Kirjoittaja Aihe: Classic PRE-48 Lokarit  (Luettu 29334 kertaa)

Huhtikuu 03, 2012, 21:38:28 ip
Vastaus #15

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 543
  • vpkorte
MoRO !
Jurvan classickisa lähestyy uhkaavasti, kysympä taas tätä alumiinilokari asiaa, kun esim. speedwayn lajiryhmä tekee uusia sääntöjä jotka on tullut FIMistä pääsääntöisesti, niin se vuosi on ylimenokausi milloin uusi sääntö päätetään.
Eli nyt jos mennään oikein, niin tämä uusi lokarisääntö tulisi vasta kaudelle 2013.
Nyt jos vien Pässin Jurvan kisan katsastukseen noilla hienoilla ja hyväksi todetuilla alumiinilokareilla, niin tuleeko siitä tuomio: TÄLLÄ ajokilla ei saa ajaa kilpailussa.
Mitä katsastaja sanoo Ruotsalaisille kilvanajajille joilla on aluminilokarit?
T: Pekka ja Pässi.

Huhtikuu 04, 2012, 13:43:34 ip
Vastaus #16

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Yleensä sääntö-muutoksilla on vuoden siirtymis-aika.Tuskin koskee tämän 2012 vuoden kisoja. :police:

Huhtikuu 04, 2012, 14:30:03 ip
Vastaus #17

Pentti Elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 39
ATTENTION ......ATTENTION......    UUTISIA  SELKOKIELELLÄ........

Vielä kerran , niille joille ei tunnu menevän perille.
Nordic Dicipline Meeting  01.10   2011 päätti yksimielisesti hyväksyä esitetyt sääntömuutokset ja täsmennykset jotka astuvat voimaan heti nuijan kolautuksen jälkeen ellei toisin ole sovittu.
Suomen moottoriliitto on toimittanut pohjoimaisille liitoille kokouspöytäkirjat ja saatekirjelmän jossa korostetaan muutosten astuvan voimaan kauden 2012 alusta ja niitä tullaan myös valvomaan katsastusten ja konekorttien tarkastusten yhteydessä.
Jos omistat ja aiot käyttää kilpapyörää jossa on alkuperäisenä ollut osia tai teknisiä ratkaisuja jotka sotivat voimassa olevia teknisiä määräyksiä vastaan toimita todistemateriaali ja konekorttisi tekniselle valiokunnalle pikaisesti jotta se saattaa konekorttisi ajantasalle. Eli sääntöjen vastaisuudesta pitää olla merkintä konekortissa jotta katsastusmiehen ei tarvitse arpoa kuka ajaa ja kuka ei.

SML   Classic jaos      Pentti Elo
Pentti Elo
Motofortuna Finlandia
+358 400 618400

Huhtikuu 05, 2012, 09:43:25 ap
Vastaus #18

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
BSA Goldstar M24 1938
Lokasuojatkin alumiinia!

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pertsa-

Huhtikuu 05, 2012, 10:48:27 ap
Vastaus #19

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Mutta jos pyöräsi on XB31 tai XB33 vuodelta esim. vm.1945 lokasuojat olivat terästä!

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pertsa-

Huhtikuu 05, 2012, 11:01:57 ap
Vastaus #20

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Mutta onko tämä moottoripyörä mihinkään sopiva kun lokaritkin "rosteria", mutta kuitenkin... ovat terästä?

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pertsa-

Huhtikuu 05, 2012, 11:30:37 ap
Vastaus #21

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
No joo...
On mulla kiteytyskin tälle kuvaleikille: Jos olisi olemassa luokka, vaikka vanhoille museotarkastetuille museomoottoripyörille, jotka olisivat museotarkastettuja ja tekniikkatarkastettuja ennen kilpailuja... Kilpailuna olisivat esimerkiksi ns. "tasanopeuskilpailut". Olisin itse kyllä täysillä  järjestelyissä, sekä varmasti moni muukin "pussihousu", sekä järjestelyissä, että myös mukana vanhalla moottoripyörällään.  ... kuin myös monet omat "taustakerhoni"  jäsenet (vmpk-kilvanajo, svkmk, stadin pärtsärit, nostalgiamotoristit ja jne.) ?
... No antaa olla... tuli vaan mieleen. Mennään vanhaan malliin...
-pertsa-

Huhtikuu 19, 2012, 22:48:23 ip
Vastaus #22

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 543
  • vpkorte
Jatkan tätä alumiinilokarijuttua edelleen, nyt on täysin ruotsinkielentaitoinen kaveri joka rakentelee -48 luokkaan pyörää, soittanut ruotsin konekortti ym. asioista vastaavalle Christer Watzille kyseisestä asiasta. Hän oli kertonut että lokarit, tankit,ja numerolaput ei saa olla muovia eikä lasikuitua, vaan METALLIA, ja maininnut että ne saa olla myös ALUMIINIA.
Sääntömuutos vasta kaudelle 2013, samoin kuin sivuvaunujen uudet säännöt, oli myös sanonut että aluminilokareita käytettiin jo kolmekymmenluvulla.
Oli kertonut myös että ehdotus on ottaa mukaan 1950 luvun alkupään pyöriä tähän luokkaan jotta saataisiin enemmän ajajia viivalle.
Oliskohan nyt kuitenkin kokouksessa ollut se kielimuuri suomen ja ruotsin välillä?
Christer Watz oli sanonut että ruotsissa saa ajaa aluminilokareilla.
Pässit on rautaa ja kuskit päs....

Huhtikuu 20, 2012, 08:04:00 ap
Vastaus #23

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Kielimuurihan on ollu ennen tosa Pirkkalan rajalla, mutta hyvempi näin.... Tässä kuitenkin ruåtsalaisten alkuperäinen texti mitään muuttamatta. Steel on terästä, kaikilla käännöksillä, vai mitä sanoo Stalin?
Johdanto-osassa sanotaan nimenomaan, että tässä tekstissä on haluttu tarkentaa SANOJEN merkitystä siitä mikä on sallittua ja mikä ei. Jos he ovat tarkentaneet, että lokarit ovat terästä, eikä esim. alumiinia, niin silloin ne ovat terästä!

EDIT: Tämä MCHK-R:n ehdotus on tullut käsiteltäväksi 16.9.2011


Proposition for Pre-48 class; proposed amendments to scrutineering standards
Background
Many of the riders in the class have expressed their discontent about some of the wordings in the regulations. For that reason, the class decided to form a group to write a more clearly formulated set of rules about what is allowed and what is not allowed in the class.
The main change is that we want to allow components that are manufactured after the time period but with the same design and functionality.
Proposition
Proposed new regulations:
4.0   Amendments to class 1 Pre-1948
4.1   General: The motorcycle shall give the impression of complying with a typical racing motorcycle of Pre-1948 era.
4.2   Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.
4.3          Handlebars: Shall be made in one piece.
4.4          Wheels, rims and brakes
   Wheels: Minimum 19” diameter
   Rims: Max WM2 front and WM3 back.
Brakes. Should comply with the time period. Max 7” brake drum and of half hub design; both front and rear. Larger and dls brakes are only approved if they were originally fitted on the motorcycle.
4.5          Petrol tank, seat, mudguards and fairings.
   Petrol tank: Period styling and made of steel.
Saddle: Only solo saddle and bum pads are approved. If a long saddle was originally fitted then this is also approved.
                      Mudguards: Period styling and made of steel.
                     Fairing: Only a fly screen is approved.
                     Number plates: May not be made of plastic.
4.7   Engine: All visible parts must fall within the time period. Tuning is     permitted.
4.8          Gearboxes: Exterior of Pre-1948 design. BSA and Triumph pre-unit gearboxes up to 1953 are also approved. Minor deviations such as mounting fixtures and a speedo drive unit are also approved. Gear linkages may be changed from the original design.
4.9          Carburettors: May be up to a 1960 model.
4.10    Transmission: Belt driven primary transmission is allowed but must be concealed within a period style transmission housing.
4.11    Levers: Period styling. Throttle control may be parallel to handlebar.
4.12   Oil collection tray: There must be one under the engine and gearbox.

Sent in by:   MCHK-Racing

Written by:    Tomas Hilse
   Christer Watz
   Börje Ivarsson
   Anders Jonzon

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2012, 11:05:28 ap kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Huhtikuu 20, 2012, 22:46:01 ip
Vastaus #24

jarmojalonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Moro.
Onkohan toi Wats ihan hihnalla jos toisille puhuu toista ja toisille toista.Tai mitä sen oikeastaan mulle on väljä kun en aja ko.luokassa.....
Ihmetteli Jarmo. ;D

Huhtikuu 21, 2012, 16:10:47 ip
Vastaus #25

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Jos sää Jarmo alat ajeleen sillä Rumpalla, on siälä samat koukerot eressä, ei oo kauan kun finskipari menetti UEM ronssinko se ny oli, kun ruåtsalaiset muisti ajetun kisan jälkee, että "ai nii, mehän ollaan ilmottaruttu myäs tähän sarjaa, muttei vaan muistettu ilmottauruamme siittä mainita", "eix ollakin Einar, Börje ja Alfred?" => "ja vist du har..."
Nehän pitää meitä ihan palikoina, ja kun tiukka paikka tulee, niinku ny, ni ei muuta ku diskuteeraamaan...ja suami poikka on ihan sokka poikki.
Ny on vähä niinku, jos tavisoran jälkeen ois soitettu Mocbaan ja sanottu että, "ollaan kuultu, että ootte sitä miältä, että käytettiin liiallista voimaa teitä vastaan, me ollaan pahoillaan, lievittäiskö Affenanmaa tuskaa?"

Huhtikuu 21, 2012, 20:15:31 ip
Vastaus #26

jarmojalonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Moro.
Ajelen kilpaa noilla nappula renkaisilla ja näytöksiä noilla asfaltti vehkeillä.Sitten kun ei polvet enää crossia kestä on varmaan jo kielletty ko.lajit että eipä niistä enää huolta.
Mutt tota jaksan vieläkin ihmetellä että niitä lokareita on murtunut ja aiheuttaa vaaran.Jos katsastus mies tutkii pelin eritoten lokarit niin eihän ne nyt muutamassa kierroksessa rapise radalle.
Enemminkin voisi kuvitella että tollasen härpäkkeen runko murtuu esim emäputken juuresta kun ajetaan liian tehokkailla(uusilla) jarruilla. ;)
Tai jotkut ensiö ketju suojat,ketjusuojat murenee ja kiilaantuu joihinkin väleihin ja aiheuttaa vaara tilanteen.
T:Jarmo

Huhtikuu 22, 2012, 22:17:21 ip
Vastaus #27

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 543
  • vpkorte
Eiköhän olis paras kun tuo Ismokin opettelis kirjoittaan suomeksi, ei tuota siansaksaa saa kukaan tulkattua tälläiselle kansakoulun käyneelle.
Hyvin on ollut Tiilikan Juhakin hiljaa aluminilokarijutusta, nyt vois soittaa tuolle Crister Watzille ja kysyä niiden esityskirjeestä tarkoittaako ne peltiä tai terästä, tiedän että Juhalta nuo kielet taipuu oikein hyvin.
Sais jotain järkeä tähän juttuun vai onko tarkoitus karsia tämä -48 luokka pois? Eipä näy yhtään ilmoittautumista Jurvan kisaan olevan.

Huhtikuu 23, 2012, 07:12:01 ap
Vastaus #28

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Pekka, esityskirjelmän mukaisesti sääntöihin merkittiin steel=terästä ja säännöt on taputeltu jo silloin lokakuussa, ei tässä enää kysellä mitä sais olla. Niinkään koko esitysnivaskassa ei ollut ehdotusta mistään siirtymäajasta, eikä niistä ole erikseenkään sovittu, eli kun nuija kopahti, säännöt muuttuivat (pre-48, 50 cc ja sivarit).

Ja noihin höpöhöpö kommentteihin, katos keiden nimet on esityksen takana....

Ja ton siansaksan mä kirjoitin niinku huumorimielellä Jarmolle, ettei siittä tarvi huolta kantaa, ei siinä ollu mitään uutta.

Huhtikuu 24, 2012, 12:06:53 ip
Vastaus #29

juha tiilikka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Terve Pekka ja muut lista-aktivistit,

eipä mulla ole tähän keskusteluun paljon lisättävää, mutta pyynnöstä "pienenä" kertauksena seuraavaa.

SVKMK'n teknisen valiokunnan ja SML edustaja P. Elo ja S. Nieminen sekä L. Belik olivat läsnä sääntökokouksessa.
Painotan vielä, että tämä sääntömuutokset koskien "48"-luokkaa tulivat SVEMO'n edustajilta (eli ts. olivat valtuuttaneet MCHK'n) edustajat kokousedustajiksi. "48"-luokan sääntömuutosehdotuksen olivat allekirjoittaneet "MCHK-Racing Tomas Hilse, Christer Watz, Börje Ivarsson, Anders Jonzon.
Osa ruotsalaisten ehdotuksista ei mennyt ihan suoraan läpi esim. vaihdelaatikkoasia. Alla Ismon yhteenveto pre48-luokan säännöistä:

"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.
Ohjaustanko pitää olla yksiosainen.
Pyörät: Minimi koko 19”
Vanteet: Max 1.85 (VM2) edessä ja 2.15 (VM3) takana.
Jarrut: Pitää olla aikakauden mukaiset, puolinapa ja max. 7” rummunhalkaisija edessä ja takana. Suuremmat kuin 7” ja kahdella levittäjällä varustetut jarrut ovat sallittuja vain, jos ne ovat alkuperäisenä asennuksena olleet ko. moottoripyörämallissa 1947 (ei myöskään piilotettuja tls/dls jarruja sallita).
Polttoainesäiliö pitää olla teräspeltiä ja aikakaudenmukainen.
Satula pitää olla soolomallinen, sokeripala sallittu. Pitkäsatula on sallittu, jos ko. moottoripyörä malli oli
varustettu sellaisella 1947 tai aikaisemmin.
Lokasuojat pitää olla teräksestä valmistetut ja aikakauden mukaiset.
”Kate”, vain ns. fly screen on sallittu.
Numeropohjat eivät saa olla muovisia.
Moottorin kaikkien näkyvien osien pitää olla aikakauden mukaisia, viritys on sallittu.
Vaihdelaatikko pitää olla ulkoisesti pre-48 mallia. BSA ja Triumph pre-unit laatikot vuoteen 1953 ovat sallittuja, kuten myös vaihteenvalitsinvivut voivat olla muutetut. 5- ja 6-vaihteiset laatikot ovat sallittuja vain, jos ne ovat olleet saatavissa ko. moottoripyörä malliin vuonna 1947.
Kaasuttimet hyväksytään vuoteen 1960 asti.
Ensiöveto, hammashihnakäyttö pitää olla näkymättömissä alkuperäismallisen ketjusuojan sisällä.
Jarru- ja kytkinhallintalaitteet pitää olla aikakauden mallisia, kaasunhallinta pitää olla ohjaustangossa ns. tuppityyppinen ja itsepalauttava.
Öljykeräyssuoja koneen ja vaihteiston alla on pakollinen."

Säännöt tulivat voimaan välittömästi kokouksen päättymisen yhteydessä. Kaikki Pohjoismaat ovat hyväksyneet pöytäkirjan (RUOTSALAISILLA EI OLE OLLUT MITÄÄN KOMMENTOITAVAA TAI KORJATTAVAA PÖYTÄKIRJAAN)

Kielimuureista ruotsi vs. englanti tai Pirkkalan kunnan raja en ota kantaa, mutta tiedän ruotsalaisten omaavan hyvät englanninkielentaidot, joten olettaisin esityksen olevan oikein eli steel = teräs.
Kokouksessa nimenomaan oli kuulemani mukaan keskustelua alumiinilokasuojista ja kriteerinä turvallisuusnäkökohta. Tämän vuoksi kokous hyväksyi ruotsalaisten esityksen teräslokasuojista. Näinollen olisi hieman outoa, että pöytäkirjaan merkitty "steel" voisi tarkoittaakin myös alumiinia. Se, että jälkeenpäin Watz onkin antanut ristiriitaisia näkemyksiä ei liiemmin yllätä, vaan on ollut MCHK'n normaalia toimintaa vuosikaudet.
Edelleen alumiiniset lokasuojat ovat hyväksyttyjä, jos ne ovat olleet tehdasasennettuina (näissä malleissa tuenta on alunperin ollut tukevampi, eikä rasituksia välity niin paljon lokasuojille). Tällöin tulee toimittaa konekortti pikaisesti anomuksineen Pentti Elolle, jotta saadaan konekortti ajantasalle. Viime kädessä tietysti katsastaja arvioi tilanteen ja pyörän turvallisuuden.

Tiedoksi myös, että Suomen Moottoriliitto (SML) on lähettänyt selvityspyynnön SVEMO/MCHK'lle uusien sääntöjen virheellisestä voimaantulosta (MCHK'n nettisivulla), minkä vuoksi on valitettavasti odotettavissa ongelmia Jurvassa. MCHK'n keskustelupalstalle on myös tiedotettu alkuvuodesta uusista säännöistä (Hakamäki) ja yritetty sitä kautta vauhdittaa uusien PM-sääntöjen julkaisua (viralliset MCHK'n sivuilla).
Säännöt ovat samat kaikille - ainakin Suomen PM-osakilpailussa. SML lähettää valvojan paikan päälle perjantaista sunnuntaihin Classic RR-lajiryhmän pyynnöstä, jotta kaikki epäselvyydet tulisivat kirjattua ja informoitua myös muille Pohjoismaiden moottoriliitoille.

Pahoitteluni kaikille, joille nämä muutokset aiheuttavat lisätöitä. Tarkoituksena on kuitenkin jatkuvasti kehittää kilvanajotoimintaa ja puuttua havaittuihin epäkohtiin.
Muutaman vuoden aikana, kun on ajettu PM-tittelistä, on selvästi ollut havaittavissa yhden maan jatkuva sooloilu/välinpitämättömyys (Ruotsi). Milloin on vaadittu sääntöjen muutoksia painotetuilla äänimäärillä (kilpailijoiden määrä kyseisestä maasta) tai kun muutoksiin on pyydetty ottamaan kantaa, niin kaikki muut maat pl. em. ovat säntillisesti vastanneet ja ovat ymmärtäneet PM-sarjan arvon. Valitettavasti tämän kaltaiset "epäselvyydet" saattaa jatkossa aiheuttaa koko PM-sarjan lopettamisen, mikä olisi suuri tappio koko Classic TT -sarjalle.
Tässä on kaikkien Pohjoismaiden oltava yhdessä vetämässä köyttä samaan suuntaan - niin moottoriliittojen kuin jokaisen kuskinkin.

Nyt on viimeistään aika kääriä hihat ylös ja pistettävä pyörät kuntoon sekä ilmoittauduttava kotikisoihin, jotta Jurvassa olisi mahdollsimman monta kilpuria viivalla ja saadaan kunnon kisat aikaiseksi!!! Nähdään siellä.

Juha Tiilikka
Tekn. valiokunnan jäsen ja
SML lajiliiton edustaja Jurvassa