Kirjoittaja Aihe: Museossa..miksi?  (Luettu 81405 kertaa)

Heinäkuu 22, 2021, 10:40:00 ap
Vastaus #240

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 113
Moro

Hyviä nämä pari edellistä kannaottoa MUTTA jos kerrot että : ja kaikki kesän pikku ajelut hoidan tuolla niin pitäisikö sellainen ajoneuvo saada lievemmillä kriteereillä museoajoneuvoksi että siinä olisi halpa vakuutus,näissä kirjoituksissa ei ole suoraan sanottu että sen halvan vakuutuksen takia mutta luulen että se on ollut kaiken takana.

Suomessa on omat säädökset ajoneuvon museorekisteriin saamiseksi ja muissa maissa omansa,Suomessa kun ollaan niin kun on ajoneuvosta puhe niin aina kaikki maksaa,museoajoneuvolla ajo ei mutta sen sellaiseksi saaminen maksaa niinkuin muuallakin ja näitä museoajoneuvoksi saamisen kriteereitä ei pidä mennä muuttamaan vaan jopa kiristettävä niin että ne kaikki olisivat todella sellaisia kuin pitäisi mutta kun niitä tarkastajia on näemmä myös tosi tietämättömiä niin mitäs teet (museossa miksi).

Harrasteajoneuvo on eri asia ja niiden katsastus ja vakuuttaminen myös eikä niitä pidä sekoittaa museoajoneuvoihin mutta ehkä niiden vakuutus voisi olla halvempi mutta taas tullaan siihen valvontaan.


Vakuutuksista ei ole kiinni. Kerran vuodessa tulee lasku ja sen kun maksaa saa ajaa koko kesän. Ja koko talven. Ei ole mitään muuta syytä muuta kuin se että pysyis tässä harrastuksessa sellainen motivaatio pitää noita vanhoja vehkeitä ja painia niitten kanssa ja metsästää osia. Nämä kun ei ole mopoja vaan nimenomaan niitä harrasteajoneuvoja. Mutta olkoot kuinka vaan. Tämä on vaan minun mielipiteeni
Solifer 10 1969 "Laura"

Heinäkuu 22, 2021, 10:42:12 ap
Vastaus #241

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5741

Vakuutuksista ei ole kiinni. Kerran vuodessa tulee lasku ja sen kun maksaa saa ajaa koko kesän. Ja koko talven.

Kun laittaa vakuutukset suoravelotukseen, niin ei tarvitse miettiä edes niiden hintaa...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 22, 2021, 10:51:16 ap
Vastaus #242

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 587
Suomessa on paljon ajoneuvoja, jotka näyttävät museoajoneuvoilta olematta kuitenkaan sellaisia lain tarkoittamassa hengessä. Oleellisinta tässä Solikan tapauksessakin lienee, että tuollaisessa muodossa niitä ei ensimmäistäkään ole Bensowin tehtaalta maailmalle lähtenyt. Museoajoneuvoa ei kannata nykytilanteessa ilman asiantuntemusta ryhtyä ostamaan pelkän museoajoneuvostatuksen perusteella. 

Heinäkuu 22, 2021, 12:01:38 ip
Vastaus #243

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 718
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tämä on Top 1 aihe täällä ja mikäli tähän ketjuun kortensa kantaa niin vastaa muukin kuin kaiku eli mitä se sitten tarkoittaa selkosuomeksi itse kullekkin tämä museoajoneuvoaate ja se status miksi se 2 tai
4 pyöräinen ei muka museoajoneuvo olisi koska on vanha ja suurinpiirtein sinnepäin kaukaa katsoen ja huonossa valaistuksessa?
Minusta henkilö jolle riittää  ajopelin vanha ikä ja toimivuus osilla kuin osilla sekä  tavoitteena vakuutusmaksu 30e vuosi ei oikein vakuuta aatemaailmallaan mitä museoajoneuvo ideana alunperin.
Toisaalta en ymmäärrä pultinkantojen syynäystä  tai  osan iän määrittämistä valmistenumeron perusteella juuri ko laitteeseen kelvolliseksi mikäli se on samanmoinen kuin pitääkin ym niuhotusta ja mitä hankalampi tapaus
kysessä harvinaisuudellaan löytääkkin korvaava parempikuntoinen/ juuri oikeanmoinen osa,hyväksyn pikkasen erimoisenkin esim "vuotta uudemmasta tai vanhemmasta",tokko se maailmaa romahduttaa keneltäkään.
Kilikakalikromeja tokko miltään tehtaalta tullut uutena ja jos niin esitteistä löytynee kuvia jne moisista kuin muistakin yksityiskohdista...jos viitsii etsiä eli on oikeasti kiinnostunut asiasta.
Tunturi+Solifer osastot kuuluu niin helppoihin tapauksiin mielestäni saada kelvollinen museoajoneuvo aikaiseksi kohtuudella ettei nokankoputtamista.
Minusta hienosti entisöidyillä museoajoneuvoilla tulee hienon sään kilometrejä niin maltillisesti ettei se pitäisi kenellekkään ongelma oleman,edes naapureille.

Ongelmana minusta enempikin nämä liian nykyaikaiset museo mp:t joilla voi kylläkin ajaa melkein kuin nykypyörillä ja moisia hyväkuntoisia löytyy ken semmoisia haluaa,valinnanvaraa ainakin piisaa.


Museointikin helppo nakki ,eipä niistä turhan paljon yksityiskohtia näe eli karkeasti jos peitemuovit ehjät ja vaimennin ei kovin tuning niin "thats it.."

Ikävä juttu taas sohaista ampiaispesään mutta olinpahan taas eilen tuossa pienehköllä mutkaisella asfalttitiellä hikifillaroimassa missä pari japanilaista "mustakilpistä" kyykkypyörää veti peräkanaa.... piiiitkääään ...  tuplalakua kunnon kuminkäryn jäädessä jälkeen leijumaan kuin ennenmuinoin jenkkiautoilla ja mikäs siinä
kun intoa+tehoa piisaa ja kumiahan löytyy kaupasta mutta onko moinen sitten aatteeltaan museoajoneuvon harrastamista ja mikähän perusmotiivina museointiin,siihen ottakoot jokainen kantaa itse.
Oisko ollut vaan jäykkä kytkin ,hirttänyt kaasu tai luikkaat kumit :angel: mutta en hurraisi museoajoneuvon ilosanomaa julistavana mainoksenakaan maallikolle tai viranomaisille.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2021, 20:18:57 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 22, 2021, 12:10:31 ip
Vastaus #244

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 113
Ja tuo omanikin on ostettu ihan vaan heräteostoksena hyvän kuntonsa ja melkein orkkikseen ulkomuodon vuoksi, sekä soittamisen jälkeen riitti mulle pelastamiseen tieto että menee jalostukseen. En sen paremmin miettinyt onko harvinainen vai ei mutta taitaa olla kahden käden sormissa kilvelliset ja kilvettömiä on kolmisenkymmentä mulla tiedossa. Se että nämä harrastajat saisivat pidettyä loput Laurat hengissä ja saisivat kilpiin ja liikenteeseen soisin heille harrasteajoneuvostatuksen. Samoin kuin kaikille muillekin näitten vehkeitten kanssa pelaaville.
Solifer 10 1969 "Laura"

Heinäkuu 22, 2021, 12:23:50 ip
Vastaus #245

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5741
Museoajoneuvoa ei kannata nykytilanteessa ilman asiantuntemusta ryhtyä ostamaan pelkän museoajoneuvostatuksen perusteella. 

Jos ostaa museoajoneuvon ja kokoontumisajossa tullaan sanomaan, että vie tuo romu pois, koska ei se ole museoajoneuvoa nähnytkään, niin kenen on syy.
Voiko syyttää myyjää petoksesta?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 22, 2021, 19:00:21 ip
Vastaus #246

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1539
Museoajoneuvoa ei kannata nykytilanteessa ilman asiantuntemusta ryhtyä ostamaan pelkän museoajoneuvostatuksen perusteella. 

Jos ostaa museoajoneuvon ja kokoontumisajossa tullaan sanomaan, että vie tuo romu pois, koska ei se ole museoajoneuvoa nähnytkään, niin kenen on syy.
Voiko syyttää myyjää petoksesta?
Kyllä voi ja niin on käynytkin takavuosina erään moottoripyörän kanssa.
Eriasia sitten on, selviääkö oikeudessa, kuka on syyllinen.
Tarkastajan selustan turvaa lausuntokaavakkeen takapuoli, jossa kerrotaan omistajan allekirjoituksellaan
vakuuttavan antamiensa tietojen oikeellisuuden.

Heinäkuu 22, 2021, 19:07:25 ip
Vastaus #247

OlliJappinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 39
  • datsun tuning clarion 84 myyytävänä 40 kuluineen k
joku vuos sitte oli kova riita bmv-emv museokaupoista,siitä oli muistaaksensi juttu auto-retro motossa,mainio lehti.

Heinäkuu 22, 2021, 19:31:38 ip
Vastaus #248

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5741
Eihän siitä ole petossyyte kovin kaukana, jos ajoneuvo museorekisteröidään sen takia, että saadaan sen arvo nousemaan.
Miten se eroaa esim. väärennetystä taulusta?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 22, 2021, 21:48:24 ip
Vastaus #249

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 231
Museoajoneuvoa ei kannata nykytilanteessa ilman asiantuntemusta ryhtyä ostamaan pelkän museoajoneuvostatuksen perusteella. 

Jos ostaa museoajoneuvon ja kokoontumisajossa tullaan sanomaan, että vie tuo romu pois, koska ei se ole museoajoneuvoa nähnytkään, niin kenen on syy.
Voiko syyttää myyjää petoksesta?

Eikö nykyään kokoontumisajoissa saa/voi olla muilla kuin museoajoneuvoilla.🤔

Heinäkuu 23, 2021, 10:32:46 ap
Vastaus #250

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5741
Museoajoneuvoa ei kannata nykytilanteessa ilman asiantuntemusta ryhtyä ostamaan pelkän museoajoneuvostatuksen perusteella. 

Jos ostaa museoajoneuvon ja kokoontumisajossa tullaan sanomaan, että vie tuo romu pois, koska ei se ole museoajoneuvoa nähnytkään, niin kenen on syy.
Voiko syyttää myyjää petoksesta?

Eikö nykyään kokoontumisajoissa saa/voi olla muilla kuin museoajoneuvoilla.🤔

On toki, mutta idea olikin siinä, että omasta ja tarkastajan mielestä museoajoneuvo, mutta suuri raati eri mieltä.

Jatketaan aihetta.
Onko museoajoneuvon ostajalla oikeusturvaa museoajoneuvotarkastajiin ja organisaaitoon nähden?
Kuitenkin siitä toimenpiteestä tietääkseni raha vaihtaa omistajaa.

Jos ostaa museoajoneuvon ja vie sen museotarkastajalle, joka ovelta jo huikkaa, että ei kannata, niin laittaako järjestö sen aiemman museotarkastajan pois viralta vai onko muita sanktioita olemassa?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 23, 2021, 11:26:33 ap
Vastaus #251

Jari Ukonsaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 67
  • Soliferisti
Miusta tuo em. solikka näyttää ihan museovehkeeltä.
Mutta mie en tiedäkkään solikan tarakan taivutuskulmaa tai pakoputken lämpösuojan reikien halkaisijaa...

Pikaisella katsannolla tässä muutama pointti tähän:

Väärä malli (TS)
Väärä vuosimalli
Väärät värit ja tarrat
Lisäksi nämä väärästä moposta:
Jalkatapit
Jalustin (jousi uupuu)
Pakoputki ja lämpörauta
Etupään putket
Takaiskarit
Takavalon lasi
Työkalukotelon kansi irtaallaan (!) pakopuolelta, ei saa kiinni kun väärä pakoputki paikalla
Sähköjohtojen liitin väärä
Kansi maalattu
Jarruvalokytkin uupuu
Penkki ei ole kunnossa

Nämä kaikki olisi korjattavissa ja oikeilla osilla tehtävissä.

Nämä kuvista siis pikaisesti katsottuna. Mopohan on ihan siisti jne mutta ei missään nimessä museorekisteriin pitäisi päätyä vai oletko edelleen erimieltä?

Heinäkuu 23, 2021, 11:49:18 ap
Vastaus #252

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Jos tuo on TS (eikä viimeisiä SM:iä), niin sitten myös etulokari on väärä. Pitäisi olla valkoinen muovilokari.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Heinäkuu 23, 2021, 11:49:55 ap
Vastaus #253

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5741
Miusta tuo em. solikka näyttää ihan museovehkeeltä.
Mutta mie en tiedäkkään solikan tarakan taivutuskulmaa tai pakoputken lämpösuojan reikien halkaisijaa...

Pikaisella katsannolla tässä muutama pointti tähän:

Väärä malli (TS)
Väärä vuosimalli
Väärät värit ja tarrat
Lisäksi nämä väärästä moposta:
Jalkatapit
Jalustin (jousi uupuu)
Pakoputki ja lämpörauta
Etupään putket
Takaiskarit
Takavalon lasi
Työkalukotelon kansi irtaallaan (!) pakopuolelta, ei saa kiinni kun väärä pakoputki paikalla
Sähköjohtojen liitin väärä
Kansi maalattu
Jarruvalokytkin uupuu
Penkki ei ole kunnossa

Nämä kaikki olisi korjattavissa ja oikeilla osilla tehtävissä.

Nämä kuvista siis pikaisesti katsottuna. Mopohan on ihan siisti jne mutta ei missään nimessä museorekisteriin pitäisi päätyä vai oletko edelleen erimieltä?


Kuten sanoin, minusta solikka NÄYTTÄÄ ihan museovehkeeltä.
Sanoin myös, että en tunne tuotetta, joten olisin potenttiaalinen petoksen uhri.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2021, 18:01:19 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 23, 2021, 14:58:28 ip
Vastaus #254

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
Kyllä mielestäni olisi hyvä olla prätkässä edes päävärit alkuperäiset. Tyyliin että jos on ollut äänenvaimentimet tai runko hopeanvärinen, niin sitten olisi eikä katsasteta mustilla äänenvaimentimilla tai mustalla rungolla.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.