Kirjoittaja Aihe: honda cb 500-74  (Luettu 5862 kertaa)

Heinäkuu 06, 2021, 14:59:23 ip
Vastaus #75

Tom Johansson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tiedätkö saako Suomesta kyseistä osaa?

Heinäkuu 06, 2021, 16:29:33 ip
Vastaus #76

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä varaosia löytyy, mutta se on suhteellisen työläs vaihdettava. Ja yleensä löytyy vielä jotakin muutakin samalla vaihdettavaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2021, 16:36:30 ip kirjoittanut Rauno Perämäki »

Heinäkuu 06, 2021, 18:01:12 ip
Vastaus #77

Tom Johansson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
no niinpä...tottakai..no katsotaan mitä huollosta löytyy...

Heinäkuu 06, 2021, 18:51:19 ip
Vastaus #78

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luulen, että ne ovat olleet aika paljon ajetuja koneita joissa ensiöketju on syönyt öljykanavan puhki.
Mulla oli noin 90tkm mittarissa kun pilkoin koneen ihan muista syistä.
Ketju oli syönyt useamman millin lohkon alumiinia mutta kanava oli kuitenkin edelleen ehjä.

Ketjun vaihtaminen edellyttää moottorin halkaisemista ja kiertokankien irroittamista.
Mutta muistaakseni tilanteen pääsee tarkastamaan irrottamalla öljypohjan ja sieltä sormikopelolla ja peilin kanssa kurkkimalla. Ihan suoraa näkyvyyttä ongelmahohtaan ei  tainnut olla. Sormin painelemalla ketju ei saisi ottaa lohkoon kiinni. Jos ottaa niin se on liikaa venynyt.

Jos tyhjäkäynti on vähänkään epätasaista niin ensiöketju pitää melkoista rynkytystä vaikkei olisi kovin venähtänytkään. Siinä kun ei ole mitään kiristintä.

Heinäkuu 06, 2021, 20:25:31 ip
Vastaus #79

Tom Johansson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ok,..tämä oli muistaakseni 50000km ajettu..äänestä sanoisin että kuuluu ehkä venttiilien nakutusta,..mut eipä oikein muita sivuääniä...no, asia varmistunee huollossa!?..
tänx,

Heinäkuu 07, 2021, 01:45:44 ap
Vastaus #80

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ääni öljypohjan irrottamiselle. Samalla saa tarkastettua/puhdistettua öljysihdin.

Heinäkuu 07, 2021, 08:51:36 ap
Vastaus #81

Hannu Aaltonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Löysitkö jo öljyn, itse olen käyttänyt vanhoissa Hondissa (monta), ensin ohjekirjan mukaisen luokituksen omaavaa, ja sitten, kun markkinoille alkoi tulla märkäkytkimille erikseen tarkoitettuja öljyjä, ensin Pennzoilin 20W50, ja sittemmin Motulin vastaavaa, ja vuoden 80 Wingissä toimii ihan Motoxin moottoripyöräöljykin, tämä kustannussyistä. Ja ehdottomasti mineraalia.

Heinäkuu 07, 2021, 09:09:11 ap
Vastaus #82

Tom Johansson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
moro,
juu, mineraaliöljyä on..tais olla Bellin 10w40..
Kumma juttu (mulle) noi tulpat...edellinen omistaja ajanut ngk..6: lla ja mulla öljynvaihdon jälkeen ne ei enää käykkään vaan käy ainoastaan Denson 7:illa..??

Heinäkuu 07, 2021, 09:38:48 ap
Vastaus #83

Hannu Aaltonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kumma kyllä, kaikissa Hondan nelikoissa, joita mulla on ollut, on tulppana ollut 8 lämpöarvolla oleva, mutta äsken katsoessani NGK:n vuoden 2000 luettelosta, CB500 K1...K3 vuoteen -75 suositellaan 7 lämpöarvoa. Tuohon öljynvaihdosta johtuvaan muutokseen, ei ole kuin aika kaukaa haettu selitys, jos se synteettinen litku pääsi palotilaan ja haittasi palamista.

Heinäkuu 07, 2021, 09:47:50 ap
Vastaus #84

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aloitusviestissä kerrot, että kaasarit ultrapestiin ja vaihdettiin kohot.
Kuinka paljon sen jälkeen ajettiin ennen öljyn lisäystä ja käyntiongelmia?

Kuitenkin yleinen elämänkokemus pistää hakemaan syytä mieluummin sieltä kaasariosastolta kuin öljystä.
Ellei sitten öljyä mennyt aivan ylenpalttisesti liikaa ja kampiakseli vaahdottaa sitä.
Tuossa koneessa tosin huohotinkin menee ainakin aluperin suoraan ulkoilmaan joten sen karkaavan öljysumun ei pitäisi päätyä imuilmaan.
Voihan sitä mennä männänrenkaidenkin ohi mutta silloin pitäisi tupruta sinistä ihan kunnolla.

ps. Ei minulla kyllä reilusta ylitäytöstä ole kokemusta.
Mutta oma viissatanen oli ennen koneremonttia todella väljä. Öljyä paloi toista litraa tuhannelle ja valoista lähdettäessä peiliin jäi sininen maisema. Männänrenkaista ei ollut kuin muistot jäljellä kun koneen sitten avasin. Silti se kävi aivan moitteeta eikä syönyt tulppia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2021, 10:51:30 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Heinäkuu 07, 2021, 10:45:41 ap
Vastaus #85

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 08, 2021, 09:41:47 ap
Vastaus #86

Hannu Aaltonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Koska, sekä omien kokemusten, että myös muiden kuultujen kokemusten perusteella synteettiset (varsinkin autoöljyt) ovat liiankin hyviä ja lisäaineistettuja nykyisille hyvinkin pienille käyntivälyksille ja nykykoneissa käytetyille tiivistemateriaaleille, että eivät "pysy" vanhoissa koneissa. Omat kokemukset ovat vanhemmista auton moottoreista, prätkissä olen aina käyttänyt 20W50 mineraaleja, mutta usealla tutulla on tullut synteettiseen siirtymisen jälkeen prätkien koneisiin öljynkulutuksen lisääntymistä, tyhjäkäynnillä vilkkuu painevalo, kytkimen toiminta huonontunut ja tihkumista tiivisteistä. Ei paljon, mutta havaittavasti. Ja, mikä varmistaa asian, kun on vaihdettu takaisin mineraaleihin, ongelmat ovat hävinneet. Jos sinulla ei ole ongelmia ollut, voit olla tyytyväinen, itse en alle 90-luvun moottoreissa synteettisiä käytä, kunhan käyttämäni öljy täyttää valmistajan luokitusvaatimukset.
 Jos nuo käyntihäiriöt edelleen jatkuvat, kannattaa tosiaan tarkastaa bensan pinnat, uimurien kunnot ja neulaventtiilien toiminta. Itsellä oli tapaus, jossa yhden kaasarin neula ei avautunutkaan omalla painollaan, vaan vasta, kun uimuri veti neulan auki. Kun taivutin neulan kiinnitysjousta aivan kiinni siihen nostoläppään, jolloin uimurin paino veti heti pinnan pudotessa neulan auki, vika korjaantui. Vika ilmeni ainoastaan nopeassa lähdössä, esim. ohituksiin, kone mietti hetken aikaa. Myös luistien yhtaikainen avautuminen kannattaa tarkastaa, CB500:ssa vaijerikäyttöiset, joten aika helppo. Juuttuvakurkkuisissa voi joutua alipaineilla pelaamaan.

Heinäkuu 08, 2021, 10:52:05 ap
Vastaus #87

Tom Johansson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ajoin noin 15 km, sitten syttyi öljyvalo jonka jälkeen tapahtui tämä n.1,2 litran liikalisäys..sen jälkeen tähän päivään asti öljyvalo syttyy kun kone on kunnolla lämmennyt ja sammuu jos vaan pitää kierrokset ylhäällä..

Heinäkuu 08, 2021, 11:24:46 ap
Vastaus #88

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ajoin noin 15 km, sitten syttyi öljyvalo jonka jälkeen tapahtui tämä n.1,2 litran liikalisäys..sen jälkeen tähän päivään asti öljyvalo syttyy kun kone on kunnolla lämmennyt ja sammuu jos vaan pitää kierrokset ylhäällä..

Villi veikkaus: Kaasutinhuollon jälkeen 15km ajoa ja tulppa tukossa > liikaa soppaa.

Entäpä käyttökokemukset pyörästä ennen mitään näistä tässä käsitellyistä toimenpiteistä?
Onko öljyvalo pysynyt aiemmin kuumana tyhjäkäynnillä sammuksissa?

Ainakin minulle on tullut eteen sillä tavalla viallinen öljykello, että se sytyttää valon liian aikaisin.
Ymmärtääkseni vika ei ole edes kovin ainutlaatuinen. Ilmeisesti johtuu yksinkertaisesti siitä, että öljyä pääsee vuotamaan painekalvon väärälle puolelle ja tästä johtuen painesuhde muuttuu. Joten yksinkertasimmillaan vika voi johtua siitä. Mutta kuten jo todettua ei sillä kyllä ajaa kanata ennen kuin vika on selvitetty. Jos ölynpaine on oikesti liian matala niin laakerivaurio on vain ajan kysymys,

Heinäkuu 08, 2021, 11:30:26 ap
Vastaus #89

Kai Vuori

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Öljystä... ite ajanut yli 10 vuotta -81 härräkällä synteettisillä öljyillä ilman ongelmia, siis öljyn suhteen. ;D Ja viimeiset vuodet nimenomaan autoon tarkotetulla öljyllä, 10W-60. 100 vuotta vanhat tiivisteet ei välttämättä kestä sen lisäaineita mutta eiköhän nykyiset tiivisteet kestä sitä kaikki.