Kirjoittaja Aihe: honda cb 500-74  (Luettu 5861 kertaa)

Kesäkuu 25, 2021, 09:22:59 ap
Vastaus #60

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
ok, no niin, katsotaan mitä itse uskallan lähtee tekemään.Kiitos kovasti taas ja mukavaa juhannusta kaikille!

Kesäkuu 29, 2021, 07:03:26 ap
Vastaus #61

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
No niin...vaihdoin kaikki tulpat + öljyfiltteri ja rupes käymään taas hyvin mutta reilun 20 km ajon jälkeen rupes taas käyttäytyy kuten se teki ennen kun ei käynyt kaikilla pytyillä.
Pärisee eikä oikein ota kierroksia....kaveri sit kysyi että onko oikeat tulpat?Hän oli jostain napannut että pitäisi olla  DR7ES...koneessa on edellisten tulppien mukaan vaihdettu ja ne ovat DP6ES!..
Ja nyt on siis tilanne se että kohta se ei taas käy kaikilla(tuntuu siltä)..täytyy käydä opiskelemassa mitkä ne tulpat oikein pitäisi olla.

Kesäkuu 29, 2021, 07:14:14 ap
Vastaus #62

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Hemmetti!, manuaalissa lukee että pitäisi olla ngk D-7ES tai denson X-22ES!!...mä oon vaan luottanut siihen että ne mitä siellä on ovat oikeat! DP6ES....tämähän sit varmaan voisi selittää ainakin sen että tulpat ei kestä!?

Kesäkuu 29, 2021, 10:26:03 ap
Vastaus #63

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1167
Tähän varmaan vastaa joku tulppa-gurukin mutta mun mielestä tuolla nyt ei ihan mahdotonta merkitystä ole.
Tuo 6/7 lämpöarvot taitavat molemmat olla ihan ok. Seiska on kovempaan ajoon mutta voi nokeentua kevyessä kruisailussa.
Kutonen käy kuumempana eli tässä tapauksesa lienee ihan oikea lämpöarvo. Vai mitä asiantuntijat sanoo?

Ja eikös toi R-merkintä kerro vain sen, että tulpassa on häiriöpoistovatus itsessään? Jos pyörässä on alkuperäiset kupariytimiset tulpanjohdot niin R-tulppa lienee ihan ok?

Nyt kun se vielä käy kaikilla niin otappa tulpat irti ja vertaile niiden väriä ja nokeentumista.
Jos ne on keskenään kovin erilaisia niin vika on muualla kuin tulpan tyypissä.

Oikeat konemiehet oikaissevat tekstin vääryksiä....

Mutta tokihan sinne speksien mukaiset kynttilät kannattaa hommata.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2021, 10:33:09 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Kesäkuu 29, 2021, 10:50:56 ap
Vastaus #64

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Aa...ois ollut niin kiva jos vika ois korjaantunut tällä...Mutta,vaihdan nyt ainakin Denson tulppiin kun NGK:ssa oli se kastumisongelma niin katsotaan mitä sanoo...Torstaina viikon päästä menee huoltoon jos ne siellä säätäis kaasarit oikein, kohot sun muut oikeaan asentoon ja mitä vielä kantsis tehdä..?

Kesäkuu 29, 2021, 11:37:47 ap
Vastaus #65

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 482

Ja eikös toi R-merkintä kerro vain sen, että tulpassa on häiriöpoistovatus itsessään? Jos pyörässä on alkuperäiset kupariytimiset tulpanjohdot niin R-tulppa lienee ihan ok?


Ei ole. Tulpanhattu pitää olla 5 kOhm vastuksella ja tulppa ilman R-merkintää.

Oletko Tom mitannut tulpanhattujen vastukset, pitää olla tuo noin 5 kOhmia? Tulpanhatut tulevat jossain vaiheessa tiensä päähän.

Oikea järjestely on siis: tulppa NGK D7ES tai Denso X22ES, tulpanhatut 5 kOhmin vastuksella. Suosittelen Denson tulppaa, NGK:n kanssa on ollut ongelmia viime vuosina.

Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Kesäkuu 29, 2021, 11:46:05 ap
Vastaus #66

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Ok,täytyypä nekin sitten tarkistaa!!

Kesäkuu 30, 2021, 06:21:41 ap
Vastaus #67

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Tähän väliin tilanneraportti:
Vaihdoin eilen tulpat densoihin ja ajoin tänhetkisen ennätyksen 40 km..!vähän ehkä pärisi loppukilsat mutta otti kyllä kierroksia.Mulla jo aikaisemmin toi öljyvalo vähän vilkkui ja nyt teki niin että
kunhan kone lämpeni niin öljyvalo syttyi mutta sammui kunhan piti kierroksia yllä!.Siinä vaiheessa sitten kun pääsi pihalle niin ei pysynyt tyhjäkäynnillä...?

Kesäkuu 30, 2021, 08:02:13 ap
Vastaus #68

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1167
-Minkä näköiset ja väriset ne NGK:t oli kun otit pois? Keskinäiset erot?

-Öljynpainevaoln vilkkuminen voi helpoimmillaan johtua yksinkertaisesti viallisesta anturista. Se on helppo vaihtaa. Sijaitsee pumpun yhteydessä eturataskotelon takana. Muut vikavaohtoehdot ovatkin sitten hankalampia.

Kesäkuu 30, 2021, 08:44:50 ap
Vastaus #69

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Okke, NGK:t olivat kaikki samannäköiset, vähän nokiset...mutta vähän käynti siis muuttui loppukilsoissa...pientä pärinää...ja sit ei pysynyt tyhjäkäynnillä. Tosiaan, öljyvalon sai sammutettua nostamalla kierroksia..

Kesäkuu 30, 2021, 11:55:52 ap
Vastaus #70

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1167
Öljynpaineet nousee kierroksilla.
Nyt vaihtoehdot ovat ne, että tyhjäkäynnillä öljynpaine on oikeasti liian matala tai sitten öljykello on viallinen ja sytyttää valon vaikka tyhjäkäyntipaineet olisivatkin kunnossa.
Helpoin/halvin tapa edetä on vaihtaa öljykello ja katso loppuuko vilkuttelu.


Kesäkuu 30, 2021, 12:02:23 ip
Vastaus #71

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Bueno!..näillä mennään kiitos!

Heinäkuu 06, 2021, 11:37:09 ap
Vastaus #72

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 293
Minulta löytyy hyvät moottorin lohkot ja kampiakseli + kiertokanget, sitten kun omastasi tulee kiertokanki lohkon läpi. Tuollainen öljyvalon vilkahtelu todennäköisesti johtaa siihen. Ei pitäisi käyttää yhtään, eikä ajaa metriäkään, ennen kuin öljyvalon vilkahtelun syy on selvillä. Tai voinhan sitten myös tarjoutua ostamaan sen tuhoutuneella moottorilla olevan Hondasi, mikäli se on museorekisterissä. Ole sitten varovainen ettet loukkaa itseäsi, jos/kun moottori sylkäisee öljynsä takarenkaan eteen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2021, 11:44:24 ap kirjoittanut Rauno Perämäki »

Heinäkuu 06, 2021, 14:40:30 ip
Vastaus #73

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
aha,oho...ok..no huomenna menossa tutkimuksiin, tai huomenna vien ja Torstaina tutkivat mistä voisi johtua...kiitokset tästäkin neuvosta!

Heinäkuu 06, 2021, 14:52:43 ip
Vastaus #74

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1167
Tossa viissatasessahan on sellainen itsetuhomekanismi kaiken lisäksi.
Kun ensiöketju venyy niin se alkaa hakkaamaan alalohkossa olevaan öljykanavaan ja voi syödä siihen vuodon.
Paineet karkaa sitä kautta ja täystuho on valmis.


Omassakin oli jo melkoinen kuluma ennen kuin vaihdoin ketjun.