Kirjoittaja Aihe: honda cb 500-74  (Luettu 7221 kertaa)

Kesäkuu 17, 2021, 18:49:40 ip
Luettu 7221 kertaa

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
hankin aloittelijana honda cb 500 vuosmallia 74.Pestiin kaasarit ultraäänipesussa, vaihdettiin vähän tiivisteitä ja kohot+ vielä tulpat.Kaasarit vuoti pesun jälkeen.kävi eilen kun unelma tänään huomasin että öljyä ei kovin paljon lisäsin n litran 10w40 täyssynteettistä.Sen jälkeen rupes käymään huonosti, pärisee kierroksilla ja välillä öljypainevalo vilkkuu tyhjäkäynnillä..kaasua -sammuu..Mitä tehdä?

Kesäkuu 17, 2021, 20:29:38 ip
Vastaus #1

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
hiffasin...just, aivan liian paljon öljyä!?, voiko olla muuta?

Kesäkuu 17, 2021, 20:50:13 ip
Vastaus #2

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1468
Ellei opasta vielä ole, kannattaa sellainen ehdottomasti hankkia.
Esim https://www.alfamer.fi/moottoripyorat-ja-monkijat/5397-honda-cb350-550-fours-1972-78.html
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Kesäkuu 17, 2021, 21:11:46 ip
Vastaus #3

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
kiitos vinkistä, hankitaan!!😊

Kesäkuu 17, 2021, 21:17:22 ip
Vastaus #4

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
jess,kirja tilattu!👍...on ollut tuskainen kevät kun olen osia metsästänyt ulkomailta ja kun ei itse tiedä/osaa niin on alussa haasteellista..Kitos!!

Kesäkuu 17, 2021, 21:20:57 ip
Vastaus #5

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1276
Ei liity oireisiin mutta mitä öljyä lisäsit?

Kannattaa käyttää nimeomaan märkäkytkimelle tarkoitettua öljyä.
Väärällä öljyllä saa kytkinlevyt pilalle.

Vähän koulukuntakysymys mutta monet taitavat olla sitä mietä, että tuon aikakauden koneeseen kuuluu mineraaliöljy.

Jos öljy oli vähissä niin tuskin litran lisäämisellä saa käyntihäiriöitä aikaiseksi.
Itseasiassa vaikea keksiä syy-yhteyttä öljyn lisäämisen ja käyntihäiriön välillä.

Kesäkuu 17, 2021, 21:28:02 ip
Vastaus #6

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1401
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Laita viestiä mitä osaa tarvitset.Löytyy kaasareita,kaasarin korjausarjoja ,kärjettömiä sytkiä ym

Kesäkuu 17, 2021, 21:34:12 ip
Vastaus #7

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1468
Ja jos et tiedä, mitä öljyä koneessa on, niin ne kannattaisi nyt vaihtaa.
Ohjeita löytyy vain juutuubista: https://youtu.be/XcfrRCbC-6M
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Kesäkuu 18, 2021, 00:30:16 ap
Vastaus #8

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2375
https://www.manualslib.com/brand/honda/motorcycle.html

Tuosta linkistä kaivat Owners manualin ja Service manualin ja alat opiskelemaan.

Hondissa kun tarkistetaan öljytasoa, niin mittatikkua ei kierretä pohjaan vaan kuivattu tikku asetellaan "huulille" kierteen alkuun. Vaihda moottoriin mineraali moottoripyörä öljyt, jossa on kytkimen lisäaine.

Kesäkuu 18, 2021, 10:37:49 ap
Vastaus #9

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 315
Juu tikkua ei kierretä pohjaan, ja kannattaa lähes vatupassilla mitata myös pyörän kallistus :) Mittatulos on hyvin herkkä pienellekin kallistumalle sivusuunnassa. Vanhassa saattaa olla esim vähän vääntynyt/kulunut keskiseisontatuki yms ettei pyörä ole enää tuella aivan suorassa. Moottoripyöräöljyä juu niin kytkimelle varmempi, vaikka ei silloin 70-luvun alussa tainnut mitään mp-öljyjä vielä olla erikseen ja tuon ikäiseen laittaisin mineraalia minäkin.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(2), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Kesäkuu 18, 2021, 10:43:19 ap
Vastaus #10

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
ok,kiitos tosta, vaikuttaisi siltä että valtaosa sitä mieltä että täyssynteettinen pois ja mineraaliöljy tilallle!?

Kesäkuu 18, 2021, 10:48:41 ap
Vastaus #11

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
hitsi sentään!..Stormin sivuilla ne sanoo että mineraaliöljy ei sovellu märkäkytkin-moottoripyöriin(valtaosa japsipyöristä)... :-\ ?!

Kesäkuu 18, 2021, 10:56:51 ap
Vastaus #12

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 315
hitsi sentään!..Stormin sivuilla ne sanoo että mineraaliöljy ei sovellu märkäkytkin-moottoripyöriin(valtaosa japsipyöristä)... :-\ ?!

Kyllä se soveltuu, Hondan oma öljy etenkin. Ei 70-luvulla edes tainnut muita olla kaupan kuin mineraaliöljyjä. Stormin pojat puhuu 2000-luvun pyöristä, ja siinäkin vähän väärässä. 70-luvun koneiden toleranssit eivät välttämättä ole ihan 2000-luvun tasoa, täyssyntty menee läpi sieltäkin mistä ei tarttis, esim. männän ja sylinterin välistä. Toki öljy on sellainen aihe, että mielipiteitä on lähes yhtä monta kuin kuskiakin.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(2), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Kesäkuu 18, 2021, 10:59:34 ap
Vastaus #13

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
ok,no niin..kyllä mä rupeen olee vakuuntunut että mennään mineraaliöljyllä!..tänx! :)

Kesäkuu 18, 2021, 11:00:53 ap
Vastaus #14

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
onko niissä vielä paljon valinnanvaraa?..mikä ois hyvä?