Kirjoittaja Aihe: Bensakoneen ruiskutussuutin  (Luettu 610 kertaa)

Syyskuu 30, 2022, 16:31:55 ip
Luettu 610 kertaa

Auvo Lehtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 70
Tervehdys! Ei kai nuo bensakoneen ruiskutussuuttimet mitään ikuisia ole. Millaisia kokemuksia klubilaisilla on miten kauan tai millaisia kilometrimääriä ne on kestäneet. Tuli vaan mieleen kun autoni Peugeot 206 on 20 vuotta vanha ja ajettu 350000 km ja toimii hyvin. Eniten tässä ihmetyttää kun siinä ei ole mitään suodattimia pa.linjassa. Eikä huolto-ohjelmassa pyydetä mitään tekemään polttoainepuolella. Aikaisemmat autoni ovat olleet kaasutin versioita, oli niissä sentään suodattimia ja säätöjä. Ajettiin niillä sentään noin 400000km eikä tullut edes mieleen että jotain pitäisi vaihtaa.

Syyskuu 30, 2022, 16:46:14 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12324
Meillä meni johtajan (emännän) Meganesta kun
oli ajettu hieman yli 290000km. Hain purkaamolta pienen
kourallisen muutamalla kympillä-ja taas mentiin.

Siinä autossa kyllä on pa. suodatin.Ja melkein sanoisin,
että on Pösöissäkin semmoinen. Jossain siellä pohjan alla...

Tosin se ei ole varma tieto.

Tässä kumminkin vaihto-ohje....  https://club.autodoc.fi/manuals/kuinka-vaihtaa-polttoainesuodatin-peugeot-206-hatchback-2ac-autoon-vaihto-ohje-16110


tai;  https://www.youtube.com/watch?v=FFnsd5zP5Y4

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2022, 16:51:42 ip kirjoittanut markkukovasin »

Syyskuu 30, 2022, 16:56:58 ip
Vastaus #2

Auvo Lehtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 70
Tässä vuosimallissa ei ole suodatinta, vuotta vanhemmassa on bensatankin vieressä. Ovatkohan ajatelleet että bensa on aina puhdasta asemalla kuin asemalla. Olisi se kivempaa vaihtaa se tukkeutunut suodatin ja puhdistaa pa. tankki kuin koko pa.linja ja suuttimet.

Syyskuu 30, 2022, 23:56:04 ip
Vastaus #3

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 170
Arvelen kyllä , että jonkunlainen suodatin löytyy tankista , bensapumpusta . Tarvittaessa vaihdettavissa oleva " kinnas" , joka muovitankkien aikana saattaa kestää auton iän . Näitä on myös moottoripyörissä , vaikka on metallitankki .

Lokakuu 01, 2022, 08:01:31 ap
Vastaus #4

Auvo Lehtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 70
Mulla on varalla käytetty bensapumppu ja siinä on imupuolella jonkinmoinen imusihti mutta se on aika harva. Näyttää siltä että siihen jää vain kärpästä suuremmat roskat. Sinänsä tuntuu ihmeeltä ettei ajansaatossa suuttimet ole mennyt tukkoon kun ne tiehyet on tosi pieniä .

Lokakuu 01, 2022, 08:08:33 ap
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12324
Siellä on aika paljon painetta. No hiekansiru ei läpi mene.

Onko se varmistettu,että suutinvikaa on? Jos ovat yhtään samallaviisiin
kun oli siinä Rellussa-ei ole kummoinenkaan homma vaihtaa.

Ei kai tuo sentään nelipisteruutta ole?

t. Markku

Lokakuu 01, 2022, 08:44:30 ap
Vastaus #6

Auvo Lehtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 70
Joka sylinterillä on oma suutin ja pumpun paine on 3,5 bar suutintukilla .Kyllä kone toimii hyvin ei siinä ole mitään vikaa, ihmetyttää vaan että nämä suuttimet pelaa noin hyvin tälläisellä käyttöiällä ja ilman huoltoa.

Lokakuu 01, 2022, 09:51:13 ap
Vastaus #7

Auvo Lehtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 70
Niin siinä saattaa käydä kun alkaa kiskomaan sitä pumppu pakettia ulos tankista että saako sitä enää tiiviiksi.

Lokakuu 01, 2022, 11:26:41 ap
Vastaus #8

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1408
meillä kun on rouvalle -98 polo 1,6 bensa niin siinä on tankin ulkopuolella bensan suodatin kysyin joskus esikoispojalta 30++ joka siis automekaanikkona elättää ittensä että milloi tuommonen suodatin pitää vaihtaa

sanoi että sit kun se ruostuu puhki, saattaa mennä tietysti isä poika naljailun piikkiin . . .

Lokakuu 01, 2022, 11:57:55 ap
Vastaus #9

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 246
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Niin siinä saattaa käydä kun alkaa kiskomaan sitä pumppu pakettia ulos tankista että saako sitä enää tiiviiksi.
Parin Pösöön tehneen poltto-aine pumpun vaihdon kokemuksella neuvon.. älä koske jos et ole varautunut mutterintyökalulla, uudella tiivisteellä ja uudella pumpun säiliöön kiinnittävällä mutterilla.

Lokakuu 01, 2022, 12:44:19 ip
Vastaus #10

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1266
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Niinpä, äiteellä on -09 pösö 207 sillä 1.6 vti koneella joka myös ministä tuttu. Koska bmw on ollu tekemässä tätä konetta ni totta helvetissä se vie öljyä niinkun ne niitten bmw:n tekeleet on vieny vissiin ainakin 70-luvulta lähtien. Sitikassa tuota samaa konetta kans kun psa konsernia. Juu, tässä ei puhuta kans huolto-ohjelmassa mitään pa-suodattimen vaihdosta. Vaan siitä että on pumpun luona tankissa. Olkoon siellä ihan keskenään, en koske. Koitappakaapa muuten vaihtaa tommoseen termostaatti ja sen putki vesipumpulta joka tottakai muovia että haurastuu iän, lämmön ja nesteen sekä ehkä päälle roiskuneitten kemikaalien takia. Netin ohjeiden mukaan hanki matokamera että näät työntää osat paikoilleen tai pura puoli moottoria. Muutenkin vaikkei tuon vanhempi niin kaikki muovikiinnikeet sun muut murenee käsiin jos jotain purat. Polttimoita eno ikinä mihinkään niin usein joutunu vaihtaan kuin tommoseen. Ajovalojen polttimot on vielä todella hankalat vaihtaa kun ne umpiot on laitettu koriin vissiin ekana ja loppu auto kasattu ympärille. Akun vaihdossakin menee ainakin tunti. Pieni kuin perssilmä sisätiloiltaan. Rengasäänet aivan järkyttävät. Dodge Ram Cummins -96 on kaiken kaikkiaan hiljaisempi ajaa vaikka on vielä 4 tuuman pakoputkella. Oven saranatkin petti alle 100tkm ajettuna vaikka rasvailtu. Vituttaa vaan se kun oon sen sille uutena myyny. En toiste tekis samaa virhettä. Ihan paska auto.