Osmon lause "kuvittelin mielessäni suoran linjan..." on hyvin sanottu. Vaikka olin isän nähnyt akseleita oikovan ollessani lapsi, en siihen hommaan varsinaisesti opetusta saanut, enkä koskaan kuvitellut itsestäni isän ammatin jatkajaa. Kun sitten vuosikymmeniä myöhemmin jaavan akselia purin itselleni, oli enemmän sellanen kunniakysymys, että tämä on osattava tehdä itse. Kun akseli oli pukeilla (ennen purkamista) aloin siinä miettiä, miten se käyttäytyy, jos ei ole suora. Mielessäni laitoin ne limput kovasti pois linjasta, ja mietin, miten kellot käyttääntyisivät, mihin sojottaisi päät. Siitä alkoi rakentua kuva, mihin kohtaan ja mihin suuntaan on lyijylekaa tarjottava, jotta oikeaa.
Ei ole rakettitiedettä, mutta jonkinlaisen avaruudellisen hahmotuskyvyn vaatii, minun mielestäni, sen asian oivaltaminen. Siis kun kello on nyt vasemmassa päässä ylhäällä ja oikeassa alhaalla, ja akseli on tuossa kohtaa kiertoaan, niin mihin kohtaan ja mihin suuntaan on komennettava, että oikiaisi!
Kokemusta on sen jälkeen kertynyt yhteensä ehkä vähän yli kymmenen akselin verran, jaavoista, joistain muistakin kakstahtisista pienistä moottoreista, ja joistain enemp maastokäyttöön tarkotetuista, ei sen enempää. Eli aloitteleva amatööri, mutta jo lopetellut, en puutu enää...
jaakkovaakko taas muisteli menneitä...