Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 15646 kertaa)

Toukokuu 03, 2020, 09:39:48 ap
Vastaus #105

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Lopussa kiitos seisoo vaikka muut seisokit olisi jo hävinneet aikapäiviä mutta kyllä kuulkaa tämän kanssa tunteja ihmeteltiin miten saada pyöräytettyä tuota hahloa niin ettei kytkinilevyt pyörisi tuossa kehikon sisällä :-\


Meinasin lyödä jo hanskat tiskiin ja pitää paussia koko touhusta mutta p...le ,eihän tämä nyt NIIN vaikea juttu voi olla,venäläinen moponmoottori.
Kehittelin kaikenmoisia härveleitä tuon Juhan esikuvan mukaisesti ja sen vierestäkin mutta aina,vaikka miten ulosvetäjää kiristi,tuo sisus pyöri mukana kun yritti kääntää noista hahloista levyä.
Hienonnäköisiä vekottimia vaikka muille esitellä,ainut huono puoli joka miinusti vähän lopputulosta, oli että ne kehitelmät ei toimineet.
Ei auttanut vastaanpito toiselta puolen tai lykkäämällä kapuloita rattaaseen etteikö kytkinlevyt pyörineet kopassaan.
Nyt tuli taas vastaan teknologiaa joka ylittää yksinkertaisen maalaisen järjenjuoksun... :-[


Miksi tuo Juhalla aukeni nätisti tai monissa videoissa mitä löysin joissa yhdessäkin vaan itsetehdyllä avaimella pari nuorukaista pyöräytti sen irti 5 sekunnissa toisella kädellä pikkasen vastaan tuosta kytkikopasta pidellen senkummemmin numeroa asiasta pitämättä ???
Noh,viimeisin viritys peliin ja aivot narikasta mikä olisi yksinkertaisuuden huipentuma millä tämmöiset suurella todennäköisyydellä siperian perukoilla avataan Mosse ja Ladatyyliin ilman tuntien värkkäämistä työkaluihin sekä päätellen miltä nuo avatut kytkinkopat päätypelteineen näyttivät ulkoisesti videoissa eli niitä oli selvästi hakattu varmaan ruuvarilla tms mutta ei nyt kummiskaan hajoteta tätä ihan tohjoksi etäopetuksena nuorisolle.

Kohtuukiristys tuolla tee-se-itse taidonnäytteellä jossa romukopasta löytyneeseen ympyränmuotoiseen alumiinpalaan mitattu n40mm reikäväli,tehty reiät-kierteytetty ja passelit ruuvit jotka tulee vähän pitkälle sopiakseen noihin koloihin ,keskireikä alumiinlevyyn jossa jostain nykyautosta  tommoinen kierrepala joka tasalla alapäästä alumiinlevyyn  ja jossa kuusiokolokanta toisessa päässä johon ulosvetäjän piikki uppoaa kivasti eikä lipsahda ja hei,kun  nopeasti kopauttaa kiintoavaimeen niin hahlossa tapahtuu likettä sivusuunnassa kunnes ei enää suurentunut jolloin puretaan ulosvetohärveli irti ja vähän ruuvarilla peltiä suorassa avittaen(jousi takana painoi vinoon) sekä hylsysarjan jatkolla ruhjomatta reikää kopautin sen irti ja todellakin se suorastaan lensi,melkoinen jousi takana.
Muutama kuva ja tästä jatketaan.
Pitääköhän tuo keskimutteri olla kireällä joka jousen alla,meinaan kun se oli ihan sormikireydessä ja oisko se syynä ettei vetäminen ym temput auttanut vaan kytkinlevyt silti pyöri vai kuuluuko sen ollakkin löysällä ja jos niin miten löysällä oikeaoppisesti koska saahan sillä säädettyä tuota sivuttaisliikettä akselilla...hmm..Juha tietänee tämänkin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 11:52:21 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 03, 2020, 09:51:41 ap
Vastaus #106

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10569
Jaha...saatu näemmä verikin herumaan!

Mutta millainen on systeemi,jolla tuota kytkintä
vapautetaan? Kampiakselin läpihän ei tanko
mahda ainakkaan koko matkallaan mennä? :laugh:

Nyt tekisi mieli hiukkkasen ilkeillä-ne neukkulaitteet,jotka
on liki suoraan kopioitu varsinkin sakuilta-ne jotenkin
toimii. Mutta kun Vanja on alkanut itse luovaksi suunnittelijaksi-
silloin ei ehkä aina priimaa synny-paitsi tuolla aseteollisuuden suunnalla.

No kopiohan se AK 47 oli...saksalainenhan sen  kaasumännän keksi.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 10:26:00 ap kirjoittanut markkukovasin »

Toukokuu 03, 2020, 09:53:30 ap
Vastaus #107

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1433
Kylla mutterin pitäisi olla kiinni. Säätö tehdään muualta.
Jos mutteri löystyy, pääsee kytkin liikkumaan painopuikon edellä ja avautuminen vähenee.....siis alkaa ryömiä.
Tuo puikon liike on niin pieni, että vähäinenkin muutos tekee kiusaa.


edit.
Eihän tuossa tosiaan voi mitään puikkoja olla, mutta kuluminen, tai säätöhäikkä varmaan avausmekanismissa on.
Laita kuva kun se ihmevipu tulee näkyviin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 09:57:50 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Toukokuu 03, 2020, 10:21:41 ap
Vastaus #108

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tässä kuulkaa kaikki osat mitä kytkimessä on,ei löydy puikkoja eikä häävisti vipujakaan..ja kyllä kampiakselin läpi menee magneetton pyöriessä akselin toisessa päässä ja yritin pitää vastaan sieltäkin kokeeksi magneeton keskimutterista joka tietty aukesi vesittäen hyvän idean.
Mitä videoita tutkin ja haeskelin niin vaikka en kielestä ymmärtänyt hölynpölyä,keskipultti kiristettiin pohjaan kohtuukireälle ja joko kehittelivät ohuen varmistinmutterin max akselinpään tasalle tuohon lisäksi tai pistepuikolla löivät varmisteet mutterin+kierteen juureen tuohon orkkimutteriin jos sitä käyttivät.
Klappia ei siis pahemmin akselinsuuntaisesti tarkoitus olla ja kytkinasetelma pyörittävä vapaasti paikoillaan jolloin klappia säädetään noiden akselilla olevien prikkojen paksuuksia muutellen tarvittaessa jotka holkin lisänä tuossa systeemissä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 11:59:39 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 03, 2020, 10:35:03 ap
Vastaus #109

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10569
On se jännää,että noinkin vähillä osilla saadaan
aikaan tempuileva kytkin. :laugh:

t. Markku

Toukokuu 03, 2020, 18:00:25 ip
Vastaus #110

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1433
Onko siinä keskikruunussa uria, joihin levyt voivat takertua.
Pitäisi olla suht sileät pinnat, joilla levyt lepäävät.

Toukokuu 03, 2020, 21:20:32 ip
Vastaus #111

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Voi hyvänen aika mikä homma sada se päätypelti takasin,meinaan nyt on se tiiviste kyllä vaihdettu ja siihen asti menikin kaikki hyvin vaan annas olla kun alkoi kasausvaihe niin johan stoppasi ...nyt tarviisi saada pääty takaisin uriinsa kohtisuoraan eikä vähän sinnepäin todella jäykän jousen punnatessa vastaan ja se peltikään ei oo enää ihan uudenveroinen avauskäsittelyn jälkeen ...muutama tunti menikin siinä kohdassa ja siihen se nyt tälle päivää jäikin kun pariin otteeseen jousi ampui kuin ohjus kannen kera peräseinään eikä siinä auttanut koputtelu,ruuvarilla avittaminen,tuon mun työkalun pyöreän osan sahailu pienemmäksi suorakaiteeksi Juhan kuvan tyyliin tai pihdeilläkään avittaminen  ...jaa-a..jos sitä koputtelee irtoaa nuo lukkoprikat tapeista jotka ovat ohjureina ja ohut peltilevy ei tietty tykkää hyvää lisäosumista. Täytyy tuumia.

Tuo Juhan linkittämä kuva esittää aika tavalla ideaa sitä miltä tämä mun keksintökin nyt näyttää mutta tukevampi rakenteeltaan koska on 1 osainen toisin kuin minun jossa ulosvetäjä ja tappipala ovat irti toisistaan ja hänen ulosvetäjäkin pykälää laadukkaamman näköinen kuin mulla eikä varmaankaan heilu,muljahtele ja saa painettua päätylevyä tarkasti suoraan jäykkää jousta vastaan.
Tartee siis suunnata motonettiin ostoksille.

Selitys sille miksi se keskiruuvi oli löysällä oli se että siitä oli mennyt kierteet,mutta miksiköhän koska ei sitä kukaan auki ole ottanut tehtaan jälkeen mutta oisko tärinän kera löystynyt ja kierteet ottaneet siitä itseenä tai Vladimirko tehtaassa jo vetänyt jengat pikku huppelissa mutta siitä murheesta selvittiin romumoottorista otetetulla ehjällä mutterilla jonka kiristin lukitteen kera kiinni ja kait edes tuo ongelma nyt selvitetty..
Videoissa näyttivät lukitsevan tuota keskimutteria pistepuikolla tai kapein tuplamutterein,lienee siis ns tyyppivika joka hyvin tiedossa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2020, 17:41:13 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 05, 2020, 12:31:31 ip
Vastaus #112

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Varmasti johtuu ainakin osittain siitä, tuo verissäpäin taistelu  ;D  että tuo sinun apuläpykkäsi on turhan hutera. Tuo levy lähti ja meni paikoilleen käsin pyöräyttämällä. Taispa olla niin, että meillä oli tuo iso hammasratas jätetty löysälle tehtaalla. Sopivilla shimmiprikoilla homman sai hoidettua ja kaikki pyöri sutjakasti, vaikka mutterit olivatkin tiukalla. Ilman shimmailua oli vaikka minkälaista kahinaa ja jurinaa, ku veti mutterit tiukalle. Ja tuohon meidän projektiinhan tuli tarvikekytkin osittain. Alkuperäisestä kytkinkruunusta oli yksi väliosa muuttunut metallipölyksi. https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Projektit/Riga+Mini+1988-projekti/029,1.jpg Tarvikekytkin ei sellaisenaan mennyt paikoilleen, vaan se piti yhdistellä vanhoja osia hyödyntäen.

Toukokuu 05, 2020, 16:19:17 ip
Vastaus #113

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Joo,sovitaan että SUURIN syy on huonot välineet..kröhm...mutta nyt on motonetista haettu just kuin Juhan ulosvetäjä ja siihen viritetään tuo apuläpyskä tai uusi kehitelmä ja yritetään taas.
Tarttee pistää kait koronakypärä päähän ettei tuu jousi otsaan päätylevyn kera ,mopon ympäristö onkin jo suojattu vanhoilla sohvatyynyillä vieressä seisovaa auton kylkeä suojellen..onpas vaarallinen harrastusvehje.
Tuo mun levy ei muuten mene käsin pyöräyttämällä ilman joustakaan vaan se kangottaa eli selkosuomeksi ne kytkinasetelman tapit(4) ei varmaan ole ihan linjassa joko muutenkaan tai ovatko ottaneet pikkasen
siipeensä tässä touhussa,tarttee kohdistaa ne nyt alkuunsa ennenkuin edes yrittääkään jousen kera asentaa,se on nimittäin mentävä mieluusti aika sutjakasti heti siinä vaiheessa kun jousikin punnaa.
Nuo 4 tappien lukkoprikkojen ja sen päälle tulevan päätylevyn väli on ahdas edes ihan ykkösluokan suoralle päätypeltille jousetta,saati vähän jo kiemuraiselle...
Iso hammasratas oli tässä lukituslevyllä varmistettu,siis tavallaan leveän ohuen taustaprikan 1 sivu taivutettu tuon hammasrattaan keskimutterin kantin päälle.
mikäli taasen tarkoitin tätä kytkinkopan keskimutteria niin siinä ei ollut mitään lukitusta vaikka olisi aiheellista koska tässä mutteri oli siis käytännössä irti koska siinä ei ollut enää kierteitä,kunhan pyöri mukana akselin päässä.
Tarkoitus on asentaa tämä sama kytkin takaisin ,vaikuttaa ihan ok kunnoltaan ja tuossa romumoottorissakin näyttää jotain kytkimestä jäljellä,toisaalta uusi kytkinkään,siis tuo koko paketti ,ei ole mahottoman kallis ja löytyy Ebaysta n 40e postikuluineen.
Uskon että pikkasen sovittelua ja tuunausta vaatinut vaikka käytännössä pitäisi olla vaihtokelpoisia osat suoraan,siihenhän me on totuttu mutta ainakaan luisti ei suoraan mennyt toiseen vastaavaan kaasuttimeen,siinä oli se puolen millin toleranssi nyt toiseen suuntaan ::)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2020, 16:26:42 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 06, 2020, 17:41:09 ip
Vastaus #114

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Todella harvoin tai oikeastaan ei koskaan, vika ole miehessä!


Vaan huonoissa työkaluissa, muissa härpäkkeissä, säässä, muijassa yms....lista on todella pitkä johon voi tukeutua  ;D

Toukokuu 08, 2020, 13:56:56 ip
Vastaus #115

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Niinkuin me Juhan kanssa tuossa miehissä mietittiinkin,työkaluissa se vika on...kaikkea sitä valmistetaankin ..eukkokaan ei oikein ymmärrä ,huonot valot tallissa,polvi kipeä ja sääkin on poikkeuksetta väärä mutta kytkimen pääty on kumminkin nyt vihdoin kiinni uuden motonetin ulosvetäjän ja tuon entisen viritelmän alapää siihen asennettuna ja jos se nyt ei ihan heittämällä mennytkään niin meni kumminkin ja kytkin jopa toimiikin vielä mikä varsin positiivista.
Ainut ehkä maininnan arvoinen pikkujuttu sinänsä ettei se edelleenkään käy ilman ryyppyä ja lähtee yhtä huonosti käyntiin kun ennen remonttia mutta "kivahan" tuota purkaa ja kasata oli pikkasen kun vastustikin  ja vaihtaa osia muuten vaan kun semmoisia kerta ostettukin.... ::)
Täytyy istua loppupäivä pihalla ja juoda remonttikaljaa naapurien kiusaksi niin helpottaa,varmaan ovat vahingoniloisia kun ei toisen minimopo toimi >:(
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2020, 15:11:41 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 09, 2020, 07:42:29 ap
Vastaus #116

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10569
Joko kohta alkaa olla se hetki,että teet
kaasarikokeilun?

Vaikkapa Bing-merkkisellä kaasarilla.. :laugh:

Vertailu saattaa kiinnostaa-samoin laitoksen toimivuus ennen ja jälkeen.

t. Markku

Toukokuu 09, 2020, 08:40:20 ap
Vastaus #117

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pöh,Eilisen kaljanjuonninkin pilasi vesisade eikä siellä tarjennut istua muutenkaan edes toppatakissa joten täytyypä ottaa Markun varteenotettava ehdotus seuraavaksi käsittelyyn,marssia talliin ja kokeilla jollain toisella mehumaijalla ,vaikkapa Bingillä,josko rupeaisi mopo keulimaan.Kiitos Markku :)

Toukokuu 09, 2020, 08:52:52 ap
Vastaus #118

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10569
Moro!

Missä sitä vettä eilen satoi-meillä etelässä oli vallan pilvetöntä
liki koko päivän?

Juu-tuosta toisesta kaasarista nyt intoilen-kun on muutamasta
laitteesta kokemusta-etenkin jos on jokin erityinen kaasari
alkujaan-että ihan perusmallin ryypytettävällä kohokaasarilla ne
koneet kumminkin pelaa parhaiten.

t. Markku

Toukokuu 18, 2020, 15:22:11 ip
Vastaus #119

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tänään ei satanut joten ylös,ulos ja talliin josta minin työnsin ulos vaihdettuani siihen ensin toisen justiin samanlaisen itäystävän kaasuttimen kuin kiinnioleva ,molemmat puhdistettu samoin menetelmin,tuo aiemmiin kiinniollut pariinkin otteeseen.
Jonkinmoiset alkusäädöt vähän sinnepäin kuin aiemminkin, bensahana auki sekä yliryypytys &ryyppyvipu alas.
Ensimmäisellä polkaisulla käyntiin toki sammuen...wau.. mutta pikkasen uutta ryyppyä niin jäikin käyntiin,käy ryyppyvipu ylhällä ilman kaasulla avittamista kunhan lämmennyt sekä vetääkin kuin..hmmm...tornado lippalakin lentäessä päästä kiihdyttäessä silmät pullistuen ja vettä valuen valtavien G voimien(tai vastatuulen) myötä
, kisakone ottaa oikein hyvin kierroksiakin.
Taas kerran kierroksen-puolentoista-kahden hienosäätöä vaihdevaijerista eestaas,on todella tarkka näköjään että molemmat pykälät löytyy ja pysyykin päällä,pikkasen enempi kun kiertää niin toinen pykälä katoaa,pomppii tai rutisee.
Nythän tämä kuulkaa rupeaa toimimaan=vaikeuksien kauttako voittoon ,toivottavasti,suuri kiitos kuuluu kyllä Juhalle neuvoista eli tässä saattaa olla nyt se valtakunnan toinen toimiva Mini.
Jännä juttu tuo kaasutin,niissä on eroja..ööh,käsintehtyjä yksilöitä kun ovat... ja löytyy tallista nyt kaiken varalta Markun neuvosta myös uusi tavallinenkin kaasutin(ei vaan nuuka malttanut ostaa uutta Bingiä vaan tietty kiinalaisen halppiksen) joka mistälie merkkikaasarista kopio ja  jossa kiinnitys oikeanmoinen,käsiryyppy jossa ilmaläppää saa "portaattomasti"säätää vivusta ja ne normaalit seos kuin tyhjäkäyntiruuvi.
Mitäs seuraavana:   Takalampulle ei tule valoa joka tutkittava,jarrut säädettävä,satulan päällisen repsottavia saumoja korjattava ym pientä ja sittenhän se on luonnollisesti purettava.
Jaa miksikö:Vihreää sekä valkoista uusi kerros pintaan että tulee hieno,nuo pienet kolhut ja nirhaumat tankissa sekä rungossa ei  vaan puusilmää miellytä ja onpahan kivaa pientä puuhastelua ruiskutella ja hätistää kärpäsiä istumasta tuoreelle maalipinnalle...
Hyvällä säkällä siis pääsee ruiskimaan monta kertaa uusiksi ;D 
Motobecane 3800 alias Velosolex lähti Perjantaina uuteen kotiin ,siitä jäi hyvät muistot ja kokemukset huippulaitteena ei niin tiukkapipoiseen harrastamiseen ja tyyliltään Woodstockin kukkaiskesään.
Tuossa kuva kiinasta tulleesta kiinalaisesta koronakaasuttimesta ja itäapinoiden kuninkaasta.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2020, 15:56:36 ip kirjoittanut Petri J Kokko »