Tottahan se on tuo Vehniäisen tokaisu; ei niillä jaavoilla ja iiseillä mitään tee. Ja monta on niitä sinne pohjattomaan suonsilmäkkeeseen polettukin, toimimattomina. Aika monta siksi, että on ollut jossain löysä tai hapettunut liitos, ehkä muutamassa ollut yksi viallinen komponenttikin syttyjärjestelmässä...
Siinä järjestelmässä - siis sytty - on akku virtalähteenä, ensiövirta menee akulta puolan kautta katkojalle, sen rinnalla on kondensaattori. Puolassa on myös toisiokäämi. Jos kaikki kolme komponenttia ovat kunnossa (puola, kondensaattori, kärjet), kytkennät oikein, kaikki kosketukset kunnossa, ei maavuotoja, tarpeelliset maadoitukset kunnossa, niin se ei voi olla toimimatta. Niin yksinkertaista se on. Siinä ei ole yhtäkään taikaan perustuvaa osaa, eikä mitään mystistä. Vain tekniikkaa, joka joko on kunnossa tai ei ole. Ja kun se on kunnossa, se toimii.
Ja kaksisylinterisessä, missä toinen sylinteri toimii ja toinen ei, sen voi testata juuri niin, että vaihtaa komponentti kerrallaan puolelta toiselle. Vain yksi komponentti kerrallaan, eli pää kylmänä, harkinta kunnossa, ei panikoi eikä hökellä, käyttää järkeä. Vika löytyy. Niin yksinkertaista se on. Liitospintoja on useita, huonot kontaktit voivat välillä toimia ja välillä ei. Samoin maavuodot. Niissä ei ole oikein muuta konstia kuin käydä kaikki läpi ja ainakin kahteen kertaan joka ainut. Irrottaa, puhdistaa, kiinnittää, varmistaa.
Jos ei jaksa, voi polkea suohon. Ostaa uuden auton ja vaihtaa sen taas uuteen ennen takuuajan loppua, ei palele, ei kastu, ei tarvi vaivata päätään. Valintakysymys.
Riippumatta siitä, miten itse toimin, Martille nostan taas kerran hattua korkealle! Jatka valitsemallasi tiellä!
Jaakko