Kirjoittaja Aihe: Honda 350 CB  (Luettu 499 kertaa)

Kesäkuu 09, 2021, 10:54:14 ap
Luettu 499 kertaa

Hannu Iisalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
Voiko starttimoottorin toimintaa testata , jos se ei ole koneessa kiinni . Vuosimalli 74

Kesäkuu 09, 2021, 11:20:38 ap
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1231
onhan noita startteja testattu, ruustukkiin kiinni ja sähköä, vähän riippuu tietysti mimmonen on taitaa tommonen pyöriä suoraan että ei ole solenoidia niin pärjää kahdella johdolla

Kesäkuu 09, 2021, 11:49:43 ap
Vastaus #2

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5808
  • MC Debit
Joo, tuossa ei ole moottorissa mitään ”lisukkeita”. Miinus rungossa, plussa siinä kyljessä. Ei kannata ruustukkiin kovin lujaa pusertaa.

Se, että pyörii tyhjänä ei välttämättä tarkoita että pyörisi kuorman kanssa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 09, 2021, 18:12:10 ip
Vastaus #3

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 577
Kolmepuolikkaan tapauksessa kannattaa aina tarkistaa myös laturin roottorin starttikytkin, ellei sitä erikseen ole toimivaksi todettu.

Kesäkuu 10, 2021, 09:24:55 ap
Vastaus #4

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2316
Jep, roottorissa oleva starttikytkin on syytä tarkistaa. Liian myöhään tehtynä, tuloksena on  todennäköisesti rikkoutunut roottori ja starttikytkin.

Roottori lähtee irti M16x1.5 ulosvetäjällä/pultilla. Leukaulosvetäjät saattavat murjoa roottorin/kytkimen pilalle.

Operaatiossa on varauduttava uusimaan starttikytkimen rullat, jouset ja jousiholkit sekä kytkinpakan kiinnitysruuvit M6 uppokanta lujuusluokka >10. Ruuvien kiinni pysymisen  pitää varmistaa lukitteella ja pistepuikolla stanssaamalla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2021, 10:38:37 ap kirjoittanut Tapsa Leskinen »

Kesäkuu 10, 2021, 09:43:38 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5808
  • MC Debit
Mulla oli se starttikytkin hyvää vauhtia purkaantumassa, onneksi otin auki ajoissa. Ruuvit löysällä millejä ja se levy siinä sitten helisi. Ei varsinaista meteliä pitänyt koneen käydessä mutta startti luisti ja paukkui.

Laturin roottorista oli jo ruuvinreiät menneet soikeiksi, laitoin teräksiset ”insertit” tilalle. Pari vuotta sitten keväällä tein homman, kaikkia tarvittavia (Honda-)osia sai ainakin silloin CMSNL:ltä eikä ollut kovin kalliita muistaakseni. Insertit ostin wurthilta, ne puolestaan olivat melko kalliita. Samalla ostin wurthin kaikista kovinta lukitetta, laitoin sillä insertit roottoriin. Pykälää tai paria iisimpää lukitetta ruuveihin plus pistepuikolla vielä varmistus kuten alunperinkin oli.

Olihan siinä sellainen lukitustappikin, jonka kolo roottorissa oli mennyt soikeaksi, pistin siihenkin insertin ja porasin vaan jengat pois.

On se nyt jokusia tuhansia kilometrejä pysynyt :)

Niin ja vielä lisäyksenä ”takapihamekaanikon” vinkki: jompikumpi pyöränakseli käy ulosvetäjäksi. Taisin itse käyttää taka-akselia kun samassa ”määräaikaishuollossa” vaihdoin myös takarenkaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2021, 10:16:25 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”