Tämä onkin mystinen ja mielenkiintoinen hieno sana tämä konservointi.
Käytännössä kukaan ei oikein osaa sanoa mitä se tarkoittaa käytännössä ja voiko kuka tahansa yli 30v ajopelin omistaja konservoida(tehdä siis mitä vai mitään) kuluneen laitteensa ellei halua entisöinnin kautta museorekisteriin mutta koska museoajoneuvo käsittääkseni
oltava alkuperäiskunnossa ja löydyttävä kaikki oikeanmoiset osat ja kiilltotavara,maalipuoli ja yleensäkkin kokonaisuus oltava kuten entisöidyssä ajoneuvossa mutta ehkä ei kuitenkaan ihan niin hyvä sitten

siinä konservoidussa? Niinkö?
Mitä eroa on kuluneessa alkuperäiskuntoisessa,kuluneessa muutellussa mutta alkuperäiskuntoisessa tai konservoidussa ajoneuvossa vai onko ne sama asia ja millä määritellään hyväksyttävän kuluneen,liian kuluneen tai vääränmoisesti kuluneen ero vaikkapa perinteiseen museoajoneuvotasoon vai onko sellaistakaan olemassa ?
Ilmeisesti helpompaa on kun on jonkun tunnetun julkimon ex ajopeli kyseessä ,esim Irwinin Thunderbirdin ,Ahti Karjalaisen ex New Yorkerin tai vaikka Hurriganes Cissen HD:n kanssa joille voisi ajatella saavan erikoiskäsittelyn omistajansa tekemistä personallisoinnista jos aikoinaan kolhittu lommo joka tunnettu taustaltaan,vaihdettu vääränmallinen peili fanien tuhoaman tilalle ,kylki naarmuilla juhannuksesta 1971 josta juttu Hymyssä kuvin tai palanut diplomaattireikä tupakasta penkkiin ETYK kokouksen kuskauksessa tms hienoa persoonallisuutta laitteen historiasta mutta mitäpä jos ajoneuvo on vaan vähemmän tunnetun kansalaisen ex samanmoisin "virhein"tai omistajia ollutkin tusina joukossa rikasta kuin rahvastakin eli semmoinen perinteinen kiertopalkinto jolloin tiedä kuulu Erkkikään kuka mitäkin alkuperäisestä poikkeavaa sille tehnyt ,vaan tietysti puhujasta riippuen historian voi säveltääkkin hienoksi tarinaksi omantunnon mukaan "vääränmoisia"muutoksia myöden ...
Näinhän tehdään perinteisissäkin museotarkastuksissa ja lopputulos kovin vaihtelevaa entisöintimielessä,ne huonoimmat on sitten vissiin olleetkin konservoituja...
Jos minä nyt aattelisin tuon MINI mopon viedä tarkastukseen nykykunnossa=konservoituna(kun ajattelin päästä helpommalla selkosuomeksi) eli alkuperäiskunnossa mitä se onkin mutta tankissa perinteiseen museotarkastukseen liikaa maalivikaa ja muuta pientä fiksausta mutta alkuperäinen siis,vähänajettukin mutta ei se varmaan Breznevin entinen ole eikä muunkaan julkimon omistuksessa ollut saati dokumentteja miten vauriot syntyneet että pitäisi säilyttää juuri tuommoisena...
Kyllä minä pikkasen luulen jotta jos kuvittelee kuluneen ja selvästi jo fiksailua kaipaavan tavallisen taustan omaavan ajoneuvonsa läpäisevän museotouhut konservoinnin nimellä niin huonot kertoimet vedonlyönnissä...ellei tutut tarkastajat.
Siksipä tämä hieno sana konservointi lieneekin pitkälti kääntämätön lehti ja esiintyy teoriassa enempi kuin käytännössä.
Mitä se selkosuomeksi tarkoittaa ja voiko sitä syödä?