Kirjoittaja Aihe: Zündapp Combinette -59 elvytystä  (Luettu 12657 kertaa)

Kesäkuu 28, 2021, 19:22:59 ip
Vastaus #45

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
No niin.. tänään sain nipistettyä sen verran aikaa että sain selvitettyä moottorin "jumin". Oikeastaan aivan alokasmainen moka mutta näinkin näköjään voi käydä.
Olin viime testiajon jälkeen kääntänyt polttoainehanan vahingossa varatankille enkä kiinni. No vanhan kaasuttimen osat kun ei aivan priimoja välttämättä ole niin eikös vähän siipeensä saanut koho ollut päästänyt koneen pensaa täyteen. Tuossa aiemmin taisin mainita jossain kohtaa että kaasarin neula ja koho on uusittavien listalla mutta eipä niitä sitten vielä ole tullut uusittua. Sylinteri piti ottaa pois ja mopeti oli pariinkin kertaan ylösalaisin niin sai pensat valuteltua alakerrasta pois. Tulipa nyt samalla nähtyä sylinterin ja männän kunto ja erinomaisiksi todettua. Männänrenkaatkin paksut ja napakat. Eihän mulla tietenkään uutta alapään eikä kannentiivistettä ollut mutta vanhat selvisivät avauksesta silmämääräisesti ehjinä joten niillä uudestaan kasaan. Totutusti ekalla polkaisilla käymään ja 50 metrin testilenkin perusteella taas kaikki pelittää eikä tiivisteistäkään vuotanut mitään ulos. Uuden kohon ja neulan haen kyllä tällä viikolla jos tuossa Tampereen moposportissa vaan on. Olettaisi bingin osia olevan siinä hyvin.


Kiitokset Kallelle avun tarjouksesta. Tällä kertaa selvittiin vaivaamatta ketään  :)
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Kesäkuu 28, 2021, 19:48:00 ip
Vastaus #46

Kalle Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Ole hyvä vaan. Hyvä että kääntyi parhain päin. Itellä kajahti työreissussa kytkin Laurasta niin alkaakin sen kanssa resuaminen  ;D . Tätä tää harrastaminen on
Solifer 10 1969 "Laura"

Kesäkuu 28, 2021, 21:02:42 ip
Vastaus #47

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Juu kyllä näitten kanssa aina välillä saa harrastaa ::) .


Tässä liian bensan kampikammioon/sylinteriin joutumisen pahin skenaario on se että jos koittaa väkisin polkaista konetta pyörimään niin jostainhan se neste varmaan tiensä ulos löytää. Taitaa kampiakselin stefat pullahtaa ensimmäisenä pois paikaltaan? Voihan siinä jotakin mekaanistakin tuhoa saada aikaan jos on riittävästi reidessä paukkuja tai koittaa vaikka työntämällä rysäyttää pyörimään. Oppia ikä kaikki  ;D
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Heinäkuu 08, 2021, 21:43:57 ip
Vastaus #48

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Tuossa yks päivä hain uuden kohon ja neulan kaasuttimen. Ei vaikutusta käyntiin. Suutin oli 56. Nyt hommattuna 52 mitä tässä ketjun alussa suositeltiin. Sitten itse kysymys: tyhjäkäyntiruuvi on ihan tapissa eli käännetty pohjaan. Oli jo silloin kun tämän hommasin. Luistihan on melkein puolivälissä tällä säädöllä! Tuota pienempää suutinta en ole ehtinyt vielä koittaa mutta tuskin muuttaa tätä tilannetta. Ilmavuotoja mielestäni ei ole. Missä vika??
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Huhtikuu 14, 2022, 14:55:49 ip
Vastaus #49

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Morjes
Erinäisistä muista kiireistä johtuen zynyyn ei ole ehtinyt koskemaankaan sitten viime kesän. Nyt olisi kuitenkin taas tarkoitus jatkaa senkin nyppimistä.

Olen menossa nyt tulevana lauantaina tuonne pirkkahallin varmaankin heti pian siinä aamupäivän aikana. Olis edelleen etsinnässä tuo moottorin vasemmalle puolelle tuleva kaasuttimen koriste ritilä. Jos jollakin myymään tulevalla on semmoinen niin otappa mukaan ja laita vaikka viestiä tänne (tai 0400743690) niin tiedän etsiä käsiini tai jos jollakulla muuten vaan paikanpäälle tulevalla olis niin treffataan jossain ja tehdään puotia. Voin ostaa myös parin jos yhdestä vain et raaski luopua.

Tarvisin myös vauhtipyörän ulosvetäjän. Olisko jollain tietoo mikä kierre siinä vauhtipyörässä on?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2022, 18:50:28 ip kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Toukokuu 24, 2022, 13:38:11 ip
Vastaus #50

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Loppuyhteenvedon paikka


Tänä aurinkoisena toukokuun tiistaina Zyndapp palautettiin viidenkymmenen lepovuoden jälkeen takaisin Suomen tieliikenteeseen. Mopedissa oli tosiaan vuoden -72 kilpi joten viimeksi ollut liikenteessä vuosi ennen kuin allekirjoittanut on edes syntynyt  ;D . Tämä elvytysprojekti on ollut hauskaa terapiaa töitten ja muitten velvoitteiden vastapainoksi. Edellä mainituista syistä johtuen myös eteni melko verkkaisesti mutta kuitenkin päämäärätietoisesti. Mitään tästä ei ollut varsinaisesti rikki, mutta putsailua, rassailua perusteellista huoltoa sekä muutamien osien vaihtoa. Nyt laitteessa toimii kaikki. Seuraavaksi tarkoitus olisikin varovaisesti totutella vanhusta nykyliikenteeseen. Pelkäksi tallin koristeeksi tämä ei jää.
Kiitokset kaikille elvyttelyä seuranneille sekä neuvoja ja vinkkejä antaneille. Uusi elvyttelykohde on jo kiikarissa.. ;)
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Toukokuu 24, 2022, 14:10:15 ip
Vastaus #51

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
24.5 2022
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Toukokuu 24, 2022, 21:30:23 ip
Vastaus #52

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Se on maailma ollut kovasti erimoinen vuonna "viiskytyheksän" kuin tuokin ollut uusi ja työmiehen kukkaroon tullut syvä lovi tuommoisesta saksalaisesta sieltä oikein läntiseltä puolelta.
Hienon lopputuloksen olet saanut aikaiseksi,onneksi olkoon ja eikun nautiskelemaan kesätuulien tuoksuista 8)

Toukokuu 25, 2022, 08:45:47 ap
Vastaus #53

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 712
  • Ihan itse :-)
Hyvin säilynyt hieno monarpperipyörä  8)
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Toukokuu 26, 2022, 17:00:51 ip
Vastaus #54

Timo.montonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 80
 Hieno peli. Itsellä oli 70-luvulla samalainen -59 punainen väriltään.Satula oli mun mopossa harmaa .
 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2022, 18:42:26 ip kirjoittanut Timo.montonen »
Tunturi Sport -76 kovakromi  uudesta asti.

Elokuu 23, 2022, 22:42:20 ip
Vastaus #55

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Morjesta taas.


Nyt olis vähän murheita zynun kanssa. Koneesta alkoi kuulua rapinaa ja rohinaa. Otin öljyt ulos niin metallia tuli mukana. Tämän kesän hyvin vähäiset ajot ovat tässä. Ei aikaa alkaa selvittää mikä meni. Toden näköisesti joku laakeri (?) . Moottori käy vapaalla erittäin hyvin eli sylinteri ja kampi kunnossa mutta ajossa ronksottaa pirusti. Vaihteet toimii.


Mulla on pari enemmän ja vähemmän täydellistä  vara moottoria. Kunnosta ei tietoa. Suunnitelma olisi että purkaa nämä ja ajo moottori ja vaihdella tarvittavat osat. Laakerit saa ilmeisesti ihan kaupasta joten ne uusittais tottakai samalla. Itsellä ei ole kokemusta mopon moottoreista muuten kuin sylintereitten osalta.


Olisiko jollain mielenkiintoa nyppiä tämä kuntoon? Aikataulu olis ensi kevääksi. Itsellä olis mielenkiintoa mutta aikaa perehtyä.   Moottorin irroitan tottakai tai sitten tuon koko härvelin ja toimitan sekä varaosamoottorit. Asun Tampereella mutta mopo on Akaan Toijalassa eli olisko semmoinen 100 kilsaa maksimi järkevä etäisyys? Talkoilla tätä ei tartte tehdä mutta sanon suoraa että korjaamohintoja en pysty maksamaan. Eli jos harrasteystävälliseen hintaan joku olisi valmis jeesaamaan niin laittaa vaikka suoraa viestiä 0400743690 Tomi niin tavoittaa parhaiten. Palstalla käyn harvoin vaikka viikoittain mopoilenkin  ;D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2022, 23:21:11 ip kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Elokuu 24, 2022, 15:27:30 ip
Vastaus #56

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Noniin. Tämä juttu saikin mieleisen käänteen nopeasti. Tuttu wanhan liiton "sukulaismies" lupautui jelppimään kone asiassa. Kyseinen herra on nuoruudessaan pelannut näitten kanssa hyvinkin paljon ja oletan etteivät ne taidot mihinkään ole kadonnee.Vähän jopa innostui tulevasta projektista. Sovittiin että yhdessä tehdään ja hän toimii opastajana. Mielelläni otan ikämieheltä kaiken tiedon vastaan. Siihen pitää aikaa löytyä.
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Elokuu 25, 2022, 22:45:49 ip
Vastaus #57

Ari Lousti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 85
Terve!
Voi harmi, mutta hyvä jos sukulaismies voi auttaa.
Mutta vika jäi askarruttamaan.
Kampiakseli kunnossa, jos käy hyvin. Katkojan kärkiväli myös pysyy samana.
Poljinakseli rattaineen kunnossa, ellei käynnistettäessä tule tyhjiä polkaisuja. Hammasrattaat siis ok.
Vaihteet toimiin, joten vaihteensiirtovipu kunnossa, ja planeettavaihteisto löytää oikeat rattaat.
Kytkin vaihteiston ulkopuolella, joten sieltä ei tule metalliputua öljyn sekaan.
Kytkin- ja vetoakselin laakerivaurio mahdollinen. Välys tuntuisin akselin päässä. Metalliputu öljyssä tarttuisi magneettiin.


Onpa mukava arvailla toisen eli Tomin zynyn vaivoja. Talvi tuo varmaan vastauksen rahinoihin.


Pidä Tomi meidät ajantasalla.


Hyvää syksyn jatkoa.
Ari Lousti


Lokakuu 28, 2022, 16:26:24 ip
Vastaus #58

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Morjesta taas pitkästä aikaa. Syksy koittanut hieman apeissa merkeissä. Zyndappi remonttiini asiantuntijaksi lupautunut wanhan liiton asentaja ei asentele enää tässä ajassa. Ei ehditty edes aloittamaan konehommia. Harmi juttu sinänsä että vaikka itselläkin työkalut pysyy kädessä niin uskon elinikäiseen oppimiseen ja nyt meni takuulla paljon hiljaista tietoa rajan taa. Tätä tämä kuitenkin on tää elämä..
Zyndappi on siis edelleen samassa tilassa kuin aiemmin kerroin. Se on nyt siirretty tallin peränurkkaan odottelemaan päätöstä mitä sille tehdään. Kova tahto olisi se moottori saada tavalla tai toisella jossain kohtaa elvytettyä. Tosiaan vasta puolisen vuotta taas ollut kilvissäkin niin tää ei saa jäädä seisomaan uudestaan.
Uusinkin siis kyselyni olisiko jollain aikaa ,taitoa ja halua ehjätä tämän moottori? Varaosiksi on 2 enemmän ja vähemmän täydellistä irtomoottoria . Koneen otan itse irti ja puran tarvittaessa sylinterin ja muut helposti lähtevät pois.
Ilmaiseksi tätä ei tarvitse tehdä mutta ns "harrasteystävällinen" hinta olisi mukava juttu  ;D


Talviprojektilsi hankittu Tunturi latolöytö ja siitä aloittelen oman ketjun tässä pikipuoliin..
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)

Tammikuu 08, 2023, 00:59:27 ap
Vastaus #59

Tomi Korkki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Nostetaanpas tätäkin taas eli terve kaikille topicin seuraajille ;D
Zynyn tilanne ei ole edennyt suuntaan eikä toiseen. Edellisessä viestissäni esittämäni pyyntö on edelleen voimassa. Tiivistesarjasta sovin jonkun kanssa kaupat mutta nyt tähän hätään en muista kenen kanssa. Sarja piti kuitenkin kulkeutua jostain Nokialla asuvan pojan kautta minulle??
Zynyn moottori taitaa olla mulle vähän liian eksoottinen että alkaisin sitä ihan omin nokkineni purkamaan  aikoinaan puhelimessa saamistani neuvoista huolimatta. Katselin jo kunnostettuja puolimootooreitakin Euroopasta mutta päätin vielä koittaa josko jollakin olisi täällä pärekattojen ja savusaunojen maassa ammattitaitoa saattaa tämä kuntoon? Rahasta sen verran että olen tähän valmis panostamaan suunnilleen sen verran kuin Saksasta saisi valmiiksi laakeroidun puolimoottorin eli noin 500€. Tämä vain ja ainoastaan siksi että haluaisin tämän oman moottorin pysyvän omassa rungossaan. Kiire ei asialla ole mutta joku aikataulu olisi hyvä olla. Edellisen viestin mukaan varaosamoottoreita on kaksi käytössä
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2023, 01:01:12 ap kirjoittanut Tomi Korkki »
Tällä hetkellä:
Tunturi start "pappis" -80
Tunturi Super Sport DX -85(projekti . Valmistuu -24)
Tunturi Tiger S -86
Zündapp Combinette -59 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -22)
Zündapp Combinette -58 (alkuperäiskuntoinen kilvitetty -24)
Zündapp Combinette -58 (projekti)