusimmasta hankinnasta puuttuu juurikin nuo vaikeimmat, eli valokate ja takalokari :P Eli sellaisia saa tarjoilla.

Tietääkö Jukka sanoa, onko keulan liukuputkien pituus AX:ssä 535mm?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 19, 2016, 20:50:02 ip
Etuvalokatteita mulla on pari ylimäärästä, mutta ne eivät ole priimoja. Liukuputken pituudesta en ole varma.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 21, 2016, 17:03:11 ip
Mopoilin tänään melkeen 70 kilsaa. Kävin Ylistarossa Aseman Ajoneuvotapahtumassa pyörähtämässä. Hyvä sää ja hyvin onnistunut ilmoittelu oli saanut hienosti väkeä liikkeelle. Rompetorimyyjiäkin oli mukavasti mutta mitään itselle tarpeellista ei tällä kertaa löytynyt.
Satuin ajelun jälkeen hoksaamaan miksi ketjun on kiristetty tappiin. Arvelin että noon vaan venynny mutta ketjunohjain ja laahain on vaan yksinkertaasesti ajettu loppuun  ;D
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Toukokuu 31, 2016, 22:17:11 ip
Kun AX on päivähoidossa odottamassa kyytiä Classic Vesijärveen ruuvasin pitkästä aikaa Ässääkin. Vaihdoin uuden kaasuvaijerin ja alkuperäisen Maguran kaasukahvan paikoilleen. Muuten tuli hyvä mutta kaasu ei palaudu itsellään nolla kohtaan. Mahtaa olla kaasukahvanrungossa tai kaasarissa liian lyhyt säätönippa jotta luistin jousi ei vedä kaasua takaisin. Lisäksi nappasin takarenkaankin irti ja totesin sieltäkin pyöränlaakerien olevan aivan loppu. Kuskasin molemmat vanteet läheiselle autokorjaamolle laakerien vaihtoon niin saan saan kerralla hyvän. Takapyöränlaakerit kyllä lahtivät itsellään irti mutta etupyörän kanssa moisesta ei ollut toivoakaan.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Kesäkuu 05, 2016, 20:32:57 ip
Classic Vesijärvi takana ja ajamalla AX:llä reitti läpi 8) Jokin rallattava ääni moottorista rupesi kuulumaan varsinkin kun rupesi kiihdyttämään letkan vauhdista mäkiä varten. En sitten millään onnistunut äänen lähdettä paikallistamaan mutta eiköhän mopo antaudu kesän mittaan jos se on oikia vika. Vaihdepoljin jäi kanssa kertaalleen oikein kunnolla jumiin kolmoselle mutta onneksi loput pykälät rupesivat löytymään kun hetken odotteli. Kunhan ajokausi on ohi tarttee tehdä vaihteisto remontti. Nyt olis kaikkiaan 300km tälle vuotta takana.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Kesäkuu 11, 2016, 22:11:56 ip
Tänään kasasin Ässän eli laitoin renkaat takasin alle ja säädin jarrut. Koeajo lenkki sujui muuten hyvin mutta kytkin luistaa ja nopeusmittari näyttää puutaheinää. Vois kokeilla jossakin topikissa Sachsin yhteydessä mainittua apu palautusjousta vaujerin ohjurin ja kytkinvivun väliin.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Kesäkuu 30, 2016, 22:59:45 ip
Sain hommattua eBayn kautta kohtuu hinnalla 12.12 SHBA kaasarin. Onpa nyt originaalia vastaava 12-millinen "viritys kaasari" olemassa. Leimattu 89 eli on oikeinkin sopiva osa AX:ään  ;)

Mitkä muuten ovat AX:n ja Ässän etuhaaarukan stefojen mitat? Molemmat vuotavat haarukkaöljyä stefoista ja kun Vuorenmaa olisi tuossa Lapualla kätevästi lähellä voisin mittojen kanssa hakia uudet. Jatkokysymyksenä mitä öljyä suositellaan Paiolin etupumppuihin?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Atte Isola - Heinäkuu 01, 2016, 07:08:06 ap
Omaankin tarttis sopiva kaasari metsästää. Jättäis tuon ehjän alkuperäisen hyllyyn ja joku alle 15mm SHA vois olla sopiva. Mitäs eroa on muuten SHA ja SHBA?

AX:n Paiolin stefojen mitta on 30x40x7. Muistan ulkoa kun eilen just asensin omaan keulaan uudet :P Öljyksi ostin Valvolinen haarukkaöljyä. Paioli ei liene kovin tarkka öljyistä. Muistelen että aikoinaan laitoin jotain paksumpaa moottoriöljyä S1 keulaan, että sai toiminnan jämymmäksi.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 01, 2016, 09:06:53 ap
Kiitos infosta niin on helpompaa lähtiä ostoksille.
Mun mielestä SHA ja SHBA ero on siinä että SHBA:ssa on tyhjäkäyntisuutin. Mulle piisaa että tuo oma mopo kulkee vähän yli viittäkymppiä.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Atte Isola - Heinäkuu 01, 2016, 09:11:57 ap
Jaa siinä on semmonen ero. Tilasin just 15mm SHA:n. Saas nähdä miten sillä käy  :P Ei onneksi korkealta tipu, kun maksoi ebayssa posteineen 16€  ;D
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 01, 2016, 14:49:44 ip
Nettiä pläräämällä selvisi että Ässän stefat ovat 28x38x7, hassun pieni ero muutes AX:n ja ässän liukuputkien välillä.
Atte oliko tiiviste ihan perus stefa ettei ollut esimerkiksi tupla huulella.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Atte Isola - Heinäkuu 01, 2016, 22:48:13 ip
Ässässä on sitten samat kuin S1:ssä. AX:n hain ihan laakeriliikkeestä stefat pölyhuulella. Nuo 28x38x7 tilasin tuolta:

http://kartingkauppa.fi/tuotteet/38-kampiakselin-stefa-28x38x7.html (http://kartingkauppa.fi/tuotteet/38-kampiakselin-stefa-28x38x7.html)

On vähän jämäkämmät kuin normaalistefat pölyhuulella.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 02, 2016, 09:39:05 ap
Vuorenmaan setä ei arvannut myydä mulle kumpaakaan kokoa kun näki millainen stefa kyseessä. Meinas että etupään stefat on akseleille tarkoitettuja stefoja jämympiä, lisäksi ukko epäili että tavis stefa saattaa pullahtaa pois paikoiltaan kun keula ottaa iskuja vastaan.
No eiköhän Paiolin omia stefoja löydy ainakin eBaysta.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Atte Isola - Heinäkuu 02, 2016, 10:52:11 ap
Noissa molemmissa omissa oli nuo ns. normistehvat pölyhuulella. S1 oli 99% tehtaan jäljiltä, eli sellaiset lienee olleet uutenakin :) Tuo tiivistehän ei ole kovan paineen alaisena, iskarin "hydraulinen" toiminta tapahtuu alempana. No, koeajoilla viimeistään näen miten nuo toimii  :P

Juha Ollilalla on S1:ssä ilmeisesti nuo Kartingkaupan kampuran stefat kestänyt hyvin?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 07, 2016, 06:18:53 ap
Lauantaina auto kohti Oulaisia ja Piipsjärven ajoja. Eiköhän AX edelleenkin pysy nipussa.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Atte Isola - Heinäkuu 08, 2016, 00:06:55 ap
Paljonkos lurautit öljyä/putki AX:ään?

Edit: Olihan se ohjekirjassa, eli 1,2dl/putki  ::)
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 09, 2016, 19:50:30 ip
Lienee sytkäboksi kohta vaihtokunnossa...
Pientä käyntihäiriötä oli Oulaisten reissulla havaittavissa ja kerran mopo sammui lennosta lenkin aikana. Piipsjärvi kuitenkin kunnialla kierretty ja tällä reissulla tuli tälle kesää 400km AX:llä täyteen.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Juha Ollila - Heinäkuu 09, 2016, 20:15:29 ip
Juha Ollilalla on S1:ssä ilmeisesti nuo Kartingkaupan kampuran stefat kestänyt hyvin?

Jep, stefat on kestäy, mutta eivät oikein noita nykyajan öljyn luiruja pidä sisällään  ;D

Laitettiin Castrolin moottoriöljy äskettäin sisälle. 10W40 paremmalle näyttää, mutta eihän etuputketkaan olleet uudet.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 10, 2016, 14:43:38 ip
Jumankauta mä en käsitä mikä Ässän käynnisstimen akselissa voi olla väärin asennettu tai kulunut. Ongelmanahan on että kun mopo on käynnistynyt käynnistyspoljin alkaa valua alaspäin ja tarttuja ottaa uudelleen käynnistyspolkimeen, jolloin alkaa kuulua härkäräikkää muistuttava ääni.
Kokeilin jo uudella käynnistyspolkimen palautusjousella, mutta se ei muuttanut tilannetta. Pitääkö käynnistinakseli jousineen jotenkin virittää kireälle lohkossa olevaa pidätinpulttia vasten?
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Jari Vanhanen - Heinäkuu 10, 2016, 20:27:09 ip
Pultti auki ja käännät kammen ylhäältä alas (lovi menee ohi pultin). Pultti kiinni , kampi irti ja takaisin oikeeseen kohtaan, pitäisi toimia.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 11, 2016, 10:53:55 ap
Kiitokset!
Näin mä itsekkin lopulta tajusin kun irtoposkella ja kammella asiaa tutkailin.
Ässä tarvitsee enään uudet renkaat ja se olisi rekisteri kelpoinen. Hitsasin takalampunjalan takaisin runkoon kun olin saanut käynnistimen pelaamaan. Nyt palaa takatuikku hienosti ja kytkin alkoi pitämään 75W90 vaihteistoöljyllä.
Kun töikseen huoltaa lentokoneita on todella rentouttavaa puuhata mopejen kanssa lomalla 8)
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 14, 2016, 11:02:52 ap
AX:ään tuli sadepäivän ratoksi vaihdettua takapyöränlaakerit ja jarrukengät. Jos tänään nuorimmaisen päiväunien aikana tutkisi onko emäputkenlaakerin välykselle tehtävissä mitään. Inhottavaa etujarrulla vauhtia hillitessä kun emäputkenlaakeri ja molemmat teleskoopit antavat periksi. Jos edes toisen ominaisuuden saisi torpattua pois...
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 15, 2016, 00:01:50 ap
Emäputkenlaakereista tuli hyvät laittamalla vaseliinia ja kiristämällä sopivasti. Uudet Arieten valmistamat etupään stefat sain ostettua MC Scatterilta, samalla ostin litran purkin BelRayn etuhaaarukkaöljyä. Kuinkas muut on ottaneet nätyimmin kovettuneet vanhat stefat pois? Auttaisiko lämmitys esimerkiksi kuumailmapuhaltimella ettei alaputkeen jäisi työstöjälkiä.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Antti Mäki-Paavola - Heinäkuu 15, 2016, 01:07:50 ap
Joo kuumailmapuhaltimella on hyvä lämmittää alaputkea, lähtee stefa todella nätisti pois. Uuteen stefaan reilusti vaseliinia sisäkehälle ja ulkopuolelle ihan ohuelti niin se menee kutakuinkin sormin painamalla paikalleen, varsinkin jos putki on vielä hieman lämmin.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Heinäkuu 20, 2016, 23:09:21 ip
hyvillä vinkeillä työt onnistuvat mutta silti vanhat stefat olivat jesuksen tiukassa. Anyway ensimmäinen pitempi lenkki takana herkistely remontin jälkeen ja voi pojat että eroa on kuin yöllä ja päivällä. Nuin tasaisesti AX ei ole kulkenut viellä ikinä mulla ollessaan  8)
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Syyskuu 03, 2016, 11:42:57 ap
Ässä on edelleen rekisteröimättä mutta AX:llä on ajeltu sitten senkin edestä. AX sippasi kertaalleen Piipsjärvellä ja pari viikkoa sitten kävi sama homma täydestä laulusta. Hetken tuuppamisen jälkeen mopo lähti uudestaan tulille ja loppu matka kotiin sujui ongelmitta. Epäilys kohdistui CDI-boksiin ja sieltä suunnalta häikkää löytyikin. Boksin ja rungon välinen maajohto oli joskus katkennut ja korjattu hienosti erkkarilla karvat yhteen kiertämällä. Lisäksi boksin sisus oli päässyt irti kuoresta, sisusklöntti meinasi tulla kokonaan kuorestaan pihalle kun irrotin sähköliitintä. Onneksi on tullut purettua useampi axu joten omista romuista löytyi toimiva boksi ja mopo kulkee taas.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Syyskuu 03, 2016, 13:43:11 ip
Muista olla varovainen sen boxin kans! Jos tulpanjohto on irti ja polkaiset käyntiin niin se on samantien hyvästit ehjälle boxille. Yhden koululaisen AX:stä joku oli irrottanut tulpanjohdon eikä poika ollut huomannut niin boxihan pimeni.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Syyskuu 04, 2016, 11:21:53 ap
Muista olla varovainen sen boxin kans! Jos tulpanjohto on irti ja polkaiset käyntiin niin se on samantien hyvästit ehjälle boxille. Yhden koululaisen AX:stä joku oli irrottanut tulpanjohdon eikä poika ollut huomannut niin boxihan pimeni.
Tuon olin jostakin jo kuullutkin mutta kiitos muistuksesta jokatapauksessa :D Taitaa toi CDI-boksi olla yksi huonoimmin saatavia osia axuun.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Tammikuu 03, 2018, 22:38:00 ip
On ollu viimeaikoina vähän hiljaista ja ihan syystäkin. Muutin kesällä 2017 töiden takia Ylihärmästä Saarijärvelle. Muuton kipuilun ohella AX päätti katkaista ajossa männätapin lukkorenkaan ja seurauksethan olivat mitä ilmeisimmät. Mopo on siis tällä hetkellä telakalla ja kunhan rahaa moottorin entistämiseen kertyy meinaan kokeilla AM6 Minarellin CDI-puola pakettia RV4 virtalaitteiden kanssa. Ainakin Nakkilan Pyörä ja Mopo kauppaa ko boxia Axuun sopivana. Onneksi osia on jonkin verran varastossa niin on varaa leikkiä Pelle Pelotonta.

Ässä myin eteenpäin itseäni innokkaammalle harrastajalle kevät talvella 2017.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Helmikuu 16, 2022, 10:44:32 ap
Nostetaanpas aihetta pitkäääääästä aikaa.


AX on tarkoitus saada ajoon tälle kesälle niinkin itsekkään syyn, kuin oman 40-vuotissyntymäpäivän vuoksi. Moottoria tuli aikansa pyöriteltyä ja päädyin ostamaan toisen tilalle.
Otsikko: Vs: Jukan Helkama Ax ja Ässä
Kirjoitti: JukkaLaine - Kesäkuu 13, 2022, 18:36:47 ip
AX:ään tuli nassaroitua kiinni uusi Ylikorvelta lähtöisin oleva moottori. Hyvin  tuntuisi toimivan mitä parikymmentä kilsaa olen ehtinyt ajelemaan.


Nyt onkin totinen paikka kun olen mietiskellyt harrastekaluston vähentämistä. AX oli jo hukattavien listalla, mutta on toi niin hiton kiva ajettava notta en tiedä pystynkö.