Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 15648 kertaa)

Lokakuu 02, 2020, 09:25:07 ap
Vastaus #135

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Huutonetissä oleva aparaatti on Riga 13 ja vuosimalli ei todellakaan ole 50,60 eikä 70 luvultakaan vaan 80 luvun loppupuoliskolta-viimeisiin n1990 valmistuneisiin.
Etulampun muoto+muovisuus paljastaa tämän vaikka muuten laite ei pahemmin muuttunut tai ns kehittynyt valmistusaikanaan.
Moottori säilyi samannäköisenä ja kehitysversioita KoD sta tuli useakin vuosikymmenien aikana joissa tuossa lienee KoD 8E  eli viimeinen jossa jo virran ulosotto valoille ja 12v. Kuka palstaa lukenut,muistanee miten tämmöisen kanssa taivalsin "teknistä valovoimaa idästä" otsikon alla  ja voisi sanoa että tuommoisesta jäi kipinä joka siirtynyt tähän MINI.iin mutta pikkasen harmittaa tuon myynti aikoinaan mutta valmiiksi sain,hieno tuli ja museotarkistettuna lähti hyvään kotiin alan harrastajan mopokokoelmaan.
Saattaisin vaikka moisen vielä hommatakkin...jopa tuon jos ois vähän lähempänä ja hinta pysyy järkevänä vaan eipä tuossa pahemmin ruuvamista olisi enempi valmis laite ja todellakin löytö joka lähtee..niin..Viroon.
Tuolla oli kiva ajella,se on todella yksinkertainen ja mielenkiintoinen kulkupeli  sekä legenda jo mainitussa Virossa jossa noita viritetään ja ajetaan tosissaan kilpaakin!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2020, 09:33:46 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 03, 2020, 09:06:34 ap
Vastaus #136

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Petri juu tuo kuva hyvä.


Ja lapasestahan tää laittaminen lähtee väkisin  ;)  On tää vaan niin mukavan yksinkertaista tekniikkaa!


No nyt sitten pyhitettävä pojan derbille tämä vkloppu. Paljon mielummin idän ihmettä laittelis ku tossa derbissä taas on ihan liikaa turhia osia!

Lokakuu 14, 2020, 19:03:05 ip
Vastaus #137

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Mikä on MINImiehen joulu-uni?  No,tietty löytää lähistöltä kolme laatikollista venäläisten mopojen osia,tässä tapauksessa juurikin MINI:n kuin Stellankin tavaraa.

Kasan kruunasi nyt vihdoinkin se etutavarateline MINI:in ja peräti 3 kpl todella hyväkuntoisia orkkisvaimentimia peräosineen joita onkin etsitty hartaasti ulkomaita myöden netitse,nyt  löytyi ihan yllättäen koko läjä.
Ikävää että aivan ilmeisen vähänajettuja Stelloja ja MINI mopoja pilkottu tälleen ,missähän ne loput jämät lie?
Myyjä ei tiennyt sanoa näiden historiasta senkummemmin,oli tullut isomman mp+mopo-osakasan mukana aikoinaan jonkun romulaanin tyhjäysessä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2020, 08:28:08 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 19, 2020, 14:36:49 ip
Vastaus #138

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Mitäpä tehdä kun ulkona sataa vesiräntää ja pimeä kuin mörön pers...ssä eikä huvita ainakaan mitään yleishyödyllistä tai "järkevää" mitä normaalit aikamiehet tekee ?
Sitähän voi mennä talliin ruuvaamaan mopoa! :P


Pitkästä aikaa askartelemaan ja onhan näitä päristimiä täällä,jokaisessa aina jotain värkättävää ja ellei muka niin on unohtunut puolet jotka palautuu mieleen kunhan hetken katselee,tutkii tai haistelee mutta kohtuudella,ei näistä virheettömiä tarvi tulla.


Minin kolmesta hyväkuntoisesta orkkisvaimentimesta mitkä tuli tuon osakasan mukana taannoin valitsin parhaimman ja nyt se on siinä,just semmoinen kuin pitääkin peräosaa myöden.
Etutavarateline paikoillaan,tämä on kahdesta stella/mini vaihtoehdosta mitä oli tarjolla se kiinteä malli(ja tuli myös siinä osasatsissa) johon miljoonalaatikosta etsin sopivat kiinnitysruuvit ajan mopon+ henkeen ja kun kiinnikkeetkin oli mopossa valmiina niin siihenhän tuo istui kuin tehty eikä minusta hullumman näköinen koristus ollenkaan,orkkislisävaruste ja voihan siinä jotain kuskatakkin kunhan semmoisen kuminarun pyöräyttää telineeseen jotta tavarat pysyy mukana.
Bensahana vaihtui uuteen samanmoiseen joka ei ole ruosteessa,ei näköjään vuodakkaan ja omaa sihdinkin siinä imuosassa tankin sisällä.

Oikeastaan tämä ei vaadi enää kuin kiilto-osien puunausta,valkoisten osien maalauksen(tankki,takalokari+vanteet),vihreät menee kait pikku fiksaamisella kun löytää tarpeeksi samansävyisen maalin .Maalihommat ei onnistu mulla talvella mutta keväällä sitten . Takarattaan keskitys=ketjukireys vaihtelee liikaa mutta muutenhan tuo toimii kaikinpuolin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2020, 16:42:53 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 19, 2020, 14:55:31 ip
Vastaus #139

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Noni, hyvältä näyttää!


Itsellä aika mennyt muissa hommissa, derbiä kevaria audia jne...


Nyt pitäisi tänään toinen puoli takavanteesta hinkata ja maalia päälle niin saisi tuotakin edistettyä.


Pakko kysyä myisitkö osia? Vähintään jarrukengät tarvitsen jostain...

Marraskuu 19, 2020, 15:02:46 ip
Vastaus #140

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Onko sulla mittaa antaa niistä kengistä? En ulkoa muista millaiset kooltaan tossa MINI:ssä oli mitoiltaan ja niitä saa purkamatta mitattua mutta tuossa osakasassa tuli yksi pienempi käytetty rumpu kenkineen ja  samanmoiset irtokengät mutta onko ne stellasta/ministä(samanmoiset) vai jostain muusta itämoposta ,vaikkapa jostain vanhemmasta Riga mallista mistä tuli muutama tankkikin tai kuuluuko ne ollenkaan itämopoon??
Näkyy tuossa kuvassa aiemmin missä tankkeja,penkkejä ym .Voi olla liian pienet MINI.iin noin silmämääräisesti?


Osapuolesta kun tuli puhe niin pisti silmään torista :Riga v50 mopo, nimikkeellä myytävä projekti tai osakasa Säkylässä,peräti 90 rupl..eikun euroa!
Ei tuo MINI kyllä ole mun mielestä mutta jos tuota Riga nimellä myydään niin oisko tuo Jawa Stellan kaima alias ja nimeltään täällä harvinaisempi Riga Stella mutta ihan hyvän näköinen lähtökohta hintaansa oli nyt kumpi oli kun sama mopo kyseessä,peräti näköjään sisällä säilöttykin ja kyllä tosta pelin tekee ellei Miniin/Stellaan varaosiksi raaski laittaa,miten vaan,mutta toivottavasti ei päädy hetikohta hyötykäyttöasemalle ellei kukaan huoli.
Jos ois lähempänä niin hakisin jemmaan,tuossa on yhteneväistä Mini osaakin paljon.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2020, 16:46:33 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 25, 2021, 18:33:42 ip
Vastaus #141

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Noni, jarrukenkien mitat: leveys noin 60mm, korkeus noin 112mm. Löytyskö? Kjvassa olevan alaosasta puuttuu pala...

Tammikuu 25, 2021, 19:10:18 ip
Vastaus #142

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pitkästä aikaa päivää! Kävin tallissa kaivamassa ja ainut oli tämä eturumpu jossa kengätkin kiinni,siis tuo mikä tuossa yhdessä aiemmassa kuvassa osakasassa näkyykin.Ei oo valitettavasti passeli,tiedä mistä rautaesiripun
raaserista tämä lienee sitten mutta ei ministä tai stellasta ainakaan...
Ne on just noi nätin väriset punertavan ruskeat joo ja tuollaisethan oli myös Riga 13:ssa  mikä ei helpota asiantilaa sielläpäässä ,ei nuo nyt ihan ohotanlokin veroisia
harvinaisuuksia ole suomessakaan mutta mistäs jonkun navetan takaa älyää mennä kysymään tai kaivelemaan mitä romuja löytyy vaan voihan toki kysellä täälläkin palstalaisilta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2021, 20:28:47 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 25, 2021, 22:43:29 ip
Vastaus #143

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Ok, pitää etsiä.


Sain tänään kasattua viimeinkin minin taas. Meni taas tovi välissä osia odotellessa. Nyt vanteet ja tankki kokonaan puhtaaksi asti hinkattu ja maalattu uudelleen, kasattu uusilla kumeilla jne. Kyllä silmä lepää.  8) [size=78%]Paitsi nythän se vaatii koko rungon purkamista ja loppujen osien maalaamista kesään mennessä [/size] :P


Tosiaan kasauksen jälkeen taas tutkailemaan että mihinkähän jäätiin viimeksi. No silloin oli se takajarru jumissa ja nyt kun se avattu niin liikkuu, mutta kytkin ei irroita  :o  no pukki alle ja tokalla potkulla käyntiin ja vinhaan pyörii takagummi. Vaijerista kiristys tapissa, kytkintä kun painaa niin toista senttiä liikkuu vipu koneen alla, onkohan riittävästi. Onko jotain jippoja tämän suhteen?

Tammikuu 26, 2021, 06:29:54 ap
Vastaus #144

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10569
Hei!

Onko tuo sellainen jarruverme,mitä etsit,jossa jarruvipu on siis
sen kilven sisäpuolella?  Semmoinen löytyy multa...

Jarrurumpuun,jonka halkaisija on n. 120mm. Kengät 20mm leveät-
kilven halkaisija n. 123,5 mm..

Ja on nuo mitat aika hyvin samat kuin Arin kuvassa-justiinsa mittasin.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2021, 09:52:25 ap kirjoittanut markkukovasin »

Tammikuu 26, 2021, 09:56:11 ap
Vastaus #145

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hyvä Markku,hienoa ettei kaikkia romuja ole vielä tuhottu,tuossahan ne on ja kuin tarjottimella vissiinkin ruplatukkoon vaihdettavissa :police:
Muuten,maalailuun liityen niin just oikeanmoista reunanauhaa siihen bensatankin ympärille löytyy puuilosta rullatavarana,siitä kohtaa missä letkujakin kelalla.
Tankin MINI logot onkin hankalampi juttu jos tarvii uusia,moisia en missään nähnyt kaupatun mistä ne voisi jotenkin maksaakkin kotisohvalta.
Se kytkinvipu siellä koneen alla:koita ihan kädellä painaa liikeratansa pohjaan ja päästä takaisin,jos se vaijeri vetää nyt sen saman matkan niin toimii minkä toimii mutta tiedän että se on vähän hankala saada vaijerista kiristettyä,siksi orkkisvaijereissa on siinä keskellä vaijeria säätö,semmoinen kierrepala,jolla voi kiristää/löysätä vaijerin ollessa kiinni.Toki semmoisen voi tarvikkeenakin löytää tai tekaista,on käytetty ihan länsivehkeissäkin moisia.
Jos siinä siis semmoista vaijeria ei enää niin vaihtunut ns normaaliin.
Kytkin on muiden...hmm..alaväännöttömien kilpakoneiden tapaan on -off tyyppinen eikä mitään kultamitalilaatua jouhevuudessaan siis eikä häävisti irrota kunnossa ollessaankin eli herkästi ryömiikin vaihde päällä jos kytkinleikkejä harrastaa .Väännöstä,se parani muuten huomattavasti tuon alusta loppuun räpeltämättömän alkuperäisen vaimentimen löydyttyä,eli 2t ei  edelleenkään tykkää putken tyhjäämisestä....Ebaysta löytyy muuten ihkauusia kytkimiäkin"bolt on" Ukrainasta(36e+8e shipping).Ei siis kannata kytkintä tai päreitään polttaa loppujakin saati koplailla muuten jos pikkasenkin epäilyttää että kytkin loppu.
Ebay.de ja hakusanaksi Karpaty moped tai Karpaty. Sieltä tulee kaikenmoista Miniinkin sopivaa ja  Karpatyn(Karpathy tai Carpatian kirjoitusasujakin löytyy) osat pitkälti vaihtokelpoisia tekniikkapuolella Rigaan koska samaa tekniikkaa tietty ollut yhteiskäytössä mutta karpaasit oli normaaleja isopyöräisiä malleiltaan vissiiin kaikki?
Liekö montakaan Karpaasia suomessa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2021, 19:04:31 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 27, 2021, 16:09:30 ip
Vastaus #146

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Noniin nyt kun plussakelit taas koittaa niin pääsee jatkamaan. Tänään kytkimen ihmettelyä ja vaihteiden säätämistä, sekä kaasarin kanssa pelailua.


Minkä verran ja mitä öljyä olette vaihteistolle käyttänyt?

Helmikuu 27, 2021, 19:25:59 ip
Vastaus #147

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Jep, alkaa selkenemään. Kytkin junnas, nyt kytkin säädetty ja vaihteet myös. Kaasari tiivistetty.


Mitkä tämän peruskaasarin ns perussäädöt on? Tunnin tässä yrittänyt käyntiin ja saattaa hörähtää mutta ei ehdi ruuvimeisselillä säätämään edes ennen ku sammuu.  :(

Helmikuu 27, 2021, 20:17:02 ip
Vastaus #148

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Siinäpä kysymys johon vastaisi kun osaisi mutta koska toinen ruuvi on tyhjäkäyntiruuvi pohjaanpäin käyntiä suurentaen niin se toinen seosruuvi on mulla jotain 2-3 välillä aukipäin pohjaamisesta pyöriteltynä, mutta kaasutinhan on oikeasti nerokas ja
kuten huomannut niin siinä ei paljonkaan yhtenäisyyttä ole länsimaisiin vastineisiinsa eikä sen paikalle ahtaasen rakoon ja omalaatusen kiinnityksen+reikävälinsä vuoksi Minissa helppo ole tilalle passelia korvaavaa edes laittaa vaikka haluaisikin.
Luistihjattuna hienon erikoinen tekele ,ainakin minun mielestä ja mielenkiintoinen rakenne ,vaatii perehtymistä+kokeilua ...koska ne viralliset säätöohjeet on salakielillä ja mystisin kirjaimin...nyt varmaan kannattaa tsekata ensiksi että se ryyppy toimii kunnolla ja laukee kaasusta poiskin!!,KÄYTÄT myös sitä koska muuten se EI lähde käyntiin ja kun ryyppyläpän käännät kylmäkäyynistysasentoon tarvii ryypyttää REILUSTI myös sitä ryyppynamiskaa painaen kunnes lorottaa alleen.

Et satu kaasuun!!(koska se ryyppy pomppaa päältä kaasusta heti)  ja sittenhän se hörähtääkin nätisti kunhan poljet ja joskus jopa aika nopsaankin jopa laakista, mutta jääkö heti käyntiin onkin toinen juttu =samat systeemit  uudelleen tulvittamista myöden kaasuun koskematta+ ryyppy päällä, niin jossainvaiheessa se kyllä jää pärisemään (tyhjäkäyntiä vähän reilusti,että se pysyy käynnissä omin avuin heti kaasutta )ja kannataa antaa lämmetä ryyppy päällä kohtuupitkään =taas kaasuun sattumatta.
Ainakin mun MINI tarvii ryyppyä tulvittaen puolilämpimänäkin niin se kait viittaa bensansaantimurheisiin joten oisko aihetta suurentaa pääsuutinta tms?
 Tutkitaan kun moottoritie rupeaa olemaan tarpeeksi kuuma 8)
Oot varmaan kaasarin putsannut,rassannut ja varmistanut ettei ilmavuotoja esim siitä kaasuvaijerin sisäänmenosta ja kaasuttimen kansi on suora eikä ylikiristetty kieroksi joka lähes tyyppivika ?
Kampuran tiivisteitähän hetikohta normaalisti joku kyselee ja ehdottaa kumminkin kun 2t ??   Tähän moinen operaatio oli turha,tulipahan tehtyä....
Tulpanvaihto,kokeile!!
Tässä oli semmoinen juttu että oikutteli oudoin tavoin näennäisesti hyvääkin kipinää antavalla tulpalla mutta kun vaihdoin kokeeksi toisen mopontulpan minkä löysin niin sillähän se toimi tyystin eritavoin.
Sytytysyksikön johtojen liittimet kunnolla kiinni+muut kipinäjohdot?
Onko sulla ilmanputsarissa suodatin vielä kelvollinen/kiinni ja tiiviit liitokset sekä äänenvaimennin tehdaskunnossa?
Joo,usko tai älä mutta tässä karkeamekaanisessa  neuvostolaitteessa oon huomannut että näilläkin on joku merkillinen merkitys kokonaisuuden toimivuuden kannalta .
Vaihteistossa on siis tällä hetkellä moottoripyörän jämäkannusta 10w-40 mineraalia,ei taatusti kovin tarkka mutta perusmineraalia ,atf myös loistava valinta mutta tahtoi tulla läpi tiivisteistä ja kovin kankea yksiasteinen taasen on...hmm...kankeaa vaihteiden vaihteluun kylmänä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2021, 20:51:50 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 27, 2021, 21:36:33 ip
Vastaus #149

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
No sepä se, ei käy ei.  >:(


Tulppa on uusi ja hyvä kipinä tulee kyllä.
Kaasari on purettu ja putsattu pariin kertaan, aina tiivisteliimat lisäksi joten tuskin ilmavuotoja. Tänään vielä säädin kohoa kun ei edes vastannut neulan ollessa pohjassa, tällä reilu ylitulviminen väheni.


Ryyppy toimii ja pomppaa ylös jos kaasua kääntää. Kaikki mahdolliset ruuvin asennot käyty läpi ja vain hörähdys on paras lopputulos.


Ei ole ilmanputsaria vielä kun se puuttuu kokonaan, jostain pitäisi keksiä, liekö tässä syy?


Jalkapohja isällä ja pojalla hellänä venäjän ihmeen polkemisesta  ;D