Olen ennekinn ihmetellyt, miten NGK tulppia valmistava yritys on edeleenkin toiminnassa? Kun kaikki asiantuntijat kertovat tulppien oleva epäkuranttia tavaraa. Ilmeisti menestys perustuu siihen, että huonon tulpan valmistuskustannus on pieni, ja taas myyntimäärät on suuria, koska ei-asiantuntijat ostavat niitä aina hajonneiden tilalle, kun eivät ymmärrä vaihtaa merkkiä.,
Kestää ne ihan hyvin jos kaikki on kunnossa. Veteraanilaitteessa aina joskus ei ole. Voi tulla pulaa sähköstä, tai polttoaineesta tilapäistä ylitarjontaa. Tekninen vika tai käyttäjän virhe. Silloin on kiva jos tulppa ei olekaan laakista vainaa. Itse ostin aikoja sitten laatikollisen Hitachi-tulppia CB350:iin. Hyvin toimivat, ja ovat saattaneet kastuakin joskus, kun olen väkisin käynnistänyt koneen vaikka akku oli heikossa kunnossa. Ei mitään syytä käyttää herkästi tärvääntyvää NGK:ta jos muitakin saa.
Ruiskukoneista sen verran, että kerran kun pimeni Saabista sytytyskasetti, onneksi kotipihassa, niin sain tulpat kasteltua siitäkin. Vaihtoehto käynnistymättömyyden syylle oli joko kasetti tai kampuran asentoanturi. Jälkimmäisen sai "ohitettua" starttaamalla kaasu pohjassa. No, ei lähtenyt, mutta tulpat kastui. Ostin uuden kasetin, asensin, ja huonostihan tuo kävi, missaili ainakin yhdellä pytyllä, ehkä useammallakin. Tuli mieleen että onkohan nuo tulpat NGK:t? No olihan ne. Kuivatus ulkoilmassa ei auttanut. Hätävarakonsti oli päästellä ne kuumailmapuhaltimella tulikuumiksi, alkoivat toimia, mutta arvaas luotinko enää? No en, vaan hommasin uudet. Tais ne olla NGK:t, kun ei muuta paikallisessa ollut, mutta pärjäsi niillä kun taas kaikki toimi.
Robustisuudeksikin hienosti kutsutaan tuotteen sellaista ominaisuutta, että se sietää poikkeavia tilanteita. Arvostan sellaista, vallankin kulkuvälineissä ja niiden komponenteissa.