Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10
31
Ostetaan / AWO 425 JARRUPOLJIN
« Uusin viesti kirjoittanut Olli Rosengren Helmikuu 06, 2023, 20:49:56 ip »
HAKUSESSA AWO 425 JARRUPOLJIN,SUNBEAM S7/S8 VAIHDEPPOLJIN.0452118427.OLLI.
32
Entisöinti / Vs: Konservointi
« Uusin viesti kirjoittanut Petri J Kokko Helmikuu 06, 2023, 20:39:50 ip »
Taas hienoja tulkinnanvaraisia lauseita,liottaa ruostetta oikeanmoiseksi pysäyttäen(jonkun mielestä),eikö normaali ruoste siis käy jota jo on ja eihän museoajoneuvossa tähänkään asti toimivuutta saati turvallisuutta ole tutkittu
ja millä kriteereillä esim turvallisuus tutkitaan ja verrattuna mihin?
Museoajoneuvoksi hyväksytään... tai ainakin hyväksytty... vaikkahan mopon tai mp moottori umpijumissa kunhan päällisin puolin ok.
Mitäs jos näkyvillä olevat osat on kaikki jo valmiiksi himmenneet tai kromit tasaveroisesti ruostepilkuilla .... ::)
Tämähän perhana onkin helppo nakki MINIn kanssa,tasapuolisesti kulunut himmeä mopedi jossa ruostepilkkuja ym kulumaa ollen semmoinen kuin ostettaessa ja jopa tekniikkakin toimii
ja turvallisuuttakin on jarrujen muodossa....papereita vaan mapillinen ettei tarvinnut tehdä edes mitään kemiallista ruostetta,vaihto-osat yhtä huonoja kuin muutkin ympärillä ja kuvia kulumisesta.
33
Entisöinti / Vs: Konservointi
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Behm Helmikuu 06, 2023, 20:33:49 ip »
Konservoinnin lyhyt oppimäärä Tekniikan Maailmasta
Numero:
9/12
https://tekniikanmaailma.fi/auton-museokatsastus-osa-3-konservointi-ja-museokatsastus/
Sieltä löytyy linkki: Konservointiselvitys, osa 1: Auton historiatiedot (pdf 6 Mt)

Valitettavasti maksumuuri, joten ihan kaikki ei pääse nauttimaan lukuhetkistä.
Myös kaiken materiaalin tänne kopioiminen on liian työlästä.
34
Entisöinti / Vs: Konservointi
« Uusin viesti kirjoittanut Pertti Rintamaki Helmikuu 06, 2023, 20:20:45 ip »
Konservointi on huomattavasti työläämpi toteuttaa kuin entisöinti.
Jo jokaisen työvaiheen dokumentointi tuottaa mapillisen materiaalia.
Paljon helpompaa on entistellä kitillä ja maaleilla kuin alkaa kemiallisesti liottelemaan ruostetta sellaiseksi,
että patina säilyy, mutta ei etene enää.
Konservoinnissa on tarkoitus pitää ajoneuvon ulkoasu mahdollisimman tarkasti löytöhetken kunnossa, mutta tekniikka ja turvallisuus kunnostetaan. Kunnostuksessa pitää huomioida, että näkyviin jäävät pakolliset uudet osat himmennetään samalle tasolle kuin muukin pinnoitus.


Minusta konservoitu ajoneuvo on kaikkine ajan tuomisina tulleiden poikkeamiensa kanssa arvokkaampi kuin uutta paremmaksi entistetty.
Monikaan ei vaan halua nähdä sitä kaikkea vaivaa, mikä konservointiin liittyy.



35
Myydään: Osat ja tarvikkeet / Käynnistyspoljin Norton / AJS / Matchless
« Uusin viesti kirjoittanut pentti@maki Helmikuu 06, 2023, 20:20:28 ip »



Käynnistyspoljin AMC laatikkoon, siis Norton, AJS, Matchless vm 57->  Reikä 7/8" (22,22mm)


Hinta 70€ +pk  Myös nouto Helsinki


Meni tuumat sekaisin joten itselle tarpeeton.  :-\


maki.pentti((a))outlook.com


o4o,,,554II43

36
2.2. ostin Englannin Ebaysta kesäpirssiin jarrutehostimen. Postimaksu Suomeen  £16.60 ja Ebayn "import charges" £30.54
eli toimitukselle hintaa £47.14. Täällä pitäisi olla 14.2.. Saas nähdä milloin ilmestyy.
37
Entisöinti / Vs: Konservointi
« Uusin viesti kirjoittanut Petri J Kokko Helmikuu 06, 2023, 19:47:17 ip »
Tämä onkin mystinen ja mielenkiintoinen hieno sana tämä konservointi.
Käytännössä kukaan ei oikein osaa sanoa mitä se tarkoittaa käytännössä ja voiko kuka tahansa yli 30v ajopelin omistaja konservoida(tehdä siis mitä vai mitään) kuluneen laitteensa ellei halua entisöinnin kautta museorekisteriin mutta koska museoajoneuvo käsittääkseni
oltava alkuperäiskunnossa ja löydyttävä kaikki oikeanmoiset osat ja kiilltotavara,maalipuoli ja yleensäkkin kokonaisuus oltava kuten entisöidyssä ajoneuvossa mutta ehkä ei kuitenkaan ihan niin hyvä sitten  ??? siinä konservoidussa? Niinkö?

Mitä eroa on kuluneessa alkuperäiskuntoisessa,kuluneessa muutellussa mutta alkuperäiskuntoisessa tai konservoidussa ajoneuvossa vai onko ne sama asia ja millä määritellään hyväksyttävän kuluneen,liian kuluneen tai vääränmoisesti kuluneen ero vaikkapa perinteiseen museoajoneuvotasoon vai onko sellaistakaan olemassa ?

Ilmeisesti helpompaa on kun on jonkun tunnetun julkimon ex ajopeli kyseessä ,esim Irwinin Thunderbirdin ,Ahti Karjalaisen ex New Yorkerin tai vaikka Hurriganes Cissen HD:n kanssa joille voisi ajatella saavan erikoiskäsittelyn omistajansa tekemistä personallisoinnista jos aikoinaan kolhittu lommo joka tunnettu taustaltaan,vaihdettu vääränmallinen peili fanien tuhoaman tilalle ,kylki naarmuilla juhannuksesta 1971 josta juttu Hymyssä kuvin tai palanut diplomaattireikä tupakasta penkkiin ETYK kokouksen kuskauksessa tms hienoa persoonallisuutta laitteen  historiasta mutta mitäpä jos ajoneuvo on vaan vähemmän tunnetun kansalaisen ex samanmoisin "virhein"tai omistajia ollutkin tusina joukossa rikasta kuin rahvastakin eli semmoinen perinteinen kiertopalkinto jolloin tiedä kuulu Erkkikään kuka mitäkin alkuperäisestä poikkeavaa sille tehnyt ,vaan tietysti puhujasta riippuen historian voi säveltääkkin hienoksi tarinaksi omantunnon mukaan "vääränmoisia"muutoksia myöden ... :-X


Näinhän tehdään perinteisissäkin museotarkastuksissa ja lopputulos kovin vaihtelevaa entisöintimielessä,ne huonoimmat on sitten vissiin olleetkin konservoituja...

Jos minä nyt aattelisin tuon MINI mopon viedä tarkastukseen nykykunnossa=konservoituna(kun ajattelin päästä helpommalla selkosuomeksi) eli alkuperäiskunnossa mitä se onkin mutta tankissa perinteiseen museotarkastukseen liikaa maalivikaa ja muuta pientä fiksausta mutta alkuperäinen siis,vähänajettukin mutta ei se varmaan Breznevin entinen ole eikä muunkaan julkimon omistuksessa ollut saati dokumentteja miten vauriot syntyneet että pitäisi säilyttää juuri tuommoisena... :P
Kyllä minä pikkasen luulen jotta jos kuvittelee kuluneen ja selvästi jo fiksailua kaipaavan tavallisen taustan omaavan ajoneuvonsa läpäisevän museotouhut konservoinnin nimellä niin huonot kertoimet vedonlyönnissä...ellei tutut tarkastajat.

Siksipä tämä hieno sana konservointi lieneekin pitkälti kääntämätön lehti ja esiintyy teoriassa enempi kuin käytännössä.
Mitä se selkosuomeksi tarkoittaa ja voiko sitä syödä?
38
Entisöinti / Vs: Konservointi
« Uusin viesti kirjoittanut VMPK.fi Ylläpito Helmikuu 06, 2023, 19:24:57 ip »
Huimapyörän sivulta 9 lainattu teksti, tällä hetkellä ikäraja konservoinnin suhteenkulkee vuodessa 1939 ?  Missähän tämä on määritelty ?

Tässä on nyt väärinkäsitys asiassa. Museoajoneuvojen ikäraja on kolmekymmentä vuotta. Tuo vuosi 1939 viittaa Perinneajoneuvorekisteriin,johon valitaan ajoneuvoja, jotka ovat olleet Suomessa käytössä ennen vuoden 1939 loppua.
Toimitus pahoittelee sekaannusta asiassa.

Timo Eronen
Päätoimittaja
39
Motorismi / Vs: MP-23
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Kuosmanen Helmikuu 06, 2023, 18:18:33 ip »
Mikään ei säväyttänyt, niinkuin kirjoitin toisen otsikon alla. En saanut muutakuin jonkun nuha/räkätaudin, nyt on kylmä ja vilunväristyksiä.
Olisi halunnut nähdä Benelli trk 702. Italia Veronassa oli melkein samaan aikaa messut. Joten ainoa Euroopan demo pyörä on siellä, tiesin kyllä tämän mutta.
Nyt peiton alle keittoa napaan ja jotain troppia.
40
Myydään: Moottoripyörät / Vs: Kawasaki A1 Samurai 1970
« Uusin viesti kirjoittanut anssi.krank Helmikuu 06, 2023, 17:47:13 ip »
Myös tarjoukset
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10