Moi,
Liuottelemalla ensin ja sitten hellapuulla, jos ei kovin lujassa ole niin lähtee.
Nuo IC:n ja DKW:n ykspyttyset kolmepuolikkaat ovat mielenkiintoisia kun ovat sen 60 vuotta seisseet kuusen alla ilman tulpaa. Noissa se mäntä on pitkä ja siinä kolme rengasta joten ottaa hyvin kiinni.
Yleensä noissa vaaditaan järeitä konsteja, sylinteri toholla kuumaksi ja naftaa, petroolia ym sylinterin sisälle niin että kiehuu ja antaa rauhassa jäähtyä, niin jotain voi saada menemään sinne männän ja sylinterin väliin.
Paras konsti jos mäntä on ylhäällä, on tehdä adapteri tulpan tilalle niin että saa rasvanipan ruuvattua tulpankierteeseen, sitten vaan painaa rasvaa niin että mäntä lähtee irti, loput sitten puulla kopistelemalla. Rasvaprässillä saa kyllä semmoset voimat että jotain tapahtuu
On noita ollut semmosia että mäntä ollut niin alhaalla että siellä on kanavat auki, niin silloin tuo rasvanippakonsti ei auta.
Kerran kokeilin laippaulosvetäjällä kannen tilalle ja vaikka kuinka antoi lämpöä kahdella hitsipillillä 1000l suuttimella sylinterille ja jäähdytystä männälle, niin sylinteri katkesi kahtia.
Joskus prässissä painanunut noita IC:n ja Dekarin mäntiä irti ja vaatinut sen 25-30t ennekuin paukahtaa irti, muuta hoonauksen ja männän putsauksen jälkeen voivat vielä olla ihan käyttökelpoisia (ei toki uuden veikkaisia) vaikka on ollut noin pirun lujaa kiinni.
//Frank