Nuo amerikkalaisten jutut on monesti vähän ”erikoisia”. Joskus 40v. sitten tuli paljonkin luettua amerikkalaista alan mediaa, ja jo silloin jotkut jutut oli minusta ”outoja”. Tuokin juttu voi olla esillä vaikka kuinka kauan ja iso joukko ihmisiä jää väärään käsitykseen siitä, mitä kirjaimet MZ tarkoittaa. Tai, että RC166 on 2-sylinterinen tai, että moottorien ahtaminen ”keksittiin” 50-luvulla.
Kun tarpeeksi moni tuon ”tiedon” saa, siitä tulee totta. Vähän niinkuin ne Venäjän uutiset
Kyllähän MZ olisi sen MM:n ansainnut. Kaaden sanoi itsekin jossain haastattelussa, että loikatessaan länteen Degner ei varsinaisia salaisuuksia enää vienyt mennessään. Kyllä silloin jo aika tarkkaan tiedettiin minkälaisia nuo kilpakoneet oli ”sisältä”. Mutta paljon työtä meni hukkaan ja tuon tempauksen jälkeen moottoriurheilun määrärahat varmasti romahti. Vaatimattomilla resursseilla oli saatu paljon aikaan. Minusta Alan Shepherdin Daytonan voitto v-64 on kans semmonen tarina, että siinä on kaikki legendan ainekset. Siitä on mediassa tasaisin välein juttua. Kylmän sodan ollessa kylmimmillään oli tuo kaikenlainen kiusanteko esim rajaviranomaisten taholta aivan normaalia puolin ja toisin. ISDT-kisojakin kun oli rautaesiripun kummallakin puolella, niin joskus saattoi Brittien tai L-Saksan joukkue ja pyörät jämähtää Tsekin tai DDR:n rajalle juuri niin pitkäksi aikaa, että pelipaikalle kerkesi juuri ja juuri ajoissa. Varmasti stressaavaa. (Mikä oli tietysti tarkoituskin). Nuo tuskin oli yksittäisten rajavalvojien mielivaltaa, vaan määräykset tuli ylempää...Minä en tietenkään näitä tiedä/muista, mutta olen lukenut....