Riialimaakkinoissa on aika painavat vauhtipyörät, niillä saa koneen käymään tasasemmin, ja löytää pitoa paremmin jossain kohtaa. No sitte jos kakstahtinen ja kaasarikone, ja kuski jää jyrkkään mäkeen, ei pääse ylös. Ko mäki on tarpeeksi jyrkkä, se ei sunkaan pääty se tilanne siihen mäkeen; usein kuski tulee liukuen tai pyörien itekseen mäen alle, ja pyörä liukuu kylellään perästä. Ja jos liukuu oikeella kylellä, maa kääntää kaasun täydelle. Pyörä huutaa hädissään, kuski on niin paljon alempana, ettei pääse hätiin. Kylellään oleva kaasari, eli seos menee laihalle, ja kierrokset nousee. Ja sitte kuuluu, 10...15...20 sekunnin jälkeen sellanen ikävä niuh-ääni, ja kone pysähtyy siihen paikkaan, mäntä on sylinterin kanssa melkein yhtä puuta. Ja vauhtipyörä tulee kopan läpi, puolet siitä kampiakselin päästä sisällään, katselemaan maisemia... ja saattaa vielä jatkaa matkaa jonniin verran maahan sattuessaan... Joskus kuski on kerenny hätiin, ennen niuh-ilmiötä, mutta arvatkaapas sammuuko se kone tyhjää huudettuaan kipinän katkasulla, sammuttimesta? No ei kyllä sammu, diiselinä huutaa ja yhtä lujaa. Pitäs saaha ilman meno tukkoon. Mie kymmenkunta vuotta riialikuvioissa pyörin, kahta tämmöstä jouduin seuraamaan. Kymmenkunta vuotta on kisoissa ollu pakollisena rannelenkki-sammutin, sellane niiko kelkoissa. Kun kuskin ja pyörän yhteinen matka päättyy eroon, kone sammuu, ei käy näitä. Paitsi jos kuski treeneissä tietää, ettei sitä lenkkiä tarvi ranteeseen laittaa. Kisoissa jos menee jaksolle ilman lenkkiä ranteessa, tuomarin kuuluu tuomita vitonen eli maksimivirhepisteet siltä jaksolta.
Kerran oon todistanu sellasta, että kuvatusta tilanteesta selvittiin, kuski sai hetken huutaneen pyörän sammumaan. Pyörä toimi ihan ok. Mutta kun oli sen jälkeen treeneissä, lähes normaalissa ajotilanteessa, antoko varppeja johonkin kivelle yrittääkseen, en muista, niin yhen äki tuli vauhtipyörä kopasta läpi. Se akselinpää oli vaurioitunut siinä aikasemmassa tapauksessa luultavasti, ja päätti sitten katketa.
Mielellään kuultaisiin, kun Pekka koneensa saa purkastuksi, että onko akseli pyörähtäny limpussa vai katkennut? Tuo äskenen kerrottu episodi, mikä ei jaavoihin liittyny mitenkään, liitty siihen, että jos akseliin jossain tilanteessa on syntynyt pieni vaurio, sillä on taipumus ajan kanssa edetä pikkuhiljaa, ja lopullinen pettäminen voi tapahtua tilanteessa, missä ei oikeestaan oo mitään erityistä tapahtunut.
Mutta purkamalla selviää, mitä on rikki, ja osiahan noihin kyllä maailmalta löytyy, ja osaavia korjaajia löytyy täältä palstoilta. Jos akseli on lähteny pyörimään limpussa, voip tarvita kokonaan uutta kampiakselia, arvelen mie. Sitä ei enää saa sovitteeseen oikein mitenkään, eppäilen, mutta Lauri näistäkin enemmän tietää. Eikä jaavaan kannata vaihtaa vain toista limppua, akselit koneistetaan tehtaalla pareiksi, sekalimpuista koottu akseli voip olla sellanen, mitä ei saa suoraksi mitenkään, kun ei oo veivin tapin ja kammenpään reiät saman matkan päässä toisistaan limpussa ja toisessa.
Hylätä ei hyvää kulkuvälinettä pikkuvikojen takia kannata, konstilla tai toisella sen saa kuntoon ens kesäks!
Jaakko