Jep, eetteri on kiukkuista haihtumaan, syttyy helposti mm paineesta, ja pistää helposti huippaamaan, eli ei kannata sisätiloissa touhuta.
Lennokeissa käytettiin muinoin, vallankin itäblokissa ja Briteissä, dieseliksi kutsuttua moottorityyppiä. Se on kuten perinteinen kakstahtimoottori, joko luisti- tai läppäohjattu yleensä, ja puristussuhdetta pystyy säätämään sylinterinkannessa olevan ruuvin (ja vastamännän, johon ruuvi vaikuttaa) avulla. Minkäänlaista sytytys- tai hehkutulppaa hommaan ei liity, eikä sähköjä muutenkaan. Moottori käynnistetään potkurista heittämällä. Tällainen moottori käyttää polttoaineenaan seosta, jossa on kolmasosa eetteriä, kolmasosa petroolia ja kolmasosa risiiniöljyä, viimemainittu pelkästään voiteluaine. Joskus käytetään lisänä jotain amyylinitraattia tms, mutta noilla kolmella perusaineella pärjää ainakin kesäkelissä.
Jaa että mitenkö liittyy aiheeseen? Aasinsillalla siten, että juu, kyllä eetteri syttyy mm. puristamalla
