Kirjoittaja Aihe: Sytytystulppa  (Luettu 2253 kertaa)

Kesäkuu 26, 2013, 19:35:27 ip
Luettu 2253 kertaa

Pekka Tuukkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 484
NGK B-7HZ mitä tarkoittaa tuossa tulpassa toi Z.
Mikä olisi vastaava tulppa muilla merkeillä?

Kesäkuu 26, 2013, 19:44:31 ip
Vastaus #1

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2188
  • Museoajoneuvotarkastaja

Kesäkuu 26, 2013, 20:26:11 ip
Vastaus #2

Pekka Tuukkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 484
Tattista Tero linkistä tuoltahan löytyy jo paljon .

Lokakuu 03, 2022, 08:59:33 ap
Vastaus #3

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 788
Olen ennekinn ihmetellyt, miten NGK tulppia valmistava yritys on edeleenkin toiminnassa? Kun kaikki asiantuntijat kertovat tulppien oleva epäkuranttia tavaraa. Ilmeisti menestys perustuu siihen, että huonon tulpan valmistuskustannus on pieni, ja taas myyntimäärät on suuria, koska ei-asiantuntijat ostavat niitä aina hajonneiden tilalle, kun eivät ymmärrä vaihtaa merkkiä.,

Lokakuu 03, 2022, 10:02:48 ap
Vastaus #4

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 464
Sellainen tuntuma on kehittynyt että ngk:n huonouden voi yhdistää enempi näihin kaasutinkoneisiin ja siihen ryyppyhanikkaan. Itse en ole noihin ruiskukoneisiin tarvinnut suurennuslasin kanssa tihvailla tulppien merkkiä. NGK esimerkiksi Tuutin koneessa on kyllä myrkkyä mielelle.

Lokakuu 03, 2022, 10:24:03 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6269
  • MC Debit
Olen ennekinn ihmetellyt, miten NGK tulppia valmistava yritys on edeleenkin toiminnassa? Kun kaikki asiantuntijat kertovat tulppien oleva epäkuranttia tavaraa. Ilmeisti menestys perustuu siihen, että huonon tulpan valmistuskustannus on pieni, ja taas myyntimäärät on suuria, koska ei-asiantuntijat ostavat niitä aina hajonneiden tilalle, kun eivät ymmärrä vaihtaa merkkiä.,

Kestää ne ihan hyvin jos kaikki on kunnossa. Veteraanilaitteessa aina joskus ei ole. Voi tulla pulaa sähköstä, tai polttoaineesta tilapäistä ylitarjontaa. Tekninen vika tai käyttäjän virhe. Silloin on kiva jos tulppa ei olekaan laakista vainaa. Itse ostin aikoja sitten laatikollisen Hitachi-tulppia CB350:iin. Hyvin toimivat, ja ovat saattaneet kastuakin joskus, kun olen väkisin käynnistänyt koneen vaikka akku oli heikossa kunnossa. Ei mitään syytä käyttää herkästi tärvääntyvää NGK:ta jos muitakin saa.

Ruiskukoneista sen verran, että kerran kun pimeni Saabista sytytyskasetti, onneksi kotipihassa, niin sain tulpat kasteltua siitäkin. Vaihtoehto käynnistymättömyyden syylle oli joko kasetti tai kampuran asentoanturi. Jälkimmäisen sai "ohitettua" starttaamalla kaasu pohjassa. No, ei lähtenyt, mutta tulpat kastui. Ostin uuden kasetin, asensin, ja huonostihan tuo kävi, missaili ainakin yhdellä pytyllä, ehkä useammallakin. Tuli mieleen että onkohan nuo tulpat NGK:t? No olihan ne. Kuivatus ulkoilmassa ei auttanut. Hätävarakonsti oli päästellä ne kuumailmapuhaltimella tulikuumiksi, alkoivat toimia, mutta arvaas luotinko enää? No en, vaan hommasin uudet. Tais ne olla NGK:t, kun ei muuta paikallisessa ollut, mutta pärjäsi niillä kun taas kaikki toimi.

Robustisuudeksikin hienosti kutsutaan tuotteen sellaista ominaisuutta, että se sietää poikkeavia tilanteita. Arvostan sellaista, vallankin kulkuvälineissä ja niiden komponenteissa. 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2022, 10:25:36 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 03, 2022, 11:24:13 ap
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1175
Elämänkumppanissakin tuo ropustisuus ois joskus suotava ominaisuus...

Lokakuu 03, 2022, 11:28:43 ap
Vastaus #7

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1266
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jaa, ei ole ollu ongelmia ngk tulppien kanssa. Oon käyttäny niitä pääsääntöisesti eli aina kun on ollu saatavana sitä tarjolla sopivassa lämpöarvossa ja kierteessä vuodesta 1979 kun sain ekan mopon. Niiton ollu oma virittämissäni mopoissa ja autoissa, jolloin ovat joutuneet sietämään säätövaiheen ei niin ehkä optimaalisia seoksia. Eli en ymmärrä mistä puhutte. Just säädin pojan mopon seoksia kesemmällä. Välillä oli liian iso ja välillä liian pieni pääsuutin ja tulppana mikäs muu kuin ngk kun vedettiin vuoroin ylämäkeä ja suoraa. Joka muuten ylämäki onkin verraton viritetyssä mopossa suuttimen koon etsintään. Fiatin 850 koneella vedin back in early nineties kutostietä peltisarja yössä punaisena hehkuen kun etin säätöjä. Tulppina ngk:t.

Lokakuu 03, 2022, 13:02:20 ip
Vastaus #8

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6269
  • MC Debit
Voipi olla että ongelma koskee lähinnä noita pienikierteisiä, joita vaikkapa CB-Hondissa on. Kyllä mullakin Soliferissa toimi tulppa aina, ei edes piikkiä tehnyt, ja NGK:ta oli, sitä "autokokoa". Ja ne mun Saabin tulpatkin elpyivät kunnon kuumennuksella.
 
 
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 03, 2022, 13:13:45 ip
Vastaus #9

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12324
Eniten olen joutunut manaamaan Championeja. Ne eivät
70-luvun alussa Pappiksessa oikein pelanneet.Aina oli sittatappi.

Parhaat olivat Bosch-merkkisiä. Nykyään tuntuu,että kaikki pelaavat.

t. Markku

Lokakuu 03, 2022, 14:25:32 ip
Vastaus #10

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1266
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Pienikierteisillä ngk tulpilla ajatin 100tkm vai oliko 120tkm ilman murheita ennen vaihtoa äiteen pösöllä. Huolto-ohjelma suositti kyllä aiemmin mutta menin minin huolto-ohjelman mukaan kun siinä on sama kone ja tulpat.

Lokakuu 03, 2022, 15:11:11 ip
Vastaus #11

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4208
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Mie ko uusin Evariin tulpat, niin ei puolituttu myynyt änkkäreitä, vaan kamppioonit.
 Sanoi ettei mulle noita paskoja myy ja kaivoi takahuoneen laatikosta uudet campparit.

 Tiedä ajatteliko vilpittömästi minua, vai kassaansa, kun net "paremmat" oli myös n. 3x kalliimmat.

 Hyvin on taas pari kesää kipunoineet.

Lokakuu 03, 2022, 15:13:05 ip
Vastaus #12

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6269
  • MC Debit
"Osta nää, näissä on paras kate" ;D

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 03, 2022, 15:15:18 ip
Vastaus #13

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6269
  • MC Debit
Pienikierteisillä ngk tulpilla ajatin 100tkm vai oliko 120tkm ilman murheita ennen vaihtoa äiteen pösöllä. Huolto-ohjelma suositti kyllä aiemmin mutta menin minin huolto-ohjelman mukaan kun siinä on sama kone ja tulpat.

Peseootin kaasuitin oli sitten aika hyvin säädöissään eikä tulvinut missään kohtaa, ja äitee muisti laittaa ryypyn pois hyvissä ajoin startin jälkeen?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 03, 2022, 15:15:29 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1175
Alunpittäin kyse oli siitä Z-merkistä.  Voiskos se tarkottaa, että soveltuvat vastaavalla merkillä varustetun tankin sytyttämiseen?