Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 306084 kertaa)

eilen kello 00:25:45
Vastaus #2880

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 346

 No et oo sitten kumminkaan ostanut sähköautoa jos se täyttää sinun tarpeet ja se on kaiken lisäksi vielä erinomainen kulkuväline tähän päivään?

Nykyinen ajoneuvo on 16 vuotta vanha, yli 300 000km ajettu bensaooppeli.

Uudessa autossa, riippumatta sen käyttämästä "polttoaineesta" minua hirvittaa se yksi kulu, jota en suostu maksamaan.
Se kulu on arvonaleneminen.
Sähköauton yhden vuoden arvonalenemalla kustannan nykyisen autoilun kokonaan (auto, polttoaineet, verot vakuutukset, huolto ja korjaukset).
Koska minulla ei ole vaihtoautoa, joutuisin sitomaan uuteen autoon aivan liikaa pääomaa, joka olisi sitten muualta pois.
Joten en vaihda pääomatuloja ihan vielä sähköautoon.


Juuri näin, sama tilanne.

Olen juuri vaihtamassa Omegaani toista konetta, maksoi 450,- euroa. Vaihtotyöhän ei mitään maksa kun itse teen :) Sillä on kilometrejä vielä edessä sen verran, mitä ehkä enään tulen ajamaan.

Aika monta tonnia pitäisi maksaa, että saisin edes yhtä hyvän uudemman auton. Omegasta (CD varustus) ei oikeastaan puutu muuta kuin ajonvakautus uudempiin verrattuna, eikä 2.0 16V Ecotec kuluta kuin 7 - 9 litraa/km. Ja kyyti on vakaata ja hiljaista...
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

eilen kello 07:13:44
Vastaus #2881

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7783
  • Nuolija Kuopijosta
Mulle on ihan yks haelee ajjaako muut immeiset vanahalla Viiatilla vae uuvella Verrarilla, ja toemiiko ne sähköllä vaeko juoksevalla polttoaeneella.
Ite oesin valamis sijottammaan huomattavan summan (minun mittakaavassa) tämmöseen kahenohjattavvaan kulukimeen, nii että loppus ne Rouvan ussein toestuvat ohjeet "kato vähä minne ajat".  ::)

eilen kello 08:16:27
Vastaus #2882

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1218
Tehdään nyt komia ja raju yleistys ja jaetaan auton ostajat kolmeen ryhmään:
ekaksi on ne jotka ostaa uuden auton ja ajaa sillä sen kolme neljä vuotta 70 - 100 tonnia, aikamoinen arvon alemenmis kulu mutta ei juuri muita kuluja on takuu ja ehkä ekat huollot hinnassa mukana uudet renkaat alla, teoriassa aika kallista mutta kun on kerran päässy uuteen kiinni tasanen lainan lyhennys joka kuukausi,
sitten on se seuraava/sitä seuraava joka ajaa sen 100 - 200 tkm välin, arvon aleneminen on laantunut mutta sitten menee jo jarrulevyä pakoputkea akkua jakohihnaa ja muuta kulutusosaa aika kallista helpottaa jos tekee ite
sitten on se kolmas - neljäs - viides jota ei haittaa että mallisarja on pari pykälää vanha ja joka ajaa sen 200+, arvon aleneminen vaatimatonta mutta riskinä kaiken näköstä vaivaa pitää vähän hitsaa saattaa tulla monen näköstä vikaa voi mennä konetta tai laatikkoa mutta hyvällä tuurilla pärjää mainiosta ja edukkaasti sen parempi mitä enemmän pystyy itte hoitamaan ja tekemään, nopea nousu kolmos ryhmästä ykköseen on sen verran kallis siirto että ottaa vuosikymmenen/iä

itte olen tossa kolmosryhmässä ja siinä on nyt huolena että mitä tapahtuu 10 vuoden kuluessa, jos esim. noita hybridejä myydään kolmas osa autoista niin miten niitten akut on 10 vuoden päästä maksaako ne vielä kymppitonnin vai toimiiko markkinatalus ja hinta putoaa vai poisttuuko ne väsynyt akkuset liikenteestä, siinä on meinaan vaarana että puhtaasti bensa yms. autojen hinnat nousee pilviin kun käytettyjä ei ole tarpeeksi, vai puretaanko hybrideistä akut pois ja jollain veromaksulla ne koodataan akuttomiksi, toki voi omalle kohdalle olla että ei ole korttiakaan kymmenen vuoden päästä, jos olis viksu ostais mahd. vähän ajetun uusimman mahdollisen D5 volvon ja sen kanssa kohti auringonlaskua . . ..

eilen kello 08:59:33
Vastaus #2883

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10622
Jos noista romutuspalkkioista rupeaa tulemaan jatkuva käytäntö-
se kolhaisee oikein halpaa autoa tarvitsevia kun se "tonniluokka" ostetaan
varakkaampien toimesta pois ja laitetaan jemmaan sitä palkkiota odottamaan.

Kyllä se vaan usealle eläkeläisellekin tulee vastaan tuosta kakkosluokasta kolmoseen
siirtyminen- semmoisia eläkkeitä useimmat ovat saaneet tässä kovassa
maailmassa kerrytettyä itselleen.

Voipa joku pudota suoraan ykkösestä kolmoseen,kun se työsuhdeauton avaimet
kädestä on pudotettava...

Nythän vielä voi helpostikin ostaa onnella ja mikse hiukka taidollakin halvan ja toimivan
ajopelin. Pikkuisen huoltoa- ja taas mennään.

Onneksi ei tarvitse naapurin kateellisuutta varjella näissä autoasioissa.

Vaan en usko,että noiden hybridien -ja etenkään täyssähköjen- kanssa enää helpolla onnistuu "tonniluokan
autoilu" ,kun niillä alkaa olla kymmenenkin vuotta ikää. Vaan näkee sen sitten,kuka näkeekin.

t. Markku

eilen kello 09:07:26
Vastaus #2884

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 679
itte olen tossa kolmosryhmässä ja siinä on nyt huolena että mitä tapahtuu 10 vuoden kuluessa, jos esim. noita hybridejä myydään kolmas osa autoista niin miten niitten akut on 10 vuoden päästä maksaako ne vielä kymppitonnin vai toimiiko markkinatalus ja hinta putoaa vai poisttuuko ne väsynyt akkuset liikenteestä, siinä on meinaan vaarana että puhtaasti bensa yms. autojen hinnat nousee pilviin kun käytettyjä ei ole tarpeeksi, vai puretaanko hybrideistä akut pois ja jollain veromaksulla ne koodataan akuttomiksi, toki voi omalle kohdalle olla että ei ole korttiakaan kymmenen vuoden päästä, jos olis viksu ostais mahd. vähän ajetun uusimman mahdollisen D5 volvon ja sen kanssa kohti auringonlaskua . . ..

Sitähän me ei tiedetä mikä on pelkän bensa-autoilun tilanne ylipäätään 10v kulutua.
Kuinka kallista bensa on ja missä sillä saa ylipäätän ajaa. Kuka sillä saa ajaa ja millä perusteella.

Nämä on kaikki kiinni ilmastopolitiinkan konjunktuureista ja rirektiiveistä.

eilen kello 09:16:50
Vastaus #2885

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10622
Arvata sentään aina voidaan. Eikä se arvauksen tulos mieltä ylennä.

Taitaa tulla kilometriverot,tiemaksut,ruuhkamaksut...käyttövoiman lisämaksut,
polttoaineen hinnankorotukset ja lisämaksu siihen, vihervero, paheksumisvero...

Juu- ei mahda muuttua halvemmaksi. Yksityisdieselit on varmaan silloin jo kokonaan kielletty.

t.Markku

eilen kello 09:19:24
Vastaus #2886

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3958
Moro

Minä näen ainoana hyvänä puolena yhdistelmäautossa sen pienen käyttömaksun.Onko yhdistelmäauto toimiva sen jälkeen kun patteri on vanhentunut siitä en ole kuullut mutta sen hyvät puolet haihtuvat marmoritiskille sen jälkeen kun on sen patterin vaihdon aika ellei autoa sitten voi käyttää kuihtuneella patterilla ilman sita autuaaksi tekevää yhdistelmä toimintoa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

eilen kello 09:30:55
Vastaus #2887

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10622
Noin se on.

Tokkopa se yhdistelmäauto- siis hybridi- ainakaan yksinkertaisempaa
tekniikkaa on kuin  vaikkapa v. 2000 Opel Astra,joita näkee vieläkin liikenteessä
joka päivä- ja näkee vielä kauaan,kunnes ovat ruostuneet pois ja jämät
joutuneet paaliin.

Tekniikan suhteen ne kyllä silti pelaisivat.

t. Markku

eilen kello 09:59:51
Vastaus #2888

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3919
  • Moukka
Minulla on työ että suurimmaksi osaksi myös muussakin käytössä tonnaripaku, eli tonnin kantavuus luokan paku.
 Vaihtoehtoja ei oikein ees ole tuossa kantavuus luokassa, käyttövoimansa suhteen. Diesel.
 Noita pakuja on aika paljon, ja ne on enimmäkseen työkäytössä, ja niillä yleensä ajetaan myös paljon. Eikä ne ajot ole pillurallia.
 Siinä sitä sitten ihmetellään että millä kuljetaan. Aivan kaikki kuluttajat tulee maksamaan ne kohonneet käyttömaksut, koska yritystoimintojen kulut kasvaa. Sen maksaa sitten myös sähköautoilijat. Hieno inflaatio kierre, jota tuskin kukaan haluaa?
 Eipä siinä. Kyllä minun selkäranka ja moraali kestää tökätä ne kohonneet kulut ja hinnat, ja vieläpä pienen lisukkeen kanssa siihen asiakkaan loppulaskuun.


Saati sitten raskas liikenne. Sieltä voi tulla vähän rajumpia rahtikulumaksuja eteen.  :o
 Tai jätetään ne kuljetukset itä eurooppalaisten hoidettavaksi? Saasteettomasti.  :)
« Viimeksi muokattu: eilen kello 10:02:47 kirjoittanut tuomo jylha »

eilen kello 10:05:14
Vastaus #2889

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3958
Moro

Muistan tässä taannoin huomanneeni otsikon että tuolla suuren valtameren tois puol ovat patteriauton käyttäjät siirtymässä takaisin tavanomaisilla käyttövoimilla varustettuihin autoihin.
En lukenut artikkelia joten oliko artikkelissa mainittu syytä moiseen tekoon?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

eilen kello 10:28:54
Vastaus #2890

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10622

eilen kello 10:40:39
Vastaus #2891

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3958
Moro


Lainaus
vaihtoivat polttomoottoriautoon siksi, että lataaminen tuntui hankalalta tai kodin tarjoama latausteho oli vähäinen

Jos tämä on syynä niin voiko jenkkilän 110 V:n sähköjärjestelmä rajoittaa lataustehoa alemmaksi kuin meidän 230 V:n järjestelmä?
Onko siellä yleiset laturit ja latauksessa käytettävät APP:it vielä heikommassa hapessa kuin täällä vai mikä niissä latauksissa immeisiä risoo niin että pitää vaihtaa museoautoihin?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

eilen kello 10:48:54
Vastaus #2892

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 578
Moro


Lainaus
vaihtoivat polttomoottoriautoon siksi, että lataaminen tuntui hankalalta tai kodin tarjoama latausteho oli vähäinen

Jos tämä on syynä niin voiko jenkkilän 110 V:n sähköjärjestelmä rajoittaa lataustehoa alemmaksi kuin meidän 230 V:n järjestelmä?
Onko siellä yleiset laturit ja latauksessa käytettävät APP:it vielä heikommassa hapessa kuin täällä vai mikä niissä latauksissa immeisiä risoo niin että pitää vaihtaa museoautoihin?

Teslan kotilatauasemia myydään siellä kaikenkokoisia. 100A sulakkeilla taisi olla isoimmat hätäisimmille. Mutta 100 km tarvitsema energia on siellä ihan sama kWh määrä kuin täälläkin.

eilen kello 10:50:54
Vastaus #2893

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10622
Onkohan niillä jo niin paljon noita ladattavia,
ettei kukaan enää niistä kateelliseksi tule? ;D

Museoauto sentään on eri peli...Oikeat moottorit ja kaikki.
Sitäpaitsi- polttoaine on edelleen jenkkiässä niin halpaa,ettei
tuo sähköllä ajelukaan kai siksi kiinnosta siellä?

Vaan tilanne on muuttumassa,jos uusi pressa saa vihreän siirtymän aikaiseksi.

t. Markku

eilen kello 11:02:03
Vastaus #2894

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1447
Mulle on ihan yks haelee ajjaako muut immeiset vanahalla Viiatilla vae uuvella Verrarilla, ja toemiiko ne sähköllä vaeko juoksevalla polttoaeneella.
Ite oesin valamis sijottammaan huomattavan summan (minun mittakaavassa) tämmöseen kahenohjattavvaan kulukimeen, nii että loppus ne Rouvan ussein toestuvat ohjeet "kato vähä minne ajat".  ::)

Paapan -61 kakstahtisaabin hanskalokeron kannessa oli iso keltainen tarra, jossa luki "KUUNTELE VAIMOSI OHJEITA, AJA SILTI OIKEIN"