Kirjoittaja Aihe: honda cb 500-74  (Luettu 9969 kertaa)

Heinäkuu 08, 2021, 11:32:53 ap
Vastaus #90

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
ei aikaisempaa kokemusta..ei tietoa..näillä tulpilla käy...ngk:n tulppia ostin 3× 4:n sarjaa eikä käynnyt kaikilla...nyt oon jo pysynyt (kunnossa) vajaa 300 km..paitsi että nyt ei ajeta ennen kuin öljyvalon syy selviää..

Heinäkuu 08, 2021, 11:35:51 ap
Vastaus #91

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 637

 Koska, sekä omien kokemusten, että myös muiden kuultujen kokemusten perusteella synteettiset (varsinkin autoöljyt) ovat liiankin hyviä ja lisäaineistettuja nykyisille hyvinkin pienille käyntivälyksille ja nykykoneissa käytetyille tiivistemateriaaleille, että eivät "pysy" vanhoissa koneissa. Omat kokemukset ovat vanhemmista auton moottoreista, prätkissä olen aina käyttänyt 20W50 mineraaleja, mutta usealla tutulla on tullut synteettiseen siirtymisen jälkeen prätkien koneisiin öljynkulutuksen lisääntymistä, tyhjäkäynnillä vilkkuu painevalo, kytkimen toiminta huonontunut ja tihkumista tiivisteistä. Ei paljon, mutta havaittavasti. Ja, mikä varmistaa asian, kun on vaihdettu takaisin mineraaleihin, ongelmat ovat hävinneet. Jos sinulla ei ole ongelmia ollut, voit olla tyytyväinen, itse en alle 90-luvun moottoreissa synteettisiä käytä, kunhan käyttämäni öljy täyttää valmistajan luokitusvaatimukset.

Ei öljy ole koskaan liian hyvää. Jos öljyt ei pysy koneessa tai on muita ongelmia, niin se ei ole öljyn vika, vaan kone ei silloin ole kunnossa.

Olen käyttänyt vuoden 1956 BSA Gold Starissa täyssynteettistä Mobil 1 öljyä siitä saakka, kun se markkinoille tuli. Ilman ongelmia.

Sen jälkeen en ole mihinkään kunnostamaani, joita on lukuisia, moottoriin laittanut muuta kuin täyssynteettistä öljyä. Ilman ongelmia.

Synteettisen öljyn ylivoimaisuus voiteluaineena verrattuna mineraaleihin on jo tutkittu ja todistettu moneen kertaan vuosien varrella.

Vanhojen, arvokkaiden laitteiden suojelemiseksi pitää mielestäni käyttää parhaita voiteluaineita.

Mutta jokainen tekee laitteillensa mitä itse haluaa...
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 08, 2021, 12:28:36 ip
Vastaus #92

Hannu Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25

 Niinhän minä sanoinkin, jos olet tyytyväinen omiin valintoihisi, asia on kunnossa, minä vain selitin, miksi itse en käytä kyseisiä juttuja. Ja olen ollut omiin ratkaisuihini myös tyytyväinen. Eletään siis sopuisasti tyytyväisinä. Tämä nyt ei oikeastaan kuulunut tähän keskusteluun, joten muut lukijat, ohittakaa tämä...

Heinäkuu 08, 2021, 13:47:45 ip
Vastaus #93

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6078
  • MC Debit
Öljystä... ite ajanut yli 10 vuotta -81 härräkällä synteettisillä öljyillä ilman ongelmia, siis öljyn suhteen. ;D Ja viimeiset vuodet nimenomaan autoon tarkotetulla öljyllä, 10W-60. 100 vuotta vanhat tiivisteet ei välttämättä kestä sen lisäaineita mutta eiköhän nykyiset tiivisteet kestä sitä kaikki.

Muistetaan tässä yhteydessä vielä lisätä sen verran että Harley-Fergutsonissa on moottoriöljy erikseen, enska- ja kytkinöljy omassa tilassaan ja vaihteistossakin omat voiteensa, eli kolme eri öljytilaa, ja kahta tai kolmea erilaista öljyä. Näin siis ”miesten malleissa”. Harleyn ”Naistenpyörissä”, kuten tuossa minun rautakantisessa, on siinäkin moottoriöljy moottorissa, ja enska, kytkin sekä vaihteisto moottorista erillisessä öljytilassa. Kahta eri öljyä siis käytössä.

Hondassa puolestaan on kaikki komponentit samassa öljyssä, joten siinä täytyy olla motskariöljyä.

Synteettinen vs mineraali on aihe josta on käyty pitkiäkin keskusteluja :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2021, 13:52:09 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 08, 2021, 14:24:21 ip
Vastaus #94

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1144
ngk:n tulppia ostin 3× 4:n sarjaa eikä käynnyt kaikilla...
Ei kai ne NGK:t ihan noin surkeita ole... Mun viissatasessa ei ole koskaan mitään muita tulppia ollutkaan. Siis ainkaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Koskaan ei ole ollut tulppaongelmaa.

Varmaan se NGK on herkempiä pimenemään jos se kastuu tai nokeentuu. Sellaista puhetta kylillä kuulee. Mutta jos kone ja seos on kunnossa niin kyllä ne pääsääntöisesti toimii. Aina tietysti sattuu huonokin yksilä joukkoon.

Heinäkuu 09, 2021, 07:14:54 ap
Vastaus #95

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
terve, tuossa suotkeennun asiaan  ,mulla on cb500/72 ,mitehän lie ,oisko mahollista et huol tuurilla  tämä voemaketju katkee ja vetää takasen jumiin ,sit on ehkä mulläkkävalmis,ja huol tuurilla rekankeulas? tai kunnon metäs ??? .ja ee varmaan kaksormee kytkimellä autasiaa ,iiku oon tottuna racerilla ajamaan   ::) .
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2021, 07:25:03 ap kirjoittanut Kainulainen Ari »

Heinäkuu 09, 2021, 19:10:24 ip
Vastaus #96

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1144
terve, tuossa suotkeennun asiaan  ,mulla on cb500/72 ,mitehän lie ,oisko mahollista et huol tuurilla  tämä voemaketju katkee ja vetää takasen jumiin ,sit on ehkä mulläkkävalmis,ja huol tuurilla rekankeulas? tai kunnon metäs ??? .ja ee varmaan kaksormee kytkimellä autasiaa ,iiku oon tottuna racerilla ajamaan   ::) .

Koska kukaan ei ole ilmoittauunut katkeamisen todistajaksi eikä kuukkeloimallakaan sellaista löydy niin mahdollisuus realistisilla ajomääillä lienee korkeintaan teoreettinen. Onhan se ketju aika tukevaa tekoa ja niin sanottu "venyminen" on tappien ja reikien kulumista eikä metallin venymistä sanan varsinaisessa merkityksessä.


Ps.

Kuukkeloimalla löysin tuollaisen sivun, josta käy hyvin selville se lohkoon hinkkaaminen. Ja se kohta näkyy öljypohjan kautta paljon paremmin kuin muistinkaan.

http://www.luke3d.org/luke3d_blog/catena-primaria-honda-four/
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2021, 19:45:41 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Heinäkuu 09, 2021, 20:19:36 ip
Vastaus #97

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
moi, sen verran kuulin huollosta että siellä oli katkenneita ja melkein katkenneita piuhoja...varmistavat vielä Maanantaina että kaikki ok niin iltapäivästä voi sitten jo hakea pois...

Heinäkuu 17, 2021, 21:45:00 ip
Vastaus #98

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1144
Kuinkas kävi? Hyvin kai...

Heinäkuu 18, 2021, 08:11:27 ap
Vastaus #99

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11536
terve, tuossa suotkeennun asiaan  ,mulla on cb500/72 ,mitehän lie ,oisko mahollista et huol tuurilla  tämä voemaketju katkee ja vetää takasen jumiin ,sit on ehkä mulläkkävalmis,ja huol tuurilla rekankeulas? tai kunnon metäs ??? .ja ee varmaan kaksormee kytkimellä autasiaa ,iiku oon tottuna racerilla ajamaan   ::) .

Koska kukaan ei ole ilmoittauunut katkeamisen todistajaksi eikä kuukkeloimallakaan sellaista löydy niin mahdollisuus realistisilla ajomääillä lienee korkeintaan teoreettinen. Onhan se ketju aika tukevaa tekoa ja niin sanottu "venyminen" on tappien ja reikien kulumista eikä metallin venymistä sanan varsinaisessa merkityksessä.


Ps.

Kuukkeloimalla löysin tuollaisen sivun, josta käy hyvin selville se lohkoon hinkkaaminen. Ja se kohta näkyy öljypohjan kautta paljon paremmin kuin muistinkaan.

http://www.luke3d.org/luke3d_blog/catena-primaria-honda-four/


Kaverin- nyt jo edesmennyt Renzo kertoi,että oli eräänä
kesäiltana tullut 70-luvun alussa Tuutillaan jossain Pälkäneen
jälkeen Lahteen päin-ja takaketju oli katkennut melkoisessa laukassa.

Oli siinä mennä luisuillut oikein kunnon luisut-vaan eipä ollut kaatunut.
No eihän siitä sitten matka jatkunut- meni liftaushommiksi.

Honda ensin puskaan piiloon,ettei kukaan sitä vohkisi tai muuten
lisää rikkoisi.

No saihan Renzo kyydin- joku pappi otti motoristimme siitä kyytiin-ja loppumatka
lahteen Renzo joutui kuulemaan tarinaa kaiken katoavaisuudesta-ja
siihen ihmeellisellä tavalla liittyvästä armosta. Oli ollut raskas
kotimatka...

Seuraavana päivänä Honda haettiin- ja laitettiin vahvistettu ketju-se ei
sitten enää koskaan katkennutkaan.

Mutta aikamoisen katastrofin ainekset oli tarjolla ollut.

t. Markku

Heinäkuu 26, 2021, 09:34:58 ap
Vastaus #100

Tom Johansson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
No niin, pitkästä aikaa!..Mopo tosiaan kävi huollossa missä vaihdettiin mm öljyanturin piuha.Ajoin kotiin eikä valoja syttynyt paitsi ihan kotipihalla...Kokeilin myöhemmin niin sama juttu, kun lämpenee niin alkaa syttymään.
Kokeilin tämän jälkeen kun autoharrastaja-kaveri ehdotti että laittaisin paksumpaa öljyä.Niinpä laitoin ja kas kummaa,valo ei syttynyt kuin tosi harvoin esim liikennevaloissa kun odotti mutta ajossa ei!
Sitten tuli tilaamani anturi, vaihdoin sen ja sen jälkeen ei ole syttynyt kertaakaan!! Eli, onneksi vika ilmeisesti anturissa ja nyt voi vähän stressaamattomin ajaa(ei vikavaloja) mutta, takaraivossa kuitenkin koko ajan että mitäs seuraavaksi alkaa reistailee..?
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, en olisi tässä tilanteessa ilman tätä palstaa!