Kirjoittaja Aihe: Jawan kytkin  (Luettu 2084 kertaa)

Joulukuu 03, 2024, 12:42:39 ip
Vastaus #15

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1595
Laitoin Laurille viestiä...
Kyllä mä nyt päättelen niin, että sinne tyhjää pyörivään kampiakselin tappiin se käynnistyspolkimen liike hukkuu!
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Joulukuu 03, 2024, 17:42:28 ip
Vastaus #16

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11661
Tuohan on aika vekkuli tapaus jos
kammentappi joutavaa pyörii. Onkohan joskus rempattu
hieman pielaveteisillä konsteilla?   ;)

t. Markku

Joulukuu 03, 2024, 19:56:45 ip
Vastaus #17

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1401
Limpussa tyhjää pyörivästä kampiakselin päästä en oo ees kuullu ikinä, mutta alkuperäsen yks osasen kampiakselin pään oon kaks kertaa nähny semmosena, että se on muuttunu kaks osaseksi...

Joulukuu 03, 2024, 22:37:34 ip
Vastaus #18

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3858
Siinä limpun ja akselin välissä on ahdistusta  sen verran että vaatii n. 3000 kg voiman millä painuu prässissä paikalleen.
Miten lienee löystynyt, jää tutkittavaksi. On korjattavissa mutta vaatii koneen halkaisun.




L&K.

Joulukuu 03, 2024, 22:58:04 ip
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1401
Riialimaakkinoissa on aika painavat vauhtipyörät, niillä saa koneen käymään tasasemmin, ja löytää pitoa paremmin jossain kohtaa.  No sitte jos kakstahtinen ja kaasarikone, ja kuski jää jyrkkään mäkeen, ei pääse ylös.  Ko mäki on tarpeeksi jyrkkä, se ei sunkaan pääty se tilanne siihen mäkeen; usein kuski tulee liukuen tai pyörien itekseen mäen alle, ja pyörä liukuu kylellään perästä.  Ja jos liukuu oikeella kylellä, maa kääntää kaasun täydelle.  Pyörä huutaa hädissään, kuski on niin paljon alempana, ettei pääse hätiin.  Kylellään oleva kaasari, eli seos menee laihalle, ja kierrokset nousee.  Ja sitte kuuluu, 10...15...20 sekunnin jälkeen sellanen ikävä niuh-ääni, ja kone pysähtyy siihen paikkaan, mäntä on sylinterin kanssa melkein yhtä puuta.  Ja vauhtipyörä tulee kopan läpi, puolet siitä kampiakselin päästä sisällään, katselemaan maisemia... ja saattaa vielä jatkaa matkaa jonniin verran maahan sattuessaan...  Joskus kuski on kerenny hätiin, ennen niuh-ilmiötä, mutta arvatkaapas sammuuko se kone tyhjää huudettuaan kipinän katkasulla, sammuttimesta?  No ei kyllä sammu, diiselinä huutaa ja yhtä lujaa.  Pitäs saaha ilman meno tukkoon.  Mie kymmenkunta vuotta riialikuvioissa pyörin, kahta tämmöstä jouduin seuraamaan.  Kymmenkunta vuotta on kisoissa ollu pakollisena rannelenkki-sammutin, sellane niiko kelkoissa.  Kun kuskin ja pyörän yhteinen matka päättyy eroon, kone sammuu, ei käy näitä.  Paitsi jos kuski treeneissä tietää, ettei sitä lenkkiä tarvi ranteeseen laittaa.  Kisoissa jos menee jaksolle ilman lenkkiä ranteessa, tuomarin kuuluu tuomita vitonen eli maksimivirhepisteet siltä jaksolta.

Kerran oon todistanu sellasta, että kuvatusta tilanteesta selvittiin, kuski sai hetken huutaneen pyörän sammumaan.  Pyörä toimi ihan ok.  Mutta kun oli sen jälkeen treeneissä, lähes normaalissa ajotilanteessa, antoko varppeja johonkin kivelle yrittääkseen, en muista, niin yhen äki tuli vauhtipyörä kopasta läpi.  Se akselinpää oli vaurioitunut siinä aikasemmassa tapauksessa luultavasti, ja päätti sitten katketa.

Mielellään kuultaisiin, kun Pekka koneensa saa purkastuksi, että onko akseli pyörähtäny limpussa vai katkennut?  Tuo äskenen kerrottu episodi, mikä ei jaavoihin liittyny mitenkään, liitty siihen, että jos akseliin jossain tilanteessa on syntynyt pieni vaurio, sillä on taipumus ajan kanssa edetä pikkuhiljaa, ja lopullinen pettäminen voi tapahtua tilanteessa, missä ei oikeestaan oo mitään erityistä tapahtunut.

Mutta purkamalla selviää, mitä on rikki, ja osiahan noihin kyllä maailmalta löytyy, ja osaavia korjaajia löytyy täältä palstoilta.  Jos akseli on lähteny pyörimään limpussa, voip tarvita kokonaan uutta kampiakselia, arvelen mie.  Sitä ei enää saa sovitteeseen oikein mitenkään, eppäilen, mutta Lauri näistäkin enemmän tietää.  Eikä jaavaan kannata vaihtaa vain toista limppua, akselit koneistetaan tehtaalla pareiksi, sekalimpuista koottu akseli voip olla sellanen, mitä ei saa suoraksi mitenkään, kun ei oo veivin tapin ja kammenpään reiät saman matkan päässä toisistaan limpussa ja toisessa.

Hylätä ei hyvää kulkuvälinettä pikkuvikojen takia kannata, konstilla tai toisella sen saa kuntoon ens kesäks!

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2024, 23:00:36 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 04, 2024, 08:58:28 ap
Vastaus #20

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3858
Minulta löytyy yksi 175 Jawan purkamaton moottori. Täytyy tarkastaa veivin kunto. Niitä on kuitenkin 15 ja 18 mm männäntapilla.




L&K.

Joulukuu 04, 2024, 11:36:52 ap
Vastaus #21

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1595
Joo, niin se on, että hätäinen mies teki liian pian kaikkein pahimman skenaarion mukaisen diagnoosin. Olisihan se toisaalta ollut hienoa olla ennennäkemättömän vian uhri... Mutta sain kuitenkin kampiakselin liikkeen pysäytettyä ja kiristettyä ensiöratasta vielä lisää. Takaisin nippuun ja taas testaamaan!
Kiitoksia kaikille tuesta ja myötäelämisestä. Katotaan, mitä mä seuraavaksi keksin...   ;D
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Joulukuu 04, 2024, 11:56:53 ap
Vastaus #22

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3858
On se ollut joskus vika bensatankin korkissakin, niin ihmeelliseltä kun se tuntuukin.
Kaveri oli vahannut syksyllä kaikki kromiosat tankin korkki mukaan luettuna.
Keväällä ajelulle ja moottori sammui aina muutaman kilometrin jälkeen.
Tarkastus tankkiin, bensaa on ja samalla avaaminen antoi korvausilmaa että bensa
valui taas hanasta. Lopulta tajusi rassata vahatulpan auki vaijerinsäikeellä korkin pienestä
ilmareiästä. Vika poistui.


L&K.

Joulukuu 04, 2024, 12:12:48 ip
Vastaus #23

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1913
Kyllä kuului ärräpäitä korjaamolla, kun nuori mies ajoi ja työnsi ja ajoi ja työnsi....15km Suzukin tonnisatkua hoitoon.
Siinä sitten kyseltiin ja pähkittiin koska alkoi, mitä tehty jne.
Otettiin tankkia ylös asiakkaan kanssa ja siellähän oli korvausilmaletku puristuneena tankin kiinnityksen alla.
Tuli nopea korjaus ja eikä hintaakaan viitsinyt pyytää vieläkin hikisenä hammasta purevalta kaverilta...

Joskus seuraavissa jaksoissa uskalsi jo kysäistä, että tulitko oikein ajamalla ;D

Joulukuu 04, 2024, 12:24:53 ip
Vastaus #24

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3858
Toinen paikka mikä kannattaa tarkastaa on kohokammion reikä. Siihen kertyy pikkuhiljaa moskaa joka hidastaa bensan virtausta.
Kulkee pienillä kierroksilla hyvin mutta bensanpuutteesta pätkii isommilla kierroksilla. Vaikuttaa äkkiä sytkävialta pätkimisineen.




L&K. 

Joulukuu 04, 2024, 12:43:50 ip
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1401
Jos ajjaa ilman korvatulppia, ja on vähän enemmän noitten kanssa pulannu, aika hyvin kakstahtisessa korvan ja käden pitäs pystyy selvittämään, jos on pentsiinistä puutetta.  Kone helkkää laihalla, ja kun kaasua löysää, lähtee käymään, kun kaasua lisää, alkaa pätkiä tai sammuu.  Ainakin nyt oon sitä mieltä, kun en enää moottorpyörillä oo ajanu aikoihin enkä aja...

Tuosta kartiokiinnityksestä.  Katoithan Pekka, ettei vaan mutteri pohjaa akselin olakkeeseen, ettei kiristä kartiota kunnolla ollenkaan?  Semmosia on joskus vastaan tullut; ussein tosin syynä joku väärä rikka mutterin alla, joskus kerran irronnut kartiokiinnitys on vähän ohentanut akselia tai suurentanut vastakappaleen reikää, ja mennee kappale liian syvälle.  Siinä kanssa kokenut asentaja saattaa ihmetellä kiristäessään, että lopputiukka tuli liian lyhyellä matkalla, katotaas vielä kerran...

jaakkovaakko

Joulukuu 04, 2024, 12:51:32 ip
Vastaus #26

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1595
Mä oon niin nopee liikkeissäni, että jäi kyllä ihmettelemättä. Pinnat kyllä brakecleanerilla putsailin, että ihan hyvältä ne vaikuttivat. Ei mitään "hitsaumia" tai muutakaan outoa.


Mutta onhan tää hienoa, kun sain aikaan näin pitkän keskustelun ja vieläpä ihan moottoripyöriin ja vanhoihin sellaisiin, liittyvästä aiheesta!  :laugh:
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)