Kesä on alkanut, ja kaiken hässäkän keskellä saatiin tänään Minarellin säätäminen ja penkitykset käyntiin.
Ainahan se on tiedetty että pakoputki on moottorin sydän 2t vehkeissä, ja nyt se nähtiin konkreettisesti penkissä....
Tehtiin putki jonka keskikartion pituutta päästiin säätämään ja huima ero jo 10mm. pituuden muutoksella.
Kokeeksi aloitimme 200 millistä ja lopuksi päädyimme 85mm pituuteen, jossa paras tehokin saavutettiin.
Nyt moottorin luonne on kuin kuminauha ja tehot pysyy jokseenkin samana kierrosalueella n.10000-15500 rpm. (10-13.5 hp)
Joten suorillakin voisi keretä ja voimaa on kokoajan kun pitkää suoraa ajetaan, ja ilmanvastus puistelee
Tuossa eka kuvassa näkyy eka testiajo(punainen käyrä) helmikuulta ja tämänpäivän paras tulos (sininen), tuosta parhaasta vedosta kun saamme vielä tuon "kuopan"12700-14700 alueelta pois niin hyvä tulee
Toisessa kuvassa näkyy erot eri putken pituuksilla huima ero 95mm ja 85mm välillä, 1.6 hp ja melkein 2500 rpm !!
Ja eihän näitä kaikkia ilman penkkiä olisi huomannutkaan, korvaamaton apu säätämisessä, josta suuret kiitokset Jarille ja kumppaneille !
PS. Mites Mikulla, joko pyörä on taas nipussa, ja mikäs sieltä minarellistä oli mennyt ??
Tuletteko muuten Suomeen ajamaan?[ylläpito on poistanut liitteen]