Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 29989 kertaa)

Huhtikuu 16, 2020, 11:08:51 ap
Vastaus #75

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tuossa tapahtuu "ryyppyvivusta"juurikin niin että kun klipareen painaa kaasuttimen sivusta alas niin läppä sulkeutuu siinä ilmanputsarin etupuolella kaasarissa ja kun kaasua tarpeeksi kääntää jousivoima pompsauttaa läpän aiki haittaamasta ilmansaantia ja
juurikin jos läpän liikettä rajaa jollain tee-se-itse konstilla ettei se pääse ihan ylös ja pois rajoittamasta ilmansaantia mopo käy kyllä hyvin mutta mikäli läpän antaa pompsahtaa ylös kuten tehdas suunitellut moottori sammuu tai käy vaan kaasulla kierroksia joninverran käännellen ettei sammu.
3 pv harjakaiset joissa yllä moskovan yö ja alla pugatsova ;)

Huhtikuu 16, 2020, 12:37:59 ip
Vastaus #76

Iivari Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 15

Tervehdys!


Otsikon mukaan käyttökelposta tietoa tuolla sivustolla:


https://mopedproject.wordpress.com/useful-info/


Pikavilasulla osaluetteloa ja esim kaasarin kaavio- ja räjäytyskuva yms.


Toivottavasti auttaa eteenpäin.


-iippo

Huhtikuu 16, 2020, 15:52:51 ip
Vastaus #77

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos Iivarille,tuttu juttu ja pitkään ollut mun kirjainmerkeissä.Räjäytyskuvat hyvät vaikkakin meidän sukupolville kuin  70v vanhoja ankeudeltaan mutta asiat selviää kyllä,ns säätöohjeet ynnä muu informaattinen tieto vikavinkkeineen vain ja ainoastaan avaamatonta salakirjoitusta itänaapurista joka taasen se huono juttu.
Tuo kaasutinhan ei mikään monimutkainen ole ja siinä ei oo kuin tyhjäkäyntiruuvi sekä seosruuvi,ryyppynappula erikseen,jousitoiminen kuristinvipu ilmanoton rajaamiseksi joka yhdistetty kaasukahvan kääntämiseen kaasuttimen sisällä pompauttaen ryypyn pois,siis on-off,siinäpä se.
Voisi tietty ajatella 2t koneen kyseessä ollen että kun kiinni meluisa orkkisvaimennin josta villat poistettu kuten kaasunvirtausta himmaava pienireikäinen ulostulo että vaikuttaako se tuollain käyntipuoleen?


Täytyy tutkia...tuttu termi jotenkin.. ja vaimennin kyllä vaihtuu hiljaiseen uuteen mutta länsimaiseen samantapaiseen(koska uutta/huippuhyvää orkkista ei mistään löydy) kunhan kerkee joka paikkaan näppiensä kanssa.
Nyt on kuin moottorisahan räjäyttäisi käyntiin tai kylän kireimmän kisakoneen ainakin äänen puolesta,nuorison mieleen äänet taatusti millä herättää pahennusta ja nukkuvat aikuiset.



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2020, 16:08:11 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 16, 2020, 16:27:52 ip
Vastaus #78

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11363
Ei se vissiin auta,vaikka viisikin ehkä jo alkujaan
sudeksi suunniteltua/tehtyä kaasaria löytyy...

Olen joskus mopoissa noiden kanssa pelaillut-ja sieltä on tullut mm. lievä
epäluulo DellOrton pikkukaasareita kohtaan. Enkä Encarvistakaan kiksejä saa...

Mielestäni toimivassa kaasarissa pitää luistissa olla neula-
ja kohokammiossa ryyppynappula.

Bingin olen saanut toimimaan aina. Kuten MZ:ssa,jossa oli oikein hyvä
ja fiksunnäköinen alkuperäinen oikean mallin  itäkaasari-mutta toiminta
lähinnä heikkoa. Uudella Bing-korvauskaasarilla kävi heti varmaan paremmin kuin alunperin.

Eikä niissä ollut edes paljon eroa keskenään rakenteellisesti-no sakemanni vaan toimi.

Tarkoitinkin juuri sitä,että kokeilisit jollain muulla-olisipa sekin tieto sitten.

t. Markku

Huhtikuu 16, 2020, 16:43:50 ip
Vastaus #79

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kyllähän minä ymmärsin Markku , kunhan murjaisin mutta nyt ei oo parempiakaan tähän hätään testiin ja kuten sanoin niin mieluusti orkkikaasari kun näkyy kuin aitiopaikalta koska alkuperäisenä yritän pitää joten sillä vähän huudatin että on 5kpl mitä säätää ja testata vaikka jokaista erikseen testaten koska rouheita ovat ja viimeistelty kylläkin karkeasti päältä mutta sisältä ihan siististi tehtyjä eikä työnjälki sen kummempi silmällä kuin länsimaisissa.
Jotenkin aina on kumminkin sellainen tuntu ollut että mitään laitetta ei ole tuhansia jos satojakintuhansia ennenvanhaan tehty ellei ne alunperin ole toimineet koska siitä ei ollut hyötyä kellekkään päinvastoin,kuten vaikka nämä kaasarit,vasta nykyaikana Kiinanroskaan tutustuttuani tämmöisen idean olen huomannut olevan normaalia että tehdään tai teetetään kaukomailla niin surkeaa tavaraa surkeista raaka-aineista että olisi pitänyt paremminkin valmistajalle maksaa jos olisi jättänyt tekemättä,esim ne KoD moottoreiden kiinakopiot sellaisia jos minulta kysytään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2020, 16:49:45 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 29, 2020, 18:30:43 ip
Vastaus #80

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tarkoitus oli vaihtaa tuo kytkimenpuoleinenkin tiiviste kampuralle mutta äly loppui kesken ja piti lähettää erikoismies Juhalle yyveetä miten kytkimen saa tuosta eteenpäin purettua ennen voimaa eli hajottamatta mitään muuta kuin mitä tarpeellista....


Epäselvää ensinnäkin tuleeko koko kytkinpaketti yhtenä kappaleena esim vetäen ulos vai pitääkö se purkaa tuossa että pääsee eteenpäin ja jos niin miten tuo purkki avautuu?

Olen koittanut puristaa kasaan,kääntää ja kiertää tuota etuosaa noissa hahloissa mitkä näkyy sillen niinkun purkumielessä kun vetäenkään ei tunnu lähtevän,ei onnistu kumpikaan mutta nuo 2 reikää liityy jotenkin tähän operaatioon mutta pelti senverta ohutta ettei kestä koemielessä ruhjomista meisselein vääntäen vaan oisko tuohon oikein joku työkalu tovereilla olemassa purkuhommiin jos semmoinen idea edetä tässä ?
Keskellä asetelmaa näkyy näkyy tuo syvennys ja siihen kytkinvipu painaa.
Rakenne selviää parissa kuvassa tuossa romumoottorissa jossa raivattavat esteet on jo valmiiksi pois edestä ja keskimutteri näkyy,sen avaamalla koko asetelma lähtee irti nätissä paketissa ja tiiviste suoraan edessä mutta miten päästään tähän vaiheeseen onkin vappupähkinä...
Se ei kyllä ole ihan 1-1 samanmoinen vaan M versio joten jotain eroa saattaa olla miten kasattu tai sitten ei...


Mitä itse pähkinyt hanskat tiskiin lyötyäni tälle päivää tallissa aivojen ollessa jo kuin tippaleipää ja Juhan sivuiltakin kuvia tutkinut tämä vaatii..ehkä..  tuunatun ulosvetäjän sekä ihan kylmästi vedetään irti akselinpäästä koko asetelma ja tassut tulee normaalisti asetelman taakse ...ehkä tai ainakin tulee iso haava ::)  mutta voisiko se siis tullakkin ihan kokonaisena tuosta vaan koska varaosana myytävät kytkimet näyttää olevan just tuon näköisiä paketteja ulospäin jotka  painetaan vaan kiinni tuohon akselin päähän tiukalla sovituksella eikä varmaankaan pureta ennen asennusta...ööh..mutta kun on tuo keskimutteri.


Sitten nettiin ja veli venäläisten pariin,löytyikin tuommoisen romumoottorityypin kykimen sijaan myös kohta jossa pari nuortamiestä irrotti tämänmoista V-50 kytkintä ja todentotta,siihen oli avain heillä joka painui noihin 2 reikään ja sillä käännettiin tuota päätyä joka avautui paljastaen mutterin mutta vaatii näköjään voimaa sekä suoraa kohdistustakin...jaa-a...tutkitaan tommosta versiota seuraavaksi.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2020, 20:49:28 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 30, 2020, 07:58:07 ap
Vastaus #81

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11363
Mahtaisikohan auki kääntäminen helpottua,jos saisit vaikka
pienillä vinkoilla hiukan likistettyä tuota kansilevyä alas-ihan
kuin olisi upotkset siinä kansilevyssä,johon nuo tapit
lukittuvat?

Jos kääntyisi niin helpommin?

t. Markku

Huhtikuu 30, 2020, 12:01:06 ip
Vastaus #82

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kyllä vaan Markku ja kuten kerroin löysin idän ihmemaasta lähtöisin olevan youtube videon josta ymmärtänyt sanaakaan mutta jossa tehdään tämmöisen moottorin purkamista ja miten tuo otettiin irti nätisti.
Semmoinen työkalu aikomus tehdä tänään kun  työkaluässästä tai biltemastakaan  taida löytyä...
Noihin 2 reikään menee tapit sisään,siis kuin rälläkän työkalu laikkaan mutta varsi ylöspäin ja pidemmät tapit koloon koska keskiosa työkalusta ei saa vastata tuohonkeskiöön vaan pystyttävä painamaan asetelmaa alaspäin samalla pyöräyttäen tuossa hahlossa tuota päätykappaletta kuten toki yritinkin mutta tässä pitää olla työkalu
tai edes itsetehty korvike että saa painettua tasaisesti alaspäin tarpeeksi tuota päätyä jota punnaa ulospäin tuossa keskitapin kohdassa jousi siellä takana ja pystyä kääntämäänkin samanaikaisesti niin se irtoaa....saas nähdä ja pistän kuvaa jahka jotain kuvattavaa tältäosin ::)


Koittakaa kestää jännityksessä muutama tunti,juokaa vaikka simaa koska kalsarikännit menee Päivin omalletunnolle mörkönä, jos joku enää siis semmoisia harrastaa.

Huhtikuu 30, 2020, 12:29:42 ip
Vastaus #83

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112

Huhtikuu 30, 2020, 12:51:58 ip
Vastaus #84

Tony Laan

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 212
Mä tein tuollaiset.
Ylempi on kytkimen sisäkorin mutterin avaamiseen/sulkemiseen ja toinen painelevyn työkalu(kahta pientä ruuvimeisselia tarvitaan myös)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Aina vaan pienemmäksi ne koneet menee,kun vanhemaksi tulee!

Huhtikuu 30, 2020, 16:35:03 ip
Vastaus #85

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Jep, tuolla puristetaan jousta kasaan ja pyöräytetään tuosta kalikasta, jossa 6mm pultit menee levyn reikiin. Levy irtoaa helposti ja takaisinkin sen saa yhtä kivuttomasti  :)
Kalikassa on keskellä pieni upotus tuolle ulosvetäjän pultille, nii se pysyy hyvin paikallaan.

Toukokuu 03, 2020, 09:39:48 ap
Vastaus #86

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Lopussa kiitos seisoo vaikka muut seisokit olisi jo hävinneet aikapäiviä mutta kyllä kuulkaa tämän kanssa tunteja ihmeteltiin miten saada pyöräytettyä tuota hahloa niin ettei kytkinilevyt pyörisi tuossa kehikon sisällä :-\


Meinasin lyödä jo hanskat tiskiin ja pitää paussia koko touhusta mutta p...le ,eihän tämä nyt NIIN vaikea juttu voi olla,venäläinen moponmoottori.
Kehittelin kaikenmoisia härveleitä tuon Juhan esikuvan mukaisesti ja sen vierestäkin mutta aina,vaikka miten ulosvetäjää kiristi,tuo sisus pyöri mukana kun yritti kääntää noista hahloista levyä.
Hienonnäköisiä vekottimia vaikka muille esitellä,ainut huono puoli joka miinusti vähän lopputulosta, oli että ne kehitelmät ei toimineet.
Ei auttanut vastaanpito toiselta puolen tai lykkäämällä kapuloita rattaaseen etteikö kytkinlevyt pyörineet kopassaan.
Nyt tuli taas vastaan teknologiaa joka ylittää yksinkertaisen maalaisen järjenjuoksun... :-[


Miksi tuo Juhalla aukeni nätisti tai monissa videoissa mitä löysin joissa yhdessäkin vaan itsetehdyllä avaimella pari nuorukaista pyöräytti sen irti 5 sekunnissa toisella kädellä pikkasen vastaan tuosta kytkikopasta pidellen senkummemmin numeroa asiasta pitämättä ???
Noh,viimeisin viritys peliin ja aivot narikasta mikä olisi yksinkertaisuuden huipentuma millä tämmöiset suurella todennäköisyydellä siperian perukoilla avataan Mosse ja Ladatyyliin ilman tuntien värkkäämistä työkaluihin sekä päätellen miltä nuo avatut kytkinkopat päätypelteineen näyttivät ulkoisesti videoissa eli niitä oli selvästi hakattu varmaan ruuvarilla tms mutta ei nyt kummiskaan hajoteta tätä ihan tohjoksi etäopetuksena nuorisolle.

Kohtuukiristys tuolla tee-se-itse taidonnäytteellä jossa romukopasta löytyneeseen ympyränmuotoiseen alumiinpalaan mitattu n40mm reikäväli,tehty reiät-kierteytetty ja passelit ruuvit jotka tulee vähän pitkälle sopiakseen noihin koloihin ,keskireikä alumiinlevyyn jossa jostain nykyautosta  tommoinen kierrepala joka tasalla alapäästä alumiinlevyyn  ja jossa kuusiokolokanta toisessa päässä johon ulosvetäjän piikki uppoaa kivasti eikä lipsahda ja hei,kun  nopeasti kopauttaa kiintoavaimeen niin hahlossa tapahtuu likettä sivusuunnassa kunnes ei enää suurentunut jolloin puretaan ulosvetohärveli irti ja vähän ruuvarilla peltiä suorassa avittaen(jousi takana painoi vinoon) sekä hylsysarjan jatkolla ruhjomatta reikää kopautin sen irti ja todellakin se suorastaan lensi,melkoinen jousi takana.
Muutama kuva ja tästä jatketaan.
Pitääköhän tuo keskimutteri olla kireällä joka jousen alla,meinaan kun se oli ihan sormikireydessä ja oisko se syynä ettei vetäminen ym temput auttanut vaan kytkinlevyt silti pyöri vai kuuluuko sen ollakkin löysällä ja jos niin miten löysällä oikeaoppisesti koska saahan sillä säädettyä tuota sivuttaisliikettä akselilla...hmm..Juha tietänee tämänkin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 11:52:21 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 03, 2020, 09:51:41 ap
Vastaus #87

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11363
Jaha...saatu näemmä verikin herumaan!

Mutta millainen on systeemi,jolla tuota kytkintä
vapautetaan? Kampiakselin läpihän ei tanko
mahda ainakkaan koko matkallaan mennä? :laugh:

Nyt tekisi mieli hiukkkasen ilkeillä-ne neukkulaitteet,jotka
on liki suoraan kopioitu varsinkin sakuilta-ne jotenkin
toimii. Mutta kun Vanja on alkanut itse luovaksi suunnittelijaksi-
silloin ei ehkä aina priimaa synny-paitsi tuolla aseteollisuuden suunnalla.

No kopiohan se AK 47 oli...saksalainenhan sen  kaasumännän keksi.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 10:26:00 ap kirjoittanut markkukovasin »

Toukokuu 03, 2020, 09:53:30 ap
Vastaus #88

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1781
Kylla mutterin pitäisi olla kiinni. Säätö tehdään muualta.
Jos mutteri löystyy, pääsee kytkin liikkumaan painopuikon edellä ja avautuminen vähenee.....siis alkaa ryömiä.
Tuo puikon liike on niin pieni, että vähäinenkin muutos tekee kiusaa.


edit.
Eihän tuossa tosiaan voi mitään puikkoja olla, mutta kuluminen, tai säätöhäikkä varmaan avausmekanismissa on.
Laita kuva kun se ihmevipu tulee näkyviin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 09:57:50 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Toukokuu 03, 2020, 10:21:41 ap
Vastaus #89

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tässä kuulkaa kaikki osat mitä kytkimessä on,ei löydy puikkoja eikä häävisti vipujakaan..ja kyllä kampiakselin läpi menee magneetton pyöriessä akselin toisessa päässä ja yritin pitää vastaan sieltäkin kokeeksi magneeton keskimutterista joka tietty aukesi vesittäen hyvän idean.
Mitä videoita tutkin ja haeskelin niin vaikka en kielestä ymmärtänyt hölynpölyä,keskipultti kiristettiin pohjaan kohtuukireälle ja joko kehittelivät ohuen varmistinmutterin max akselinpään tasalle tuohon lisäksi tai pistepuikolla löivät varmisteet mutterin+kierteen juureen tuohon orkkimutteriin jos sitä käyttivät.
Klappia ei siis pahemmin akselinsuuntaisesti tarkoitus olla ja kytkinasetelma pyörittävä vapaasti paikoillaan jolloin klappia säädetään noiden akselilla olevien prikkojen paksuuksia muutellen tarvittaessa jotka holkin lisänä tuossa systeemissä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2020, 11:59:39 ap kirjoittanut Petri J Kokko »